Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Motivatie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

Motivatie

Ongelezen bericht door Baily »

Buck is helemaal in zijn element als hij los kan lopen. Het straalt er gewoon vanaf en in het bos is hij helemaal op zijn plaats. Thuis en aan de lijn is hij anders, meer op zoek naar nieuwe dingen en afleiding. Maar als hij los loopt is hij rustig. Straalt een soort blijheid en evenwicht uit.

Hoe kan ik het loslopen als motivatie gaan gebruiken, dus als beloning zeg maar. Zodat hij begrijpt dat als hij iets goed doet dat hij daarna los kan. Dat hij die verbinding gaat maken.

Hij kan los volgen, niet al te lang, kan zit, af en stoppen bij de stoeprand. Wachten weet hij en andere kant op ook.

Maar ik weet niet hoe ik hem vrij moet aanleren en dat hij dat dus als beloning gaat zien. Hij neemt nu gewoon zelf vrij als hij zijn beloning heeft gehad. :mrgreen:

Ik denk dat dat een veel sterkere motivatie is voor hem als voer of spel.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

moeilijk. Ik heb mijn honden nooit vrij gegeven, ze nemen het gewoon. Ben ook wel benieuwd naar het antwoord.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb ze wel het commando vrij geleerd...vrij betekent dat ze echt vrij zijn :wink: en lekker hun eigen ding mogen doen.
Maar hoe ik ze dat heb geleerd? :denken: :denken: Volgens mij door iedere oefening te beëindigen met het commando "vrij" en dan direct te spelen. :19:
Ik laat ze regelmatig ook in het bos een klein stukje volgen...zodra ik het commando "vrij" gef stuiven ze er direct vandoor :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Als beloning voor wat wil je het loslopen gebruiken?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Inge schreef:Ik heb ze wel het commando vrij geleerd...vrij betekent dat ze echt vrij zijn :wink: en lekker hun eigen ding mogen doen.
Maar hoe ik ze dat heb geleerd? :denken: :denken: Volgens mij door iedere oefening te beëindigen met het commando "vrij" en dan direct te spelen. :19:
Ik laat ze regelmatig ook in het bos een klein stukje volgen...zodra ik het commando "vrij" gef stuiven ze er direct vandoor :mrgreen:
Yep, hier ook zo. Ik gebruik Ga maar en gebaar met mijn arm dat ie weg moet wezen. :wink: Als je loslopen als beloning wil gebruiken moet je het ook als zodanig verkopen dus je Vrij gepaard laten gaan met een jodelblijheid dat hij toch maar mazzel heeft met je!
Laika werkte echt voor vrijheid en Nelson trouwens ook. Hij blieft dan niet eens een koekje maar wil rennen!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

sypke schreef:Als beloning voor wat wil je het loslopen gebruiken?
Bijvoorbeeld voor aandacht voor mij, daar ben ik nu erg op aan het trainen en ik bedacht me dat ik dan een hele goede motivatie moet vinden. Ik kan geen betere motivatie bedenken voor hem maar vroeg me dus af of het haalbaar is om dit te gebruiken en hoe je dat moet doen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge schreef:Ik heb ze wel het commando vrij geleerd...vrij betekent dat ze echt vrij zijn :wink: en lekker hun eigen ding mogen doen.
yep hier ook... vrij is vrij!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Baily schreef:maar vroeg me dus af of het haalbaar is om dit te gebruiken en hoe je dat moet doen.
pfff hoe heb ik dat geleerd :denken: Ik laat ze sowieso eerst zitten, op mij letten en dan VRIJ.....
ik gebruik geen armgebaren maar misschien is dat inderdaad handig om dat erbij te doen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Wij hebben vrij aangeleerd, door bij elke oefening waarbij je een commando bij gebruikt, na afloop vrij te zeggen en een stap achteruit te doen. Je hond volgt dan (en anders doe je nog 2 stappen) en het woord vrij gaat vrij betekenen.

Volgens mij is het zo dat vrij wel een belangrijk `commando' is. Jij bepaalt wanneer je hond uit een door jou opgedragen positie komt. Daarmee kun je dus ook je dominante positie versterken.

Daarnaast hebben we op onze cursus ook geleerd dat je bij vrij moet uitkijken dat dat niet leuker wordt dan het commando wat je hebt opgegeven (bv. zit). Je wil namelijk wel dat je hond blijft zitten op jouw commando, totdat je vrij hebt gegeven. Wij hebben daarom ook nooit de vrij beloond, maar altijd het commando (dus zit, brok+braaf, vrij).

