Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Enge heddervraag
Moderator: moderatorteam
-
Gast
Enge heddervraag
Ik kom in het bos steeds vaker een stel tegen met drie Duitse herders en 2 flatcoated retrievers, allemaal reuen. Een van die herders heeft het altijd op Sypke voorzien. Ik kom aanlopen, hij ziet Sypke, schiet er vandoor en jaagt haar op. De vrouw van het stel heeft wel eens tegen me gezegd dat hij eigenlijk niet los zou moeten lopen want hij grijpt wel eens honden. Sypke heeft hij nog nooit gegrepen. Als hij Sypke dan achterna heeft gejaagd en terug komt (hij luistert voor geen meter naar zijn bazen) wordt hij aangelijnd.
Wat ik me nu afvraag is waarom geen van die honden in Mees, ook een reu, is geinteresseerd? Is dat omdat Sypke wegrent voor die ene hond? Mees blijft dan staan en wordt een beetje besnuffeld door de andere 4 reuen.
Ik heb hetzelfde ook al een paar keer meegemaakt met iemand met drie Hollandse herders. De jongste teef jaagt Sypke ook op, en de 2 reuen doen niks met Mees, alleen een beetje snuffelen.
Wat ik me nu afvraag is waarom geen van die honden in Mees, ook een reu, is geinteresseerd? Is dat omdat Sypke wegrent voor die ene hond? Mees blijft dan staan en wordt een beetje besnuffeld door de andere 4 reuen.
Ik heb hetzelfde ook al een paar keer meegemaakt met iemand met drie Hollandse herders. De jongste teef jaagt Sypke ook op, en de 2 reuen doen niks met Mees, alleen een beetje snuffelen.
- Moos
- Zeer actief
Ik vraag me dat ook weleens af. Hier in het bos loopt een herder-teef die het ook altijd op Moos voorzien heeft. Ze jaagt hem ook op, dwingt hem dan te stoppen met rennen, en rent weer terug naar de baas. Moos en ik zijn hier niet echt van gecharmeerd....
Als er andere honden bij zijn, soms wel een stuk of 10, rent de herder in kwestie altijd dwars door de groep heen, langs alle andere honden om Moos weer op te jagen. Ik vraag me dan ook altijd af waarom ze het dan zo op hem voorzien heeft
Als er andere honden bij zijn, soms wel een stuk of 10, rent de herder in kwestie altijd dwars door de groep heen, langs alle andere honden om Moos weer op te jagen. Ik vraag me dan ook altijd af waarom ze het dan zo op hem voorzien heeft

-
fabienne
- Vaste gebruiker
-
rob80
- Actief
-
Anna*
Ik herken dit ook. Kit is bij mij altijd de pineut, en heel toevallig zijn het vaak herders die haar opjagen.
Ik weet in haar geval heel goed waardoor het komt: zij vindt honden erg interessant maar is tegelijkertijd heel voorzichtig en wat bangig. Dus zodra een hond achter haar aan rent, rent zij heel hard weg, vaak schreeuwend. Dat is erg leuk voor de achtervolger en zo blijf je bezig.
Poncho en Bambi hebben hier nooit last van, die blijven altijd heel rustig staan.
Misschien is Sypke ook wat onzeker van karakter en slaat al gauw op de vlucht? Maar het is een lastig probleem, ik vind het altijd zo zielig voor Kit.
Ik weet in haar geval heel goed waardoor het komt: zij vindt honden erg interessant maar is tegelijkertijd heel voorzichtig en wat bangig. Dus zodra een hond achter haar aan rent, rent zij heel hard weg, vaak schreeuwend. Dat is erg leuk voor de achtervolger en zo blijf je bezig.
Poncho en Bambi hebben hier nooit last van, die blijven altijd heel rustig staan.
Misschien is Sypke ook wat onzeker van karakter en slaat al gauw op de vlucht? Maar het is een lastig probleem, ik vind het altijd zo zielig voor Kit.
