Nu zit ik er aan te denken om met vanoux ook met zo'n flexilijn te gaan lopen. Zij trekt niet aan de riem, mag vaak los, maar van mij zou ze af en toe best wel wat meer vrijheid mogen hebben. Wat zou nou wijsheid zijn ??? Wat zijn nu de voor- en nadelen van zo'n lijn voor je hond??
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
flexilijn of niet?
Moderator: moderatorteam
-
rob80
- Actief
flexilijn of niet?
voor beau heb ik laatst een flexilijn aangeschaft omdat hij niet mag rennen oid en ik hem dan wel wat vrijheid af en toe wil geven. Nu vindt ik het echt ideaal voor hem, ik merk dat Beau veel ontspannender loopt in vergelijking met een gewone riem en dat geldt ook voor mijzelf
Nu zit ik er aan te denken om met vanoux ook met zo'n flexilijn te gaan lopen. Zij trekt niet aan de riem, mag vaak los, maar van mij zou ze af en toe best wel wat meer vrijheid mogen hebben. Wat zou nou wijsheid zijn ??? Wat zijn nu de voor- en nadelen van zo'n lijn voor je hond??
- zepenko
- Zeer actief
Met een flexi-lijn is wandelen zonder trekken moelijker aan te leren dan met een gewone lijn.
En als je hond aan een flexi wegrent, heeft hij eerst een meter of 5 voor de lijn op is en dus krijgt ie dan een behoorlijke ruk aan de riem als de lijn op is.
Belangrijk wel; als je je honden aan een slip, halti of GL hebt lopen, kun je dat beter niet samen met een flexi doen (vanwege die aanloop van 5 m voor de correctie komt). Hoewel je natuurlijk sowieso beter geen slip, halti of GL kunt gebruiken. Maar da's een andere discussie.
En als je hond aan een flexi wegrent, heeft hij eerst een meter of 5 voor de lijn op is en dus krijgt ie dan een behoorlijke ruk aan de riem als de lijn op is.
Belangrijk wel; als je je honden aan een slip, halti of GL hebt lopen, kun je dat beter niet samen met een flexi doen (vanwege die aanloop van 5 m voor de correctie komt). Hoewel je natuurlijk sowieso beter geen slip, halti of GL kunt gebruiken. Maar da's een andere discussie.
- starfleet
- Erelid
Re: flexilijn of niet?
Ik gebruikte de flexilijn in combinatie met tuig, niet met riem Momenteel ligt de flexilijn in de kast. Ik wil er nog wel een kopen met niet zo'n koord, maar lint., voor straks als ze loops is en dan enkel in combinatie met tuig.rob80 schreef:
Anne
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik vind het een ideale uitvinding. Jack hoeft van mij nooit netjes naast te lopen, met zijn slechte poten is het veel prettiger als hij zijn eigen tempo kan bepalen. Met een flex kan hij ook op zijn gemak even ergens aan snuffelen en dan weer achter me aan komen hollen, terwijl ik gewoon doorloop. Ik heb ook het idee dat hij amper het verschil voelt met loslopen (behalve als er gespeeld moet worden met andere honden, maar dat gebeurt meestal in het losloopgebied, dus dan loopt hij ook los)
Jack kent verder het commando 'WACHT!' en als hij ergens op afrent roep ik dat voor hij de acht meter bereikt heeft. Het overkomt me bijna nooit meer dat hij desondanks door rent en dan een ruk aan de lijn geeft.
Jack kent verder het commando 'WACHT!' en als hij ergens op afrent roep ik dat voor hij de acht meter bereikt heeft. Het overkomt me bijna nooit meer dat hij desondanks door rent en dan een ruk aan de lijn geeft.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Dibbes
- Zeer actief
Ik vind een flexilijn erg handig. Emma loopt eigenlijk altijd los en dan heb ik de gewone riem bij me, maar als ze loops is gaat ze aan de flexlijn. En ook als pup heeft ze veel aan de flexlijn gelopen. Trekken aan de lijn deed ze toch al en dat hebben we haar evengoed af kunnen leren. Ze weet dat het niet gewaardeerd wordt als ze steeds een ruk geeft aan de flexlijn. En ze weet precies hoe lang de flexlijn is, dus het gebeurt maar zelden dat ze erin rent.

