Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenvoeding, wat moeilijk

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Assie
Zeer actief
Contacteer:

Hondenvoeding, wat moeilijk

Ongelezen bericht door Assie »

Sinds ik me heb aangemeld lees ik redelijk veel van wat hier in het voedingsgedeelte van het forum wordt geschreven. Maar hoe meer ik lees, hoe verwarder ik word.

Iedereen zegt wat anders. Van BARF had ik nog nooit gehoord voor ik hier kwam. En vers vlees, daar ving ik af en toe wel eens wat van op, maar dat kon toch nooit goed zijn (ik hoor in het dagelijks leven namelijk altijd dat vlees slecht is, want: dat is zacht en dus niet goed voor de tanden). Etensresten van jezelf moet je ook niet aan je hond geven, want daar kan zijn maag niet tegen, nee je moet het bij hondenbrok houden. Want brok is goed en geweldig en speciaal voor de hond gemaakt. Je kunt het beste 's ochtends brok geven en 's avonds diner. Dat zijn de dingen die ik in het dagelijks leven hoor.
En hier op het forum wordt dat allemaal ontzettend tegen gesproken. Er zijn zoveel soorten hondenvoer. Alleen al in brok heb je heel veel verschillende producenten. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Nu voer ik Carocroc van Vobra (uitgekozen met uitleg van de dierenwinkelmeneer), de resten van mijn avondeten en af en toe wat blikvoer (ik durf het haast niet te zeggen, maar het blik is van Pedigree :N: ), en daar doet Tip het goed op. Hij is vrolijk en actief en eet het voer met smaak.
Ik was in de veronderstelling dat ik niks verkeerd deed en het beste voer voor Tip had. Tot ik hier ging lezen. Ik voel me soms een halve dierenmishandelaar als ik lees wat er allemaal zo ontzettend slecht is aan bijvoorbeeld brok en Pedigree.

Wat is er dan precies zo ontzettend slecht aan die soorten voer? Ik ken zoveel mensen die hun honden al jaren alleen brok geven, of zelfs alleen blikvoer. En dan ook nog van de merken die hier bekend staan als 'slecht'. En toch zijn die honden vrolijk, actief en worden ze erg oud.

Ik wil graag leren, maar de BARF-methode en versvlees-methode komen op de een of andere manier een beetje te overdreven op mij over. Ja, het is waar dat honden ooit wolven waren en dus vlees aten, maar het is ook zo dat honden door de jarenlange fok inmiddels geen wolf meer zijn en ook aangepast zijn op ander eten.
Ook roepen beide methodes veel vragen bij me op. Vragen die bij me opkomen tijdens het lezen van stukken tekst, maar waar ik nu natuurlijk even niet op kan komen.
Een van de vragen:
Ik heb dus altijd geleerd dat je niet teveel vlees moet geven, omdat dat slecht zou zijn voor de tanden (tandplak/gaatjes e.d.). Heb je daar bij de versvlees-methode dan geen last van?

Om dit hele verhaal samen te vatten; Door al die verschillende methodes en merken zie ik door de bomen het bos niet meer en twijfel ik erg aan mezelf of ik wel het juiste doe voor Tip :19: . En dat moest ik even kwijt
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Mijn ervaring, en die van alle anderen die ik erover hoor, is dat de gebitten alleen maar beter/mooier/schoner worden met BARF (met name) en ook met kvv (kant en klare vers vlees voeding).
Ferro (nu bijna 9) heeft nog nooit zo'n mooi gebit gehad als nu. En dat terwijl ie op z'n derde (op de brokken!) hopen tandplak etc. had.

Ik snap dat je denkt dat het slecht is voor de tanden, maar de praktijk wijst anders uit. Het vlees op zich is zacht, maar eigenlijk horen ze daar ook niet echt op te kauwen. (een hond is gemaakt om hele stukken in te slikken, niet om elk hapje volledig aan gort te kauwen).
Dan nog blijft het niet plakken aan de tanden.
Met kauwen op bijvoorbeeld penslappen en (niet te harde) botten worden de tanden juist lekker schoon.

