Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hertenvlees? En nog 'n vraagje

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Assie
Zeer actief
Contacteer:

Hertenvlees? En nog 'n vraagje

Ongelezen bericht door Assie »

Zo, na mijn eerste voedingstopic (http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... sc&start=0) heb ik ontzettend veel gelezen weer, vooral veel op barfplaats. Over allerlei onderwerpen die te maken hebben met KVV en BARF en ik heb weer heel veel geleerd.

Maar waar ik niks over kon vinden: Hertenvlees. Mijn vriend heeft kennissen die een hertenfarm hebben. En die hebben wel eens restjes. Er zal wel niks mis zijn met hertenvlees in vergelijking tot gewoon vlees (een hert ziet er vanbinnen toch hetzelfde uit als koe en schaap), maar ik vraag het toch maar even.

En daaruit volgt dan meteen de volgende vraag:
Morgen ga ik naar de slager om vlees/botten te halen voor Tip... maar waar moet ik dan om vragen? Wat is goed om mee te beginnen? Ik heb nog een beetje 'n helpend handje nodig geloof ik. Iemand die even concreet zegt: dit is goed om mee te beginnen en kun je zo aan de slager vragen zonder dat hij je als 'n botsauto staat aan te staren.
En wat kan ik op de hertenfarm aan restjes vragen? In principe hetzelfde?

Heeft iemand echt concrete tips?
O, misschien handig om te vertellen; het is dus voor Tip, 'n boerenfoxkruising van eigenlijk 7,5 kilo, (maar die nu iets te dik is geworden sinds z'n castratie 8,5 kilo *ik schaam mij diep* en die dus op dieet staat)
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Groetjes, Marianne.
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Als je serieus met vers en BARF wilt beginnen kan hert daarbij een heel welkome aanvulling zijn!
Op barfplaats staat in het stukje "ingrediënten" wel wat over hert, vooral over mensen die moeite doen om eraan te komen :wink:
Als jij er makkelijk aan kunt komen zou ik me daar heel gelukkig mee prijzen!
Lees wel eerst even het bottendocument hier en/of op barfplaats.

Als je hond botten gewend is is van hert net zoveel bruikbaar als van lam, geit, kalf etc. Organen, spiervlees, en de "zachte" botten.
Er is eigenlijk maar 1 diersoort die je niet zonder meer kunt gebruiken, en dat is varken (inclusief wild zwijn).
Er zijn mensen die het wel gebruiken, maar de meesten doe het niet vanwege het risico op de ziekte van Aujezski.
Sommige doorgewinterde BARFers vinden dat risico zo klein dat ze het wel geven, maar dat is een bewuste keuze die je moet maken en daarover kun je alleen zelf beslissen.
Van álle andere diersoorten kun je sowieso van alles gebruiken.

Een goed begin is eerst even een tijdje een kvv geven, en dat kun je dan al aanvullen met wat spiervlees, orgaanvlees etc.
Botten moet je rustig opbouwen. Het gemakkelijkste begin is met kippennekken. De ene poelier staat je aan te kijken alsof je helemaal van Lotje getikt bent, de ander snapt er al wat meer van... dat is soms even zoeken, doordrammen en je niet te veel aantrekken van vreemde blikken :wink:
Een vrij eenvoudige manier voor je om aan de eerste kippennekken te komen is misschein als je een keer tijd hebt om op woensdag naar de markt in Utrecht te gaan, er staat daar een kraam waar de nekken gewoon worden verkocht in pondszakjes. Mooie hoeveelheden om voor een foxje wat probeerporties van te maken.
Ik koop ze er niet want ik kan elders hele karkassen krijgen voor niks, maar als begin is dit wel makkelijk voor je denk ik.

Als je dan toch op de markt bent kun je ook wat sardientjes meenemen van de viskraam. Is ook een mooi begin en van aardig formaat voor Tip.

Ik heb zelf in/rond Utrecht aardig wat adressen verzameld waar ik niet te duur van alles kan krijgen voor de honden, neem gerust contact op voor tips. En als je het serieus gaat doen en je hebt nog eens wat kilootjes hertenspul in de aanbieding voor een mooi prijsje heb ik wel weer interesse :wink: zover is De Bilt niet van Utrecht...
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

Het hertenspul komt uit Brabant, waar mijn vriend woont. Ik moet überhaupt nog kijken wat ik daar mee kan krijgen.

Tip is verder wel gewend aan voer dat geen brok is. Zo lang als hij bij mij is (nu 3 maanden) krijgt hij al stukjes vlees en restjes van mijn avondeten. Daar gaat hij niet van aan de diarree. Ik weet natuurlijk niet wat hij in zijn zwerversleventje allemaal heeft gegeten. Volgens mij heeft hij daar een oersterke maag van gekregen.

In ieder geval ben ik al op zoek naar 'n leverancier van KVV hier in de buurt. En ik ga eens kijken naar die kippennekjes op de markt.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ik geef Takkie ook kippenmaagjes (vooral die met de paars-groene sticker :mrgreen: ) vooral een vrij klein hondje moet daar wel ff op kauwen.
weg gehaald zit een virus in
ien
Erelid
Contacteer:

Re: Hertenvlees? En nog 'n vraagje

Ongelezen bericht door ien »

Assie schreef:Zo, na mijn eerste voedingstopic heb ik ontzettend veel gelezen weer, Maar waar ik niks over kon vinden: Hertenvlees. Mijn vriend heeft kennissen die een hertenfarm hebben. En die hebben wel eens restjes. Er zal wel niks mis zijn met hertenvlees in vergelijking tot gewoon vlees (een hert ziet er vanbinnen toch hetzelfde uit als koe en schaap), maar ik vraag het toch maar even.
Ik heb er niet zo veel aan toe te voegen wat er al staat.
Je bent zelf al aan de slag gegaan met lezen :wink: ,dus je vindt je weg wel.
Maar even over dat hertenvlees.
Is gewoon goed spul,maar soms is de geur van dit vlees nogal sterk,zeker orgaanvlees van [oudere]herten.
Beetje moeilijk uitleggen. :19:
Ik leg het dan een tijdje in de vriezer of laat het wat besterven en dan vinden mijn honden het wel lekker.
Het mooiste materiaal wat je kan krijgen is jong spul,dus als ze eens een doogeboren kalfje hebben daar kan je alles van geven,incl de botten.
botten van oudere dieren zijn gewoon te hard,is ook niet zo geschikt als voedsel!!

succes!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”