Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rasgebonden niet loslaten?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

rasgebonden niet loslaten?

Ongelezen bericht door Moos »

Ten eerste, wil ik hier absoluut niet een ellenlange discussie starten; ik heb alleen maar een serieuze vraag :wink:

Naar aanleiding van Moos' aanval door een bullterrier vroeg ik me af of het nou klopt dat sommige rassen niet meer (of heel moeilijk) loslaten als ze eenmaal vast hebben.
Deze bullterrier in kwestie had Moos bijvoorbeeld kunnen doodbijten als ze wilde, maar dat heeft ze niet gedaan. Ze heeft hem schijnbaar een keer gegrepen, maar liet toen dus echt niet meer los, ook niet op bevel van de baas.
Nu staat er op doggynet ook bij de rasbeschrijving van de bullterrier: "indien uitgedaagd laat de Bull Terrier niet gemakkelijk meer los".

Ik had eigenlijk altijd begrepen dat dit een vooroordeel was over dit soort rassen, of klopt het toch wel?
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

of het klopt weet ik niet, maar waarom zou het niet kunnen kloppen? Ik denk dat bijtstijl toch wel in hoge mate erfelijk bepaald is.
Afbeelding
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Ik denk dat het fanatiek zijn op iets er veel mee te maken heeft en een hoge pijngrens. Als jij heef fanatiek met iets bezig bent hoor of zie je je omgeving ook niet meer staan. Denk maar aan die kleine terriertjes die denken dat ergens een rat zit, die staan ook te gillen en te graven en merken niets meer op.

groetjes majelle
marisa
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door marisa »

Ik heb het zelf met mijn bull terrier nog nooit mee gemaakt in een gevecht met een andere hond dat ze niet wou loslaten. Maar ze zal zelf ook nooit een gevecht beginnen, ze vind andere honden gewoon veel te leuk en aardig.
Ik heb het hier in de buurt wel meegemaakt dat een bull een klein hondje ook niet wou los laten en die heeft het helaas niet overleefd.
Afbeelding
marisa
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door marisa »

Ik heb het zelf met mijn bull terrier nog nooit mee gemaakt in een gevecht met een andere hond dat ze niet wou loslaten. Maar ze zal zelf ook nooit een gevecht beginnen, ze vind andere honden gewoon veel te leuk en aardig.
Ik heb het hier in de buurt wel meegemaakt dat een bull een klein hondje ook niet wou los laten en die heeft het helaas niet overleefd.
Afbeelding
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

hoi marloes
dit is wat ik zo'n beetje weet over de bull terrier,(terriers eigenlijk in het algemeen) gelukkig heb ik het zelf inderdaad ook nog nooit meegemaakt.
de bull terrier heeft in ieder geval geen kaakklem, majelle heeft gelijk wat betreft het fanatieke in het ras, amy heeft dat bv met balletjes, ik moet dan ontzettend uitkijken dat zij mijn vingers er niet bijpakt. fanatiek, en vastberaden zijn ze, waardoor het waarschijnlijk lijkt dat ze niet los kunnen laten. ze kunnen het wel - zeker als je het van pup af aan leert - maar door hun vastberaden karakter willen ze het meestal niet. ik vind het nog steeds waardeloos wat jou en moos is overkomen, dit even terzijde.
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

ik heb een bullterrier en het klopt best wel dat een bullterrier een vasthoudertje is. maar een bullterrier zal niet snel een gevecht beginnen, is het wel zover dan gaan ze er idd vol in op. Ik heb met whooper van pup af aan heel hard getraind op het commando los en op het commando genoeg. ik heb whooper gelukkig nog nooit een gevecht zien beginnen (buiten). hij vind alle honden super en speelt met elke hond en gaat tot nu toe altijd goed. :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

lies schreef:hoi marloes
dit is wat ik zo'n beetje weet over de bull terrier,(terriers eigenlijk in het algemeen) gelukkig heb ik het zelf inderdaad ook nog nooit meegemaakt.
de bull terrier heeft in ieder geval geen kaakklem, majelle heeft gelijk wat betreft het fanatieke in het ras, amy heeft dat bv met balletjes, ik moet dan ontzettend uitkijken dat zij mijn vingers er niet bijpakt. fanatiek, en vastberaden zijn ze, waardoor het waarschijnlijk lijkt dat ze niet los kunnen laten. ze kunnen het wel - zeker als je het van pup af aan leert - maar door hun vastberaden karakter willen ze het meestal niet. ik vind het nog steeds waardeloos wat jou en moos is overkomen, dit even terzijde.
yep, dit is ook wat er altijd in de boeken staat, dat een bullterrier vaak ook met bijvoorbeeld een spel niet te remmen is, ze gaan er vol in op. :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