Mijn grootste aversie tegen brokken, diner etc. is simpelweg dat wat er in zit. Wat voer je je hond nou helemaal? Over het algemeen hopen en hopen graan (waarvan me nog nooit duidelijk geworden is waarom het in hondenvoer uberhaupt thuis zou horen), vreemdsoortige plantaardige ingrediënten (als bieten- en sojapulp) en relatief lage hoeveelheden dierlijke ingrediënten waarvan ik nog steeds geen fabrikant of gebruiker heb kunnen vinden die eerlijk kon vertellen wát dat nou concreet is.
Daarbij is het zonde om de voedingsstoffen te verhitten etc. terwijl de hond gemaakt is om rauw voedsel te verteren, en daar ook véél meer uit kan halen. De meeste versvoerders merken dan ook dat de hond vele malen minder ontlasting heeft dan met brok.

Natuurlijk hebben honden een evolutie doorgemaakt, maar de verschillen met wolven zitten hem niet in het spijsverteringsstelsel. En een hond is al helemaal nog niet geevolueerd om brokken te eten, want hoe lang zijn die er nu helemaal? 40 jaar?

Overigens is BARFen niet alleen maar vlees. Mijn honden BARFen en eten vlees, botten, orgaanvlees, groente, fruit, yoghurt, eieren etc. Vlees met botten is echter wel de hoofdmoot. Voor een goed compleet versvoer geldt ook dat er meer in zit dan alleen vlees.

En probeer het gewoon eens, zou ik zeggen.
Wil je meer lezen, kijk eens op www.barfplaats.nl of www.barf-natuurlijk.nl
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
starfleet
Erelid

Re: Hondenvoeding, wat moeilijk

Ongelezen bericht door starfleet »

Assie schreef: Ik voel me soms een halve dierenmishandelaar als ik lees wat er allemaal zo ontzettend slecht is aan bijvoorbeeld brok en Pedigree.
Daar zal Tip het vast niet mee eens zijn. Uiteindelijk is het allemaal maar een luxeprobleem. Als mensen moeten sprokkelen en sappelen om zelf eten te hebben, is de hond al blij dat er wat resten overschieten en een been, zo is dat eeuwen gegaan.

Anne
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

starfleet schreef:
Assie schreef: Ik voel me soms een halve dierenmishandelaar als ik lees wat er allemaal zo ontzettend slecht is aan bijvoorbeeld brok en Pedigree.
Daar zal Tip het vast niet mee eens zijn. Uiteindelijk is het allemaal maar een luxeprobleem. Als mensen moeten sprokkelen en sappelen om zelf eten te hebben, is de hond al blij dat er wat resten overschieten en een been, zo is dat eeuwen gegaan.

Anne
Ik geloof niet dat er gezegd is dat restjes en botten slecht zijn of bedoel je dat niet?

Enne van versvlees krijgen ze echt geen tandproblemen hoor, lekker een vers rauw bot erbij, restjes, fruit, groente enz enz, en ja dat is idd beter dan Pedigree blikvoer :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
pollunder
Zeer actief

Ongelezen bericht door pollunder »

Misschien kan je de kerk in het midden houden :wink:
Tijdens de week een goede brok, in het weekend kvv. Opgelost :ok:
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond

Ongelezen bericht door Takkie »

Ik ken je probleem :mrgreen: Je weet het op een gegeven moment niet meer.

Sinds ik hier op het forum kom, ben ik ook gaan lezen over voeding en dacht ik van: huh? :denken:
Maar ik heb me er inmiddels aardig in verdiept en ik er zit wel wat in!

Onze oude Ernie heeft zijn hele leven de goedkoopste dinner gehad dat er was en hij is bijna 14 geworden. Hij heeft altijd dinner gegeten, 15 kilo voor 10 euro ofzo. Simpelweg, omdat we er ons niet in verdiept hadden en we niet beter wisten.
Ernie had zelfs op het laatst nog een ontzettend mooi wit gebit, zonder tandplak. De dierenarts viel dat echt op.

Nu met Joy geef ik geperste brok van Prins en 1 dag in de week kompleet versvlees.

Maar onze buurhond (een lab van een jaar) krijgt alleen maar Eukanuba en die hond die glimt zo ontzettend mooi en hij is super gezond en ziet er perfect uit.
Ik probeer mijn buurvrouw ook wel eens te vertellen over versvlees, maar dat vind ze maar onzin.

Ernie kreeg wel op latere leeftijd last van staar en op het laatst kreeg hij nierproblemen. Dat zou door verkeerde voeding kunnen komen, maar dat kan toch net zo goed gewoon ouderdom zijn?

