Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hele erge angst voor grote honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Hele erge angst voor grote honden

Ongelezen bericht door clausipaus »

Toch wel een probleempje :mrgreen:

Keizer is een heel klein hondje, nou kom ik vaak zat grote honden tegen die graag willen spelen, maar gewoon te groot zijn voor Keizer. Keizer zet het dan op een lopen, andere hond vind dat leuk, gaat er achteraan waarop de Keizer het dan vervolgens op een giga gillen zet en blijft rennen.

daar wordt je dus niet echt vrolijk van, en het is nu een paar keer gebeurt, waardoor hij steeds banger wordt voor andere honden.

Nu weet ik eigenlijk niet wat ik hiermee aan moet. Misschien is het beter als ik hem gewoon niet meer bij andere honden laat tenzij die rustig zijn of hij ze kent?

Tegenover de kleinere hondjes is hij juist weer heel dominant en daar gaat hij op lopen rijen :19:

Of kan ik wat anders doen dat hij zekerder wordt van zichzelf ofzo.

En stel dat het weer gebeurt, hoe moet ik dan reageren, ik negeerde hem tot nu toe, maar dadelijk dat pakt zo'n hond hem wel, is optillen dan misschien toch beter? Maar dan ga ik wel zijn angst bevestigen toch?
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

happy van mij had het in begin ook
maar ze zat nog aan de lijn
dus als ze zo bang dee negeerde ik haar en liep gewoon verder
nu is ze niet bang mee
alleen die kleine ruby is nog wel vaak angstig en gaat daarbij ook te keer
ik denk dat die het ook wel eens leerd daar doe ik het zelfde bij als ik bij happy dee
op tillen zou ik zeker niet doen
dan voeld hij zich nog groter en bevestig je mischien wel dat bang zijn goed is
Afbeelding
Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

Misschien een tijdje aan de lijn uitlaten... Veel naar plekken gaan waar grote honden komen, JUIST om te leren dat ze niet eng zijn... Ik zou hem zeker een tijd aan de lijn houden en als hij toch zo bang blijft misschien afleiden met een bal, als er bijvoorbeeld een dog aankomt, dat je dan snel z'n balletje weggooit :wink:
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
clausipaus
Zeer actief
Contacteer:

Maar speeltjes ofzo vind hij niet interresant, alleen wat lekkers dan.

Maar ik train ook met hem, en dan reageert hij niet zo angstig, maar dan zit ook echt alles vast, maar het is echt als grotere honden achter hem aan gaan rennen of dat ze hun poot op de Keizer leggen om uit te nodigen voor spelen zeg maar.

Ik had liever gezien dat hij dan wat feller van zich af reageert, als een grote hond dat bij Baloe doet en ze pikt dat niet, dan zal ze die andere hond dat toch echt wel even laten merken dat ze er niet van gedient is, en dat zou Apollo wel wat meer mogen hebben :19:

Ow nog even: Bij Baloe bijt hij dus wel van zich af als ze iets doet wat hem niet aanstaat
Penotti & Sombra!

Afbeelding

Shita
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelaar
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shita »

clausipaus schreef:Maar speeltjes ofzo vind hij niet interresant, alleen wat lekkers dan.

Maar ik train ook met hem, en dan reageert hij niet zo angstig, maar dan zit ook echt alles vast, maar het is echt als grotere honden achter hem aan gaan rennen of dat ze hun poot op de Keizer leggen om uit te nodigen voor spelen zeg maar.

Ik had liever gezien dat hij dan wat feller van zich af reageert, als een grote hond dat bij Baloe doet en ze pikt dat niet, dan zal ze die andere hond dat toch echt wel even laten merken dat ze er niet van gedient is, en dat zou Apollo wel wat meer mogen hebben :19:

Ow nog even: Bij Baloe bijt hij dus wel van zich af als ze iets doet wat hem niet aanstaat
Ik denk dat je hem sowieso moet trainen om met grote honden om te gaan en hem aan de lijn uitlaten en als er een grote hond los loopt van te voren al even vraagt of diegene hem wil aanlijnen...
Dag lieve Schorpo, Jessie, Vito, Shita en Zorcan.....

Afbeelding
+ LINK du Clos d'Alsan
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Je moet ieder geval voorkomen dat hij kan vluchten. Vluchten bekrachtigt angst. Honden ervaren dat keer op keer de opluchting als ze zijn ontkomen van het verschrikkelijke gevaar en houden zo hun angst in stand en maken het erger.
Daarbij voorkom je dat je vandaag of morgen een keer een verkeerde tegenkomt waarbij jouw hondje het prooi-instinkt aanwakkerd en die dan dus korte metten maakt met keizer Apollo. Het is naar, maar weghollen en gillen als je bijna wordt gepakt doet een prooidier ook. Sommige honden raken daarvan dus erg opgewonden en die pakken.
Ik zou dus zelf echt uitkijken. Aanlijnen als er grote honden aankomen, afleiden met lekkers en zorgen dat hij de aandacht op jou richt en daarnaast goede ervaringen op laten doen met sociale grotere honden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos lijkt over het algemeen meer op Floe, die bijt wel van zich af als een lompe labrador hem een mep met een poot geeft. Een flinke grom van Moos zijn kant en 9 van de 10 keer houdt zo'n grote lomperd het dan wel voor gezien. Zo niet, dan kan Moos ze ook heel goed blaffend opjagen en in de hielen proberen te bijten, ehum.............

