Zoals iedereen wel zal weten is ze van pup af aan een nogal zeker typetje, die nergens van onder de indruk is. Tock zou je dat soms niet denken als je haar ziet. Met name als ik boos op haar word gedraagt ze zich soms als een hele andere hond, ze loopt gedrukt, gooit haar oren naar achteren en maakt likbewegingen naar mijn gezicht. Je zou dit kunnen interpreteren als onzekerheid/onderdanigheid, maar iets wat mijn trainer zei bracht me aan het twijfelen.
Hij kent Marouck nu een jaar en krijgt steeds meer het idee dat ik haar dat gedrag onbewust aangeleerd heb, in die zin dat ze het gebruikt om ergens onderuit te komen.
Fysieke correcties gebruik ik zelden (ook omdat ik dat niet zo goed kan, mijn timing is niet optimaal), ik werk met name door negeren, veel spel en af en toe een verbale correctie.
Ik heb een behoorlijk zwak voor haar en kan niet echt boos op haar zijn, haar acties laten me altijd in de lach schieten. Vandaar dat ik de indruk heb dat de trainer weleens gelijk kan hebben en dat ze inderdaad dat gedrag laat zien omdat ze "weet" dat ik dan niet doorzet en de eisen verlaag.
Wat denken jullie? Kunnen honden bepaald gedrag "gebruiken" om ergens onderuit te komen, om iets voor elkaar te krijgen?
Volgens mijn trainer moet ik veel strenger zijn, maar dat valt niet mee....ik ben helemaal niet zo streng van nature
Ik betrap mezelf er trouwens nog steeds op dat ik erin trap, met name thuis. Bv. als ze aandacht wil afdwingen en ik daar geen zin in heb...ze wringt zich gewoon op schoot en als ik haar wegduw oid laat ze hetzelfde gedrag zien, ze doet hetzelfde ook bij mijn ouders. Negeren helpt dan wel maar heel soms trap ik erin en ligt ze dus binnen 2 minuten op haar rug op mijn schoot