Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
oogzalf - het lijkt simpel
Moderator: moderatorteam
- sisi
- Vaste gebruiker
oogzalf - het lijkt simpel
Hoi,
Ik heb net weer een gevecht geleverd met mijn RR-pup van 5 1/2 maand. Hij moet 4x daags oogzalf in beide ogen krijgen en dat lukt me maar niet op een deftige manier. Als hij 's avonds bijna slaapt, sluip ik ernaar toe, streel hem een beetje op zijn hoofd en vooral rond zijn ogen, dan trek ik één oog open met mijn hand en met de andere hand kan ik dan de oogzalf erin doen. Tot daar gaat het relatief goed (als we lang genoeg wachten tot hij slaapt) MAAR dan is hij wakker en moet dat andere oog ook nog! Een strijd alsof het op leven en dood is want dan weet hij duivels goed wat er gaat gebeuren.
Eerst proberen we rustig te blijven en hem ook rustig te houden en maar belonen en maar strelen en maar lieve woordjes...
Maar dan verliezen we soms ons geduld en maken we ons boos. Wij zijn de baasjes en hij moet blijven liggen. Dan volgt soms een kajieten voor we hem aangeraakt hebben (ook al kan het geen pijn doen die oogzalf) en onverwachte bewegingen met zijn hoofd zodat het ons toch maar niet zou lukken.
We proberen het soms ook al zittend. Wij staan recht en dan zit de pup tussen mijn benen en ik hou zijn hoofd omhoog. Mijn man probeert dan zijn ogen open te houden maar onze slimmerd knijpt zijn ogen zo fel mogelijk dicht...
Ik weet echt niet meer wat we moeten doen om die oogzalf erin te krijgen. Als we 10 keer op een dag proberen is er misschien 1x oogzalf in zijn oog en voor de rest hangt het overal (op zijn hoofd, op onze kleren, op onze handen, ...)
Heeft er iemand tips want ik wil het echt wel goed doen maar het lukt me niet. Ik geraak zo'n beetje gefrustreerd ... en ik wil niet kwaad worden want ik weet dat onze pup dan helemaal bang gaat krijgen als we nog maar het tubetje vastnemen en zijn richting uitkomen. Als het ons toch soms gelukt is of zelfs als hij zijn hoofd even rustig houdt, belonen we hem met wat lekkers maar het kan niet baten. We sukkelen daar nu al meer dan een maand mee. Ik had gehoopt dat hij het uiteindelijk wel beu zou worden, dat tegenspartelen.
Please tips!!!!
Ik heb net weer een gevecht geleverd met mijn RR-pup van 5 1/2 maand. Hij moet 4x daags oogzalf in beide ogen krijgen en dat lukt me maar niet op een deftige manier. Als hij 's avonds bijna slaapt, sluip ik ernaar toe, streel hem een beetje op zijn hoofd en vooral rond zijn ogen, dan trek ik één oog open met mijn hand en met de andere hand kan ik dan de oogzalf erin doen. Tot daar gaat het relatief goed (als we lang genoeg wachten tot hij slaapt) MAAR dan is hij wakker en moet dat andere oog ook nog! Een strijd alsof het op leven en dood is want dan weet hij duivels goed wat er gaat gebeuren.
Eerst proberen we rustig te blijven en hem ook rustig te houden en maar belonen en maar strelen en maar lieve woordjes...
Maar dan verliezen we soms ons geduld en maken we ons boos. Wij zijn de baasjes en hij moet blijven liggen. Dan volgt soms een kajieten voor we hem aangeraakt hebben (ook al kan het geen pijn doen die oogzalf) en onverwachte bewegingen met zijn hoofd zodat het ons toch maar niet zou lukken.
We proberen het soms ook al zittend. Wij staan recht en dan zit de pup tussen mijn benen en ik hou zijn hoofd omhoog. Mijn man probeert dan zijn ogen open te houden maar onze slimmerd knijpt zijn ogen zo fel mogelijk dicht...
Ik weet echt niet meer wat we moeten doen om die oogzalf erin te krijgen. Als we 10 keer op een dag proberen is er misschien 1x oogzalf in zijn oog en voor de rest hangt het overal (op zijn hoofd, op onze kleren, op onze handen, ...)
Heeft er iemand tips want ik wil het echt wel goed doen maar het lukt me niet. Ik geraak zo'n beetje gefrustreerd ... en ik wil niet kwaad worden want ik weet dat onze pup dan helemaal bang gaat krijgen als we nog maar het tubetje vastnemen en zijn richting uitkomen. Als het ons toch soms gelukt is of zelfs als hij zijn hoofd even rustig houdt, belonen we hem met wat lekkers maar het kan niet baten. We sukkelen daar nu al meer dan een maand mee. Ik had gehoopt dat hij het uiteindelijk wel beu zou worden, dat tegenspartelen.
Please tips!!!!
Groetjes en dikke knuffel van mijn Ridgeback
& een lieve lebber van mijn Cane Corso

