Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Halti voor duitse dog?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DogDalton
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo Espagnol
Aantal honden: 5

Halti voor duitse dog?

Ongelezen bericht door DogDalton »

Ik zit eraan te denken om voor Dalton een halti te kopen.Ik kan hem bijna niet meer houden aan de riem.Hij is wel gehoorzaam en loopt netjes mee maar met reuen is hij moeilijker en begint behoorlijk te trekken aan de riem.Nu gaat het nog wel goed maar hij wordt alsmaar sterker en ik merk dat hij sterker aan het worden is dan mij.Is zo'n halti dan een oplossing?En waar zou ik dat in deze maat kunnen kopen?
Afbeelding
Tamara, Jada, Viento, Kid, Tanja, Evita en Rosa
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik ben geen Doggeneigenaar maar ik denk dat een halti wel een oplossing zou kunnen zijn.
Verschillende onlineshops verkopen ze in allerlei maten.
http://www.kwispelshop.nl/docs/pi1065874079.htm
Laatst gewijzigd door marian* op 20 okt 2004 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Arko04
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Arko04 »

http://www.hondenspul.nl/nl/dept_11.html

De grootste maat is bedoeld voor bijvoorbeeld Mastiffs en St. Bernards, dus dan zal ie voor de Dog ook wel passen.

Of het helpt weet ik niet, ik heb er geen ervaring mee, ik heb er ook nog nooit een hond mee zien lopen.

Een slibketting heb je al geprobeerd neem ik aan?
DogDalton
Zeer actief

Arko04 schreef:http://www.hondenspul.nl/nl/dept_11.html

De grootste maat is bedoeld voor bijvoorbeeld Mastiffs en St. Bernards, dus dan zal ie voor de Dog ook wel passen.

Of het helpt weet ik niet, ik heb er geen ervaring mee, ik heb er ook nog nooit een hond mee zien lopen.

Een slibketting heb je al geprobeerd neem ik aan?
Ja,een slipketting heeft hij op het moment maar ik ben nogal een ei :denken: en ben niet voor constant elke keer maar weer,corrigeren.En heb op hte moment de kracht ook niet om het te doen ivm ontsteking in mijn schouder.
Bedankt voor de site
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik ken ook een dog die met een halti omloopt. Dat beest heeft echt een megakop en daar heeft ze ook een passende halti voor gevonden. Ik zal wel eens vragen waar ze hem gekocht heeft. Met halti kan ze weer goed met hem lopen :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
DogDalton
Zeer actief

okee,bedankt!
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Eigenlijk moet je dus net als ik met Yentie gaan trainen op aandacht.
Dus halti kan je proberen, maar een lading koekies mee en oefenen maar. :mrgreen: :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
dogluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): De Duitse Dog

Ongelezen bericht door dogluna »

http://www.hondenartikelen.nl/index.htm ... ml&lang=nl

Hier hebben ze de maat voor een duitse dog.

Maar laat je goed voorlichten voor het gebruik,ivm blessures van de nekwervels
Afbeelding

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
Hughy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hughy »

Anouk van Joia heeft een tijd de halti gebruikt voor Joia, je zou haar eens kunnen mailen
Afbeelding Mart dogloos, Hughy en Lemon in mijn herinnering
Mori no Kitsune
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mori no Kitsune »

Mijn tante gebruikt ook een halti voor een van haar honden die ook erg trekt.
Volgens haar werkt het goed,ik zou het gewoon eens proberen :mrgreen:
En een kennis van ons die een husky heeft (husky kenners weten hoe sterk die lieve hondjes zijn :wink: ) gebruikt ook een halti.

Veel geluk ermee :ok:
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Zag het twee weken geleden op een show in Zwolle; dog met halti maar die mevrouw had over de neus een soort bontje om de halti(vat je hem nog, je ziet het ook wel bij paarden om de halster...) anders werd zijn neus zo kaal... :wink:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Roelfien schreef:Eigenlijk moet je dus net als ik met Yentie gaan trainen op aandacht.
Dus halti kan je proberen, maar een lading koekies mee en oefenen maar. :mrgreen: :wink:
Juist. Een halti is leuk, maar je moet het uitvallen wegtrainen. Daar kan een halti best als hulpmiddel bij gebruiken, maar het is wel erg jammer dat je er niet eerder mee begonnen bent. :19: Een slipketting maak je je hond alleen maar attent mee als je hem niet stevig genoeg kan gebruiken.
Lees idd het topic van roelfien maar bij gedrag. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Fozze
Actief

