Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

spelen of niet ?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

spelen of niet ?

Ongelezen bericht door Zoie »

Zoë maakte altijd netjes een spelbuiging voor en tijdens het spelen , maar ik heb dat Luna nooit zien doen .

Vandaag kwamen we een border collie tegen . Aan de ene kant was er wel wat spanning , aan de andere kant had ik de indruk dat Luna wel wilde spelen , al geeft ze dat dan niet duidelijk aan . Die andere hond moet dan kennelijk eerst haar plaats gewezen worden , ze legde b.v. haar kop op haar nek . Maar uiteindelijk lijkt het ijs dan toch gebroken , rent die border collie weg , en Luna er achteraan . Hele achtervolgingen , ging allemaal goed .

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het altijd een beetje eng vind om te zien , het heeft niks van het blije en ontspannen spelen zoals ik dat van Zoë ken , en in het verleden is zo ook wel eens te ruw geweest voor die andere hond . Al heb ik haar ook wel eens heel leuk en ontspannen met een andere jonge hond zien spelen en stoeien , maar dat is al weer 3/4 jaar geleden .

Ik ben wel benieuwd of iemand hier een mening over heeft . Is dit een "normale " manier om een spel te beginnen , had ik het moeten afkappen ? Ik wil haar ook niet alle contact met haar soortgenoten verbieden , aan de andere kant lijkt haar spel altijd iets van een serieuze ondertoon te hebben .

Overigens is ze de laatste tijd opvallend geinteresseerd in andere honden .
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Naar mijn weten is dit een volkomen normale manier van een spel beginnen.
De kop in de andere hond z'n nek leggen, heeft wel met dominantie te maken; blijkbaar is het bij Luna nodig om dit eerst even 'op te lossen' zodat het spel kan beginnen.
Ik ken veel honden die op deze manier eerst kennismaken met een andere hond om vervolgens heerlijk te gaan spelen (al kan tijdens het spel deze handeling nog weleens herhaald worden).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zoie
Zeer actief

Stang schreef:Naar mijn weten is dit een volkomen normale manier van een spel beginnen.
De kop in de andere hond z'n nek leggen, heeft wel met dominantie te maken; blijkbaar is het bij Luna nodig om dit eerst even 'op te lossen' zodat het spel kan beginnen.
Ja dat vroeg ik me dus af , weer wat geleerd :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou me op zo'n moment vooral laten beinvloeden door de reactie van de andere hond. Gaat die in verzet door bv te verstijven of af te weren dan zou ik het afkappen, laat de andere hond alles toe dan zijn de verhoudingen duidelijk en de kans op problemen nihil.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

MARC_S schreef:Ik zou me op zo'n moment vooral laten beinvloeden door de reactie van de andere hond. Gaat die in verzet door bv te verstijven of af te weren dan zou ik het afkappen, laat de andere hond alles toe dan zijn de verhoudingen duidelijk en de kans op problemen nihil.
Ja, dat is zo. Je hebt kans dat de andere hond het 'nek opleggen' dus niet pikt en dan valt er weinig meer te spelen :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
laeken
Zeer actief

Stang schreef:Ja, dat is zo. Je hebt kans dat de andere hond het 'nek opleggen' dus niet pikt en dan valt er weinig meer te spelen :wink:
Wuilus en Kaya zouden ruzie krijgen terwijl Kaya nooit vecht. Puur omdat ze wel snauwt en niks toelaat en Wuilus alles zal proberen om haar uit de tent te lokken. Met een andere hond zouden ze beiden misschien weer kunnen omgaan etc. Het is en blijft een interactie tussen de individuen die met elkaar omgang hebben op dat moment :wink:
Er is een herderteef geweest hier die van de een op de andere dag zeeeer aantrekkelijk werd voor Wuil, ze was loops :denken: Wuilus heeft haar versierd door piepend spelbuigingen te maken en haar verder echt het hof te maken en ze hebben heerlijk gespeeld. Die twee zijn daarvoor en nu weer echte aardsrivalen. Maargoed, wat hormonen en geurtjes wel niet kunnen doen :roll: hahaha :mrgreen:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

MARC_S schreef:Ik zou me op zo'n moment vooral laten beinvloeden door de reactie van de andere hond. Gaat die in verzet door bv te verstijven of af te weren dan zou ik het afkappen, laat de andere hond alles toe dan zijn de verhoudingen duidelijk en de kans op problemen nihil.
Yep! je kan je ook afvragen in hoeverre spelen echt mogelijk is als niet duidelijk is wat je aan elkaar hebt. Vertrouwen is een basis die nodig is om met elkaar te kunnen spelen. Een spelbuiging is een onderdeel van het geven van vertrouwen..Hallo, ik ben geen bedreiging en ik bedoel het goed! Als er koppen in de nek worden gelegd kan hetgeen wat er vervolgens gebeurd ook een soort van armpje drukken zijn. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
laeken
Zeer actief

Eline* schreef:Yep! je kan je ook afvragen in hoeverre spelen echt mogelijk is als niet duidelijk is wat je aan elkaar hebt. Vertrouwen is een basis die nodig is om met elkaar te kunnen spelen. Een spelbuiging is een onderdeel van het geven van vertrouwen..Hallo, ik ben geen bedreiging en ik bedoel het goed! Als er koppen in de nek worden gelegd kan hetgeen wat er vervolgens gebeurd ook een soort van armpje drukken zijn. :wink:
Dat is bij Wuil altijd zo, spelen is spelbuigingen en dan ook vanaf het eerste gesnuffel, OF ze gaat overhangen, duwen en at random de andere hond vrij hardhandig her en der bijten en platduwen :N: :roll: Met zo'n begin is het nooit gelukt haar weer om te krijgen en te laten spelen.

