Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kit (2) wil maar niet zindelijk worden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Anna*

Kit (2) wil maar niet zindelijk worden

Ongelezen bericht door Anna* »

Ik zet het maar even hoewel ik geen idee heb of dit een gedragsprobleem is.

Het is zo dat Kit nooit goed zindelijk is geworden. Als pup bleef ze 's nachts alles binnen doen. Toen ik haar op versvlees had gezet hield dat op, de drang was toen minder groot. Maar een tijd later begon ze weer. En het vervelende is dat als ze 1 keer binnen heeft geplast 's nachts, ze meteen de draad weer oppikt en het de volgende nachten ook doet. Zelfs als ze NOG later wordt uitgelaten 's avonds en NOG eerder 's ochtends. Gewoon gemakkelijk lijkt ze te denken en soms is het echt een heel klein plasje en doet ze 's ochtends de rest.

Ik heb ook ontdekt dat ze ALTIJD 's nachts poept als ze op de normale tijd (ca. 16.00 u) 'barft'. Van hele delen krijgt ze altijd drang. Dus krijgt ze kippenpoten, visjes e.d. uitsluitend 's ochtends en 's middags haar portie versvlees. Dit gaat meestal goed maar dan ineens weer niet.

Ik heb alles al geprobeerd. In de bench is een drama want om vijf of zes uur wil ze eruit en gaat ze bleren. Negeren helpt niet, ze blijft desnoods een uur doorgaan. In bed slapen gaat wel, ze is dan zindelijk, maar dan wil Poncho ook en slaap ik niet (goed).

De laatste tijd heb ik haar een loopheidsbroekje aangedaan om het proces te doorbreken. Dit leek te werken maar gisternacht toch weer een poepie (perst ze er gewoon langs) en vannacht een plas (bah, ze stonk zelf ook). Ook al had ik haar gister om 10 uur en vanochtend om halfzeven uitgelaten. Ze moet ook niet echt, het is eerder gewoonte.

Pffff, ik verwacht geen gouden tip, vraag me eerder af in hoeverre anderen dit herkennen en hoe zij daar mee om gingen. Het is niet leuk om nooit van een zindelijkheidsprobleem af te komen, op een gegeven moment wil je toch wel dat je hond het gaat begrijpen, zeker als ie allang geen pup meer is.

Het plassen is het lastigst, want poepen kan ze niet elke nacht, als ze niet moet moet ze niet. Maar plassen kan ze altijd en dat is het lastigst te doorbreken. Waarom ze nou vannacht weer plaste... MET broekje aan... het lijkt wel of ze er gewoon lol in heeft of het een leuke actie vindt of zo :19:

o en het is echt geen medische kwestie hoor, ze kan het heel goed ophouden...
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik denk niet dat ze in huis plast omdat ze er lol aan heeft hoor... Ontdek je pas 's ochtends dat ze geplast of gepoept heeft? En hoe reageer je als je ziet dat ze wat gedaan heeft? Op de een of andere manier levert het haar iets op en je moet erachter komen wat het is. Misschien is het gemakzucht en begrijpt ze niet zo goed dat het niet de bedoeling is dat ze zich binnen ontlast. Als dat zo is zou je weer helemaal opnieuw kunnen beginnen met zindelijkheidsbeloning. Dus om de paar uur naar buiten en uitbundig belonen. En er voor zorgen dat het binnen niet meer gebeurt, het patroon van binnen plassen dus doorbreken.
Anna*

Chatterbox schreef:Ik denk niet dat ze in huis plast omdat ze er lol aan heeft hoor... Ontdek je pas 's ochtends dat ze geplast of gepoept heeft? En hoe reageer je als je ziet dat ze wat gedaan heeft? Op de een of andere manier levert het haar iets op en je moet erachter komen wat het is. Misschien is het gemakzucht en begrijpt ze niet zo goed dat het niet de bedoeling is dat ze zich binnen ontlast. Als dat zo is zou je weer helemaal opnieuw kunnen beginnen met zindelijkheidsbeloning. Dus om de paar uur naar buiten en uitbundig belonen. En er voor zorgen dat het binnen niet meer gebeurt, het patroon van binnen plassen dus doorbreken.
Bedankt voor je reactie. Je hebt wel gelijk hoor, is ook onzin wat ik zei van dat ze er lol in zou hebben. Het is inderdaad gewoon gemakzucht, is inmiddels een gewoonte geworden. Ik ontdek het idd 's ochtends en reageer helemaal niet en ruim het stilletjes op.