-
Gast
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Pas als een hond gaat hollen/vluchten wordt het leuk er achteraan te zitten. Soms kan het spel zijn en soms gevaarlijk. Gelukkig is Sypke groot, maar met Moos zou ik oppassen!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
Gast
Sypke heeft geen onzeker karakter, ze is wel altijd wat onderdanig tegenover vreemde honden. Ze vindt eigenlijk de meeste honden leuk en slaat verder ook nooit op de vlucht, alleen bij deze twee herders. Het is een wisselwerking, denk ik. Die herders zijn erop uit een hond op te jagen en Sypke laat zich opjagen. Ze is inmiddels echt bang voor deze honden.Anna Penta schreef: Misschien is Sypke ook wat onzeker van karakter en slaat al gauw op de vlucht? Maar het is een lastig probleem, ik vind het altijd zo zielig voor Kit.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Pas je op voor ganging up?sypke schreef:Sypke heeft geen onzeker karakter, ze is wel altijd wat onderdanig tegenover vreemde honden. Ze vindt eigenlijk de meeste honden leuk en slaat verder ook nooit op de vlucht, alleen bij deze twee herders. Het is een wisselwerking, denk ik. Die herders zijn erop uit een hond op te jagen en Sypke laat zich opjagen. Ze is inmiddels echt bang voor deze honden.Anna Penta schreef: Misschien is Sypke ook wat onzeker van karakter en slaat al gauw op de vlucht? Maar het is een lastig probleem, ik vind het altijd zo zielig voor Kit.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Gast
Dat is eerlijk gezegd waar ik een beetje bang voor ben.Eline* schreef: Pas je op voor ganging up?
Ik heb dat in Huizen twee keer meegemaakt met een reuzeroedel van een uitlaatservice (15 honden). Die hadden het op Mees voorzien. Hij is twee keer behoorlijk toegetakeld. Bijtwonden in zijn nek en ontstekingen daarna. Dat was eigenlijk ook zonder aanleiding. Uitlaatroedel stond boven op een heuvel en wij liepen beneden langs en opeens stormen twee reuen uit die groep op Mees af en de rest erachter aan.
Het lastige is dat honden op zo'n moment niet naar hun baas luisteren en dat ik moeilijk in kan grijpen omdat Sypke (of Mees) al ver weg is. En ik weet ook niet zo goed wat ik zou moeten doen tegen een groep honden.
In het geval van de herders is het er gelukkig steeds eentje. De rest blijft gewoon staan.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je ze aan ziet komen je hond aanlijnen. Als de hond niet wegvlucht is de kans op dat soort grappen al een stukje minder.
Ik vind je angst terecht en zou het zelf dus ook erg onprettig vinden.
Ik vind je angst terecht en zou het zelf dus ook erg onprettig vinden.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Gast
Dat heb ik me ook voorgenomen alleen gebeurt het altijd onverwachts. Opeens zijn ze er. Er zijn in het stukje bos waar ik ze tegenkom smalle paadjes, je hebt weinig overzicht. De vrouw van de Hollandse herders is wel heel alert en lijnt haar teefje altijd meteen aan als ze mij ziet. De Duitse herder/flatcoated roedel zie ik altijd te laat.Eline* schreef:Als je ze aan ziet komen je hond aanlijnen. Als de hond niet wegvlucht is de kans op dat soort grappen al een stukje minder.
- starfleet
- Erelid
Heel vervelend lijkt me. Je kan misschien eens kijken hoe het gaat als je Sypke aanlijnt, haar afblokt en de herder wegstuurt .
Mijn hondje stond vandaag per ongeluk op een pootje van een yorkie en die ging er gillend vandoor, zij erachteraan, terwijl ze voorheen dat hele yorkie niet gezien had omdat ze druk aan het spelen was met een andere pup, die york stond nieuwsgierig te kijken.
Ik kon haar wel terugroepen, maar het is heel verleidelijk als er een vandoor gaat om erachteraan te gaan, tussen veel honden is het ook spelgedrag. Op zich moet die mevrouw natuurlijk die herder gewoon aan de lijn houden als ze niet kan terugroepen.
