Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Agressie naar baasjes van de vijand
Moderator: moderatorteam
-
Wammes
- Vaste gebruiker
Agressie naar baasjes van de vijand
Wammes, twee jaar oude herplaatser friese stabijreu, heeft laatst voor het eerst gevochten met een andere reu, een gelijkwaardige tegenstander. Even oud en macho als hijzelf is, maar wel een slag groter. Het leek ons bazen wel goed om de heren even te laten bepalen wie er nu echt de sterkste is. We wonen in dezelfde straat, wandelen langs dezelfde paden dus een treffen is haast niet te voorkomen, ook omdat de andere hond altijd losloopt. Maar we moesten al na een paar seconden ingrijpen omdat de twee dochtertjes van de ander als waanzinnigen stonden te krijsen van angst.
De twee keer dat de honden elkaar na de vechtpartij troffen (onaangelijnd), werd er alleen wat gegromd en stoer gedaan, maar erg indrukwekkend was het allemaal niet. Tussen het imponeren door hadden ze alle tijd om normaal belangstelling voor hun omgeving te hebben.
Waar ik erg van schrok is dat Wammes zijn agressie nu verplaatst heeft naar de eigenaars van de andere reu, een jonge vrouw met twee dochtertjes van rond de tien jaar. Eerst bedreigde hij het oudste meisje en een paar dagen later de moeder. Hun hond was daar niet bij! Wammes gromt, blaft en probeert tegen ze op te springen. Dat terwijl hij altijd erg vriendelijk tegen mensen en met name tegen kinderen is. In het jaar dat ik hem heb heeft hij nooit agressie jegens mensen vertoond.
Wat is hier fout gegaan en wat kan ik nu het beste doen?
De twee keer dat de honden elkaar na de vechtpartij troffen (onaangelijnd), werd er alleen wat gegromd en stoer gedaan, maar erg indrukwekkend was het allemaal niet. Tussen het imponeren door hadden ze alle tijd om normaal belangstelling voor hun omgeving te hebben.
Waar ik erg van schrok is dat Wammes zijn agressie nu verplaatst heeft naar de eigenaars van de andere reu, een jonge vrouw met twee dochtertjes van rond de tien jaar. Eerst bedreigde hij het oudste meisje en een paar dagen later de moeder. Hun hond was daar niet bij! Wammes gromt, blaft en probeert tegen ze op te springen. Dat terwijl hij altijd erg vriendelijk tegen mensen en met name tegen kinderen is. In het jaar dat ik hem heb heeft hij nooit agressie jegens mensen vertoond.
Wat is hier fout gegaan en wat kan ik nu het beste doen?
- Zoie
- Zeer actief
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
stonden die kinderen niet te krijsen vorige maal???
ben er altijd op tegen de honden , niet eigen roedel,het te laten uitzoeken uitvechten.Jij bent de roedelleider , je hebt je hond agressie toegelaten.
Nu zit je met de gevolgen !
terug heropvoeden.
Martine
ben er altijd op tegen de honden , niet eigen roedel,het te laten uitzoeken uitvechten.Jij bent de roedelleider , je hebt je hond agressie toegelaten.
Nu zit je met de gevolgen !
terug heropvoeden.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Die andere mensen moeten hun hond aanlijnen en jij jouw hond aanlijnen. Is het probleem meteen opgelost.
Het schreeuwen van die kinderen kan er misschien voor gezorgt hebben dat jouw hond niet echt gecharmeerd van ze is, hoeft niet te betekenen dat hij nu ineens geen enkel kind meer leuk vindt hoor.
En het uit laten vechten is echt grote onzin, buiten is eigenlijk van niemand en je hond moet gewoon leren dat er meer honden in de buurt rondlopen dan hij.
Wat je voorlopig in ieder geval kan doen is altijd hele lekkere snoepjes bij je hebben en zodra je die mensen tegenkomt continu die lekkere snoepjes blijven geven totdat ze weer weg zijn. Zo gaat hij die mensen associeren met iets leuks. Verder zou ik me meer gaan verdiepen in hondengedrag als ik jou was.
Het schreeuwen van die kinderen kan er misschien voor gezorgt hebben dat jouw hond niet echt gecharmeerd van ze is, hoeft niet te betekenen dat hij nu ineens geen enkel kind meer leuk vindt hoor.
En het uit laten vechten is echt grote onzin, buiten is eigenlijk van niemand en je hond moet gewoon leren dat er meer honden in de buurt rondlopen dan hij.
