Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trekzak

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

Trekzak

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Gaan we wandelen,
wat ziet Luka, mensen ginds,
is er een hondje bij, is er een hondje bij ?
lopen bazin, lopen, ik wil zien.
Aaaaach die trekzak, die denkt dat overal hondjes zijn.
En is er dan toch ééntje dan wil ie er naartoe en dat heb ik geweten,
trekke, vlugger bazin, ik wil bij hond.
Ik denk dat ie aardig een keer gaat schrikken als blijkt dat
hondjes niet altijd lief zijn.
En de buurvrouw haar hondje is 8 weken, maar hij zit te bibberen
in haar armen en komt bijna nog niet veel buiten.
Angie heet het buurhondje,
en Luka maar turen naar wat buurvrouw op haar arm had.
Dat word wat deze zomer :mrgreen:
Ik weet niet goed hoe ik dit moet aanpakken met andere honden,
ik vertrouw het allemaal niet zo goed en hij is altijd zo wild.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

heb je geen vrienden of familie die een verdraagzame hond hebben waar Luka lekker mee kan spelen met enige regelmaat?

Tegelijkertijd veel oefenen met Luka dat hij aandacht heeft voor jou en pas voor andere hondjes als jij het zegt. Makkelijker gezegd dan gedaan :wink:

Misschien kunnen we dat samen oefenen Sanneke :mrgreen:
Ameno wil ook erg graag naar andere hondjes toe dus ik begrijp dat het lastig is. Moet wel zeggen dat het met kleine stapjes vooruit gaat bij ons, maar nog lang niet perfect. (kan ook niet met een hond van 8 maanden :wink: )
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik vind het maar zielig zo'n hond die nooit los mag en die niet met andere honden mag spelen. Ik vind dat eigenlijk een hondonwaardig bestaan.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik zie niet staan dat Sanneke zegt dat Luka nooit los mag?
Ik begrijp uit haar verhaal dat ze niet wil dat Luka aan de riem op honden afstormd, maar ik kan het ook verkeerd begrepen hebben :denken:

Even over Ameno: die speelt iedere dag los met andere honden in het bos, dus die komt niets tekort :wink:
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Denk dat spelen met vreemde honden nooit echt een noodzakelijk iets is voor honden. Hij komt niets tekort als ie dit niet mag, komt volgens mij vaker ellende van dan iets anders. Ik zou hem laten spelen met een hondje dat ie goed kent, of anders speel zelf met m, maak dat ie de spelletjes met jou het allerleukst vindt. Heb je de minste problemen. Want ja, hij loopt zo een keer tegen de lamp...(heb echter zelf ook een idioot aan mn riempje die daar nog niet van overtuigt is... :wink: )
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

annepanne schreef:Denk dat spelen met vreemde honden nooit echt een noodzakelijk iets is voor honden.)
Ik ben dat echt helemaal met je eens...Maaaaaaaaaaaaar..sociaal contact met soortgenoten vind ik wel een must voor een hond om zich goed te voelen en normaal te blijven, zeker voor een jonge hond. Mijn teef kan eenvoudigweg niet spelen met vreemde honden omdat ze gaat vechten en om een geisoleerd bestaan te voorkomen heb ik er dus een tweede hond bijgenomen. Laika is er echt van opgeknapt.
Het overspannen gedrag van Luca heeft denk ik puur te maken met het feit dat hij erg graag contact wil met soorgenoten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gast

Eline* schreef: Het overspannen gedrag van Luca heeft denk ik puur te maken met het feit dat hij erg graag contact wil met soorgenoten.
En dat vind ik dus heel zielig voor de hond. In The Culture Clash van Jean Donaldson staan een paar treffende stukjes over honden die nooit contact mogen hebben met andere honden.
Gast

annepanne schreef:Denk dat spelen met vreemde honden nooit echt een noodzakelijk iets is voor honden. Hij komt niets tekort als ie dit niet mag,
Daar ben ik het niet mee eens. Een hond is een uitermate sociaal dier. Hij heeft niet alleen behoefte aan contact met zijn baas en (eventueel) het gezin maar ook aan contact met soortgenoten.
Gast

pooh schreef:Ik zie niet staan dat Sanneke zegt dat Luka nooit los mag?
In andere berichten schrijft Sanneke dat Luka nooit los mag omdat ze bang is dat hij dan wegloopt.
Mama Sanneke
Zeer actief