Ik heb hier zelf twee Bull Terriers rondlopen en 1 teef van bijna 8 jaar die fanatiek is met stokken en ballen en die ik haar dus ook niet geef als ik met twee honden loop of andere honden tegen kan komen.
Wel laat zij heel gemakkelijk alles los.
Zij is diverse keren in een gevecht gekomen (niet zelf begonnen) en daarbij was het woord LOS al genoeg
Gelukkig heb ik het geluk dat Balou nooit uit zichzelf naar andere honden toegaat en dus 9 van de 10 keer niet zelf een gevecht kan beginnen,
Kobus is nu 30 weken en ben flink aan het leren dat hij het woord LOS ook kan.
visaton
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Hollandse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door visaton »

Bij ons op de club loopt een kruising mechelaar die ook niet lost.Bijt zich vast en laat niet los maar is ook een hond die "alles" pakt, ook pups...Ik heb het één keer meegemaakt, een vechtpartij met deze hond...daar word je niet vrolijk van
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

We hebben in elk geval ook zoiets meegemaakt toen onze labrador door een bullterriër gebeten werd. Eén keer gehapt en niet meer losgelaten. Met ernstige verwondingen tot gevolg.
De keer ervoor was jaren geleden maar niet met onze honden, we hebben het tijdens een wandeling zien gebeuren. Dat was met een Amerikaanse Stafford of een Pitbull, liet ook niet meer los. In beide gevallen waren er een paar man met stokken nodig om de muil van de hond open te wringen.
Ik denk wel dat de kans op dat soort aanvallen of vechtpartijen (dus echt het niet meer willen lossen) bij die rassen veel groter is dan bij vele andere rassen. Hun verleden als vechthond zal er waarschijnlijk nog wel voor iets tussen zitten. Al zal de opvoeding en de afkomst van ieder exemplaar op zich ook wel enig verschil uitmaken.
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

lies schreef:hoi marloes
Dat die kaakklem niet klopte dacht ik inderdaad wel zeker te weten :wink:
Maar dat fanatieke vind ik wel een heel goed punt; ik ging er ook niet vanuit dat ze niet los zouden kunnen laten, maar dat ze dat inderdaad dan niet willen.

Ik heb trouwens helemaal niks tegen bull-terriers hoor, laat dat ook eve duidelijk zijn. Wat Moos is overkomen was heel naar, maar dat had voor hetzelfde geld een ander ras kunnen zijn.
Ik vond het alleen wel heel frappant ( en op moment zelf behoorlijk k*t) dat die hond dus echt vastberaden vast bleef houden, terwijl daar eigenlijk helemaal geen reden meer toe was.
Laatst gewijzigd door Moos op 20 dec 2005 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Maar wat zou je kunnen doen als baas van zo'n hond of de hond die gebeten wordt. Ik heb wel eens gehoord dat het goed is om een breakstick bij je te hebben, ook al zou je hem nooit gebruiken. Maar ik weet eigenlijk helemaal niet wat dat is en hoe je die zou moeten gebruiken.

Het lijkt me een vreselijke situatie als je hond niet los wil laten of als je hond degene is die gebeten wordt.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Ik heb wel gehoord dat als je ze bv schopt als ze zich vastgebeten hebben, dat ze dan nog harder bijten.

Kaakklem is wel overdreven.

Een breakstick is een houten wig die je in de mond van de hond schuift om zijn bek open te wringen. Het beste is echter , als je weet dat je hond niet te betrouwen is met andere honden, hem een muilband om te doen.

Op dierenhospitaal op tv heb ik al wel vaak gezien dat grotere honden zwaar zijn toegetakeld door bv staffordshire bullterriers.
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

[quote="Moos
Ik heb trouwens helemaal niks tegen bull-terriers hoor, laat dat ook eve duidelijk zijn. Wat Moos is overkomen was heel naar, maar dat had voor hetzelfde geld een ander ras kunnen zijn.
Ik vond het alleen wel heel frappant ( en op moment zelf behoorlijk k*t) dat Boef dus echt vastberaden vast bleef houden, terwijl daar eigenlijk helemaal geen reden meer toe was.[/quote]

weet ik toch!!
die man moet zijn hond helemaal niet meer los laten lopen met andere honden, en zeker niet met een bal, die die waarschijnlijk daarvoor bij zich heeft, om haar af te lijden van andere honden.
en ik zou er toch werk van maken hoor, zeker als dit al vaker is voorgekomen. wij hebben hier waar ik woon ook problemen met een hond, die heeft al zoveel honden gegrepen, met flinke schade, dat mensen gewoon bang zijn om met hun hond naar buiten te gaan, ja.dat is natuurlijk idioot. gisteravond is de knoop doorgehakt en gaat de politie het verplicht stellen dat hij niet meer zonder muilkorf en zonder riem de deur uit mag. wat mij betreft nog een vriendelijke oplossing. deze zelfde hond zou mij nl. ook bijten, en dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

en over een breekstik..ik heb ooit 2 honden uitelkaar gehaald die ook niet wilden lossen, met behulp van iemand anders, anders lukt het niet - middels het afsluiten van lucht. niet iedereen loopt met zo'n stik over straat, en dit is heel doeltreffend, daar de hond op een gegeven moment zijn bek open doet om lucht te happen.

