Er bestaan veel misverstanden over de procenten Wolvenbloed in Wolfhonden o a bij de SWH en Tsjech of de Amerikaanse Hybrids.
Het is niet te berekenen alleen maar schatten of gokken.
Maar ik zal je op een eenvoudige manier uitleggen waarom het niet te berekenen is.
Een zoogdier (mens/aap/hond/enz) heeft 50% van de moeder en 50% van de vader, dat is onomstotelijk bewezen.
Nu nemen we 5 schalen de 1 is een wolf daar doen we 100 rode kraaltjes in, de andere schaal is een Duitseherder daar doen we 100 witte kraaltjes in.
Nou gaan we fokken met die 2, je pakt met ogen dicht uit de rode kralen schaal 50 kraaltjes en doet ze in het lege schaaltje.
Nu met ogen dicht de 50 witte uit de kralen schaal en doet die bij de schaal met de 50 rode., dus dat is nu de halfwolf, tel het maar na, er zitten 50 rode en 50 witte in.
Met het 4e lege schaaltje doen we het zelfde, we hebben dan 2 schaaltjes halfwolven, een reu en teef.
De wolf en Duitseherder zetten we weg, we gaan nu fokken met de halfwolven .
Uit schaal 1 van de halfwolf pakken we met ogen dicht 50 kraaltjes en doen die in de 5e lege schaal, dat doen we ook met de 2e halfwolf, ogen dicht en pak op gevoel 50 kraaltjes er uit en doen deze bij de ander 50.
Dus je heb nu een schaal met het kind van de 2 half wolven , 100 kraaltjes 50 van moeder en 50 van vader.
Begrijp jullie mij , de echte halfwolf heeft 50 witte en 50 rode maar ze zitten wel door elkaar, en als je met ogen dicht uit die 100 gemengde 50 kraaltjes haalt , dan is de kans groot als je gaat tellen dat er 40 rode in zitten en 10 witte, maar het kan ook andersom of 30 witte en 20 rode enz enz enz
En dat geld in het echt ook met de genen.
Gr Bertus.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Misverstanden met de procenten van Wolvenbloed.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
- Shita
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelaar
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
-
- Zeer actief
ik weet dat de tjech die wij in huis hebben gehad wel 70% wolf was en 25% dh. ze hebben van hem, zijn ouders en grootouders dna getrokken, dat gaan ze nu steeds vaker doen en bijhouden dus aan de hand daarvan zou er dus wel waarheid in uitspraken kunnen zitten.
en bij tjechen spreekt men juist vaak van de hoeveelheden of delen wolf en duitse herder er in zitten, dit voor de erfelijke eigenschappen waar mee men zijn lijnen aan het fokken is.
en bij tjechen spreekt men juist vaak van de hoeveelheden of delen wolf en duitse herder er in zitten, dit voor de erfelijke eigenschappen waar mee men zijn lijnen aan het fokken is.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Een hond heeft van nature al de zelfde genen als de wolf, een hond is eigenlijk al een wolf of andersom.speurneus carola schreef:ik weet dat de tjech die wij in huis hebben gehad wel 70% wolf was en 25% dh. ze hebben van hem, zijn ouders en grootouders dna getrokken, dat gaan ze nu steeds vaker doen en bijhouden dus aan de hand daarvan zou er dus wel waarheid in uitspraken kunnen zitten.
Dus zelfs met DNA blijft het gissen.
Laten ze maar met de ervaring die ze hebben met jouw hond voor de aardigheid het bloed testen via DNA van een kind van een echte Wolf en Duitseherder, en je vermeld niet over de afstamming, het kind is 100% een echte HalfWolf, maar er komt een hele andere uitslag van Wolvenbloed percentage uit dmv het DNA.
Gr Bertus.