Ongelezen bericht door Fozze »

Zou eerst naar een andere oplossing zoeken want bij verkeerd gebruik breng je meer schade aan en zoals reeds gezegd goed uitkijken voor letsels aan de nek.
Groetjes Veronique en ne dikke poot van Fozze

Afbeelding
DogDalton
Zeer actief

Ik had er inderdaad eerder mee moeten beginnen maar ik dacht tot nu toe altijd dat het zo ook wel lukte.De laatste tijd begin ik steeds meer te merken dat dat dus niet zo is.Het trainen van die uitvallen daar zijn we een tijd geleden,toen het begon,al mee begonnen.Op zich gaat het wel redelijk goed,maar nog te vaak dat het niet goed gaat.
Wat voor schade kan het geven zo'n halti?
Afbeelding
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Bij een halti moet je goed bedenken dat het een zelfcorrigerend middel is. Je moet er dus vooral niet aan trekken. Dus niet een ruk geven zoals je dat bij de slipketting doet, je zou zijn nekspieren en wellicht ook de nekwervels kunnen beschadigen.
Bovendien moet je hem langzaam aan de halti laten wennen. De meeste honden stribbelen in het begin ook behoorlijk tegen en proberen dat "ding" van hun neus te halen.

Ik hoop dat het je gaat lukken.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

elke correctie is een zelfcorrigerend middel. halti of pinketting. alleen is de pinketting hondvriendelijker
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:elke correctie is een zelfcorrigerend middel. halti of pinketting. alleen is de pinketting hondvriendelijker
Joh, ga heen! Met een halti geef je geen pijnprikkel, maar begeleidt je je hond in het gaan vertonen van ander gedrag...gewenst gedrag.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

als het geen pijn doet, dan corrigeert het niet. een hond gaat toch maar een gedrag vermijden door het halti-gebruik. een snoerbandje op het gevoeligste orgaan doet geen pijn zeker...
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:als het geen pijn doet, dan corrigeert het niet. een hond gaat toch maar een gedrag vermijden door het halti-gebruik. een snoerbandje op het gevoeligste orgaan doet geen pijn zeker...

Een halti geeft een hond geen keuze, maar daarom doet het nog geen pijn. Een halster om het hoofd van een paard doet ook geen pijn. Het geeft je alleen de mogelijkheid een hoofd te keren in de richting waarop jij dat wil. Dwang dus, maar zonder pijnprikkel.
Het corrigeert dus ook niet, maar het geeft je de mogelijkheid de hond gewenst gedrag te laten vertonen en dat te belonen, waardoor je een gewoonte doorbreekt en de hond ander gedrag aanleert, in tegenstelling tot het gebruik van bv de slipketting, die de hond niks anders aanleert, alleen dat andere hondjes uitblaffen pijn doet (als je het tenminste goed doet)..andere honden zijn dus akelig en moeten zo snel mogelijk weg. Als je je hond niet voldoende bang maakt met het geven van die correctie zal je dus de boel alleen maar opjutten ne verergeren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

DogDalton schreef:Ik had er inderdaad eerder mee moeten beginnen maar ik dacht tot nu toe altijd dat het zo ook wel lukte.De laatste tijd begin ik steeds meer te merken dat dat dus niet zo is.Het trainen van die uitvallen daar zijn we een tijd geleden,toen het begon,al mee begonnen.Op zich gaat het wel redelijk goed,maar nog te vaak dat het niet goed gaat.
Wat voor schade kan het geven zo'n halti?
Zorg in ieder geval ervoor dat je de halti aan een andere lijn hebt dan je looplijn. Op deze manier ben jezelf bewust van de halti en kan je nit op een onbewaakt moment aan de lijn trekken. Maar gebruik de halti wel om mee te trainen. Het is net als de slipketting een handig hulpmiddel mits goed gebruikt. Ga er dus niet vanuit dat je van alle problemen af bent door hem een halti om te doen. Maar ga ermee trainen om zo te zorgen dat hij niet meer uitvalt.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Eline* schreef:Een halti geeft een hond geen keuze, maar daarom doet het nog geen pijn. Een halster om het hoofd van een paard doet ook geen pijn. Het geeft je alleen de mogelijkheid een hoofd te keren in de richting waarop jij dat wil. Dwang dus, maar zonder pijnprikkel.
Het corrigeert dus ook niet, maar het geeft je de mogelijkheid de hond gewenst gedrag te laten vertonen en dat te belonen, waardoor je een gewoonte doorbreekt en de hond ander gedrag aanleert, in tegenstelling tot het gebruik van bv de slipketting, die de hond niks anders aanleert, alleen dat andere hondjes uitblaffen pijn doet (als je het tenminste goed doet)..andere honden zijn dus akelig en moeten zo snel mogelijk weg. Als je je hond niet voldoende bang maakt met het geven van die correctie zal je dus de boel alleen maar opjutten ne verergeren.
Is het wel zo dat een halti niet corrigeert?

