Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is zindelijk? Wanneer is je hond zindelijk?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Aoife
geregistreerd lid
Contacteer:

Wat is zindelijk? Wanneer is je hond zindelijk?

Ongelezen bericht door Aoife »

Ik weet natuurlijk wel dat zindelijk betekent dat de hond binnen niks doet, maar dat ligt er toch maar net aan of je zelf op tijd naar buiten gaat?
Als hij het niet op kan houden omdat ik te laat ben, is hij dan niet zindelijk? Want als ik hem op tijd naar buiten neem en binnen niks heeft gedaan, is hij dan wel zindelijk?
Het is een beetje ingewikkeld vind ik.
Een pup kan alles nog niet zo lang ophouden, maar heeft dat met zindelijkheid te maken? Als ik bij wijze van spreken elk uur naar buiten ga met hem (of 2,3 uur), dan doet hij niks binnen. Dus ligt het daar dan niet aan?
Wanneer weet ik dat hij echt zindelijk is? :denken:

Beetje veel vragen in zo'n stukje, maar ik weet anders ook niet hoe ik het moet uitleggen. :19:
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Ik denk dat je het antwoord zelf ook wel weet. :wink:

Zindelijkheid is een relatief begrip denk ik, maar voor mij zou het zijn op het moment dat bij de hond het kwartje gevallen is dat het voor de hond zelf ongewenst is dat hij op bepaalde plekken z'n behoefte doet.

Dat een pup van een bepaalde leeftijd nog geen volledige of langdurige controle heeft over z'n blaas of darmpjes is een fysieke aangelegenheid en is gewoon een kwestie van rustig aan opbouwen in het tempo van de hond. Maar het hondje kan dus ondertussen wel al zindelijk zijn in mijn ogen.

Definitie van termen!
Aoife
geregistreerd lid
Contacteer:

Ja het is moeilijk te weten wanneer hij nou echt zindelijk is.
Ik heb hem nu 10 dagen en ik denk dat hij het wel door heeft, want als ik hem buiten zet, doet hij alles gelijk. Alleen af en toe wel eens binnen, maar dat is meer omdat ik dan niet binnen 3 seconden naar buiten ren als hij net wakker is bijvoorbeeld. Dan kon hij het gewoon niet meer ophouden. Vaak ga ik dan alsnog naar buiten, waar hij het dan gewoon weer doet haha :U:
Sietske

Aoife schreef:Ja het is moeilijk te weten wanneer hij nou echt zindelijk is.
Ik heb hem nu 10 dagen en ik denk dat hij het wel door heeft, want als ik hem buiten zet, doet hij alles gelijk. Alleen af en toe wel eens binnen, maar dat is meer omdat ik dan niet binnen 3 seconden naar buiten ren als hij net wakker is bijvoorbeeld. Dan kon hij het gewoon niet meer ophouden. Vaak ga ik dan alsnog naar buiten, waar hij het dan gewoon weer doet haha :U:
Ik vind dat hij het al heel knap doet voor een hondje wat pas 10 dagen bij je is!!

Wat je beschrijft is gewoon nog het ontbreken van de fysieke controle om z'n plas of poep op te houden. Dat moet hij gewoon nog leren!

Kennelijk heb je dus al geleerd wanneer de "gevaren momenten" zijn en anticipeer je daar op. Hartstikke goed! :smile1:

Zo te horen doe je het prima en is het kwartje inderdaad gevallen bij hem, nu rustig en zonder stress uitbouwen en dan gaat het vanzelf goed komen. Alleen is natuurlijk het ene hondje sneller dan het andere, net zoals met kinderen..... :wink:
Aoife
geregistreerd lid
Contacteer:

Ik weet dus niet of het snel is, want dit is pas mijn eerste hond.
Hoe lang duurt het ongeveer voor een hond het kan ophouden?
Verschilt dat ook per ras?
Hoe lang duurt het bij andere golden retriever reu'tjes?
Sietske

Aoife schreef:Ik weet dus niet of het snel is, want dit is pas mijn eerste hond.
Hoe lang duurt het ongeveer voor een hond het kan ophouden?
Verschilt dat ook per ras?
Hoe lang duurt het bij andere golden retriever reu'tjes?
Voor Goldens weet ik het niet, daar heb ik geen ervaring mee. :wink:

Voor je eerste hond klinkt het trouwens alsof je het fantastisch doet!