Maarja, het is heel moeilijk, ik zie ook door de bomen het bos niet meer. Maar Joy doet het hier goed op en ik heb er een goed gevoel bij, dus laat ik het maar zo.

Veel succes ermee!
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Lol.. ik dacht dat ik het ook wist.. ook totdat ik hier kwam..vandaar dat ik ook wel mijn nodige vragen heb gesteld hahah.. maar ik ben ook van plan om 5x in de week brokken en 2x in de week versvlees... en later 6x brokken en dan 1x versvlees..
Ik heb ergens gelezen dat het niet goed is om én brokken én versvlees te geven op 1 dag.. Vanwege dat versvlees minder snel verteerd :denken: .. Mjah.. uit voorzorg doe ik dat maar niet..
Wel raar dat ik dan mijn pupy 4x per dag vlees moet geven :19:
Afbeelding
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Erg fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die teveel bomen ziet :mrgreen:
cloris schreef: Ik geloof niet dat er gezegd is dat restjes en botten slecht zijn of bedoel je dat niet?

Enne van versvlees krijgen ze echt geen tandproblemen hoor, lekker een vers rauw bot erbij, restjes, fruit, groente enz enz, en ja dat is idd beter dan Pedigree blikvoer :wink:
Maar stel dus dat je alleen een compleet vers vlees menu geeft. Dat is toch alleen maar zacht spul en dat geeft dan toch tandproblemen?
Tenminste, dat is wat er verteld wordt in mijn omgeving, door mensen die al heel lang honden hebben (en dus in mijn ogen weten wat goed is)

Ook zeggen diezelfde mensen dat je het echt alleen bij de brok moet houden en geen restjes moet gaan geven. Dit zou slecht zijn voor het verteringsgestel, de darmen en maag worden dan helemaal overstuur.

Wat is er trouwens concreet zo slecht aan een merk zoals bijvoorbeeld Pedigree? Wat is daar echt zo veel slechter aan dan bijvoorbeeld Royal Canin? En welke merken staan echt op de zwarte lijst van hondenvoer (of kan ik daar beter 'n nieuw topic voor maken)?

Om nog terug te komen op de fabrikanten van brok (en diner e.d.). Ben ik dan echt zo naief om te denken dat zij alleen maar geld willen verdienen en dat het hen dus geen donder uitmaakt dat er bijvoorbeeld granen in het voer zitten terwijl dat helemaal niet goed is voor een hond? Dat ze al die verhalen ophangen puur en alleen om geld te verdienen? Er zal toch vast wel onderzoek zijn gedaan naar het effect van het voer op de hond en daaruit zullen zij dan toch wel het best mogelijke voer hebben ontwikkeld? Inclusief granen omdat die blijkbaar wel een toegevoegde waarde hebben, behalve alleen vulling? Of denk ik dan dus gewoon echt te naief?
En al die mensen hier op het forum, waar hebben zij hun kennis vandaan? Hebben zij ook (wetenschappelijk) onderzoek verricht of erover gelezen? Of is BARF toevallig puur uit logisch redeneren en uitproberen ontstaan?