-
joline
- Zeer actief
Allebei mijn honden hebben een flexi riem vanaf pup af aan. En dat gaat goed, ze trekken ook absoluut niet, ze kennen het commando 'voet', en dat gaat perfect aan de flexi lijn. 
Ook weten ze dat als ik blijf roep dat ze even moeten wachten tot ik weer bijgerold ben, zo doen ze zichzelf nooit pijn als de riem bijna uitgerold is.
Ook weten ze dat als ik blijf roep dat ze even moeten wachten tot ik weer bijgerold ben, zo doen ze zichzelf nooit pijn als de riem bijna uitgerold is.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
ik gebruik ook flexis alleen moet ik voor mijn honden een slag zwaarder hebben dan op de verpakking staat, want ik heb een keer gehad dat ze knapten
toen dahct ik fabrieksfout en kreeg een nieuwe maar daar gebeurde het weer mee toen kocht ik een slag zwaarder en nu geen probleem meer
mijn honden kunnen moeilijk overal los en met de flexi hebben ze wat meer vrijheid, ook trekken ze eigenlijk niet aan de lijn. Maar als ik er 4 tegelijk uit laat dan is flexi niet zo makkelijk en krijgen ze de gewone lijnen om
mijn honden kunnen moeilijk overal los en met de flexi hebben ze wat meer vrijheid, ook trekken ze eigenlijk niet aan de lijn. Maar als ik er 4 tegelijk uit laat dan is flexi niet zo makkelijk en krijgen ze de gewone lijnen om
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
flexi is ideaal voor het wandelen.
ondertussen hebben ze sinds enkele maanden ook een model
op de markt dat verbeterd is. het rolt zichzelf terug op als je het
op een bepaalde lengte zet , bij de vorige als je het op een bepaalde lengte zet rolde het niet terug in.
de nieuwe stoppen ook dadelijk op elke lengte als je hond met een ruk vetrekt.
een hele verbetering ook het handvat enz is veel beter geworden
Martine
ondertussen hebben ze sinds enkele maanden ook een model
op de markt dat verbeterd is. het rolt zichzelf terug op als je het
op een bepaalde lengte zet , bij de vorige als je het op een bepaalde lengte zet rolde het niet terug in.
de nieuwe stoppen ook dadelijk op elke lengte als je hond met een ruk vetrekt.
een hele verbetering ook het handvat enz is veel beter geworden
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
mijn honden heb ik daar geen commando voor geleerd, opde een of andere manier hebben ze heel goed door hoe lang de lijn ismassam schreef:tip: leer je hond een commando wat einde lijn betekend.
als sam halverwege de 8 meter is roep ik rustig en komt ie niet ineens aan het einde van de lijn.
wel vind ik het lastig met 2 tegelijk te lopen omdat ze heel snel in elkaar draaien.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
estelle
Woopy kan vrijwel nergens los behalve op ons eigen weiland en in grote stukken bos. Ik heb voor hem ook een flexlijn zodat hij toch wat kan rennen en kan spelen met de andere honden als we lans de weg wandelen.
Woopy heeft wel een tuig aan zodat hij geen klappen op zijn nek krijgt als hij aan het spelen is.
Ik vind het dus ideaal voor hem.
Woopy heeft wel een tuig aan zodat hij geen klappen op zijn nek krijgt als hij aan het spelen is.
Ik vind het dus ideaal voor hem.
-
Sjiel
- Zeer actief
- Mama Sanneke
- Zeer actief
- Shita
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelaar
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
- Niekie
- Zeer actief
Ik vind de flexi ook erg ideaal....bovendien geloof ik zeker bij grotere honden echt niet dat het nou perse trekken in de hand werkt. Dit zou komen omdat ze kracht moeten zetten op die lijn. Dat is mijns inziens niet zo, de druk die op de lijn moet komen staan om vooruit te komn is zó miniem, dat merkt een grote hond niet, volgens mij.
Ik vraag me alleen wel af of het met twee honden nou zo handig is. Die dunne lijnen komen wel veel sneller in de knoop dan leren riemen.
Ik zou het met twee Doerakken niet kunnen, in elk geval
Ik vraag me alleen wel af of het met twee honden nou zo handig is. Die dunne lijnen komen wel veel sneller in de knoop dan leren riemen.
Ik zou het met twee Doerakken niet kunnen, in elk geval
Groetjes Anique
Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...

-
Sjiel
- Zeer actief
- clausipaus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik vond het altijd maar ondingen maar daar ben ik op terug gekomen, de laatste tijd gebruik ik ze steeds vaker.
Ze rennen of dollen verder ook niet als ze vast zitten dus het komt ook niet voor dat ze dan klappen krijgen in de hals e.d.
Ik heb ook niet het idee dat het trekken aan de riem erger wordt, volg is volg dus dan doen ze dat ook.
Ze rennen of dollen verder ook niet als ze vast zitten dus het komt ook niet voor dat ze dan klappen krijgen in de hals e.d.
Ik heb ook niet het idee dat het trekken aan de riem erger wordt, volg is volg dus dan doen ze dat ook.
Penotti & Sombra!

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Sinds Chiva een beetje doof en dement aan het worden is, gebruik ik ook af en toe een flexilijn. Voor haar is het wel handig en prettig denk ik, maar ik vind het een onding. De lijn hangt nog wel eens in de struiken vast, zo'n grote klos in je hand vind ik ook lastig en als ze een stukje los mag lopen, kan ik niet de riem om m'n nek hangen, dus loop ik nog met dat ding. Voor één hond gaat het dan nog wel, maar ik zou niet met twee van die dingen willen lopen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- rianneke
- Zeer actief
Ik ben niet zo'n voorstander van de flexi lijn, layaka liep eerst heel netjes. Toen gebruikte we die flexi lijn en sinds toen begon het getrek, doordat je haar meer ruimte geeft. Hoeft niet bij elke hond zo te zijn, layka was er erg gevoelig voor. Nu hebben we dus maar de korte riem weer.
groetjes
rianne
groetjes
rianne
Groetjes,
Rianne en Layka
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Ik ben er niet erg enthousiast over. Het is handig als je een hond niet los kan of wil laten lopen, maar wel wat ruimte wil geven. Maar toen ik hem op oudejaarsdag bij Jari gebruikte had ie maar weinig nut. Want hij is gewent om te stoppen met trekken zodra hij spanning op de riem voelt. En dat is bij een flexi eigenlijk altijd omdat die dingen een veer hebben waardoor ze weer oprollen.
Verder vind ik het niet handig om met meerdere honden aan flexi's te lopen. Wordt een redelijke warboel.
Verder vind ik het niet handig om met meerdere honden aan flexi's te lopen. Wordt een redelijke warboel.
-
Nouba
- Actief
- Contacteer:
Eén hond aan de flexi vind ik ideaal, ze hebben dan toch wat meer de tijd om te snuffelen en zo. Met meerdere honden is het een ramp, die lange lijnen in de knoop! Dat doe ik dus nooit.
Ik vind trouwens dat een hond ook moet leren om netjes aan een korte lijn te lopen.
Groetjes,
Elly en de hondjes,
Ik vind trouwens dat een hond ook moet leren om netjes aan een korte lijn te lopen.
Groetjes,
Elly en de hondjes,