moos een knuffel!
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik vraag me eigenlijk af hoe je zo'n hond wegkrijgt dan ?
Als hij niet op commando van zijn baas loslaat ?
Wat doe je dan best ?
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

je hebt zogenaamde beaksticks. dat is een stuk hout in een bepaalde vorm waarmee je de kaken van elkaar kunt halen en de andere hond ertussenuit kunt halen.

het hele kaakklemidee is gekomen omdat die krengen (bullterriers, staffords enz.) zo verdomde koppig zijn. zoals al gezegd ze zullen niet snel een gevecht beginnen, maar zullen ook geen uitnodiging afslaan zeg maar.

als ze dan aan het vechten zijn worden ze zo strontkoppig en pissig dat ze gewoon niet meer loslaten.

daarom mag je eigenlijk ook een hond die vastheeft nooit schoppen, slaan of naar hem schreeuwen omdat het 2 kanten op kan: 1. je hebt mazzel en hij schrikt en laat los. 2. (waarschijnlijker) hij wordt nog pissiger en zal alleen maar koppiger vasthouden.

dit is geen leuke eigenschap van deze rassen, maar een goede baas zal dit ten alle tijden proberen te voorkomen.

zo gaat mijn sam gewoon niet meer los, die heeft een dodenlijst waar alle levende reuen opstaan. teven vindt hij nog wel leuk, maar ik ga niet eerst onder de hond kijken om te zien of er iets hangt.

want als ze echt aan het vechten zijn kan je hond van de 100 keer normaalgesproken 100 keer meteen loslaten op commando, maar dan echt niet.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Mama Sanneke schreef:Ik vraag me eigenlijk af hoe je zo'n hond wegkrijgt dan ?
Als hij niet op commando van zijn baas loslaat ?
Wat doe je dan best ?
Het vlammetje van een aansteker onder zijn staart houden? :denken:

Je moet dan wel roker zijn natuurlijk. :mrgreen:

Of anders even een vuurtje vragen aan een omstander. :wink:
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

:cheer:

spijtig genoeg heeft het bij de bull terrier de american staff bull terrier
( de am staff ) en de pitbull niet alleen met opvoeding te maken

als je weet dat genetiche factoren tot 10 generaties terug aanwezig blijven , en je weet dat de hond gekweekt is om NIET los te laten , hij kan wel hoor ,maar dat er toen speciaal met de felste de koppigste diegene
met de hoogste pijngrens gekweekt werd , dit kan niet zo maar terug gedraaid worden ondanks ernstige pogingen van Goede kwekers;
Dit zal nog wel even duren voor die eigenschap er betrouwbaar is uitgekweekt
enkel de pitbull word nog gekweekt op die eigenschap
Ik spreek hier over rashonden en geen door gekken gekweekte kruisingen
de grote wonden die die honden bij een gevecht veroorzaken komt
meestal omdat ze , als het lukt , van hun slachtoffer worden getrokken, waardoor ze dan een heel stuk vlees mee losscheuren
de bek openen met iets dat voorhanden is of de hond wurgen , geeft het minste schade voor het slachtoffer
de bull terier is al langer een huishond dan de am staff of de pit dus daar
zit het al vrij goed als je bij een betrouwbare kweker koopt maar het zijn en blijven terriers met hun specifieke karakter
:ok:
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
vuilnisbas
Actief
Mijn ras(sen): Kruising en een Galgo espanol

Ongelezen bericht door vuilnisbas »

Hoi,

Bas is een kruising Jack Russell en die laat ook niet snel los(zonder commando) kan hem drie keer in de rondte draaien aan zijn balletje, optillen met zijn doek in zijn bek.
Is denk een terrier eigenschap.

Zijn doorzettertje's en heerlijk eigenwijs.
Is ook een karakter eigenschap waar je mee om moet (leren) gaan.

Groetjes,

Nanda, Bas en Gossa
Groetjes,
Nanda en Ollie.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

een jack is ook een terrier!! :mrgreen:
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Ik denk dat dat vasthoudende inderdaad wel echt een terrier-eigenschap is. Daar staan ze ook wel om bekend.
Doerak is dan wel een kleine terrier, maar die wil je ook niet aan je hand hebben hangen. Die trek je ook zo de lucht in en daar kun je zonder commando ook echt rondjes mee gaan draaien, hoor.
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”