sypke schreef:
pooh schreef:Ik zie niet staan dat Sanneke zegt dat Luka nooit los mag?
In andere berichten schrijft Sanneke dat Luka nooit los mag omdat ze bang is dat hij dan wegloopt.
Dat is inderdaad zo, hij mag niet los, want ik weet dat hij niet
goed gehoorzaamd en dan ga ik zeker geen risico lopen met vreemde
honden in de buurt.
Er is hier vroeger een Jack Russel geweest bij ons in de tuin, Luka werd er gek van, vroeg zelf om naar binnen te mogen, zéér wilde hond hihi.
Maar hij heeft een buurvrouwtje nu, dus deze zomer zal hij véél kontakt hebben met zen nieuwe vriendin.
Het ging hem vooral over aangelijnd honden tegenkomen.
Sommige lopen los en andere niet.
één van de eerste dingen die hij doet is onmiddellijk zijn poot gaan zetten op de andere hond en springen.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

sypke schreef:Ik vind het maar zielig zo'n hond die nooit los mag en die niet met andere honden mag spelen. Ik vind dat eigenlijk een hondonwaardig bestaan.
Kzou je reactie een béétje overdreven vinden, hondonwaardig bestaan vind ik dat nu niet hoor, maar ik moet zeggen
als ik de foto's zie van al die loslopende honden dan droom ik van een dag dat ik Luka kan zien rennen en rennen, en rennen.
Dus het doet wel pijn als je zoiets zegt, maar ik kan het niet en niemand hier wil die verantwoordelijkheid overnemen.
Ik kan trouwens niet ver meer achter hem aanlopen.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Mama Sanneke schreef:
sypke schreef:Ik vind het maar zielig zo'n hond die nooit los mag en die niet met andere honden mag spelen. Ik vind dat eigenlijk een hondonwaardig bestaan.
Kzou je reactie een béétje overdreven vinden, hondonwaardig bestaan vind ik dat nu niet hoor, maar ik moet zeggen
als ik de foto's zie van al die loslopende honden dan droom ik van een dag dat ik Luka kan zien rennen en rennen, en rennen.
Dus het doet wel pijn als je zoiets zegt, maar ik kan het niet en niemand hier wil die verantwoordelijkheid overnemen.
Ik vind dat Sypke gelijk heeft. Mentaal welzijn is toch zeker zo belangrijk als lichamelijk welzijn. Ik ken luca niet, maar het beeld wat ik van hem heb is niet het beeld van een mentaal gezonde hond, maar van een wat angstig onzeker hondje. Contact met andere honden kan voor onzekere honden zeer verhelderend zijn. Niets is consequenter en duidelijker dan een soortgenoot die je eigen taal spreekt. Dat kan een hond weer zelfvertrouwen geven, iemand om bij aan te klampen.
Ik ben overigens wel van mening dat je met contact met een evenzo gesjeest hondje van de buren niet veel verder komt. Als die pup nu niet in contact gebracht wordt met andere honden is die over een half jaar ook gewoon verziekt.
Nou ja, het is zoals het is. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Gast

Mama Sanneke schreef:
Kzou je reactie een béétje overdreven vinden, hondonwaardig bestaan vind ik dat nu niet hoor
Ik bedoel het niet als kritiek.

Ik ben ervan overtuigd dat ook Luka kan leren loslopen als je dat op de goede manier oefent en heel consequent bent. Het zal even tijd en moeite kosten maar het kan wel. Ik denk dat hij dan veel gelukkiger wordt.
Gast

Mama Sanneke schreef:
één van de eerste dingen die hij doet is onmiddellijk zijn poot gaan zetten op de andere hond en springen.
Dat is omdat hij nooit geleerd heeft hoe hij zich moet gedragen tussen de andere honden. Hij heeft er geen ervaring mee en doet maar wat.
Mama Sanneke
Zeer actief

