Gelukkig wilden de eigenaren van Aramis meewerken en zij waren net aangekomen op het terrein toen ik aankwam. Aramis leek me nog te herkennen van de week ervoor gelukkig, want ik moest hem zelf voorbrengen bij de 2 keurmeesters omdat de eigenaresse haar arm gebroken had, en de fokkers van Aramis helaas vanwege ziekte niet konden komen.
Natuurlijk moest ik eerst even met Aramis kennis maken, en een beetje oefenen voor mijn "ring-optreden".
Aramis en ik aan het oefenen
Aramis is een mooie forse hond geworden ten opzichte van de laatste foto's die ik van hem had. Een echte reu!
In de ring. Aramis is dit duidelijk niet gewend en was wat onzeker. Gelukkig weten de keurmeesters dat de meeste honden op de fokinventarisatie geen ervaring hebben met showen en kunnen ze daar aardig doorheen kijken.
Aramis' koppie, met volgens de keurmeesters een "uitmuntende expressie".
Jammer dat hij hier wat onderstandig staat, duidelijk een gebrek aan ervaring met showen. Zijn vacht is ook erg kort, hij is namelijk een week of 3 a 4 geleden pas getrimd. Zijn volle vacht is ook een stuk donkerder van kleur, meestal zijn ze vlak na het trimmen een stuk lichter dan wanneer ze weer helemaal vol in hun vacht zitten.
De laatste 2 foto's zijn gemaakt door Teun Sterk, bedankt voor het ter beschikking stellen Teun!
Beide keurmeesters waren erg te spreken over Aramis. Voor zover ik het keurverslag kon ontcijferen werd er het volgende over hem geschreven:
Volledig schaargebit, teelballen ok. Grote reu van 2 jaar met goede algemene bouw. Uitmuntende expressie, goed masker, goede kleur, goed ruwharig, goede bone.
Mooi lang goed gebeiteld hoofd, goed parallellisme en stop. Iets lange brede goed gedragen oren. Lichte depigmentatie op lippen.
Goede rug + kruis, ?, voldoende borst, steile schouder, goede hoekingen achter, goede hals, goede stand.
Gangwerk iets nauw achter, moeilijk te beoordelen, voldoende uitgrijpend.
Kwalificatie op niveau: WEL geschikt voor de fokkerij.
Het gangwerk was lastig te beoordelen omdat Aramis nogal in de lijn ging hangen en daarom niet mooi rechtuit liep. Ik heb me rot gerend om te proberen dit te verbeteren en was na afloop bekaf!
Maar het is allemaal niet voor niets geweest, de goedkeuring voor de fokkerij is er en het nest van Sjefke zal dus met toestemming van de NVBH geboren gaan worden! En daar ging het om!