Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oefenen met Luka

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

Oefenen met Luka

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Hoeveel tijd mag je per dag spenderen aan het oefenen, wat is wijs ??

Ben nu begonnen aan blijf :wink:

Dan zeg ik eerst zit (is geen probleem) en dan blijf en dan verwijder ik me terwijl ik zeg, blijf
maar dan gaat ie telkens liggen.
Ik wil hem namelijk leren om af en toe op een bepaalde plaats te blijven zitten of liggen.
Tips ??
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Als ik met Rossi oefen dan doen we dat meerdere malen per dag. Hooguit een paar minuten achter elkaar.
Hij moet namelijk wel alert blijven. :wink:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rocky1 »

:denken: Ik weet niet hoe oud luka is ,maar een pup kan je spelende wijs wat leren en dan maak het niet uit hoelang je dat doet.Maar als ze al wat ouder is willen ze niet meer zo erg.dan denken ze :pffff: doe het zelf maar.Je moet wel veel geduld hebben en elke dag een stapje verder :ok: dan kom je er ook wel. Elke hond is toch anders. :ok: sucses
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Je moet dat blijven heel langzaam opbouwen en dus niet direct weglopen.

Je laat hem bv zitten en zegt 'blijf' (met je hand een stopbeweging maken werkt meestal ook goed hierbij). Dan doe je 1 stap opzij, wacht even 2 seconde en gaat weer naast hem staan. Als hij gebleven is dan prijs je hem natuurlijk de hemel in.
Zo bouw je dat heel, heel langzaam uit.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
starfleet
Erelid

Re: Oefenen met Luka

Ongelezen bericht door starfleet »

Mama Sanneke schreef:Hoeveel tijd mag je per dag spenderen aan het oefenen, wat is wijs ??

Ben nu begonnen aan blijf :wink:

Dan zeg ik eerst zit (is geen probleem) en dan blijf en dan verwijder ik me terwijl ik zeg, blijf
maar dan gaat ie telkens liggen.
Ik wil hem namelijk leren om af en toe op een bepaalde plaats te blijven zitten of liggen.
Tips ??
Als je er persé de zit en blijf erin wil hebben en geen genoegen neemt met down, met heel kleine stapjes oefenen. "Zit" kijk naar mij, kijk naar mij, wiegel je hoofd en je lichaam.. Zo dat is braaf , brokje erin. Pas als hij zo langere tijd blijft zitten , verwijder je jezelf een pas . In het begin kun je hulp geven door je hand met de handpalm naar buiten op te heffen. Je staat haaks op de hond en verwijdert met achterste voet. Een tel is braaf, goedzo blijf, brokje erin.

Dat bouw je langzaam uit. Gaat hij liggen loop je terug, geeft het commando zit opnieuw en gaat weer iets kortere tijd erin laten, daarna weer uitbouwen. Wil het niet, geeft niks, sluit altijd positief af met een commando dat hij heel goed beheerst en ga lekker even met hem spelen.

Beheerst hij de oefening en maakt hij er een potje van kun je wel corrigeren met "NEE, ZIT, BLIJF", maar eerst moet hij weten wat de bedoeling is. Liggen is in ieder geval niet braaf en geen lekkers, want je had zit gezegd en geen af. Ik weet niet welk commando je gebruikt maar lig en zit lijkt teveel op elkaar imo . Je kan beter "af" of "down" gebruiken in onze taal. Wij gebruiken "down" omdat "af" onvriendelijk klinkt (voor mij dan) en "down" in mijn oren een rustige klank heeft.

Ik oefen zelf tussendoor en vaak, kort in de aanleerfase , twee drie minuutjes vooralsnog. Observeren wanneer hond alert is en wil. Vaak merk je al meteen dat het niet wil, dan kan je beter een ander moment kiezen en gelijk afsluiten met "zoek" o.i.d. wat ze altijd wel doen.