Dit is verder niet bedoeld als kritiek hoor, maar puur om te proberen dit te begrijpen (en vast ervaring op te doen voor het 3e jaars vak 'Voeding' voor mijn opleiding Diergeneeskunde :wink: )
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Het probleem van die bekende merken is er echt heel weinig vlees in hun producten zitten. Kijk maar eens op de verpakking, de gehaltes vlees zijn super laag. Dat betekent dat ze veel geld uitgeven aan promotie van hun producten, fantastische reclames en dergelijke en weinig aan de kwaliteit van het voer. Hondenvoeding is een zeer lucratieve handel. Je kan er allerhande slacht en voedsel afval in kwijt zonder dat er een kip naar kraait. Want er blijft heel wat zooi over uit onze fabrieken waar ze voor menselijke productie fabriceren. En dat gaat dan in hondenvoeding. Want we hebben tegenwoordig bijna allemaal een hondje of een kat, en we willen het beste voor het beestje. Maar dat betekent dus ook dat ze voor een lage prijs een voeding moeten maken,want anders wordt het niet verkocht. Dus vul je dat kleine beetje slachtafval met een lading granen of gemalen sojadoppen en dergelijke om er massa aan te geven.
Dat zijn dus ook geen hoogwaardige granen en sojaproducten, maar ook daar gaat het om het restafval van het product. De voedingswaarde wordt er ingedaan met allerlei toegevoegde vitamientjes, die goedkoop en geconcentreerd toegevoegd kunnen worden omdat dit ook massaal gefabriceerd wordt. Hopla, hondenvoeding.
Op zich kan een hond er oud op worden. Ik heb hier het levende bewijs ervan in huis rond lopen, alhoewel die vanaf zijn 11e jaar nu ook op vers vlees en botten en zelfgemaakte prutjes staat, maar ook nog brok krijgt.
Wij mensen eten ook niet zo vaak heel gezond en goed uitgebalanceerd en komen daarmee toch ook vaak nog wel op de 65 jaar.
Maar ik wil dat mijn hondje (in verhouding dan) 100 wordt. Dus probeer ik de supercommerciele voeders te vermijden en te kiezen voor voederfabrikanten die het nog echt om de kwaliteit gaat en minder om de grote centen.
Overigens is dit allemaal bewezen hoor, er is regelmatig iets van op tv te zien en op het internet is er ook vast wel genoeg documentatie over te vinden.
Dus je hoeft echt niet op vers vlees als je dat eng vindt, maar neem wel een brok waar je van zegt: ok, misschien ietsje duurder, maar nog wel te doen voor mijn portemonnee en ik heb er een goed gevoel bij want er zit zo min mogelijk rotzooi in. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Het is niet zo dat ik vers vlees eng vind, maar meer dat ik niet precies weet wat ik ermee aan moet, hoe voer je het, wanneer, hoe vaak, hoeveel, wat stop je erin enz.

Voor blikvoer van Pedigree geldt zeker hetzelfde als voor brok? Er zit erg weinig vlees in en vooral veel vulling?
Het ziet er toch erg 'vlezig' uit moet ik zeggen. En toen ik eergisteren de 'Home Made' versie van pedigree uitprobeerde zagen Tips keutels er errug mooi uit.
Sietske

Ongelezen bericht door Sietske »

Assie schreef:Voor blikvoer van Pedigree geldt zeker hetzelfde als voor brok? Er zit erg weinig vlees in en vooral veel vulling?
Klopt, vooral WATER. :wink:
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Assie schreef:Het is niet zo dat ik vers vlees eng vind, maar meer dat ik niet precies weet wat ik ermee aan moet, hoe voer je het, wanneer, hoe vaak, hoeveel, wat stop je erin enz.
Compleet versvlees van bijvoorbeeld Duck, Carnibest of Bibi ontdooi je en dan doe je het in de bak van de hond. Heel simpel. De hoeveelheid hangt af van het gewicht en de beweging van de hond.
Assie schreef:Voor blikvoer van Pedigree geldt zeker hetzelfde als voor brok? Er zit erg weinig vlees in en vooral veel vulling?
Lees het etiket maar eens. Dan staat er op dat er 4 % vlees in zit.
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Het is niet omdat voer zacht is dat de hond er tandplak van krijgt. Het is omdat er kleverig spul inzit dat aan de tanden blijft kleven dat honden tandplak krijgen. Vooral in blikvoer zit heel veel spul dat aan de tanden blijft kleven, in brok net iets minder, in vers zo goed als niets.
Dit is toch wat men mij verteld heeft.

Het hoofdingrediënt van Pedigree is graan, hoe mooi het er ook kan uitzien en hoe vleesachtig, wat er in dat blikje zit is mss 8 % vlees, in brokken is dat niet veel beter. Al die leuke kleurtjes; leuk een brokje voor groenten, eentje voor vlees... nee hoor, een kleurstofje voor het groene brokje, eentje voor het bruine. Pedigree zit vol met chemische smaakstoffen, geurstoffen, kleurstoffen enz. omdat de honden het anders niet zouden vreten.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Sisboo
Actief

Ongelezen bericht door Sisboo »