Wat je voorlopig in ieder geval kan doen is altijd hele lekkere snoepjes bij je hebben en zodra je die mensen tegenkomt continu die lekkere snoepjes blijven geven totdat ze weer weg zijn. Zo gaat hij die mensen associeren met iets leuks. Verder zou ik me meer gaan verdiepen in hondengedrag als ik jou was.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Agressie naar baasjes van de vijand
2 wildvreemde honden die geen roedel vormen laten uitvechtenWammes schreef:Het leek ons bazen wel goed om de heren even te laten bepalen wie er nu echt de sterkste is. We wonen in dezelfde straat, wandelen langs dezelfde paden dus een treffen is haast niet te voorkomen, ook omdat de andere hond altijd losloopt.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
dierenfreek
- Actief
- Contacteer:
Hoi
Ik vind het vrij logisch hij ziet die mensen en ziet dat gelijk ook weer teug bij dat gevecht. Ik zou (als het mijn hond was) aanlijnen en de andere hond niet uit de weg gaan en vriendelijk vragen of die vrouw haar hond ook wil aanlijnen zodra jou hond gromt of dreigt uit te vallen geef je hem een correctie kan fisiek zijn (ruk aan de lijn) of met stem als hij goed op je stem reageerd zou ik dat doen gewoon kort maar duidelijk foei!! volgen!! reaggerd hij daarop?? dan belonen met iets lekkers
Groetjes Dierenfreek
Ik vind het vrij logisch hij ziet die mensen en ziet dat gelijk ook weer teug bij dat gevecht. Ik zou (als het mijn hond was) aanlijnen en de andere hond niet uit de weg gaan en vriendelijk vragen of die vrouw haar hond ook wil aanlijnen zodra jou hond gromt of dreigt uit te vallen geef je hem een correctie kan fisiek zijn (ruk aan de lijn) of met stem als hij goed op je stem reageerd zou ik dat doen gewoon kort maar duidelijk foei!! volgen!! reaggerd hij daarop?? dan belonen met iets lekkers
Groetjes Dierenfreek
Duco is mijn kampioen, En Rebbel volgt hem op dat weet ik zeker

-
linlin
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ja, ze onthouden dat. Laika kon zelfs flippen als ze de stem van de bovenbuurvrouw hoorde. Dan hoefde ze die vrouw niet eens te zien. De bovenbuuf heeft een teckel en Laika haatte dat beest. Die associatie is zo sterk! Nelson is nog steeds een beetje bang van de bovenbuuf, omdat Laika zich altijd op hem afreageerde als ze dan de bovenbuuf of de teckel zag.
Hij denkt nog altijd dat de hemel omlaag komt als zij eraan komt. :N:
Wat betreft Wammes..je moet even het initiatief terugpakken. Hij mag blijkbaar overal zomaar naartoe zonder dat jij daar iets in hebt te zeggen.
Hij hoeft helemaal niet naar die kinderen of naar die hond. Leer hem dus zijn aandacht op jou te richten zodat je hem gewoon onder appel hebt. En anders inderdaad aan de lijn!
Wat betreft Wammes..je moet even het initiatief terugpakken. Hij mag blijkbaar overal zomaar naartoe zonder dat jij daar iets in hebt te zeggen.
Hij hoeft helemaal niet naar die kinderen of naar die hond. Leer hem dus zijn aandacht op jou te richten zodat je hem gewoon onder appel hebt. En anders inderdaad aan de lijn!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Gut, ik dacht dat dat onzin was, maar niet dus.
Zowel Toby als Beertje hebben heel uitgesproken meningen over mensen en er zijn er absoluut een aantal die ze niet moeten.
Zo vindt Toby de buurman een engerd, terwijl Toby zijn vrouw prima vindt. Ik wilde eigenlijk nu schrijven dat de buurman nog nooit wat gedaan heeft, maar dat is niet waar. Hij heeft vroeger wel eens bij ons op de deur staan bonken omdat de honden hun kop moesten houden (jahaa, dat werkt echt lekker, gaan ze helemaal als een gek tekeer
).
Misschien dat Toop dat toch onthouden heeft.
Bij Beer en Toop is verder een schrikkerige houding en staren al voldoende om een hekel aan mensen te krijgen. Daarbij loopt Beer die mensen dan echt straal voorbij zonder ze een blik waardig te gunnen en Toby gaat staan blèrren.
Zowel Toby als Beertje hebben heel uitgesproken meningen over mensen en er zijn er absoluut een aantal die ze niet moeten.
Zo vindt Toby de buurman een engerd, terwijl Toby zijn vrouw prima vindt. Ik wilde eigenlijk nu schrijven dat de buurman nog nooit wat gedaan heeft, maar dat is niet waar. Hij heeft vroeger wel eens bij ons op de deur staan bonken omdat de honden hun kop moesten houden (jahaa, dat werkt echt lekker, gaan ze helemaal als een gek tekeer
Misschien dat Toop dat toch onthouden heeft.