Anne
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Wat dacht je er van om "blijf" helemaal weg te laten? Je wilt dat hij in een bepaalde positie op zijn plek blijft, in dit geval de zit-positie. Je zegt zit en als Luka zit beloon je hem daarvoor en je geeft hem vrij. Hierna ga de tijdsduur langer maken d.m.v. het uitstellen van de beloning en het vrijgeven. Hoogstens een paar seconden per keer langer. Ga niet te snel en kijk goed naar wat Luka aankan. Bij het vrijgeven is het belangrijk dat het duidelijk is dat het einde oefening is, als je bij hem staat, stap dan achteruit weg en neem hem mee. Zolang jij Luka in de zit-positie hebt hoef je "blijf" niet te gebruiken want ik ga er van uit dat hij met z'n gat op de grond niet ver zal komen :wink: . Als je na het commando zit, "blijf" gaat gebruiken kan dat verwarring brengen bij je hond. Zit is zit totdat je hem vrij geeft. Hetzelfde geldt voor het aanleren van de af met tijdsduur.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Mama Sanneke
Zeer actief

Jippie, bedankt voor de tips :ok:
Laat nog wel weten hoe ik het verder doe :ok:
Heb het daarstraks zo gedaan :
Zit,
Blijf (met handpalm naar hem)
achteruit gaan
stoppen, staan wiebelen, blijf
en dan kom hier.
En tot mijn verbazing ging dat erg prima :mrgreen:
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Inge O schreef:dat 'kom hier' kan je in het het begin beter niet doen, sanneke. je maakt het dan erg verwarrend. ze worden dan ook beloond voor het komen, en niet voor het mooi blijven zitten. je gaat beter terug naar hem toe, beloning voor het blijven zitten, en 'vrij!!' !
Tja, daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht.
Is goed, doe het volgende keer dan zo :ok:
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Nou, vanmorgen zo onrustig, ik kon niet eens goed schoonmaken
ook al was mijn man thuis, loopt ie alsmaar achter me aan.
Staat me zo zielig aan te kijken.

Wat betreft het blijven liggen.
oefen nu op de zetel,
en ik kan toch een paar meter verder gaan staan terwijl hij blijft liggen nu.
Dus nu langzaam opbouwen, wat verder, wat langer.
Komt misschien wel goed :mrgreen:
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

Vast wel, kost ff wat tijd en energie, maar dan heb je ook wat. Wij hebben blijf gewoon geleerd met een snoepje, lieten we haar zitten in de keuken, liepen we naar de woonkamer en dan moest ze blijven totdat we zeiden kom maar. Wij hebben het haar wel geleerd toen ze pup was

groetjes

rianne en layka
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Wat dacht je er van om "blijf" helemaal weg te laten
Daar heb ik inderdaad voor gekozen. Mijn hond kent geen blijf commando. Die blijft zitten (of liggen) totdat ik zeg dat hij wat anders mag doen. Maar op het moment dat ik hem laat "blijven", verbreek ik dat, door naar hèm toe te gaan en hem vrij te geven.

Ik laat hem nooit vanuit "blijf" bij me komen.

En ik geef altijd welk commando dan ook, vrij na de uitvoering ervan. Dus óók als hij op zijn plaats moet. Hij gaat daar liggen op mijn commando. En blijft daar totdat ik hem vrij geef. Wat hij daarna doet, moet hij zelf weten. Dan mag hij blijven liggen, maar het hóeft dan niet meer.
angeladh
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door angeladh »

Wij hebben blijven geleerd met eerst een stap wegtestappen en weer terug gelijk en belonen met je stem of iets lekkers als hij netjes blijft zitten of liggen .
En dan als dat goed gaat 2 stappen enz ...
nu kan ik het met 8 stappen achterruit en 2 min. dat hij moet blijven.
Blijf is wel iets anders dan wachten ,
met blijfen is het eigenlijk zo tot dat de baas terug is bij de hond.
Wachten is zelf weglopen en hem dan roepen.
succes verder met het oefenen
gr Angela
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”