Eline* schreef:
Mama Sanneke schreef:
Ik vind dat Sypke gelijk heeft. Mentaal welzijn is toch zeker zo belangrijk als lichamelijk welzijn. Ik ken luca niet, maar het beeld wat ik van hem heb is niet het beeld van een mentaal gezonde hond, maar van een wat angstig onzeker hondje. Contact met andere honden kan voor onzekere honden zeer verhelderend zijn. Niets is consequenter en duidelijker dan een soortgenoot die je eigen taal spreekt. Dat kan een hond weer zelfvertrouwen geven, iemand om bij aan te klampen.
Ik ben overigens wel van mening dat je met contact met een evenzo gesjeest hondje van de buren niet veel verder komt. Als die pup nu niet in contact gebracht wordt met andere honden is die over een half jaar ook gewoon verziekt.
Nou ja, het is zoals het is. :wink:
Ik heb hier veel honden in de buurt, maar geen enkele mag kontakt maken, tenzij die twee die loslopen.
En niemand in de familie, ja ééntje maar die heeft een heupletsel en van zen leven nog geen hond gezien.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

sypke schreef:
Mama Sanneke schreef:
Kzou je reactie een béétje overdreven vinden, hondonwaardig bestaan vind ik dat nu niet hoor
Ik bedoel het niet als kritiek.

Ik ben ervan overtuigd dat ook Luka kan leren loslopen als je dat op de goede manier oefent en heel consequent bent. Het zal even tijd en moeite kosten maar het kan wel. Ik denk dat hij dan veel gelukkiger wordt.
Dus alle honden kunnen dat, loslopen ??
Ik zou het zo graag willen, maar ik durf niet. Ik mag er niet aan denken dat ie op straat geraakt, ik zou het mezelf nooit vergeven.
Sorry hoor.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Mama Sanneke schreef:
Het is zo jamer dat je zo ver weg woont anders had Luka hier regelmatig kunnen spelen of in ieder geval in contact kunnen komen met onze honden, een afgesloten weiland waar je dus niet bang hoeft te zijn dat hij weg loopt.....
zonde.

Ben het ook wel met de rest eens dat een hond toch wel contact moet kunnen hebben met soortgenoten!
Dat Luca zo 'doet' tegen vreemde honden is, naar mijn idee, omdat ie nooit geleerd heeft hoe hij zich moet gedragen.
Wijzien hier met de uitlaatservice en nu met de dagopvang dat honden helemaal opleven van stille 'dooie' onzekere bange honden naar spelende, enthousiaste honden waarvan sommigen het kaas niet meer van het brood laten eten!
Mama Sanneke
Zeer actief

Quote :Het is zo jamer dat je zo ver weg woont anders had Luka hier regelmatig kunnen spelen of in ieder geval in contact kunnen komen met onze honden, een afgesloten weiland waar je dus niet bang hoeft te zijn dat hij weg loopt.....
zonde

Woonde je maar hier :jank: , dat zou ik zalig vinden, dat hij kan ravotten en springen en lopen, maar dat ik weet dat ie veilig is. :ok:
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Gast

Mama Sanneke schreef:
Ik zou het zo graag willen, maar ik durf niet. Ik mag er niet aan denken dat ie op straat geraakt, ik zou het mezelf nooit vergeven.
Sorry hoor.
Je moet ten eerste naar een gebied zonder verkeer, een park of een bos ofzo. En je moet veel met hem oefenen. Met z'n 2'en is heel handig. Je neemt allebei een zak vol lekkers mee, kaas en worst of andere dingen waar Luka een moord voor doet. Je gaat een stukje van elkaar af staan en degene die de hond heeft laat de lijn los, de ander roept hem en beloont hem als hij komt. Dat oefen je een paar keer per dag een paar keer achter elkaar. Als je dat een of twee weken volhoudt heb je een hond die gewoon komt als je hem roept. Als je met hem wandelt doe je af en toe leuke dingen met hem, rennen, spelen met een bal,stokken gooien, hem belonen als hij contact met je zoekt. Er zijn zoveel leuke manieren om je hond te leren luisteren.
Poedels zijn bovendien baasgerichte en erg intelligente honden.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Niet iedere hond kan veilig los, zeker niet als de hond dat als pup zijnde niet heeft geleerd. Ik ben het dus niet met jullie eens. :wink:
Ik denk overigens best dat Luca kan leren loslopen, maar als Sanneke zich er niet goed bij voelt moet ze het niet doen. Niet loslopen is geen ramp als de hond genoeg beweging krijgt en mentale bezigheden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

