Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vreemd?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

vreemd?

Ongelezen bericht door Moos »

Mijn moeder, broertje en ik waren zojuist met Moos op het strand. Daar was ook iemand aan het kite-surfen (als dat zo heet, zo'n surfplank op wieltjes op het strand). Hij ging vrij hard, en ik vond dat eigenlijk al niet zo geslaagd gezien de hoeveelheid kleine kindjes etc. op het strand vandaag.....
Maar goed, Moos was nogal bang van dat ding. Hij heeft eerst heel lang achter elkaar z'n tennisbal lopen apporteren, maar toen hij dat ding in het oog kreeg was hij meteen klaar daarmee. Staart ging laag en uit de krul, en hij bleef bij ons in de buurt terwijl hij dat ding angstvallig in de gaten hield. Toen begon hij eerst tegen mij op te springen, en toen tegen mijn moeder (van: toe nou, help, til me op, til me op!!!). We hebben hem zo goed en kwaad als dat ging genegeerd, en toen rende hij het halve strand over naar een compleet vreemde meneer en ging bij hem staan springen om opgetild te worden :denken:
Ik heb hem teruggeroepen, en vervolgens ging hij weer bij mij staan springen, en piepen en piepen. En tja, toen trok ik het dus niet meer (jaja, ik ben een muts van een baas) en heb ik hem opgetild. Ik heb denk ik 3 minuten met hem op mijn arm gelopen, en hem toen weer gewoon neergezet.

Wat ik nu zo vreemd vond was dat hij daarna opeens niet meer bang was voor die kite-surfer. Hij wilde weer met zijn bal spelen, rende weer, en was weer helemaal zoals in het begin. Het leek net alsof hij echt even door mij getroosd was, en daarna weer verder kon.
Maar ik dacht dus dat dat helemaal niet kon; dat je een hond niet op zo'n manier kon troosten als een klein kindje....feit blijft wel dat hij echt wel een kwartier vreselijk bang was, en na 3 min. optillen en knuffelen opeens weer een stoere man :19:
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Misschien wilde ie gerust gesteld worden door baasje.
Baasje niet bang, ikke ook niet meer.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb geen verklaring voor zijn gedrag, maar in bepaalde gevallen moet je een hond niet alleen laten worstelen met zijn gedrag. Je kunt hem dan best even geruststellen en laten merken dat jij niet bang bent en de situatie in de hand hebt. Wat je in zo'n situatie als op het strand ook kunt doen is de hond even aanlijnen en stevig doorstappen. De grens tussen troosten en geruststellen is wel heel dun natuurlijk.
Voor meer informatie zie:

http://home.planet.nl/~matchdog/angstnegeren.htm
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

sypke schreef:Ik heb geen verklaring voor zijn gedrag, maar in bepaalde gevallen moet je een hond niet alleen laten worstelen met zijn gedrag. Je kunt hem dan best even geruststellen en laten merken dat jij niet bang bent en de situatie in de hand hebt. Wat je in zo'n situatie als op het strand ook kunt doen is de hond even aanlijnen en stevig doorstappen. De grens tussen troosten en geruststellen is wel heel dun natuurlijk.
Voor meer informatie zie:

http://home.planet.nl/~matchdog/angstnegeren.htm
Interessant artikel :ok:

Meestal lijn ik Moos inderdaad aan en stap flink door als hij ergens bang voor is (wat gelukkig maar heel weinig voorkomt). Maar hij is nog nooit echt voor me gaan staan, en gaan piepen. Ik had nu echt het idee dat hij het even nodig had om gerustgesteld te worden d.m.v. even optillen en knuffelen. En die neiging heb ik anders nooit als hij bang is. Meestal als hij iets eng vindt zie ik dat aan z'n staart, maar loopt hij er gewoon langs, en dan is het ook klaar.( en die zeldzamen keren dat hij er niet langs durft lijn ik hem dus aan, maar dat gebeurt dus echt heel weinig, want hij is geen bang aangelegd hondje)
Maar je hebt gelijk als je zegt dat de grens tussen troosten en geruststellen heel dun is. Daarom vond ik het ook moeilijk hoe te reageren. Ik heb hem wel opgetild maar niet sussend gepraat of zielig tegen hem gedaan, alleen maar even toegegeven aan zijn behoefte aan contact en dan na een een paar minuten weer neergezet alsof er niks aan de hand was.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Een knuffel geven voor troost, dat doe ik zelden tot nooit eigenlijk. Maar angst totaal negeren ook niet (ligt er wel een beetje aan wat voor angst).
Moritz is bv in veel situaties bang en dan grijp ik wel in door hem erdoorheen te loodsen, dus dichtbij me houden (veiligheid) en tegen hem praten 'kom op loop maar gewoon door' en dat soort zaken.
Wat ik wel negeer is de vuurwerkangst, maar die is ook niet echt erg hevig bij Moritz. Als hier in de buurt geknald wordt en we lopen buiten, dan doe ik dus werkelijk of er niets aan de hand is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Moos schreef:
Maar je hebt gelijk als je zegt dat de grens tussen troosten en geruststellen heel dun is. Daarom vond ik het ook moeilijk hoe te reageren. Ik heb hem wel opgetild maar niet sussend gepraat of zielig tegen hem gedaan, alleen maar even toegegeven aan zijn behoefte aan contact en dan na een een paar minuten weer neergezet alsof er niks aan de hand was.
Volgens mij is dat een heel goede reactie.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik loop dat met Tirsa van kom op meid, of als het met die skeeler/kite zou zijn geweest bij d'r op de grond gaan zitten en samen kijken. Deed ik hier in het begin ook met de luchtballonnen. Omdat ik heel dicht bij Eindhoven Airport woon komen die dus heel laag over, dus de eerste keer was het panische angst. Nu loopt ze er niet meer voor weg, denkt geloof ik gewoon dat het een hele grote vogel is en ja die blaf je gewoon weg.
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door cuatro »

Mijn reu blaft altijd als het onweert, dan laat ik hem bij mij liggen en leg een hand op hem. Ik zeg verder niets maar hij is dan rustig. Als het 's nacht onweert mag hij naast ons bed gaan liggen en houd ik ook een hand op hem, werkt prima. Niet dat hij panisch is voor onweer maar wel wat gestresst.
groetjes monique
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”