Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alleen zijn

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Fanny
Vaste gebruiker

Alleen zijn

Ongelezen bericht door Fanny »

Als ik even de kamer uitga, naar boven bijvoorbeeld, begint onze hond bijna altijd te piepen en te blaffen. Gelukkig duurt dit niet zo heel lang, maar een beetje vervelend is het toch wel.
Nu heb ik hier twee vragen over:

1) Ik ga pas weer de kamer in als hij stil is, maar hoe kan ik dan het beste reageren? Moet ik hem belonen omdat hij stil is? Of moet ik hem eerst even negeren zodat ik mijn "terugkomst" niet leuk maak.

2) Is het mogelijk om het piepen/blaffen helemaal af te leren? Of zou dat vanzelf gaan wanneer hij eenmaal het vertrouwen heeft dat ik toch wel weer terugkom?

Misschien belangrijk om te vermelden dat we de hond nog maar kort in huis hebben en hij door zijn vorige eigenaar 12 uur per dag alleen gelaten werd. Verder trekt hij erg naar mij toe. Als mijn man de deur uitgaat reageert hij daar niet echt op.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hoe oud is de hond? Je doet het goed hoor..je moet de hond alleen inderdaad de tijd geven om te wennen. EIgenlijk is het het beste als je ervoor zorgt dat je veelvuldig hele korte momenten even de kamer uitgaat en er dan dus voor zorgt dat de hond niet met je mee kan lopen. Het even alleen blijven moet gewoon zijn. Je moet hem dus ook geen aandacht geven als je terugkomt, want er was immers niets aan de hand. Als je weggaat kan je even over je schouder een "Ik ben zo terug" werpen en verder klaar.
Je zegt dat de hond nogal naar je toetrekt. Dat mag best omdat je hem nog kort hebt en hij dus ook steun zoekt. Maar het is wel belangrijk dat je dat niet stimuleert, maar hem het vertrouwen gaat geven dat hij het ook alleen kan. Dus train hem met blijven op zijn plaats of op af en blijf en bouw zo de afstand tot jou uit, zodat hij niet steeds bovenop je voeten ligt. Fysiek afstand nemen is belangrijk.
Als die twee dingen lukken kan de hond ook best prima leren alleen te blijven zonder gepiep.
Hoe was hij gedurende die 12 uur bij zijn vorige eigenaar? Arme hond trouwens.. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Fanny
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Fanny »

Eline, bedankt voor je snelle reactie
Homer (onze hond) is bijna anderhalf jaar oud. Hoe hij bij zijn vorige eigenaar reageerde als hij 12 uur alleen was weet ik eigenlijk. Inderdaad, arme hond, dat dacht ik ook direct toen ik dat hoorde. :cry:

Ik ga dus de komende tijd maar veel met hem oefenen en regelmatig even de kamer uit. De commando's af (en blijf) en in de mand kent hij nog niet, maar daar ben ik mee bezig.

Als ik in de kamer ben, negeer ik hem af en toe ook met opzet juist om die afhankelijkheid wat minder te maken. Als ik jouw reactie zo lees, doe ik daar dus wel goed aan.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ja, daar doe je goed aan. Eigenlijk vind ik persoonlijk dat je dit type hond alleen maar aandacht moet geven als je hem daarvoor hebt geroepen. Aandacht dus als JIJ dat wil en niet omdat hij als een boa om je heen hangt en lekker zacht is. :wink: Dus inderdaad veel negeren en niet zomaar gratis aandacht. Verder kan je werken aan het vergroten van zijn zelfvertrouwen en onafhankelijkheid. Dit kan je doen door hem veel te belonen voor de dingen die hij kan en hem bv zoekspelletjes te laten doen..waarbij hij dus zelfstandig puzzeltjes moet oplossen en spulletjes moet zoeken waarvoor jij hem dan weer kan prijzen.
Ik denk dat het wel weer recht trekt hoor! Veel honden hebben gewoon aanpassingsproblemen in een nieuwe situatie en dat slijt wel weer. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”