Daarom lijkt het me niet zo makkelijk om de vrij als beloning te gebruiken. Bv. je hond moet aandacht voor je hebben, maar hij weet dat hij daarna vrij mag. Dus zal het lastig zijn om zijn aandacht erbij te houden. Aandacht aanleren met voer lijkt me dan makkelijker, omdat je dan het voer gewoon onder je kin kunt houden, waardoor hij toch wel naar je kijkt.

En om je oefening goed te belonen (zodat de oefening dus steeds beter gaat) moet je eigenlijk binnen een 0,5 seconde belonen. Dat lijkt me met voer makkelijker dan met los lopen.
En een beloning voor een hond is altijd iets wat hij graag wil hebben (en dus niet voldoende heeft). Dus misschien kun je andere brokken of kaas gebruiken als hij niet meer zo sterk op het andere voer reageert.

Een heel verhaal, maar hopelijk is het een beetje duidelijk. Veel succes
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

zepenko schreef:Wij hebben vrij aangeleerd, door bij elke oefening waarbij je een commando bij gebruikt, na afloop vrij te zeggen en een stap achteruit te doen. Je hond volgt dan (en anders doe je nog 2 stappen) en het woord vrij gaat vrij betekenen.

Volgens mij is het zo dat vrij wel een belangrijk `commando' is. Jij bepaalt wanneer je hond uit een door jou opgedragen positie komt. Daarmee kun je dus ook je dominante positie versterken.

Daarnaast hebben we op onze cursus ook geleerd dat je bij vrij moet uitkijken dat dat niet leuker wordt dan het commando wat je hebt opgegeven (bv. zit). Je wil namelijk wel dat je hond blijft zitten op jouw commando, totdat je vrij hebt gegeven. Wij hebben daarom ook nooit de vrij beloond, maar altijd het commando (dus zit, brok+braaf, vrij).

Daarom lijkt het me niet zo makkelijk om de vrij als beloning te gebruiken. Bv. je hond moet aandacht voor je hebben, maar hij weet dat hij daarna vrij mag. Dus zal het lastig zijn om zijn aandacht erbij te houden. Aandacht aanleren met voer lijkt me dan makkelijker, omdat je dan het voer gewoon onder je kin kunt houden, waardoor hij toch wel naar je kijkt.

En om je oefening goed te belonen (zodat de oefening dus steeds beter gaat) moet je eigenlijk binnen een 0,5 seconde belonen. Dat lijkt me met voer makkelijker dan met los lopen.
En een beloning voor een hond is altijd iets wat hij graag wil hebben (en dus niet voldoende heeft). Dus misschien kun je andere brokken of kaas gebruiken als hij niet meer zo sterk op het andere voer reageert.

Een heel verhaal, maar hopelijk is het een beetje duidelijk. Veel succes
Je hebt volkomen gelijk! :wink:
Vrij gebruik ikzelf alleen als beloning als de hond iets anders gewoonweg niet moet of motiverend vindt. Als ik in het bos loop en Nelson moet bij me komen omdat we andere honden naderen hoeft hij geen brokje, bal of aai..hij wil vrij naar de andere hond toe en dat is dan ook zijn beloning. Dan is vrij wel erg motiverend om voor te werken. Bij mijn andere inmiddels overleden hond Laika was er maar 1 ultiem genot en dat was hangen met je snottebel in een konijnenhol. Haar beloning was dus vrij waarop ze kan snuffelen bij de holen. Op dat moment was er geen oog voor brokjes of wat dan ook.
Soms zit je beloning heb dus in voer, soms in spel en soms is vrijheid het meest geliefd! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

wij hebben ze ook het commando 'vrij' geleerd.
Wij hebben het ze geleerd door als we bijv. naar het bos gingen dan lijnden we aan als ze de auto uit kwamen, liepen een stukje en dan deden we de lijn eraf en 'Vrij!!!' en dan stoven ze vanzelf keihard weg.

Ik gebruik 'vrij' best vaak, meestal als we ergens lopen en er komt een andere hond aan, dan moeten ze bij me komen en dan of volgen, of af liggen, is de andere hond voorbij dan dus het commando 'vrij'.
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

gewoon het commando aanleren , consequent het woordje gebruiken.
zoals al beschreven.
loslopen is ook een beloning , dus je zou kunnen stellen dat vrij een positieve bekrachtiger is , en het loslopen de beloning.
ook al trekken mijn honden niet aan de lijn ,alvorens ik ze los laat
moeten ze eerst even in zit of af , lijn ze een voor een af en dan vrij .
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”