Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

beschermen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

beschermen

Ongelezen bericht door Baily »

Tenminste, dat is denk ik wat Buck aan het doen is de laatste tijd. Mij beschermen. Andere honden (niet uit de eigen roedel) mogen niet bij mij in de buurt. Als hij maar ziet dat er een vreemde hond van plan is om naar me toe te lopen komt hij naast me staan en er komt zelfs een grom uit.

Moet ik dit afkappen? Ziet hij mij als een soort eigendom?

Ik negeer het nu en loop bij hem vandaan. Ik negeer ook de vreemde hond. Maar misschien moet ik Buck ook nog bij me roepen en laten volgen?

Als ik uit de buurt ben dan kan hij wel met de hond overweg en gebeurt er niks.
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

is wel een stukje domantie hoor. Ik zou (maar wie ben ik) je hond een commanda geven en afleiden en hem laten volgen is geen gek idee.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Baily

Joy C schreef:is wel een stukje domantie hoor. Ik zou (maar wie ben ik) je hond een commanda geven en afleiden en hem laten volgen is geen gek idee.
Het klopt inderdaad dat het dominant gedrag is. Maar hij is wel nog te sturen dan. Dus ik vroeg me af wat de beste reactie is die ik hierop kan geven. Weglopen, hem bij me roepen en laten volgen?

Als ik in de situatie blijf en niet wegloop wordt het moeilijker om hem onder controle te hebben. Dan vind ik het ook eigenlijk misschien niet eerlijk tegenover hem als ik hem bijvoorbeeld zou laten liggen of zitten. Omdat die andere hond dan wel vrij is in zijn beweging. Of zie ik dat verkeerd?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Jij bent reden van zijn gedrag dus als jij weggaat verdwijnt het gedrag.
Ik wil eigenlijk even een aantal stappen terug maken met je. Hij is blijkbaar al totaal georienteerd op de andere hond en jij bent al alle controle kwijt op het moment dat hij leiding pakt om te besluiten dat de andere hond niet mag naderen. Daar, in dat gebied moet je aan te werk met hem, mede gezien het feit dat het wel gewoon Buck betreft.
Aandacht aandacht aandacht..voor jou welteverstaan. Deze meneer is te veel gericht op zijn omgeving en daarbij heeft hij pretentie's ten opzichte van jou en dat is geen prettige combi.
Een hond die op jou is gericht maakt geen ongein met de omgeving..die vindt hij namelijk niet interessant.
Daar moet je dus beginnen. Als je de inleiding naar andere honden toe kan veranderen doordat hij al helemaal niet begint met fixeren heb je iets om het naderen van andere honden voor Buck leuk te maken.
Zolang hij dus op jou let kan je hem belonen met lekkers...aandacht voor jou weg, dan ben jij dus ook weg. Hol maar weg..de reden om te matten is dan ook weg en zijn beloning ook.
Op zich mag je dit gedrag afstraffen, maar ik heb mijn vraagtekens of je doorkomt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Joy C
Zeer actief

Afstraffen lijkt me niet echt een optie nee. Nick van mij heeft die neiging ook wel eens hoor. Nou is dat een erfhond en is dus gewend dat "buiten" zijn terrein is, maar dan toch. Ik ga met Eline mee, dat als jij gewoon de andere kant oprent, je wellicht voorkomt dat hij "beschermingsdrang" krijgt.
Groetjes Joyce
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

In het boek Dogs are from Neptune van Jean Donaldson staan een aantal interessante hoofdstukken over 'resource guarding' en wat je daaraan kunt doen. Het beschermen van de baas hoort ook bij resource guarding.
Baily

Oke, dan ga ik dat doen, hij is wel goed weg te krijgen van de andere hond gelukkig. En de rangorde ben ik al heel erg mee bezig. Maar het gedrag komt vooral voor als ik met alle honden weg ga. Dat doe ik dus nu maar niet meer. Als ik met hem alleen ben is hij al veel meer op mij gericht.

Dan apporteert hij ook een bal of stok, terwijl als ik met alle honden loop dan is hij daar niet in geinteresseerd.

Ik wilde het weer eens proberen om met de hele roedel te lopen, maar daarvoor heb ik dus nog steeds niet voldoende overwicht op hem. :wink:
Baily

sypke schreef:In het boek Dogs are from Neptune van Jean Donaldson staan een aantal interessante hoofdstukken over 'resource guarding' en wat je daaraan kunt doen. Het beschermen van de baas hoort ook bij resource guarding.
Ik ga het lezen....... :ok:
Joy C
Zeer actief

sypke schreef:In het boek Dogs are from Neptune van Jean Donaldson staan een aantal interessante hoofdstukken over 'resource guarding' en wat je daaraan kunt doen. Het beschermen van de baas hoort ook bij resource guarding.
Mag ik vragen wat er precies onder resource guarding wordt verstaan?
Groetjes Joyce
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Joy C schreef:
Mag ik vragen wat er precies onder resource guarding wordt verstaan?
Het bewaken en verdedigen van bijvoorbeeld de voerbak, kluiven, speeltjes, doorgangen en mensen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”