Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke fokker kan mijn vragen beantwoorden?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gast

welke fokker kan mijn vragen beantwoorden?

Ongelezen bericht door Gast »

hoi,

ik had gister een interessante gesprek met een vriendin van mij.
in dit gesprek kwamen bij mij een aantal vragen naarboven.
het gesprek met een vriendin ging over de dracht van een hond.
dit gesprek is tot stand gekomen nadat we bij een ander forum een topic hadden gelezen.(waar helaas nog geen antwoord op de vraag was gekomen)
ik zal nu eerst even de vragen stellen:
-als een teefje een dekking heeft gehad,maar net niet op het juiste tijdstip dat haar eicellen vrijkomen,kan het dan zijn dat de zaadcellen later (een paar dagen tot een week) de eicellen kunnen bevruchten.
en mocht dit dan kunnen dan zou de echo (om te kijken of er sprake van dracht is)met 28 dgn toch geen ampullen laten zien.
of zou je dan alsnog kleine ampullen op de echo kunnen waarnemen?
- ik las in een andere topic op dit forum dat er een mevrouw (christa)met een saarlooswolfhond waarbij op de 1-ste echo niets was te zien en op de 2-de echo wel,hoe is dit dan mogelijk?
en de laatste vraag die ik bedacht nadat ik een fokker had gesproken:ik hoorde van een fokker (die helaas geen duidelijk antwoord op de andere vragen kon geven omdat ze nog nooit had mee gemaakt dat een teefje op een 2-de echo wel drachtig was) dat zij aan haar teefje kon zien dat ze zwanger was omdat dat ongeveer 10 dgn na een dekking een soort wit (slijmerig) vloeistof uit de vulva kwam, toen ik dit weer aan een andere fokker vroeg zei deze dat zijn teef de gehele drachtigheid deze witte vloeistof uit de vulva kwam (met tussenpozes van enkele dagen).
dit heb ik geprobeerd om in een boek te achterhalen maar staat eiegnlijk dat dit vaak is voor de geboorte van de pups!

het zijn misschien aparte vragen maar na het gesprek met mijn vriendin was ik erg benieuwd wat de antwoorde zijn en omdat de fokkers die ik heb gesproken mij helaas 2 verschillende antwoorden gaven over de vraag of het later bevruchten van een eicel (enkele dagen na de dekkingsdatum) invloed heeft op de echo van de dracht.
de een zijn kan absoluut niet en de ander misschien en beide hadden nog nooit meegemaakt dat een 2-de echo wel een dracht lieten zien dus ze konden hier bijde geen uitspraak over doen.
nu was ik dus helmaal benieuwd over het antwoord op mijn vragen en dacht omdat hier veel fokkers komen van verschillende rassen dat jullie misschien mij antwoord kunnen geven op de vragen.
omdat ik nog geen hond heb en zeker geen fok plannen heb met een toekomstige hond(laat ik liever over aan mensen met de juiste kennis die echt een bijdrage kunnen leveren om een ras te verbeteren)zal ik dit kennis zelf nooit opdoen, maar ben wel erg nieuwsgierig hoe het nu echt zit.

alvast bedankt.

desteny
Tinde van Rossen
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tinde van Rossen »

Hoi!

Het sperma van de reu kan 24 uur tot 48 uur in de baarmoeder actief blijven. Een aantal fokkers doen meerdere dekkingen, bijv. op de 9e en de 11 dag. Zo is er dus 4 dagen levend sperma in de baarmoeder, die alle eicellen die in die periode tot rijping komen kunnen bevruchten. Het precieze tijdstip van de bevruchting hoeft dus niet de dekdatum te zijn, snap je?
Over het slijm: mij teefje heeft ook een dag of 10 na de dekking een witte slijmerige afscheiding. Dat is overtollig slijm van de slijmprop die de baarmoeder afsluit.
Van de echos's weet ik niet. Het kan zijn dat als je te vroeg een echo laat maken, dat er niets te zien is maar dat moet je aan andere fokkers vragen!

groetjes,

Tinde
Rude & Gentle's
From our family to yours!
moeli
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door moeli »

vgl mijn dierenarts die heel veel doen op fokgebied kan goed sperma wel vijf dagen in leven blijven , dus is eigenlijk twee maal dekken niet echt nodig, ik heb heb nu voor het eerst mijn teef dusmaar een maal laten dekken, het eerste nest had ze negen pups, het tweede tien, en over een dag of tien weet ik dus het resultaat vandeze dekking, ofschoon het de eerste keer niet goed lukte , ze zaten even vast en toen beet ze de reu van zich af, de tweede keer ging het goed, theoritisch is het mogelijk dat ze toch de eerste keer al gedekt is groetjes annemieke
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”