Anne
Mijn hondje stond vandaag per ongeluk op een pootje van een yorkie en die ging er gillend vandoor, zij erachteraan, terwijl ze voorheen dat hele yorkie niet gezien had omdat ze druk aan het spelen was met een andere pup, die york stond nieuwsgierig te kijken.
Ik kon haar wel terugroepen, maar het is heel verleidelijk als er een vandoor gaat om erachteraan te gaan, tussen veel honden is het ook spelgedrag. Op zich moet die mevrouw natuurlijk die herder gewoon aan de lijn houden als ze niet kan terugroepen.
Anne
-
Gast
dit is echt geen spelgedrag.starfleet schreef:tussen veel honden is het ook spelgedrag.
ik kan me ergens ook wel voorstellen dat ze dat niet doet want 9 van de 10 keer komt ze waarschijnlijk niemand tegen.starfleet schreef:Op zich moet die mevrouw natuurlijk die herder gewoon aan de lijn houden als ze niet kan terugroepen.
- Moos
- Zeer actief
Met Moos pas ik ook op. Als ik die herder eerder zie dan die herder Moos loop ik naar Moos toe en lijn hem aan; dan is ie ook niet meer interessant voor haar.Eline* schreef:Pas als een hond gaat hollen/vluchten wordt het leuk er achteraan te zitten. Soms kan het spel zijn en soms gevaarlijk. Gelukkig is Sypke groot, maar met Moos zou ik oppassen!
Als die herder Moos eerder ziet dan ik haar ga ik voor Moos staan en jaag haar weg; werkt ook goed.
Het enige probleem is dat die herder soms opeens uit de bosjes komt schieten en dan ben ik (bijna) te laat......

-
tineke
Ja wij hebben ook vroeger een hond gehad die altijd door een hond werd oopgejaagd dat was gewoon de wisselwerking tussen die twee.
Het was geen overmatig angstige hond maar die ene hond ging ze altijd voor op de loop en dat werkte natuurlijk erg belonend voor hem dus de vicieuze cirkel was rond.
Aanlijnen heeft hier inderdaad bij geholpen.
Wel vind ik dat die Mevrouw,ook als het maar zelden een keer kan genoeg zijn tenslotte,haar hond in ieder geval onder appel moet kunnen houden of aanlijnen zodra ze wat ziet.
Dat zou ik denk wel met haar overleggen.
Het was geen overmatig angstige hond maar die ene hond ging ze altijd voor op de loop en dat werkte natuurlijk erg belonend voor hem dus de vicieuze cirkel was rond.
Aanlijnen heeft hier inderdaad bij geholpen.
Wel vind ik dat die Mevrouw,ook als het maar zelden een keer kan genoeg zijn tenslotte,haar hond in ieder geval onder appel moet kunnen houden of aanlijnen zodra ze wat ziet.
Dat zou ik denk wel met haar overleggen.
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Molli, mijn gecastreerde hedderteefje (
) is eigenlijk vrij onzeker en compenseert dat altijd door te borstelen en heel veel lawaai te maken. Is een andere hond daar niet van onder de indruk dan houdt ze altijd snel haar mond. Zo is ze laatst nog achterna gezeten door een jack russel. Maar sommige honden trappen er gewoon in en rennen dan inderdaad weg, Molli vindt dat prachtig en rent er dan een stukje achter aan, gelukkig komt ze dan wel terug als ik haar roep. Tegenwoordig loop ik dus alleen maar in bossen waar ik van ver al kan zien of er mensen met honden aan komen lopen, kan ik dan ergens afslaan dan doe ik dat, anders lijn ik haar aan en houd ik haar aandacht met een snoepje. De andere honden laat ik altijd wel los lopen, omdat ik dan echt m'n aandacht bij Molli moet hebben. Andere mensen lijnen hun hond dan meestal ook aan. Het scheelt denk ik dat het een herder is, want ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen hun hond gewoon los lieten lopen als ik Molli aanlijn.