Mijn honden krijgen al een paar jaar versvlees, en in mijn geval Carnibest. Ze eten het met smaak, de bak wordt uitgelikt en het mooiste is, ze leven ook nog steeds. Dit betekent dat ze dus genoeg krijgen en ook alles krijgen wat ze nodig hebben. Ze hebben geen tandplak, de oudste is bijna 7, de tanden worden nooit gepoetst.
Mijn pup van 9 weken krijgt ook al versvlees, hij vliegt er opaf.
Ik kan het je alleen maar aanraden.
Gast

wat ik niet begrijp is het feit dat mensen het heel normaal vinden om brokken te geven.
een parkiet krijgt zaad, en konijn krijgt brokken maar ook groentes en paard krijgt hooi, al deze besten krijgen waar ze voor gemaakt zijn en waarom krijgt een hond brokken?????? ze hebben een schaar gebit om te schuren, ze eten vlees botten organen groentes en toch blijven we brok geven en nep voer.
we eten toch ook niet alleen maar pilletjes?? met alles erin.
ik begrijp het niet , het is zo simpel, brokken horen niet bij een hond, we houden hem wel in leven maar niet zoals het moet
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik vond het hele versvlees-verhaal ook altijd een beetje overdreven en wanneer mensen het over versvlees, omega vetzuren en lijnzaadolie/zalmolie hadden kreeg ik altijd het idee met een freak te maken te hebben die de hele dag bezig zijn met hun hond en de voeding die ze hem voorschotelen.. :wink:

Maar zie hier...Hilje is tegenwoordig ook zo'n freak!!!!! :mrgreen:

Rimpel zit op de Energique burgers en daarover heen krijgt hij Hypercoat olie (uit Amerika...ja ja...helemaal daarvandaan! hahahahah! ik bestel het via internet hier in Nederland hoor) die olie bevat lijnzaadolie waar veel omega vetzuren inzitten...bevorderlijk voor gedrag, vacht, huid en weerstand.
Verder krijgt hij bullepeesjes, rodi hondenkoekjes, plakje vlees of kaas en dat was het wel zo'n beetje...af en toe wat restjes van hutspot of zo met wat stukjes vlees.

Prima te doen en helemaal niet veel werk.
Ik ben om en wil nooit meer anders.
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

lupa schreef:wat ik niet begrijp is het feit dat mensen het heel normaal vinden om brokken te geven.
een parkiet krijgt zaad, en konijn krijgt brokken maar ook groentes en paard krijgt hooi, al deze besten krijgen waar ze voor gemaakt zijn en waarom krijgt een hond brokken?????? ze hebben een schaar gebit om te schuren, ze eten vlees botten organen groentes en toch blijven we brok geven en nep voer.
ik begrijp het niet , het is zo simpel, brokken horen niet bij een hond, we houden hem wel in leven maar niet zoals het moet
:19:
Wat wil je hier nou mee zeggen :denken:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

mercedes2803 schreef:Ik vond het hele versvlees-verhaal ook altijd een beetje overdreven en wanneer mensen het over versvlees, omega vetzuren en lijnzaadolie/zalmolie hadden kreeg ik altijd het idee met een freak te maken te hebben die de hele dag bezig zijn met hun hond en de voeding die ze hem voorschotelen.. :wink:

Maar zie hier...Hilje is tegenwoordig ook zo'n freak!!!!! :mrgreen:

Rimpel zit op de Energique burgers en daarover heen krijgt hij Hypercoat olie (uit Amerika...ja ja...helemaal daarvandaan! hahahahah! ik bestel het via internet hier in Nederland hoor) die olie bevat lijnzaadolie waar veel omega vetzuren inzitten...bevorderlijk voor gedrag, vacht, huid en weerstand.
Verder krijgt hij bullepeesjes, rodi hondenkoekjes, plakje vlees of kaas en dat was het wel zo'n beetje...af en toe wat restjes van hutspot of zo met wat stukjes vlees.

Prima te doen en helemaal niet veel werk.
Ik ben om en wil nooit meer anders.
Energique o.k.
Maar de rest wat je geeft is helemaal niet zo best hoor.
Hoezo freak :19:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Assie
Zeer actief
Contacteer:

lupa schreef:wat ik niet begrijp is het feit dat mensen het heel normaal vinden om brokken te geven.
een parkiet krijgt zaad, en konijn krijgt brokken maar ook groentes en paard krijgt hooi, al deze besten krijgen waar ze voor gemaakt zijn en waarom krijgt een hond brokken??????
Paarden krijgen ook brok, net als konijnen, katten, koeien, schapen enz. In al die brokken zit volgens mij exact wat de dieren nodig hebben. Wat dat betreft is een hond dus geen uitzondering.
Probleem bij het hondenvoer is blijkbaar dat ze er teveel afval doorheen gooien ipv het vlees wat ze daadwerkelijk nodig hebben.