Ze zal niet doorhebben dat het niet de bedoeling is maar overdag doet ze het niet dus ergens zal ze wel snappen dat het niet mag. Ik zou bijna zeggen helaas speelt het overdag niet dus zindelijkheidstraining werkt ook niet want verder is ze wel zindelijk. Omdat ze het alleen 's nachts doet kan ik haar niet betrappen. Er 's nachts uit zou evt. een optie zijn ware het niet dat mijn nachten daardoor heel erg gebroken worden, ik met moeite weer inslaap etc. en dat ik nooit weet hoe laat ze het doet, ik heb de indruk soms al vroeg in de nacht...
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Kan het zijn dat ze zich 's nachts onzeker of angstig voelt?
Helpt een klein lichtje aanlaten of de radio stilletjes laten spelen misschien? :19:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Gast

Re: Kit (2) wil maar niet zindelijk worden

Ongelezen bericht door Gast »

Anna Penta schreef: Ook al had ik haar gister om 10 uur en vanochtend om halfzeven uitgelaten.
Ik snap deze uitlaattijden niet. Het klinkt alsof je haar slechts om half 7 's ochtends en om 10 uur 's avonds uitlaat maar ik neem aan dat je dat niet bedoelt.

Als je haar om 10 uur 's avonds uitlaat hoe laat ga je dan naar bed?
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik weet niet of je een afgesloten tuin hebt? Anders zou je een keer 's nachts de buitendeur open kunnen laten om te kijken of ze echt zindelijk is.

Vergeet niet dat overdag zindelijk zijn veel makkelijker is omdat je dan 3x per dag buiten komt. De nachten duren toch een stuk langer. Kleine hondjes hebben vast ook een veel kleinere blaas, dus van 10 tot 7 kan dan best eens te lang duren.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

in een mand in de slaapkamer? of gaat ze dan toch op bed donderen?

piest en poept ze ook in huis als ze overdag even alleen is?
Boelie
Actief

Ongelezen bericht door Boelie »

De bench op de slaapkamer is dat geen optie?
Of moet Poncho dan nog steeds mee?

Ik weet niet precies hoe laat je naar bed gaat, maar misschien kun je proberen om haar later op de avond/nacht nog eens uit te laten (zeg tussen elf en twaalf uur) en dan 's morgens weer tussen zes en zeven?

Echt vervelend dat het nu weer van voren af aan lijkt te beginnen... ik weet wat het is... met Boelie heeft het ook eeuwen geduurd!

Succes! Hopelijk komt er toch een gouden tip voorbij!
Anna*

Bedankt voor alle reacties. Het is zo dat Kit bij Poncho slaapt in de werkkamer, waar alle mandjes staan. Ze voelt zich daar perfect op haar gemak, heeft geen stress en ligt altijd lekker tegen Poncho aan. Overdag wordt ze gewoon driemaal uitgelaten, ze houdt het dan gewoon verder op, zelfs als er wat meer tijd zit tussen twee uitlaten houdt ze het goed op. Pon en Bam zijn superzindelijk dus het ligt niet aan de grootte van het ras.

Ik kan niet de tuindeur open laten want dan zou ze in de keuken moeten en daar is ze wel zindelijk maar niet op haar gemak. Bij mij in de slaapkamer gaat wel, dan is ze zindelijk, maar dan wil Poncho ook mee want die is het nu zo gewend dat ze met Kit slaapt. En dan krijg ik er een flinke snurker bij en dat gaat ten koste van mijn eigen nachtrust.

Ook al laat ik haar om 12 uur 's nachts uit, dan nog presteert ze het om binnen te plassen als ze weer eens in dat patroon zit. Het is echt steeds nodig om haar eigen patroon te doorbreken want het lijkt wel of ze er soms een plasje uit perst omdat ze dat nu eenmaal de nachten ervoor ook heeft gedaan. Het zal soms een kwestie zijn van dat ze echt een beetje moet als ze toevallig wat meer gegeten of gedronken heeft (de ene hond kan het beter ophouden dan de andere) en de volgende nachten dat ze het weer zo gewend is.

Nou ik ga er maar weer eens even over brainstormen. Het goeie ervan is dat ik wel creatief word (heb alweer een ideetje, ga 't vannacht uitproberen).