Ik stond een keer op de boot naar Terschelling te wachten met Martijn en mijn zus, zeg ik tegen mijn zus dat ze effe moest opletten en Wuil vasthouden als er honden waren. Maar ze zat te bellen dus ik bleef er maar naast staan. Wuil vast en heel relaxed toen er een D-staande langs liep. Lekker zittend maar wel kijken zgn superrelaxed (was al verdacht natuurlijk) en die hond liep niets vermoedend zonder Wuil een blik te gunnen langs. Ineens helemaal uit het niets HANG! zo gemikt op het midden van die andere hond. Ik heb haar met een salto net weten te beletten dat ze die andere hond midden in zijn buik had gehad :eek: Toen was ik wel geshoqued :boos:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Eline* schreef:
Yep! je kan je ook afvragen in hoeverre spelen echt mogelijk is als niet duidelijk is wat je aan elkaar hebt. Vertrouwen is een basis die nodig is om met elkaar te kunnen spelen. Een spelbuiging is een onderdeel van het geven van vertrouwen..Hallo, ik ben geen bedreiging en ik bedoel het goed! Als er koppen in de nek worden gelegd kan hetgeen wat er vervolgens gebeurd ook een soort van armpje drukken zijn. :wink:
het 'probleem'wat ik hier bv mee heb..is dat dit ook zo met een teef van mij zo gaat, vaak gaat het goed en soms dus niet, ze begint ook altijd aftastend.....maar het moet wel duidelijk op haar manier....en vaak gaat dit dus goed en word er leuk gespeeld, ik kijk er dus net zo naar als dat marc beschrijft...maar...... wanneer het niet gaat , gaat het zoo snel...mijn teef is dan zo rap met tjak ik hang in een wang oid..... heb dan eigenlijk geen tijd om in te grijpen zonder dat er al mensen staan van oh en ah wat een pest hondje.... ik laat haar nu dus maar helemaal niet meer met andere honden 'spelen'... roep haar bij me zodra ik een hond zie...loop de andere kant op of lijn haar aan.....
Zoie
Zeer actief

Ja b.c. was duidelijk gekomen om te spelen , had ook een paar keer de kans gehad om weg te lopen , maar bleef hangen en liet alles toe . Daarom liet ik het gaan .

Overigens was Luna wel gespannen toen ze dat kop op de nek leggen deed , want ze trok hem snel weer terug , alsof ze zelf niet helemaal zeker was of het kon .
Laatst gewijzigd door Zoie op 21 nov 2004 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
Ja , dat vind ik idd het moelijke bij Luna , het lijkt soms wel armpje drukken .
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

yamie schreef:
Eline* schreef:
het 'probleem'wat ik hier bv mee heb..is dat dit ook zo met een teef van mij zo gaat, vaak gaat het goed en soms dus niet, ze begint ook altijd aftastend.....maar het moet wel duidelijk op haar manier....en vaak gaat dit dus goed en word er leuk gespeeld, ik kijk er dus net zo naar als dat marc beschrijft...maar...... wanneer het niet gaat , gaat het zoo snel...mijn teef is dan zo rap met tjak ik hang in een wang oid..... heb dan eigenlijk geen tijd om in te grijpen zonder dat er al mensen staan van oh en ah wat een pest hondje.... ik laat haar nu dus maar helemaal niet meer met andere honden 'spelen'... roep haar bij me zodra ik een hond zie...loop de andere kant op of lijn haar aan.....
Ja , en dat is dan misschien een verschil , Luna heeft nooit gaatjes gemaakt ( behalve een keer bij Zoë , maar dat was mijn eigen schuld en een andere situatie ) , en laat zich tot nu toe uit elke situatie weg roepen die uit de hand dreigt te lopen . Gisteren had ze nog met een DH aan de stok , die op haar balletje uit was , en dan komt ze gewoon als ik haar roep . Dus ik wil er zolang het zo gaat ook niet al te angstvallig mee omgaan .

Vanmorgen uit mijn werk nog even ( nou ja , even , twee uur werd het toch weer ) met Luna gewandeld , en ze heeft met maar liefst drie honden gespeeld , rennen en stoeien ! Echt leuk , jonge , brutale honden , daar speelt ze het leukst mee . Had ik lang niet meer van haar gezien . Misschien heeft ze de smaak te pakken .

Trouwens , ook vreemd misschien , ze speelt ook met teven .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”