Verder denk ik momenteel volgens mij ook enigszins zoals Hilje eerst dacht. Ik vind het erg interessant spul allemaal hoor om te lezen. Maar het is zóveel en iedereen zegt iets anders.
Ik sta er wel voor open, voor dat versvlees hoor, maar toch ook een beetje sceptisch. Het druist zó ontzettend in tegen alles wat ik eerder heb gehoord, hier in mijn omgeving. Hier hoor ik er pas voor het eerst over. Net alsof het een soort van nieuwe rage is, waar iedereen straks helemaal fan van is en dat later weer wegzakt en dat iedereen dan weer over gaat op brok. Ik zeg niet dat het zo is, absoluut niet, maar zo 'voel' ik het nu geloof ik.

Ik wil het wel gaan proberen, maar weet niet precies hoe ik moet beginnen. Welk merk en in welke combi's enzo. Ik weet nog precies hoe ontzettend blij ik was toen ik eindelijk voor Tip had besloten op welke brokken ik hem nu voor vast ging zetten, na veel overleg met mijn dierenarts (als vriend en niet als arts), de dierenwinkelmeneer en 'n paar mensen uit mijn omgeving die al jaren honden hebben.
Om nu weer dat hele traject te doorlopen. *zucht*. Waarom is er niet gewoon maar 1 merk voer dat helemaal geweldig en perfect is?
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Maar je hoeft niet hoor. :mrgreen:
Er zijn ook gewoon goede brokken en als jij dat prettiger vindt om te geven, dan doe je dat. En als je dan toch een keer versvlees wilt geven is dat ook geen enkel probleem. Las je gewoon een versvleesdagje in.
Dat is overigens niet moeilijk om te geven. Net als bij brokken staat het gewoon op de verpakking en net als bij brokken moet je toch altijd zelf met het oog voeren omdat de tabel op de verpakking voor jouw hond wellicht niet klopt. :mrgreen: En als je kiest voor een complete versvleesvoeding is er niets aan de hand, hoef je echt niet na te denken of je er verder nog wat bij moet doen. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Gast

Marja schreef:
:19:
Wat wil je hier nou mee zeggen :denken:
helemaal niks
jelle
Zeer actief

Versvlees een dagje proberen is heel makkelijk. Je koopt versvlees en dan doe je het in z'n bak :wink:

Meest algemeen verkrijgbaar is Rodi, maar er zijn nog veel meer merken, er zijn hier regelmatig hele lijsten gepasseerd van allerlei fabrikanten.

Hoeveelheden staan vaak op verpakking of op internet, of je vraagt het hier even, dan kunnen mensen je ook vast een richtlijn geven.

Wat het wetenschappelijk bewijs betreft: daar heb ik ook lang naar gezocht. Ik was ook zo sceptisch. Ik heb eerst ik denk wel anderhalf jaar van alles gelezen erover, en telkens weer gevraagd om bewijzen, artikelen etc.

Er zijn een aantal boeken over BARFen. Naar gelang de auteur zijn er kleine onderlinge verschillen, maar in het algemeen geven ze een goede richtlijn over welke dingen je moet geven en in welke verhoudingen.

Puur wetenschappelijk bewijs (bijvoorbeeld een onderzoek waaruit blijkt dat BARFhonden langer leven oid) is er niet volgens mij. Het is gewoon nog nooit uitgevoerd, zal ook niet snel rendabel zijn denk ik.

Zoals gezegd, ik heb het ook lang gezocht. Ik ben zelf exact wetenschapper, dan zoek je wat meer naar zulke dingen misschien. Ik ben overtuigd geraakt door het gewoon te proberen. En de logica van het verhaal gewoon te accepteren :wink:
Als ik mijn honden zie scheuren aan een lap pens of kauwen op een kipkarkas dan ziet dat er voor mij uit zoals het hoort.
Het feit dat ze alledrie zo'n beetje staan te brullen om hun eten, Nora ondanks haar hoge leeftijd ook nog uitstekend eet, en dat Ymke het in het asiel vertikte om brokken te eten en hier nog geen hap heeft laten staan sterken mij ook aardig in mijn overtuiging.
Ik ga nooit meer terug naar brokken als het aan mij ligt. En zelfs mijn vriend, die altijd nogal sceptisch is over wat ik verzin voor de honden :mrgreen: staat hier wél helemaal achter.