Onder corrigeren versta ik: Het verbinden van een onaangename prikkel aan een bepaald gedrag.

Als je de hond dwingt een andere kant op te kijken door de halti te gebruiken dien je toch een voor hem onaangename prikkel toe?

Ik betwijfel ten zeerste of het zo is dat een slipketting een hond niks anders aanleert dan dat andere honden uitblaffen pijn doet, en dat andere honden dus akelig zijn. Een slipketting biedt de hond nameljk wel degelijk de mogelijkheid te leren dat andere honden níet uitblaffen geen correctie oplevert maar een positieve prikkel, de beloning die van jou afkomt, én het uitblijven van een korrektie.

Hierdoor kan een hond m.i. wel degelijk leren dat honden uitblaffen niet slim is, zonder noodzakelijkerwijs te leren dat andere honden akelig zijn.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Is het wel zo dat een halti niet corrigeert?

Onder corrigeren versta ik: Het verbinden van een onaangename prikkel aan een bepaald gedrag.

Als je de hond dwingt een andere kant op te kijken door de halti te gebruiken dien je toch een voor hem onaangename prikkel toe?
Je dient niks toe. Als de hond de lijn strak trekt kan hij niet recht vooruit blijven kijken..da's alles. Dat is geen straffen. Met een halti stuur je , begeleidt je. Een paard straf je ook niet als je hem meeneemt linksaf inplaats van rechtsaf.
Daarbij gebruik je een halti om fixatie te voorkomen en het geeft je dus insteek gewenst gedrag te belonen..je gebruikt hem dus ook heel anders dan een slipketting. Met een halti werk je op afstand van de prikkel en train je goed gedrag in. Het is erop gericht fouten te voorkomen dus corrigeer je niks want er valt niks te corrigeren als je juist traint.
Bijkomend voordeel van de halti is dat de hond beter te houden is als hij uitvalt en dat geeft veelal een meer ontspannen baas.

Ik betwijfel ten zeerste of het zo is dat een slipketting een hond niks anders aanleert dan dat andere honden uitblaffen pijn doet, en dat andere honden dus akelig zijn. Een slipketting biedt de hond nameljk wel degelijk de mogelijkheid te leren dat andere honden níet uitblaffen geen correctie oplevert maar een positieve prikkel, de beloning die van jou afkomt, én het uitblijven van een korrektie.

Hierdoor kan een hond m.i. wel degelijk leren dat honden uitblaffen niet slim is, zonder noodzakelijkerwijs te leren dat andere honden akelig zijn.
Met de slip kan je inderdaad meer aanleren dan alleen dat andere honden = pijnprikkel. Je kan leren dat andere honden reden is om opgefokt te raken, want de baas doet het ook..te zacht corrigeren is immers een geweldige bekrachtiging. Straffen in combinatie met andere honden daar zitten zo ontzettend veel nadelen aan.
Als je goed wil straffen moet je na 1 of 2 keer straffen klaar zijn en moet je daarna het ongewenste gedrag niet meer zien. Dan heb je het goed gedaan en heeft de correctie op zich zin gehad. Dat betekent dus dat je met die correctie je hond zo bang moet maken dat hij niet meer durft uit te vallen, maar niet zo bang dat hij er iets aan over houdt en dan heb jij insteek tot belonen van goed gedrag.
Bij 99 van de 100 honden betekent uitvallen te lijf gaan met behulp van de slip een oeverloos geruk en getrek bij elke hond die ze tegenkomen. Baas raakt steeds opgefokter en hond ook...op die manier kweek je dus een hond die en hekel heeft aan andere honden, je bent ongewenst gedrag aan het conditioneren.
Er zijn maar zeer weinig mensen in staat goed te corrigeren en er zijn zeer veel mensen in staat hun hond te verneuken met slecht corrigeren.
In mijn ogen is vlot ingrijpen en de hond trainen op aandacht voor de baas de manier om uitvallen niet tot gewoonte te laten worden.
Iedere keer uitvallen met daarna een ruk aan de slip zet net zo hard, zo niet harder een gewoonte vast alsdat je niet corrigeert..niet corrigeren betekent dat je ieder geval niet loopt te jutten en alleen daarom adviseert men vaak uitvallen niet te corrigeren...behalve als je 1 van de 10 mensen bent die weet hoe hard hij zijn hond kan corrigeren...maar dan heb je dus nooit een probleem met uitvallen, want jouw hond zal die gewoonte niet ontwikkelen.
Ga er maar vanuit dat iedereen die een hond heeft die uitvalt niet kan corrigeren..anders was dat probleem er niet geweest. Goed gedrag op een vriendelijke manier intrainen is dus veel effectiever! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Eline* schreef: Ga er maar vanuit dat iedereen die een hond heeft die uitvalt niet kan corrigeren..anders was dat probleem er niet geweest. Goed gedrag op een vriendelijke manier intrainen is dus veel effectiever! :wink:
:ok: :ok:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Wil de hond schreef:Is het wel zo dat een halti niet corrigeert?