tja het is een pup, ik zou niet al te gevechtirig gaan doen.
Wat je kan doen is 20x per dag zijn oog even open houden en echt 1 sec en meteen belonen, heel veel op een dag zijn ogen zo genaamd bekijken en belonen als hij stil gezeten heeft, daarna het zelfde doen maar dan met de medicijn in je hand(zonder erin te doen) en belonen enz enz, maar het problem is dat hij het nu nodig heeft, deze 'oefeningen doe ik altijd al vanaf de pup binnen komt, net zoals met pootjes en de zoltjes en de oren enz enz, aanraken en iets doen bij je hond moet vertouwd zijn als het te veel op een vecht partij lijkt zal de hond niet het positief van in zien.
Probeer het maar rustig aan te pakken en hou een stuk kaas voor zijn neus(dan wordt hij mischin daardoor afgeleid)
ik zou nu het tubetje verpakken in papier bv want hij herkend het en heeft niet zulke fijne ervaringen daarmee, boos worden heeft absoluut geen zien(maar dat weet je ook)
Wat je kan doen is 20x per dag zijn oog even open houden en echt 1 sec en meteen belonen, heel veel op een dag zijn ogen zo genaamd bekijken en belonen als hij stil gezeten heeft, daarna het zelfde doen maar dan met de medicijn in je hand(zonder erin te doen) en belonen enz enz, maar het problem is dat hij het nu nodig heeft, deze 'oefeningen doe ik altijd al vanaf de pup binnen komt, net zoals met pootjes en de zoltjes en de oren enz enz, aanraken en iets doen bij je hond moet vertouwd zijn als het te veel op een vecht partij lijkt zal de hond niet het positief van in zien.
Probeer het maar rustig aan te pakken en hou een stuk kaas voor zijn neus(dan wordt hij mischin daardoor afgeleid)
ik zou nu het tubetje verpakken in papier bv want hij herkend het en heeft niet zulke fijne ervaringen daarmee, boos worden heeft absoluut geen zien(maar dat weet je ook)
-
- Actief
ik zou het precies doen zoals lupa zegt:
100 x aan de ogen komen per dag en na een paar dagen pas beginnen bij de 101e keer een druppeltje! heb hier errug veel geduld in, doe het vaak een paar seconden oefenen per keer, geen half uur lang 30x doen!
je pup moet er vertrouwd meeraken en nu schrikt je pup zich dood als je ook maar aan de ogen wil komen!
persoonlijk zou ik NOOIT in zijn slaap de pup gaan vervelen hiermee! ook jouw pup heeft rust en vertrouwen nodig en niet iemand die wanneer hij/zij slaapt zich helemaal rot schrikt van de baas! lijkt me niet goed voor een vertrouwensrelatie!
heel veel geduld dus!
100 x aan de ogen komen per dag en na een paar dagen pas beginnen bij de 101e keer een druppeltje! heb hier errug veel geduld in, doe het vaak een paar seconden oefenen per keer, geen half uur lang 30x doen!
je pup moet er vertrouwd meeraken en nu schrikt je pup zich dood als je ook maar aan de ogen wil komen!
persoonlijk zou ik NOOIT in zijn slaap de pup gaan vervelen hiermee! ook jouw pup heeft rust en vertrouwen nodig en niet iemand die wanneer hij/zij slaapt zich helemaal rot schrikt van de baas! lijkt me niet goed voor een vertrouwensrelatie!
heel veel geduld dus!