Ik ken eigenlijk heel weinig mensen die serieus versvlees hebben geprobeerd, voor iets langere tijd en eventueel een beetje BARF erbij en wat meerdere merken, en die weer terug gegaan zijn naar brokken.
Er zijn een paar honden die het blijkbaar echt niet verdragen, wat mij, zoals Ien geloof ik hier al eens aangaf, inderdaad te denken geeft over hun spijsverteringssysteem. Maar dat zijn de uitzonderingen.
Er zijn meer mensen die ik hoor die eigenlijk al vonden dat hun hond op brok het goed deed, maar die met versvlees toch grote (positieve) verschillen merken.

Zaosl gezegd, voor meer info erover kun je op een paar andere sites ook terecht, zoals www.barfplaats.nl of www.barf-natuurlijk.nl

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Gast

="Paarden krijgen ook brok, net als konijnen, katten, koeien, schapen enz. ik het nu geloof ik.
katten komen ook weleens binnen met een muis en het liefste willen ze ook vis en vlees, er zijn ook katen die barfen.

Maar verder heb je spijker op zijn kop geslagen!!!
je hebt het over konijnen paarden koeien schapen, dat zijn herbivoren,.
kijk ook naar hun gebit die is heel anders dan die van honden.
Deze dieren eten granen, gras enz enz.Een stuik vlees laten ze liggen en toch geven we hun ook geen brok met vlees erin, waarom geven we dan brok met granen erin aan de honden?
jelle
Zeer actief

Assie schreef: Paarden krijgen ook brok, net als konijnen, katten, koeien, schapen enz. In al die brokken zit volgens mij exact wat de dieren nodig hebben. Wat dat betreft is een hond dus geen uitzondering.
Probleem bij het hondenvoer is blijkbaar dat ze er teveel afval doorheen gooien ipv het vlees wat ze daadwerkelijk nodig hebben.
Er zijn inderdaad inmiddels voor allerlei diersoorten brokken in de handel. Bij de herbivoren heb je dan het voordeel dat de juiste grondstoffen ook niet zo duur zijn, dus de samenstelling van die brokken zal meestal wel aardig kloppen. Alhoewel ik serieus, als ik alleen mijn eigen konijnen zou hebben en niet alle opvangers erbij, het interessant zou vinden me te verdiepen in ook het bannen van de brokjes voor de konijnen en hun een volledig natuurlijk voedsel te geven. Maar dat kwam bij mij ook pas toen ik enigzins in het BARFen ingewerkt was en ik heb er bij hun minder moeite mee dat ze brokken eten dan bij honden.

Voor honden, en ook voor katten trouwens (er is ook BARF en versvlees voor katten!) geldt dat ze hoofdzakelijk carnivoren zijn. Vlees is nogal duur tov bijvoorbeeld granen. Een brokkenfabrikant zal waarschijnlijk daar zoveel mogelijk op proberen te besparen.

Mijn honden eten voor zo'n 75-80 % dierlijke materialen, waarvan ik weet wát het is en zelf de samenstelling kies. Je zult geen brok vinden waar een dergelijke hoeveelheid dierlijk materiaal in zit, en dan nog weet je niet wát het is.

Afbeelding

ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Assie schreef:Sinds ik me heb aangemeld lees ik redelijk veel van wat hier in het voedingsgedeelte van het forum wordt geschreven. Maar hoe meer ik lees, hoe verwarder ik word.

Om dit hele verhaal samen te vatten; Door al die verschillende methodes en merken zie ik door de bomen het bos niet meer en twijfel ik erg aan mezelf of ik wel het juiste doe voor Tip :19: . En dat moest ik even kwijt
En toch wat jij schrijft ben ik erg blij om :wink:
5 of 6 jaar gelden toen dit forum nog klein was, was ik de enige die over BARF schreef want Luca,toen nog mijn enige hond, kreeg volgens die methode te eten.
Er was een klein emailgroup van barf-natuurlijk die steeds meer groeide en de leden daarvan op clubs enz over deze methode ging schrijven en vertellen.
Mensen gingen ook zien dat de honden het er goed op doen!

Ik vergeet nooit meer de reacties op ons oude forum.
Ik was gek,[beetje gelijk hebben ze wel :wink: ] botten aan je hond??? :N:
Zelf klaarmaken?/ pffft..doe liever iets anders met mijn hond :roll:
Mensen snapte er niks van.