Je dient niks toe. Als de hond de lijn strak trekt kan hij niet recht vooruit blijven kijken..da's alles. Dat is geen straffen. Met een halti stuur je , begeleidt je. Een paard straf je ook niet als je hem meeneemt linksaf inplaats van rechtsaf.
Nee, het is geen straffen, maar straffen is toch ook niet gelijk aan korrigeren?

Korrigeren is het op de een of andere manier toedienen van een voor de hond onaangename prikkel. Zoals bvb. het onaantrekkelijk maken van naar links kijken door een hulpmiddel en een lijn aan zijn kop vast te maken.

Tuurlijk, op het moment dat het gewenste gedrag er goed inzit speelt de halti niet meer zo´n prominente rol als dwangmiddel, maar zolang als dit nog niet zo is oefen je er een negatieve invloed mee uit.

Muggezifterij waarschijnlijk, maar toch.
Eline* schreef:Daarbij gebruik je een halti om fixatie te voorkomen en het geeft je dus insteek gewenst gedrag te belonen..je gebruikt hem dus ook heel anders dan een slipketting. Met een halti werk je op afstand van de prikkel en train je goed gedrag in. Het is erop gericht fouten te voorkomen dus corrigeer je niks want er valt niks te corrigeren als je juist traint.
Bijkomend voordeel van de halti is dat de hond beter te houden is als hij uitvalt en dat geeft veelal een meer ontspannen baas.
Ik begrijp best wat de bedoeling is, maar heb hier toch ook wel wat vraagtekentjes bij. Zolang als de hond nog niet voldoende het gewenste gedrag ingetraind heeft kom je voor het probleem te staan dat je er mee de straat op moet, in gewone dagelijkse omstandigheden die je niet beheerst en niet op het beheersingsniveau van je hond af kunt stemmen. M.a.w., de hond gaat de fout in. Goed, misschien wel makkelijker in bedwang te houden door de halti, maar je bent op zulke momenten in mijn ogen dus wel degelijk korrigerend bezig, of in elk geval doe je daar pogingen toe.
Eline* schreef:
Wil de hond schreef:Ik betwijfel ten zeerste of het zo is dat een slipketting een hond niks anders aanleert dan dat andere honden uitblaffen pijn doet, en dat andere honden dus akelig zijn. Een slipketting biedt de hond nameljk wel degelijk de mogelijkheid te leren dat andere honden níet uitblaffen geen correctie oplevert maar een positieve prikkel, de beloning die van jou afkomt, én het uitblijven van een korrektie.

Met de slip kan je inderdaad meer aanleren dan alleen dat andere honden = pijnprikkel.
Je kan hem ook aanleren dat uitvallen=pijnprikkel. Niet uitvallen is géén pijnprikkel, en dus, andere honden is niet gelijk aan pijnprikkel.

Mijn punt hier is dat het niet zo hoeft te zijn als jij stelt, nl. dat een hond door korrekties leert dat een andere hond=pijnprikkel. Normaal gesproken is het zo dat een hond een verband legt tussen zijn eigen gedrag in relatie tot een andere hond en de korrektie. Een wezenlijk verschil met datgene wat jij ziet als dat wat de hond leert van korrekties.