Die mensen met die 4 herders moeten dus gewoon ergens gaan lopen waar ze tegenliggers kunnen zien aankomen of op tijdstippen gaan lopen dat het veilig is om een grote ongehoorzame hond los te laten lopen. Deze hond weet nu dat Sypke makkelijk op te jagen is, dus dat krijg je er ook niet zo uit. Laat die vrouw eerst maar eens ergens anders lekker gaan oefenen op het hierkomen.
Die mensen met die 4 herders moeten dus gewoon ergens gaan lopen waar ze tegenliggers kunnen zien aankomen of op tijdstippen gaan lopen dat het veilig is om een grote ongehoorzame hond los te laten lopen. Deze hond weet nu dat Sypke makkelijk op te jagen is, dus dat krijg je er ook niet zo uit. Laat die vrouw eerst maar eens ergens anders lekker gaan oefenen op het hierkomen.
-
Gast
De Duitse herderreu neemt echt een spurt als hij Sypke ziet en zij rent dan meteen weg. Ze is absoluut niet bang voor honden maar ze merkt aan zijn houding dat hij niet wil spelen maar jagen.Chatterbox schreef:Maar sommige honden trappen er gewoon in en rennen dan inderdaad weg, Molli vindt dat prachtig en rent er dan een stukje achter aan
- Joyce
- Zeer actief
Maar hoe ging de allereerste ontmoeting dan?? Nu lijkt het meer op een gewoonte, de herder weet dat Sypke wegrent dus gaat er meteen op af en Sypke weet dat de herder er aan komt, dus die rent weg. Zo krijg je een vicieuse cirkel natuurlijk. Ik zou toch die vrouw vriendelijk willen verzoeken om haar hond aangelijnd te houden als deze niet luistert. Hoe is Sypke dan na weer zo'n aanvaring en hoe eindigt het? Houdt Sypke op met rennen of gaat de Herder uiteindelijk weer terug naar z'n baasje?
-
Gast
Bij de eerste ontmoeting maakte de herder zich uit zijn roedel los en rende heel doelbewust op Sypke af die het meteen op een rennen zette. De herder erachter aan. Hij kwam op een gegeven moment terug naar zijn baas. Sypke kwam via een ander pad terug. Ze durfde niet langs de andere honden. Ik ben blijven staan en heb gewacht tot zij gepasseerd waren. De opjagende hond was inmiddels aangelijnd.
- Joyce
- Zeer actief
Dus ik kan me voorstellen dat Sypke daar supergestrest van raakt. Mischien dat hij de eerste keer schrok en daarom weg rende en nu blijft zich dat elke keer herhalen. Als die vrouw niet bereid is om haar hond aan te lijnen is er dan geen ander bos waar je kan wandelen? Gaat misschien een beetje tegen je gevoel in, maar als het niet anders kan...
-
Gast
Ik kan wel in een ander deel van het bos gaan wandelen. Maar dit is echt 'mijn' bos. Ik loop het pad af en ben in het bos. Je kunt lekker een rondje van een half uur lopen zonder de weg over te steken. Ik doe dat altijd 's ochtends en net voor zonsondergang. De lange wandeling doe ik sowieso ergens anders.
- Joyce
- Zeer actief
-
Gast
- Joyce
- Zeer actief
-
Gast
- moeli
- Actief
- Contacteer:
WAt ik ook al een paar maal heb meegemaakt is dat mijn tervuur een andere hond eruit pikt ,dus laatst uit een horde van vijftien honden (allemaal onbekend) en deze dus ook echt gaat herderen , zij loopt mee met de hond , gaat er schuin voor staan en blaft aan , en een maal was ze hem kwijt was het paniek.de hele wandeling is ze dit blijven doen . (was op een wandeling bij de gevorderde instrukteurscursus van kynotrainf) .zij reageert niet agressief , maar is wel wat dwingend in haar optreden dan . Zij zou het mischien goed doen bij schapen , maar doordat zij een paar keer in de stroomdraad is geraakt bij schapen ,associeert zij schapen met stroom en is dus bang van schapen. groetjes annemieke