In elk geval bedankt voor het meedenken.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Maar als je haar 'savonds uitlaat voor de laatste keer, heeft ze dan ook echt alles gedaan. Een van mijn honden moet echt heel rustig kunnen snuffelen en vooral niet aan een strak getrokken riem lopen als ze snuffelt, dan plast of poept ze. Ook altijd op dezelfde plek buiten. Als ze niks doet blijf ik gewoon net zolang buiten lopen tot ze alles heeft gedaan want anders doet zij het ook gewoon in huis. Ik moet haar gewoon ruimschoots de tijd geven en niet afleiden. Het is ook de enige keer dat ik achter haar aan loop in plaats van zij achter mij............ :mrgreen:
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Je hebt de medische oorzaken uitgesloten?
AfbeeldingAfbeelding
Anna*

Ja da's het frustrerende, ze doet echt alles, een grote plas, dan ga ik vlak voor het slapen gaan nog een keer, nog een klein plasje. Een poepje niet altijd maar dan moet ze op dat moment gewoon niet want ik ben lang genoeg buiten en ze is dan altijd los dus kan op d'r gemakkie snuffelen.

Medisch is ze 100% in orde verklaard, dat is het niet. Het is puur een gedragsprobleem, er zijn maanden geweest dat ze helemaal zindelijk was. Maar begint ze dan weer één keer (net een beetje te veel gedronken of gegeten), dan gaat het weer heel snel mis: gewoontegedrag.

Ik probeer maar weer een trucje te verzinnen waardoor het niet aantrekkelijk voor haar is om het 's nachts binnen te doen.

Ik denk dat dit probleem niet vaak voorkomt bij volwassen honden, dat maakt het lastig en is een behoorlijke dosis inventiviteit vereist.
de drentjes
Actief

Ongelezen bericht door de drentjes »

Hoi,

Heel herkenbaar. Ik heb met Missy (3)hetzelfde.
Soms gaat het een tijdje goed, soms wel een paar weken, maar dan ineens ligt er weer een plas voor de deur. Gelukkig altijd op dezelfde plaats. En het maakt niet uit hoe laat ik haar uitlaat als ze moet doet ze het gewoon. Als ik s'nachts zelf wakker word om te plassen laat ik haar ook altijd ff naar buiten (we wonen beneden) om te plassen. En idd wanneer ze s'avonds een bot gehad heeft, en ze dan niet bij de laatste ronde gepoept heeft ligt dat ook in de gang.

De laatste ronde bij ons is ca half elf -elf uur door de week en ca twaalf uur of later in het weekend en de eerste plas door de week ca zes uur en in het weekend ca. half acht. Ik heb zelf een tijd gedacht dat het kwam omdat ze krantzindelijk geworden is op die plaats voor de deur. Later heb ik i.p.v. een krant een dweil neergelegd omdat die beter vocht opnam dan een krant. En toen ze daar op bleef plassen haalde ik s'nachts uit voorzorg de mat maar weg en de dweil op die plaats. En nu haal ik nog steeds die mat weg want als ik dat niet doe, ligt er soms toch weer opeens een plas op de mat. Ik heb me er bij neer gelegd en gelukkig hebben we plavuizen. Maar het vreemde is dat ze het in de vakantie nooit doet dus het is volgens mij idd een gewoonte geworden.
Anna*

Dus Kitje is niet de enige...
Er zijn blijkbaar honden die niet zo'n drang hebben om hun 'nest' schoon te houden. Kit was er trouwens zo een die gewoon midden in haar bench plaste en poepte toen ze pup was. En er dan nog in ging liggen ook.

Heb haar vannacht een rompertje aangedaan. Ze had niks in huis gedaan hoewel het ding wel uit was vanochtend. Maar hopelijk heeft het haar inmiddels vaste patroon weer even doorbroken.

Ik moet maar weer heel goed uitkijken dat ze niet 'vol' zit 's avonds en dan hopen dat ze een tijdlang zindelijk blijft nu. Een hondenkoekje of brokjes 's avonds kan er al toe leiden dat ze 's nachts gaat poepen. Ze krijgt vreselijke drang van brokken. Van de week had ze bij een vriend wat kattenbrokjes te pakken gekregen 's avonds en ja hoor... ik zag het resultaat de volgende ochtend...

Ik wil me er niet bij neerleggen. In mijn kamer ligt hout, met van die kieren ertussen. Een plas krijg je niet altijd meer weg zonder dat het zichtbaar blijft en ook loopt het tussen die kieren. Bah!
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Je kan ook proberen om haar een mogelijk te bieden waar ze 's nachts kan plassen. Lost de oorzaak niet op maar wel je houten vloer probleem.
Ik bedoel iets van kranten of eeen kattenbakachtig iets.