Dit alles natuurlijk wel op voorwaarde dat er op een goede manier om wordt geaan met het hulpmiddel en dat er juist ingespeeld wordt op het gedrag en de situatie.
Eline* schreef:Je kan leren dat andere honden reden is om opgefokt te raken, want de baas doet het ook..te zacht corrigeren is immers een geweldige bekrachtiging.
Straffen in combinatie met andere honden daar zitten zo ontzettend veel nadelen aan.
Als je goed wil straffen moet je na 1 of 2 keer straffen klaar zijn en moet je daarna het ongewenste gedrag niet meer zien. Dan heb je het goed gedaan en heeft de correctie op zich zin gehad. Dat betekent dus dat je met die correctie je hond zo bang moet maken dat hij niet meer durft uit te vallen, maar niet zo bang dat hij er iets aan over houdt en dan heb jij insteek tot belonen van goed gedrag.
Bij 99 van de 100 honden betekent uitvallen te lijf gaan met behulp van de slip een oeverloos geruk en getrek bij elke hond die ze tegenkomen. Baas raakt steeds opgefokter en hond ook...op die manier kweek je dus een hond die en hekel heeft aan andere honden, je bent ongewenst gedrag aan het conditioneren.
Er zijn maar zeer weinig mensen in staat goed te corrigeren en er zijn zeer veel mensen in staat hun hond te verneuken met slecht corrigeren.
In mijn ogen is vlot ingrijpen en de hond trainen op aandacht voor de baas de manier om uitvallen niet tot gewoonte te laten worden.
Iedere keer uitvallen met daarna een ruk aan de slip zet net zo hard, zo niet harder een gewoonte vast alsdat je niet corrigeert..niet corrigeren betekent dat je ieder geval niet loopt te jutten en alleen daarom adviseert men vaak uitvallen niet te corrigeren...behalve als je 1 van de 10 mensen bent die weet hoe hard hij zijn hond kan corrigeren...maar dan heb je dus nooit een probleem met uitvallen, want jouw hond zal die gewoonte niet ontwikkelen.
Ga er maar vanuit dat iedereen die een hond heeft die uitvalt niet kan corrigeren..anders was dat probleem er niet geweest. Goed gedrag op een vriendelijke manier intrainen is dus veel effectiever! :wink:
Je hebt gelijk hierin, goed korrigeren, gekombineerd met goed belonen is een kunst die veel mensen zich niet zomaar eventjes eigen maken.

Maar om te stellen dat 99 van de 100 gevallen ontaarden in een partijtje rukken en opfokken zonder enig positief nut gaat mij te ver.

Het is toch ook zo dat je beter bij de basis kunt beginnen, je niet als eerste te gaan richten op een bepaald symptoom? Uitvallen naar andere honden is een aanwijzing dat er meer mis zit. Zoals daar zijn, gebrek aan basiskennis, veel te laat bewust worden hiervan, foutieve begeleiding van de hond door zijn omgeving, etc.

Hoeveel mensen denken niet dat zij korrigeren zonder dat hun hond het hiermee eens is?

Dit wil in mijn ogen zeggen dat je niet kunt stellen dat de korrektie het probleem is, maar de onkunde van de eigenaar in deze.

Je kunt dan kiezen voor het door de eigenaar aanleren van een effektieve manier om deze tekortkoming recht te trekken. Door te leren korrigeren en belonen op een korrekte manier, wetend hoe in te spelen op gedrag en situaties.

Of door te leren op een andere manier het ongewenste gedrag om te zetten in gewenst gedrag. Iets wat ook zijn haken en ogen heeft. Niet iedereen is zomaar in staat om op een uitsluitend vriendelijke manier uitvallen weg te trainen. Die techniek moet je ook leren, en goed beheersen.

Ik vind in veel gevallen korrigeren ook vriendelijk, omdat je duidelijk bent, en eerlijk. Goed gedrag wordt beloond, en "fout" gedrag wordt duidelijk gekorrigeerd.

En dan nog, de meeste honden zijn vrij eenvoudig te korrigeren hoor, het zijn uitzonderingen die niet heel snel hun gedrag positief bijstellen onder invloed van korrektie en beloning.

