Mama Sanneke schreef:Quote : een hond die onder stress staat wil niet spelen of snoepjes aannemen
Ik lees vaak dat je je hond moet afleiden met snoepjes of spelen,
maar Luka wil dat niet.
In stress-situaties wil hij helemaal niks weten van een koekje of een speeltje.
Ik heb zo flosche voor in de auto, omdat hij autorijden niet leuk vind, maar dat interreseerd hem geen bal in zo'n situatie.
Hoe krijg je dan wel de aandacht terug ?
Luka krijgt al Bachbloesems.
Dat is ook moeilijk; ik heb er hier ook zo eentje, Moritz dus.
Van alles geprobeerd, Frolicjes, kipfilet, biefstuk, speeltjes, maar eenmaal in de stress was geen vat op hem te krijgen.
Wat ik nu de laatste maanden doe, en dat lijkt dus wel redelijk te werken, is de 'geen gezeur regel'
Ik heb al het voorgaande overboord gegooid, een nieuw woord bedacht 'DOORLOPEN!' en spreek dit uitermate streng uit.
Bij Moritz is het dus vooral bij tegenliggers, dan schiet hij in de stress, gaat blaffen. Zodra hij de mensen nu in de gaten heeft, zeg ik direct 'DOORLOPEN!' en zowaar is hij stomverbaasd over mijn strengheid
Het is zeker nog niet zoals het moet zijn, maar ik merk dat hij eigenlijk wel goed reageert op mijn 'niet zeuren regel'. Geen aandacht meer voor hem bij dit soort zaken.
Nu weet ik wel dat dit niet altijd mogelijk is; bij panische angst bijvoorbeeld werkt het stomweg niet omdat de hond dan echt volledig blokkeert. Maar in gevallen van lichtere stress en het niet kunnen afleiden met lekkers of speeltjes is het misschien weleens goed om gewoon de hond streng te leiden.
(ps: dit is geen advies voor Pooh, dat is een compleet andere situatie).