En als een hond bij de voordeur plast doet ze echt wel een poging om het nest schoon te houden.
weg gehaald zit een virus in
Anna*

Sjiel schreef:Je kan ook proberen om haar een mogelijk te bieden waar ze 's nachts kan plassen. Lost de oorzaak niet op maar wel je houten vloer probleem.
Ja heb ik idd ook aan gedacht. Heb het nog niet gedaan omdat ik bang ben dat ik het juist ga stimuleren, zo van, op die kranten mag je plassen. Maar t.z.t. als het probleem niet wordt opgelost zal ik daar niet aan ontkomen nee.

En als een hond bij de voordeur plast doet ze echt wel een poging om het nest schoon te houden.
Kit plast niet voor de deur, maar daarentegen in een hoekje van de kamer (t.o. de deur). Maar ik neem aan dat je de hond van de Drentjes bedoelt.
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

De jack van mijn moeder doet het ook.
Het kan weken goed gaan maar dan gaat het plotseling weer een tijdje fout.
We hebben echt alle truukjes geprobeert om haar gedrag te doorbreken maar het werkt maar tijdelijk.
We hebben ons erbij neergelegd en zijn blij met de droge periodes.
Gelukkig als de temperatuur hoger word snachts wil ze naar buiten en niet meer binnen slapen en daar zijn wij het roerend mee eens!!
Voor de rest is het een schatje maar een hele moeilijk meid wat dat betreft.
Succes ermee!

Groetjes Jacqueline
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Anna Penta schreef:
Sjiel schreef:Je kan ook proberen om haar een mogelijk te bieden waar ze 's nachts kan plassen. Lost de oorzaak niet op maar wel je houten vloer probleem.
Ja heb ik idd ook aan gedacht. Heb het nog niet gedaan omdat ik bang ben dat ik het juist ga stimuleren, zo van, op die kranten mag je plassen. Maar t.z.t. als het probleem niet wordt opgelost zal ik daar niet aan ontkomen nee.

Geen kranten maar iets anders gebruiken en alleen 's nachts neerzetten
Kit plast niet voor de deur, maar daarentegen in een hoekje van de kamer (t.o. de deur). Maar ik neem aan dat je de hond van de Drentjes bedoelt.
klopt, ging over de drentjes
Als het niet (zo snel) lukt om het structureel op te lossen kan je tot dè oplossing er is de schade beperken.
weg gehaald zit een virus in
Anna*

Ben nu een week of zo verder en Kit is steeds zindelijk gebleven 's nachts :cheer:

Ik doe haar wel steeds een rompertje aan. Het is 's ochtends wel uit maar volgens mij leidt het haar genoeg af, zodat ze 'vergeet' wat te doen.

Ik zal niet te snel denken dat het probleem nu is opgelost want ze hoeft maar 1 x met het rompertje aan wat te doen of dat werkt ook niet meer. Maar voorlopig ben ik even erg blij.
M_J
nieuw lid

Ongelezen bericht door M_J »

Misschien is het een optie om haar vanaf een uurtje of 7 's avonds geen water meer te geven (waterbak weghalen?). Als het goed is, is de blaas dan leeg? Wij hebben onze pup destijds daardoor heel makkelijk ;s nachts zindelijk gemaakt.
Het is misschien een laatste redmiddel, maar misschien kan het helpen...

Succes!
Anna*

M_J schreef:Misschien is het een optie om haar vanaf een uurtje of 7 's avonds geen water meer te geven (waterbak weghalen?). Als het goed is, is de blaas dan leeg? Wij hebben onze pup destijds daardoor heel makkelijk ;s nachts zindelijk gemaakt.
Het is misschien een laatste redmiddel, maar misschien kan het helpen...

Succes!
Bedankt voor de tip maar zeker weten is het bij Kit geen kwestie van onzindelijkheid. Na een week rompertje aan is ze een week zonder rompertje zindelijk gebleven. Toen vond ze het ineens welletjes en vond ik 's ochtends een plas :mrgreen:

Eigenwijs ding. Nu krijgt ze weer een rompertje aan, dat 's ochtends uit is maar dat er wel voor zorgt dat ze zindelijk blijft. Vreemd en blijkbaar sporadisch bij honden voorkomend afwijkend gedrag. Ik heb er echt geen verklaring voor behalve dan dat Kit in haar hele gedrag vrij puppyachtig is (nee, ze is niet voor haar eerste loopsheid gecastreerd :wink: )
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”