En ter afsluiting, ik zie niet veel in een hond die naar me toekomt en me aankijkt, in afwachting van een beloning, als er een andere hond in beeld komt. Een kwestie van persoonlijke smaak neem ik aan.
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz

Ongelezen bericht door greatdane »

chaos schreef:Zag het twee weken geleden op een show in Zwolle; dog met halti maar die mevrouw had over de neus een soort bontje om de halti(vat je hem nog, je ziet het ook wel bij paarden om de halster...) anders werd zijn neus zo kaal... :wink:
Dit klopt door het nylon schuurt het wat en kan het idd wat kaal worden.Ik gebruik een combinatie van slipketting en halti,de halti zit doorgelust aan de ketting je kan dus nog steeds normaal corrigeren,maar bij uitvallen heb je meer controle idd.Mijn dog valt ook uit(gaat al wel beter)en das niet makkelijk met 80kg aan de ketting.Die doorlussing heb ik trouwens later bedacht,omdat hij het voorelkaar kreeg om de halti een x doormidden te bijten en dus los was en nu dus ook al bijt hij hem doormidden nog altijd vast zit.Ik ga binnenkort weer over op alleen slipketting,omdat het nu wel aardig gaat.Ook helpt een halti met uitvallen maar tijdelijk,want als hij eenmaal doorheeft dat vooruit trekken niet gaat,want zijn kop draait weg dan doet hij het dus andersom(dan lijkt het touwtje trekken :mrgreen: )je zal er dus echt op moeten trainen,maar met behulp van de halti gaat dit wel wat makkelijker je hebt immers meer controle.Ik heb trouwens de grootste maat halti en die past perfect nummer 5of 6 dacht ik gewoon bij de dierenzaak.Veel succes :ok:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Nee, het is geen straffen, maar straffen is toch ook niet gelijk aan korrigeren?
straf1 (de ~ (v.), ~fen)
1 maatregel of behandeling ter vergelding van een misdaad, overtreding, verzuim => afstraffing, bestraffing
2 iets onaangenaams => kwelling

cor·rec·tie (de ~ (v.), ~s)
1 het verbeteren van fouten in drukproeven, schoolwerk enz.
2 verbetering van een fout
3 correctiewerk

Nee, wij gebruiken de woorden veelal verkeerd. We straffen veeeeel meer dan dat we corrigeren. :wink:
Jij hebt het over dat corrigeren het geven van een onaangename prikkel is..Nee, dat is dus straf. Corrigeren gaat over het resultaat...als je iets corrigeert betekent het dat je iets verbetert. In die zin corrigeer je dus met een halti, omdat je het resultaat verbetert, maar aangezien wij oeverloos geruk aan een slipketting ook nog steeds corrigeren noemen inplaats van straffen en pijnigen van honden noem ik het werken met een halti of gentle leader liever begeleiden, omdat je bij fout gebruik dus ook niet corrigeert.

Ik begrijp best wat de bedoeling is, maar heb hier toch ook wel wat vraagtekentjes bij. Zolang als de hond nog niet voldoende het gewenste gedrag ingetraind heeft kom je voor het probleem te staan dat je er mee de straat op moet, in gewone dagelijkse omstandigheden die je niet beheerst en niet op het beheersingsniveau van je hond af kunt stemmen. M.a.w., de hond gaat de fout in. Goed, misschien wel makkelijker in bedwang te houden door de halti, maar je bent op zulke momenten in mijn ogen dus wel degelijk korrigerend bezig, of in elk geval doe je daar pogingen toe.
Nooit in die mate dat je je hond moet laten stikken, moet rukken of echt flink pijn moet doen. Je kan een hond aan een halti meenemen.,..letterlijk.
Het gaat er niet om of het leuk of gemakkelijk is, het gaat erom of iets als straf wordt ervaren ja of nee. Ik kan je vertellen dat als jij je ogen gebruikt en observeert, je aan de houding van de hond kan aflezen dat de halti niet als straf wordt ervaren. Hooguit zie je enige onzekerheid omdat er getornd wordt aan een gewoonte.Een hond die uitvalt aan een halti kan overigens gewoon uitvallen hoor. Dat gebeurt er niks.
Net zo goed overigens wordt een slipketting zelden als straf ervaren, omdat veelal de hond er alleen maar meer van opgejut wordt. Slipkettingen zijn toch wel erg vaak bekrachtigers in dit soort situatie's.
Je kan hem ook aanleren dat uitvallen=pijnprikkel. Niet uitvallen is géén pijnprikkel, en dus, andere honden is niet gelijk aan pijnprikkel.