De verhalen over zindelijkheid lopen nogal uit een van binnen een week na uit het nest gekomen te zijn tot honden van 9 maanden die nog regelmatig oepsjes hebben.

Ook hier is die definitie van wat zindelijkheid is weer vaag natuurlijk.

Ik persoonlijk vind dat als binnen 10 dagen het kwartje duidelijk gevallen is je hier buitengewoon tevreden mee mag zijn. Hoe lang het nog duurt voordat hij de controle over z'n blaasje heeft als hij bijv. wakker wordt, er iets spannends gebeurt of aan het spelen is geweest, hangt helemaal van 't hondje zelf af.

Gewoon consistent door gaan en goed op signalen blijven letten van hem dat hij zijn behoefte moet doen. De eerder je dit door hebt en kunt zien aan hem dat hij naar buiten moet, de eerder hij ook die controle zal krijgen.
Aoife
geregistreerd lid
Contacteer:

Dank je voor je antwoord.
Hij ligt nu lekker te slapen. Als hij wakker wordt loopt hij naar zijn bak om water te drinken, loopt weer terug en slaapt verder. Als hij dan weer wakker wordt, moet ik met hem naar buiten :idea:
Sietske

Aoife schreef:Dank je voor je antwoord.
Hij ligt nu lekker te slapen. Als hij wakker wordt loopt hij naar zijn bak om water te drinken, loopt weer terug en slaapt verder. Als hij dan weer wakker wordt, moet ik met hem naar buiten :idea:
:ok:
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Zindelijk is als je hond je om 3 uur 's nachts wakker maakt omdat hij diarree heeft en naar buiten wil.... Geloof me, ik spreek uit ervaring! :roll:

Maar als je je hond niet op tijd uit laat en hij doet dan wel iets binnen dan kan je dat niet bij je hond neerleggen. Een hond kan maar tot zover zijn blaas controleren. Net zoals dat sommige mensen zo nodig naar de wc moeten en dat dan net niet halen (dit is trouwens niet uit ervaring :)).
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

IK denk dat de ene hond sneller zindelijk is dan de andere.
IK heb ook een Golden Retriever reu, die hebben we gekocht toen hij negen weken was, en ik had hem in twee weken tijd helemaal zindelijk, ook ben ik s'nachts nooit uit bed gehoeven voor hem, hij deed na twee weken helemaal niets meer binnen, s'nachts niet en overdag niet. Maar in de tijd dat ik hem zindelijk heb gemaakt stond ik wel elk kwartier buiten met hem, en als hij dan wat buiten deed, prees ik hem de hemel in. :ok:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Aoife
geregistreerd lid
Contacteer:

Elk kwartier??? :N:
Mori no Kitsune
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mori no Kitsune »

Zo to horen zijn goldens heel snel zindelijk ! :mrgreen:
Ik denk dat je hondje zindelijk is als hij niks meer in huis doet,en wacht tot je met hem naar buiten gaat.
Naarmate hij ouder word kan je de tijd dat je hem mee naar buiten neemt ook verlengen (ipv elke keer na het spelen of het eten kan je nu iets langer wachten),omdat ze dan meer controle krijgen over hun darmpjes en blaas.
Volgens mij hoef je je niet zoveel zorgen temaken,zo te lezen gaat het allemaal fantastisch :ok:
Een babis is echt een schatje :I:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Mijn definitie van zindelijk is als ze zelf aangeven dat ze naar buiten willen en het tot ze buiten zijn kunnen ophouden.
Ik had ook al zo'n droompupje. Hij was heel erg snel zindelijk.
Maar ik heb hem gewoon zindelijk gemaakt in de tuin.
Naarmate hij ouder werd deed hij het alleen nog maar als we echt naar buiten gingen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”