Iedereen zegt wat anders. Van BARF had ik nog nooit gehoord voor ik hier kwam. En vers vlees, daar ving ik af en toe wel eens wat van op, maar dat kon toch nooit goed zijn (ik hoor in het dagelijks leven namelijk altijd dat vlees slecht is, want: dat is zacht en dus niet goed voor de tanden). Etensresten van jezelf moet je ook niet aan je hond geven, want daar kan zijn maag niet tegen, nee je moet het bij hondenbrok houden. Want brok is goed en geweldig en speciaal voor de hond gemaakt. Je kunt het beste 's ochtends brok geven en 's avonds diner. Dat zijn de dingen die ik in het dagelijks leven hoor.
En hier op het forum wordt dat allemaal ontzettend tegen gesproken. Er zijn zoveel soorten hondenvoer. Alleen al in brok heb je heel veel verschillende producenten. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Nu voer ik Carocroc van Vobra (uitgekozen met uitleg van de dierenwinkelmeneer), de resten van mijn avondeten en af en toe wat blikvoer (ik durf het haast niet te zeggen, maar het blik is van Pedigree :N: ), en daar doet Tip het goed op. Hij is vrolijk en actief en eet het voer met smaak.
Ik was in de veronderstelling dat ik niks verkeerd deed en het beste voer voor Tip had. Tot ik hier ging lezen. Ik voel me soms een halve dierenmishandelaar als ik lees wat er allemaal zo ontzettend slecht is aan bijvoorbeeld brok en Pedigree.
Wat is er dan precies zo ontzettend slecht aan die soorten voer? Ik ken zoveel mensen die hun honden al jaren alleen brok geven, of zelfs alleen blikvoer. En dan ook nog van de merken die hier bekend staan als 'slecht'. En toch zijn die honden vrolijk, actief en worden ze erg oud.
Ik wil graag leren, maar de BARF-methode en versvlees-methode komen op de een of andere manier een beetje te overdreven op mij over. Ja, het is waar dat honden ooit wolven waren en dus vlees aten, maar het is ook zo dat honden door de jarenlange fok inmiddels geen wolf meer zijn en ook aangepast zijn op ander eten.
Ook roepen beide methodes veel vragen bij me op. Vragen die bij me opkomen tijdens het lezen van stukken tekst, maar waar ik nu natuurlijk even niet op kan komen.
Een van de vragen:
Ik heb dus altijd geleerd dat je niet teveel vlees moet geven, omdat dat slecht zou zijn voor de tanden (tandplak/gaatjes e.d.). Heb je daar bij de versvlees-methode dan geen last van?
Om dit hele verhaal samen te vatten; Door al die verschillende methodes en merken zie ik door de bomen het bos niet meer en twijfel ik erg aan mezelf of ik wel het juiste doe voor Tip