Mijn punt hier is dat het niet zo hoeft te zijn als jij stelt, nl. dat een hond door korrekties leert dat een andere hond=pijnprikkel. Normaal gesproken is het zo dat een hond een verband legt tussen zijn eigen gedrag in relatie tot een andere hond en de korrektie. Een wezenlijk verschil met datgene wat jij ziet als dat wat de hond leert van korrekties.

Dit alles natuurlijk wel op voorwaarde dat er op een goede manier om wordt geaan met het hulpmiddel en dat er juist ingespeeld wordt op het gedrag en de situatie.
Jij kan nooit van te voren bedenken welke link een hond legt..te veel prikkels waar de hond aan kan linken. Daarbij is de aandacht van de hond op het moment van het toedienen van de pijnprikkel volledig bij de andere hond. Waar anders dan bij die andere hond verwacht jij dan dat de hond de link legt? Een hond kan niet reflecteren. Die kan niet denken.. Gos, ik ging gook wel erg uit mijn dak zeg!! :eek:
Die schrikt zich kapot en loopt de volgende keer gedrukt langs die andere hond als je hard genoeg hebt gecorrigeerd. Als je dat beloond bouw je weer wat vertrouwen op en kan je hopen dat de hond het dus niet meer doet. maar als je dit ritueel keer op keer dag in dag uit moet herhalen doe je iets chronisch verkeerd..en jij weet net zo goed als ik dat half nederland dit soort dingen chronisch verkeerd doet.
Verder ...een flink uitvallende hond met zijn adrenaline door het plafond..die valt amper te corrigeren, of je moet wel zo snoeihard rukken..Mij lukt het niet bij mijn eigen hond Laika. Ik kom niet door en aangezien zij een angstbasis heeft doe ik het dus ook niet meer. Maar zoals je snapt..ooit inderdaad wel een keer geprobeerd. :19:
Je hebt gelijk hierin, goed korrigeren, gekombineerd met goed belonen is een kunst die veel mensen zich niet zomaar eventjes eigen maken.

Maar om te stellen dat 99 van de 100 gevallen ontaarden in een partijtje rukken en opfokken zonder enig positief nut gaat mij te ver.
Mij niet. De slipketting is het meest ondoordachte martelwerktuig wat wordt gebruikt door hondenbezitters. Al die leken die in de winkel een band kopen kopen een slipketting en lopen met een blauw aangelopen fikkie over straat. Wil je die mensen laten corrigeren? :denken:
Het is toch ook zo dat je beter bij de basis kunt beginnen, je niet als eerste te gaan richten op een bepaald symptoom? Uitvallen naar andere honden is een aanwijzing dat er meer mis zit. Zoals daar zijn, gebrek aan basiskennis, veel te laat bewust worden hiervan, foutieve begeleiding van de hond door zijn omgeving, etc.

Hoeveel mensen denken niet dat zij korrigeren zonder dat hun hond het hiermee eens is?

Dit wil in mijn ogen zeggen dat je niet kunt stellen dat de korrektie het probleem is, maar de onkunde van de eigenaar in deze.

Je kunt dan kiezen voor het door de eigenaar aanleren van een effektieve manier om deze tekortkoming recht te trekken. Door te leren korrigeren en belonen op een korrekte manier, wetend hoe in te spelen op gedrag en situaties.

Of door te leren op een andere manier het ongewenste gedrag om te zetten in gewenst gedrag. Iets wat ook zijn haken en ogen heeft. Niet iedereen is zomaar in staat om op een uitsluitend vriendelijke manier uitvallen weg te trainen. Die techniek moet je ook leren, en goed beheersen.

Ik vind in veel gevallen korrigeren ook vriendelijk, omdat je duidelijk bent, en eerlijk. Goed gedrag wordt beloond, en "fout" gedrag wordt duidelijk gekorrigeerd.

En dan nog, de meeste honden zijn vrij eenvoudig te korrigeren hoor, het zijn uitzonderingen die niet heel snel hun gedrag positief bijstellen onder invloed van korrektie en beloning.