Materiaal voor BARF was nog moeilijk te krijgen.

Er was/is nog een ander forum..doggynet,waar heftig gediscuseerd werd en wij nog voor gekker verklaard werden..
wij hadden zelfs een BARF goeroe :N: :mrgreen: nou ja..je wilt niet weten wat wij waren.. :denken:
De commercie kreeg er lucht van en begon in korte tijd flink reclame te maken voor hun merken kvv voer.
BARFen was niks,levensgevaarlijk voor je hond,wij vermoorden onze honden.

Het was een mooi staaltje hoe commercie werkt en nog werkt!

en zie nu! :mrgreen:
er is geen forum waar niet over BARf gesproken wordt en er komen zelfs forums bij!
:mrgreen:

Maar eerlijk is eerlijk..dit forum is mede de grondlegger voor info over BARF :ok:

zo..en dat wilde ik even kwijt! een stukje geschiedenis over BARF

en voor jou, ga rustig verder lezen,websites genoeg met info!!
succes
Afbeelding
Patrol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Patrol »

Ha,ha, ha, ik snap ook wat je bedoelt.. en helemaal die mensen die al jaren honden hebben die diner krijgen en het mergpijpje uitgekookt geven...... en geen kip... want kip is slecht voor je hond...

Die mensen zijn zich niet gaan verdiepen in nieuwe methodes en zijn, tenminste in mijn omgeving, ook al redelijk op leeftijd en kijken niet op internet... Waarom veranderen als het werkt..???

Dus toog ik naar de winkel toen Patrol bij ons kwam en kochten we een blik vlees en brokken. Lekker door elkaar mengen en Patrol at het wel.... Toen ging ik mij verdiepen hier op het forum en raakt ik geinterresseerd in voeding mede omdat Patrol te dun was en slechte ontlasting had... en veel stonk...

Dat blik ben ik als eerste mee gestopt, want daar zit 90 % vocht in en dat komt goedkoper uit de kraan..... :wink: Toen via diverse brokmerken de brok gevonden waar Patrol het goed op doet.... maar in combinatie met KVV. ALs ze alleen maar brok krijgt dan gaat ze op termijn weer stinken... Dus hier krijgen ze nu combinatie van brok en vlees en restje van de pot. Brokdagen en vers dagen worden afgewisseld...

Daarnaast krijgen ze wel eens een mergpijp, die niet uitgekookt is.... en verse botten en alles vinden ze heerlijk.... en Patrol haargebit is weer helemaal schoon geworden, terwijl die er niet uit zag voor een hond van 2,5 jaar toen ze bij ons kwam.

Succes met je zoektocht!
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Assie schreef: Paarden krijgen ook brok, net als konijnen, katten, koeien, schapen enz. In al die brokken zit volgens mij exact wat de dieren nodig hebben. Wat dat betreft is een hond dus geen uitzondering.
Ik denk dat je beter kan zeggen dat ons geleerd is dat er alles in brok zit wat een dier nodig heeft, maar wat je later al schrijft, er wordt ook een hoop troep ingedaan, trouwens over paardenbrok is ook al het nodig te doen, steeds meer mensen geven graanvoeding omdat er ook veel te veel troep in paardenbrok gestopt wordt...
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

jelle schreef: Ik ken eigenlijk heel weinig mensen die serieus versvlees hebben geprobeerd, voor iets langere tijd en eventueel een beetje BARF erbij en wat meerdere merken, en die weer terug gegaan zijn naar brokken.
nl
Ik heb de mazzel dat Petra van de dierenwinkel haar honden al jaren al volgens de barf methode te eten geeft :wink:
wij hebben al aardig een kringetje rond ons van honden eigenaren waarvan de honden 100% barfen.
Afbeelding
purkie
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door purkie »

misschien een stomme vraag hoor,maar staat kvv voor kantklaar vers vlees? En waar kun je de kantklare vers vlees voeding krijgen.

gr linda
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Aangezien ik ook niet kan kiezen en er tig mogelijkheden zijn, doe ik gewoon van alles wat. De ene dag Rodi, de andere brokken en diner, weer de andere etensrestjes, dan weer een of andere kluif bij de slager vandaan, dan weer tussendoor wat fruitjes, soms ook een beetje yoghurt. Oh ja, om de dag klein beetje knoflook en iedere dag een omega 3 tablet. De monsters doen het goed, dus ik ben ook tevreden.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”