sypke schreef:
Mama Sanneke schreef:
Sorry hoor.
Je moet ten eerste naar een gebied zonder verkeer, een park of een bos ofzo. En je moet veel met hem oefenen. Met z'n 2'en is heel handig. Je neemt allebei een zak vol lekkers mee, kaas en worst of andere dingen waar Luka een moord voor doet. Je gaat een stukje van elkaar af staan en degene die de hond heeft laat de lijn los, de ander roept hem en beloont hem als hij komt. Dat oefen je een paar keer per dag een paar keer achter elkaar. Als je dat een of twee weken volhoudt heb je een hond die gewoon komt als je hem roept. Als je met hem wandelt doe je af en toe leuke dingen met hem, rennen, spelen met een bal,stokken gooien, hem belonen als hij contact met je zoekt. Er zijn zoveel leuke manieren om je hond te leren luisteren.
Poedels zijn bovendien baasgerichte en erg intelligente honden.

De vorige keer is ie gaan lopen, ik kon hem niet volgen, hij is recht naar huis toe gerend, twee straten overgestoken. Zat aan de poort te wachten.
En ik had koekjes bij, maar hij dacht : leve de vrijheid.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Eline* schreef:Niet iedere hond kan veilig los, zeker niet als de hond dat als pup zijnde niet heeft geleerd. Ik ben het dus niet met jullie eens. :wink:
Ik denk overigens best dat Luca kan leren loslopen, maar als Sanneke zich er niet goed bij voelt moet ze het niet doen. Niet loslopen is geen ramp als de hond genoeg beweging krijgt en mentale bezigheden.
Het is een beetje zoals de eerste avond dat je kind alleen uitgaat,
je voelt je pas gerust als ie terug thuis is, veilig en wel.
Met Luka liep het niet goed af, hij ging lopen en dat had hem zijn leven kunnen kosten.
Ik mag er niet aan denken hoe ik dat aan Tineke had moeten uitleggen.
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
estelle

Eline* schreef:Niet iedere hond kan veilig los, zeker niet als de hond dat als pup zijnde niet heeft geleerd. Ik ben het dus niet met jullie eens. :wink:
woopy kan ook erg slecht loslopen, ook echt alleen in grote stukken bos. Woopy gaat 'zwerven' door het bos en als er dan een drukke weg te dicht langs het bos loopt steekt hij die dus gerust over!
Woopy kan dus ook absoluut niet los in parkjes o.i.d. want op het moment dat hij aan het zwerven is, luistert hij voor geen meter en kun je bijna geen contact met hem krijgen.
Gast

Mama Sanneke schreef:hij dacht : leve de vrijheid.
Dat is het probleem als je hond vanaf pup al gewend is niet te luisteren. Honden worden niet vanzelf gehoorzaam, daar moet je als baas wel wat voor doen.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Mama Sanneke schreef:Het is een beetje zoals de eerste avond dat je kind alleen uitgaat,
Met Luka liep het niet goed af, hij ging lopen en dat had hem zijn leven kunnen kosten.
Met een kind kan je afspraken maken, met een hond niet. :wink: Als je een volwassen hond voor het eerst los gaat laten is dat ook gewoon eng, omdat ze veelal niet schromen echt erg ver bij je weg te gaan. Als jij er dan in je stress nog achteraan gaat hollen ook is de lol compleet, want dan is de roedel gezellig samen aan de boemel! :eek:
Als je een volwassen hond voor het eerst gaat loslaten moet je dat dus echt in een veilige omgeving doen en op onbekend terrein zal de hond ook neigen minder ver bij je weg te gaan.

Ga eerst maar lekker aan de lange lijn oefenen en vertrouwen opbouwen. Dan laat je Luca eens met lijn en al los en oefen je met hierkomen.
Gewoon kalm aan en geen rare dingen doen. Beter veilig en kalm dan dat je straks een platte Luca hebt! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Gast

Mama Sanneke schreef:
Het is een beetje zoals de eerste avond dat je kind alleen uitgaat,
Ik heb geen kinderen, spreek dus niet uitervaring, maar ik geloof dat ik hier een andere visie op heb. Ik zou denken: ik heb 16 jaar besteed mijn kind goed op te voeden tot een verantwoordelijk mens. Nu is hij oud genoeg om alleen op stap te gaan.
Mijn ene hond, Sypke, heb ik vanaf pup geleerd dat ik heel erg leuk ben en dat bij mij in de buurt blijven allemaal goede dingen oplevert: lekker brokjes, ballen en stokken die worden gegooid. Luisteren levert ook allemaal leuke dingen op.
Mees heb ik niet zoveel geleerd, die besloot uit zichzelf in de buurt te blijven.
Mama Sanneke
Zeer actief