Maarrrrr af en toe vind hij een hond echt gewoon te groot en te imponerend, en dan rent hij dus ook weg, met inderdaad als gevolg dat de grotere hond hem als prooi op gaat lopen jagen. Laatst heb ik nog een herder van Moos af moeten trekken die dacht dat hij dat konijntje wel eens even kon gaan verscheuren; was wel even eng :N:

Ik heb wel gemerkt dat het van mijn kant niet slim is om Moos te gaan roepen, omdat ik door wil lopen, als hij net heeeeel timide wat aan het snuffelen is met een hele grote imposante hond. Dat heb ik nu een oaar keer gedaan, en omdat Moos dan toch al bang is rent hij dan opeens krijsend weg bij die hond, en dan begint het hele prooi-spelletje weer.
Als ik hem gewoon laat gaan, loopt hij zelf heel langzaam weg, en dan gaat het wel goed.
Dus hier gaat het nu meestal wel, als ik Moos maar zelf laat bepalen wanneer hij weg loopt, en hem niet op ga jutten door hem te roepen.
Maar ja, de keizer rent dus zowiezo krijsend weg, dat lijkt me dan toch wat lastiger.....
Afbeelding
Cupido
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cupido »

Eline* schreef:Aanlijnen als er grote honden aankomen, afleiden met lekkers en zorgen dat hij de aandacht op jou richt en daarnaast goede ervaringen op laten doen met sociale grotere honden.
Ik zou hem voorlopig enkel en alleen met grotere stabiele en sociale honden laten spelen, op die manier doet hij geen negatieve ervaringen op en hoef je hem niet aan te lijnen wanneer er grote honden aankomen, want hierdoor leert hij dat een grote hond betekent dat hij beperkt wordt in zijn vrijheid, wat nog eens negatief overkomt voor hem! Je dient er toch ook rekening mee te houden dat wanneer je die leiband zou aandoen hij, ipv vluchten (waarmee hij idd zichzelf beloont)en die trouwens een Veiligheidssignaal is, nu ander gedrag kan vertonen, angstagressie bvb.
Als je tegen dieren praat, zullen ze tegen jou praten, waardoor je elkaar zult leren kennen. Als je niet tegen ze praat zullen jullie elkaar niet leren kennen. Wat je niet kent vrees je, en wat je vreest maak je kapot...
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

lijkt me moelijk als je op een losloop gebied loop weet je toch niet van he daar komt een stabiele hond aan en daar een onstabielen

en als je gewoon de bange hond van begin af vast aan een lijn hebt krijgt hij echt niet het idee ik woord belemmert als er een grote komt
ik zou hem gewoon niet los laten tot dat hij door heeft he grote honden zijn niet eng
Afbeelding
clausipaus
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef: Daarbij voorkom je dat je vandaag of morgen een keer een verkeerde tegenkomt waarbij jouw hondje het prooi-instinkt aanwakkerd en die dan dus korte metten maakt met keizer Apollo. Het is naar, maar weghollen en gillen als je bijna wordt gepakt doet een prooidier ook. Sommige honden raken daarvan dus erg opgewonden en die pakken.
Daar ben ik dus nog het bangst voor inderdaad want ik heb dus al een paar honden zien omslaan toen hij begon te gillen, je zag echt dat ze ineens heel anders gingen reageren.

Maar zijn aandacht kan ik opzich wel goed vasthouden, dus hij rent niet naar een andere hond maar vaak komt die hond dan bij ons kijken. En ik ben niet zo'n typetje die dan meteen een hond gaat optillen :mrgreen: maar misschien is dat in dit geval toch beter :19:

Maar hij is ook al 6 jaar, en ik heb niet echt het idee dat hij veel in contact is geweest met andere honden bij de plek waar hij is opgegroeid waar dat ook wezen mag :wink:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Benno lijn ik voortaan ook aan bij herders enzo want dan flipt ie ook echt. Ik ben dan ook zo bang dat ze hem pakken. Aan de lijn heeft hij trouwens ook wat meer zelfvertrouwen (of hij doet maar zo :mrgreen: ) dus als die honden dan alsnog komen jaagt ie ze heel stoer weg.

Floor trekt dr kop ook wel open als iets haar niet zint, mja die lijkt wat dat betreft wel op Floe he :roll: :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Cupido schreef:
Eline* schreef:Aanlijnen als er grote honden aankomen, afleiden met lekkers en zorgen dat hij de aandacht op jou richt en daarnaast goede ervaringen op laten doen met sociale grotere honden.
Ik zou hem voorlopig enkel en alleen met grotere stabiele en sociale honden laten spelen, op die manier doet hij geen negatieve ervaringen op en hoef je hem niet aan te lijnen wanneer er grote honden aankomen, want hierdoor leert hij dat een grote hond betekent dat hij beperkt wordt in zijn vrijheid, wat nog eens negatief overkomt voor hem! Je dient er toch ook rekening mee te houden dat wanneer je die leiband zou aandoen hij, ipv vluchten (waarmee hij idd zichzelf beloont)en die trouwens een Veiligheidssignaal is, nu ander gedrag kan vertonen, angstagressie bvb.
Aanlijnen is inderdaad een verkeerd signaal wat je afgeeft..niet omdat je hem beprekt in zijn vrijheid, maar meer omdat je hem steunt in het feit dat er inderdaad wat ergs aan de hand is. Ik vind het alleen niet opwegen tegen het risico dat hij een keer echt goed gepakt wordt. Dit zijn de hondjes waarvan we lezen dat ze verscheurd zijn.
Mijn o zo sociale Nelson zou een hondje als dit dus echt pakken.
Jammer dan dus van het verkeerde signaal, maar liever een levend hondje dan een gillend weghollend hondje wat na 100 keer een keer de lul is. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”