Ik wil niet vervelend doen, maar hoeveel honden die echt uit hun tent gingen over 50 meter bij het zien van een andere hond heb jij getraind? Dat lukt Jan met de pet echt niet zo even die te corrigeren als er om de hoek dan ineens een hedder komt zeilen op 20 meter afstand. Die honden gaan door hun plafond. Die zijn niet bereikbaar, ook niet voor pijnprikkels. Die jut je helemaal door hun dak heen met straffen.
Die moet je wel op afstand gaan trainen van die andere hond om uberhaupt iets te kunnen leren omdat de hond dan nog bereikbaar is..
Tuurlijk moet je een eigenaar bijsturen. Tuurlijk begint het ergens ver terug daar waarvoor het fout ging..Maar en?
Het eerste wat mensen doen als er iets niet goed gaat is corrigeren. Echt als allereerste..! Pas als ze daaarmee echt op een dood spoor zitten omdat ze zelf tanden in hun mouw hebben of de straat niet met goed fatsoen meer opkunnen gaan mensen kijken naar andere hulpmiddelen. Vaak is de hond dan al een eind op weg verknalt en kost het tijd, veel tijd dat alsnog recht te trekken. Het meest primitieve van mensen is weten wat we niet willen en daar letten we op..het is veel zinniger te kijken waar je heen wil met je hond en dat gedrag te trainen. Zoals ik altijd maar weer roep..een hond met aandacht voor de baas geeft geen problemen!

En ter afsluiting, ik zie niet veel in een hond die naar me toekomt en me aankijkt, in afwachting van een beloning, als er een andere hond in beeld komt. Een kwestie van persoonlijke smaak neem ik aan.

Met honden als Laika kan je niet anders. laika gaat zitten aan de kant van de weg als ze een hond ziet en zoekt oogcontact. Die wil vluchten, zo ver mogelijk weg de bosjes in en als dat niet kan uitvallen. Dan ben ik retetrots als ze me aankijkt met het vertrouwen dat ik haar help het goed te doen. Dan lul je niet meer over "ik heb liever niet" Wil..ik heb liever niet dat ze uitvalt!

Als laatste wil ik sowieso even kwijt er het merendeel van de uitvallende honden onzeker is..corrigeren is dan uberhaupt geen optie in mijn ogen.

Zo, klaar! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Eline,

Door persoonlijke omstandigheden zie ik voor nu even af van het uitgebreider reageren op je goede en duidelijke antwoord.

Ik laat het voor nu maar even hierbij. Ik ben mét jouw van mening dat een slipketting lastig goed te gebruiken is. Ook ben ik van mening dat niemand een slipketting zou moeten gebruiken zonder goede voorlichting over het juiste gebruik. Ter voorkoming van misstanden zoals jij al aangaf.

Eigenlijk vind ik dat dit geldt voor alle opvoedkundige hulpmiddelen, maar hulpmiddelen die makkelijk negatief beladen raken dienen zeker met het nodige beleid gehanteerd te worden.

Enne, ik doelde niet direkt op Laika hoor, ben helemaal met je eens dat je ontzettend blij mag wezen dat je je dame zover hebt gekregen als dat jij haar hebt. Ik sprak in het algemeen.

Groetjes, Willy.
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

chaos schreef:Zag het twee weken geleden op een show in Zwolle; dog met halti maar die mevrouw had over de neus een soort bontje om de halti(vat je hem nog, je ziet het ook wel bij paarden om de halster...) anders werd zijn neus zo kaal... :wink:
IK had ook een halti voor Beau maar hij werd er hardstikke gek van dat ding over zijn neus. IK heb die halti toen aan mijn zoon gegeven die heeft een Dalmatiër die vreselijk trekt, hij heeft dat ding een paar keer gebruikt , maar de neus van de hond werd kaal en ging kapot, dus heeft hij die halti niet meer gebruikt. IK denk dat daarom die mevr dat bontje er onder had gedaan. Want het is wel zielig als de hond zijn neus kapot gaat.
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

vinkje schreef:
IK had ook een halti voor Beau maar hij werd er hardstikke gek van dat ding over zijn neus. IK heb die halti toen aan mijn zoon gegeven die heeft een Dalmatiër die vreselijk trekt, hij heeft dat ding een paar keer gebruikt , maar de neus van de hond werd kaal en ging kapot, dus heeft hij die halti niet meer gebruikt. IK denk dat daarom die mevr dat bontje er onder had gedaan. Want het is wel zielig als de hond zijn neus kapot gaat.
Dan gebruik je die halti helemaal verkeerd volgens mij. :denken:
Freek heeft ook een halti, die ik af en toe om doe maar voor je hond er een kale neus van krijgt moet je toch heel wat trekken lijkt me en dat is nu net niet de bedoeling.
Groetjes Els
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

mechelaar_fan schreef:elke correctie is een zelfcorrigerend middel. halti of pinketting. alleen is de pinketting hondvriendelijker
:eek:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”