Mama Sanneke schreef:Hoeveel tijd mag je per dag spenderen aan het oefenen, wat is wijs ??
Ben nu begonnen aan blijf
Dan zeg ik eerst zit (is geen probleem) en dan blijf en dan verwijder ik me terwijl ik zeg, blijf
maar dan gaat ie telkens liggen.
Ik wil hem namelijk leren om af en toe op een bepaalde plaats te blijven zitten of liggen.
Tips ??
Als je er persé de zit en blijf erin wil hebben en geen genoegen neemt met down, met heel kleine stapjes oefenen. "Zit" kijk naar mij, kijk naar mij, wiegel je hoofd en je lichaam.. Zo dat is braaf , brokje erin. Pas als hij zo langere tijd blijft zitten , verwijder je jezelf een pas . In het begin kun je hulp geven door je hand met de handpalm naar buiten op te heffen. Je staat haaks op de hond en verwijdert met achterste voet. Een tel is braaf, goedzo blijf, brokje erin.
Dat bouw je langzaam uit. Gaat hij liggen loop je terug, geeft het commando zit opnieuw en gaat weer iets kortere tijd erin laten, daarna weer uitbouwen. Wil het niet, geeft niks, sluit altijd positief af met een commando dat hij heel goed beheerst en ga lekker even met hem spelen.
Beheerst hij de oefening en maakt hij er een potje van kun je wel corrigeren met "NEE, ZIT, BLIJF", maar eerst moet hij weten wat de bedoeling is. Liggen is in ieder geval niet braaf en geen lekkers, want je had zit gezegd en geen af. Ik weet niet welk commando je gebruikt maar lig en zit lijkt teveel op elkaar imo . Je kan beter "af" of "down" gebruiken in onze taal. Wij gebruiken "down" omdat "af" onvriendelijk klinkt (voor mij dan) en "down" in mijn oren een rustige klank heeft.
Ik oefen zelf tussendoor en vaak, kort in de aanleerfase , twee drie minuutjes vooralsnog. Observeren wanneer hond alert is en wil. Vaak merk je al meteen dat het niet wil, dan kan je beter een ander moment kiezen en gelijk afsluiten met "zoek" o.i.d. wat ze altijd wel doen.
Anne