Eline* schreef:
Mama Sanneke schreef:Het is een beetje zoals de eerste avond dat je kind alleen uitgaat,
Met een kind kan je afspraken maken, met een hond niet. :wink: Als je een volwassen hond voor het eerst los gaat laten is dat ook gewoon eng, omdat ze veelal niet schromen echt erg ver bij je weg te gaan. Als jij er dan in je stress nog achteraan gaat hollen ook is de lol compleet, want dan is de roedel gezellig samen aan de boemel! :eek:
Als je een volwassen hond voor het eerst gaat loslaten moet je dat dus echt in een veilige omgeving doen en op onbekend terrein zal de hond ook neigen minder ver bij je weg te gaan.

Ga eerst maar lekker aan de lange lijn oefenen en vertrouwen opbouwen. Dan laat je Luca eens met lijn en al los en oefen je met hierkomen.
Gewoon kalm aan en geen rare dingen doen. Beter veilig en kalm dan dat je straks een platte Luca hebt! :wink:
Kben de'r pas achteraan gaan hollen toen ik zag dat ie niet terugkwam, probeerde nog in de andere richting te gaan hij keek nog om, maar toen was hij weg achter de bocht.
Ik heb nog zo'n lange lijn liggen van de hondenschool.
In de tuin komt ie wel naar me als hij los is, maar op vrij terrein ??
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Sanneke,

Ben het met Eline eens. Als je geen veilig terrein bij de hand hebt, wordt het lastig. En ik ben absoluut niet voor trial and error met veel verkeer in de buurt. Als een hond te ver weg loop en door een bepaalde situatie door angst wegrend, komt hij ook echt niet zomaar terug. Ik zou in een rustige omgeving beginnen, waar hij evt. makkelijker kan bepalen waar jij bent mocht hij te ver afdwalen.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Quote :Ik heb geen kinderen, spreek dus niet uitervaring, maar ik geloof dat ik hier een andere visie op heb. Ik zou denken: ik heb 16 jaar besteed mijn kind goed op te voeden tot een verantwoordelijk mens. Nu is hij oud genoeg om alleen op stap te gaan.

Dat zegt mijn verstand ook hoor :mrgreen: maar je hart zegt wel iets anders.
zeker die eerste keer, en loopt het goed dan heb je alle vertrouwen,
loopt het niet goed af dan blijf je met een wrang gevoel zitten en dat
bedoelde ik met de situatie met Luka.
Dus stap 1 : Luka héél goed leren luisteren, in de tuin (gaat wel) op vreemd terrein met een flexi-lijn roep ik hem regelmatig al bij me
en soms komt ie wel, soms komt ie niet. Lekkers meenemen.
Kan iemand mij een stappenplan geven ??
De Bachbloesems start ik zaterdag dus kan ik ook aan het stappenplan beginnen.
Ik heb er goeie moed op :ok:
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
estelle

Lange lijn aan Luca en gewoon nog vasthouden.
Laat hem maar wat gaan en dan ineens zijn naam vrolijk en enthousiast roepen....komt hij naar je toe dan is tie zoooooooooooo braaf en krijgt hij iets heel lekkers (koop bijv. de goedkoopste rookworst en snijdt deze in stukjes) plus een dikke knuffel.....de beloning kan niet groot genoeg zijn!
Heeft hij zijn stukje worst op dan mag hij weer lekker zijn gang gaan, is hij weer lekker ergens aan het snuffelen of ver bij je vandaan dan roep je hem weer.....

Dit ga je gewoon heel vaak herhalen.
Komt hij niet in ene dan 'haal je hem binnen' dmv de lijn, dus 'Luca HIER'.....reageert hij niet dan haal je de lijn binnen en beloon je hem ook gewoon!

Zo hebben wij het met 2 hondjes gedaan die zeer slecht luisterde (waaronder een beagle), nu weten ze niet hoe snel ze moeten komen als ze hun naam horen want dat betekend iets heel erg lekkers, plus dat ze daarna weer gewoon 'weg' mogen ipv dat de lijn er weer aan gaat!

succes!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”