Bij Beer en Toop is verder een schrikkerige houding en staren al voldoende om een hekel aan mensen te krijgen. Daarbij loopt Beer die mensen dan echt straal voorbij zonder ze een blik waardig te gunnen en Toby gaat staan blèrren.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
-
Wammes
- Vaste gebruiker
Bedankt voor alle advies. Toch wil ik de situatie nog even verder toelichten.
Wammes mag beslist niet overal op eigen initiatief opaf. In de bebouwde kom is hij altijd aangelijnd en onder appèl, (weliswaar nog onvoldoende en daar wordt hard aan gewerkt) daarbuiten alleen los als ik het veilig en vertrouwd vind. De eerste vechtpartij ontstond na een plotseling neus aan neus staan (wammes rende achter zijn bal aan die richting struiken rolde en had hem bijna toen de andere reu uit de struiken opdook) Wij eigenaars stonden op grote afstand van de honden. De vechtpartij was al een feit toen wij dichterbij kwamen. Ook de ontmoetingen met de moeder en de dochter waren onverwachtte "bijna botsingen", waarbij Wammes aangelijnd was en meteen door mij gecorrigeerd en weggehaald is.
Wat ik eng vind is dat de andere reu heel vaak los wordt uitgelaten door de dochtertjes (tienjarigen) of even oude schoolkinderen. Die kunnen hem niet aan in lichaamskracht en overwicht. Hij gaat er regelmatig als een speer vandoor om een partijtje te knokken en de kindertjes proberen daar een eind aan te maken door gillend aan zijn staart te gaan trekken.
De moeder is er door anderen al op gewezen dat dit niet erg verstandig is. Zij heeft de hond overigens wel goed onder appèl.
Maar de aanvallen van de andere hond in het bijzijn van die kinderen maken het voor mij steeds moeilijker agressief gedrag van Wammes te voorkomen. Ik denk dat het op hem overkomt alsof hij door een complete roedel wordt aangevallen.
Wammes mag beslist niet overal op eigen initiatief opaf. In de bebouwde kom is hij altijd aangelijnd en onder appèl, (weliswaar nog onvoldoende en daar wordt hard aan gewerkt) daarbuiten alleen los als ik het veilig en vertrouwd vind. De eerste vechtpartij ontstond na een plotseling neus aan neus staan (wammes rende achter zijn bal aan die richting struiken rolde en had hem bijna toen de andere reu uit de struiken opdook) Wij eigenaars stonden op grote afstand van de honden. De vechtpartij was al een feit toen wij dichterbij kwamen. Ook de ontmoetingen met de moeder en de dochter waren onverwachtte "bijna botsingen", waarbij Wammes aangelijnd was en meteen door mij gecorrigeerd en weggehaald is.
Wat ik eng vind is dat de andere reu heel vaak los wordt uitgelaten door de dochtertjes (tienjarigen) of even oude schoolkinderen. Die kunnen hem niet aan in lichaamskracht en overwicht. Hij gaat er regelmatig als een speer vandoor om een partijtje te knokken en de kindertjes proberen daar een eind aan te maken door gillend aan zijn staart te gaan trekken.
De moeder is er door anderen al op gewezen dat dit niet erg verstandig is. Zij heeft de hond overigens wel goed onder appèl.
Maar de aanvallen van de andere hond in het bijzijn van die kinderen maken het voor mij steeds moeilijker agressief gedrag van Wammes te voorkomen. Ik denk dat het op hem overkomt alsof hij door een complete roedel wordt aangevallen.
- Seahorse
- Actief
Als ik dit zo lees krijg ik het idee dat jij het probleem van die mensen moet oplossen. Het geschreeuw van de kinderen zal op de honden overkomen als een aanmoediging. Als Wammes straks een kind bijt zit jij in de problemen terwijl de moeder van de kinderen de schuldige is. Hoe kan die moeder zo stom zijn om haar kinderen zonder toezicht met de hond weg te laten gaan terwijl ze weet dat hij niet altijd even lief is. Heb je al eens geprobeerd om zelf met haar te praten?Wammes schreef:Wat ik eng vind is dat de andere reu heel vaak los wordt uitgelaten door de dochtertjes (tienjarigen) of even oude schoolkinderen. Die kunnen hem niet aan in lichaamskracht en overwicht. Hij gaat er regelmatig als een speer vandoor om een partijtje te knokken en de kindertjes proberen daar een eind aan te maken door gillend aan zijn staart te gaan trekken.