- sisi
- Vaste gebruiker
Okay, ik zal mijn best doen... héél vaak eventjes zijn oog aanraken en opensperren en dan onmiddellijk belonen dus. En dat tubetje camoufleren, daar was ik zelf nog niet opgekomen, ga ik gelijk doen.
Wish me luck !
Het is niet zo dat ik dan opeens zijn oog opensper hoor. Ik streel hem uitgebreid en knuffel hem en dan na een 5-tal minuten begin ik aan zijn oogjes te prullen en dan pas de zalf erin en daarna wat lekkers en daarna na uitgebreid knuffelen. Okay, het wakker worden is dan misschien niet altijd even leuk maar hij wordt eerst wel wakker van de knuffels, dan komt eventjes iets onaangenaam maar dan weer iets positief. Het is dat dit voorlopig de enige manier is waarbij we de oogzalf mooi in zijn oog krijgen.persoonlijk zou ik NOOIT in zijn slaap de pup gaan vervelen hiermee! ook jouw pup heeft rust en vertrouwen nodig en niet iemand die wanneer hij/zij slaapt zich helemaal rot schrikt van de baas! lijkt me niet goed voor een vertrouwensrelatie!
Wish me luck !
Groetjes en dikke knuffel van mijn Ridgeback

- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Is het echt zalf of zijn het vloeibare druppeltjes? Als het echte zalf is zou ik wat op mijn vinger doen en zo proberen het rustig in zijn oog te smeren. Waarschijnlijk is die tube veel enger, dan het hele geprul aan zijn oog.
Verder inderdaad vaak "zomaar" aan zijn ogen zitten en daarvoor belonen.
Veel succes
Veel succes
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

-
- Zeer actief
ehhhhhhhhhhhhh, het is waarschijnlijk chlooramfenicol oogzalf, en dat moet je dus niet op je handen krijgen .Sietske* schreef:Is het echt zalf of zijn het vloeibare druppeltjes? Als het echte zalf is zou ik wat op mijn vinger doen en zo proberen het rustig in zijn oog te smeren. Waarschijnlijk is die tube veel enger, dan het hele geprul aan zijn oog.
Veel succes
Je kan de oogzalf warm laten worden, dan druppelt het beter, hand onder snuitje duim erover( hond zit tussen je benen met zijn rug naar je toe (zelf ook zitten)). Trek je met je duim zijn onderooglid open terwijl je met je andere hand ( tube tussen duim wijsvinger en middelvinger, pink en ringvinger hebben contect met de hond zijn koppie)) er vanachter af een druppel in laat vallen. Als je met zijn tweeen bent kan de ander ondertussen een heeeeeeeeeeeeeel lekker snoepje tussen zijn vingers houden en de hond daar aan laten "sabbelen".
Als je zo het onderooglid open trekt kan het boven ooglid soms over het oog schuiven, kan ie het enge tubetje ook niet meer zien.
En de greep eerst een aaantal keren zonder echt te zalven oefenen.
Stades druppelt honden van 40 cm hoogte, maar ja hij is dan ook oogarts.
weg gehaald zit een virus in
dat betekent dat je met je vinger de ogen aan gaat raken, dat lijkt me niet zo goed idee.Sietske* schreef:Is het echt zalf of zijn het vloeibare druppeltjes? Als het echte zalf is zou ik wat op mijn vinger doen en zo proberen het rustig in zijn oog te smeren. Waarschijnlijk is die tube veel enger, dan het hele geprul aan zijn oog.
Veel succes
Inderdaad zalf warm laten worden ,in de buitenste hoek van het oog is dat voldoende druppel of zalf erin en kleinbeetje de oog vrijven(natuurlijk moet de oog dicht houden als je vrijft)
-
- Zeer actief
wrijven heeft geen meerwaarde, behalve dat het nog vervelender voor de hond is.lupa schreef:Inderdaad zalf warm laten worden ,in de buitenste hoek van het oog is dat voldoende druppel of zalf erin en kleinbeetje de oog vrijven(natuurlijk moet de oog dicht houden als je vrijft)
weg gehaald zit een virus in
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zat eigenlijk meer te denken dat je de druppel vanaf je vinger op het onderste ooglid kunt "smeren" (pfft, vind het een beetje lastig om uit te leggen). Maar dan hoef je de oogbol dus helemaal niet aan te raken en ook het contact met de binnenkant van het ooglid kun je minimaal houden. Ik kan me namelijk voorstellen dat het voor de hond extra beangstigend is om zo'n tube op je oog af te zien komen. Bovendien weet ik hoe moeilijk het is om die tube fatsoenlijk stil te houden terwijl je tegelijk probeert een pup onder bedwang te houden. Voor je het weet heb je met de tube in het oog geprikt en wordt het hele probleem alleen maar erger.lupa schreef:dat betekent dat je met je vinger de ogen aan gaat raken, dat lijkt me niet zo goed idee.Sietske* schreef:Is het echt zalf of zijn het vloeibare druppeltjes? Als het echte zalf is zou ik wat op mijn vinger doen en zo proberen het rustig in zijn oog te smeren. Waarschijnlijk is die tube veel enger, dan het hele geprul aan zijn oog.
Veel succes
Inderdaad zalf warm laten worden ,in de buitenste hoek van het oog is dat voldoende druppel of zalf erin en kleinbeetje de oog vrijven(natuurlijk moet de oog dicht houden als je vrijft)
Maar ja, als je inderdaad niet in contact mag komen met dat spul dan is mijn tip ook weer geen optie. Of je moet van die operatie-handschoentjes gebruiken

Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

Als je de pup op tafel zet, als je met z'n tweeen bent kan een de hond goed vasthouden. tube in je hand en je laat je hand bovenop z'n kop liggen. Mocht hij dan omhoog gaan met z'n kop, gaat je hand automatisch mee en kun je hem zo goed als niet in het oog raken. Oog open, zalf er in. Ik zou niet te veel gaan knuffelen etc vooraf, beter is dit achteraf en dan goed belonen. Maar gewoon niet aarzelen, oppakken op tafel, vasthouden en druppels erin, hetzelfde eigenlijk als je bij de dierenarts moet doen.
inderdaad niet te veel pielen, oppakken neerzetten met je vinger onder het oog de huid een beetje open duwen op dat randje aan de binnenkant van de buitenste zijde de zalf doen en klaar, brokje geven en verder negeren, na een tijdje precies hetzelfde met andere ook.
zelf rustig en resoluut zijn, gaat ie vechten even goed vastpakken en nee zeggen wanneer ie rustig is weer op de grond zetten even je zelf omdraaien en gewoon weer oppakken en op de tafel zetten en weer opnieuw.
juist door het voorspel wat jij er van maakt, maak je hem angstig er gaat iets gebeuren, jij hebt spanning in je stem en in je lichaam en je pup is gewaarschuwd dat er iets heel engs aan de hand is.
zelf rustig en resoluut zijn, gaat ie vechten even goed vastpakken en nee zeggen wanneer ie rustig is weer op de grond zetten even je zelf omdraaien en gewoon weer oppakken en op de tafel zetten en weer opnieuw.
juist door het voorspel wat jij er van maakt, maak je hem angstig er gaat iets gebeuren, jij hebt spanning in je stem en in je lichaam en je pup is gewaarschuwd dat er iets heel engs aan de hand is.
ben ik blij dat het geen dog pup is!!speurneus carola schreef:inderdaad niet te veel pielen, oppakken neerzetten met je vinger onder het oog de huid een beetje open duwen op dat randje aan de binnenkant van de buitenste zijde de zalf doen en klaar, brokje geven en verder negeren, na een tijdje precies hetzelfde met andere ook.

- *Linda*
- Zeer actief