Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Herkennen jullie de verschillende grommen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Herkennen jullie de verschillende grommen

Ongelezen bericht door Joyce »

Verdergaand op een ander topic over grommen ben ik benieuwd of jullie ook verschil horen in de soorten grommen van jullie hond(en).

Malu gromt nooit tegen mij en alleen tegen de andere honden als er eten in het spel is. De grom betekent dan heel duidelijk: dit is mijn eten en waag het niet om dichterbij te komen.

Papu kan echt grommen van genot. Hij gaat dan op z'n rug liggen met z'n poten omhoog als je op z'n buik aan het kriebelen bent. Hij kan ook grommen als hij z'n zin niet krijgt, klinkt een beetje als een ontevreden knor. En hij gromt naar de sjiwie hier als die komt kijken als ik Papu aai.

Molli heeft echt een heel scala aan grommen. Ze heeft een grom voor als je haar lekker aan het knuffelen bent. Een grom die betekent dat iets pijn doet, een grom die betekent dat ze het niet leuk meer vindt en een grom die betekent dat je moet maken dat je wegkomt. :mrgreen:
Rocky1
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rocky1 »

:denken: Ik moest ff nadenken,maar als rocky de beneden buurhond hoord gromt hij zachtjes,als hij op bed ligt ,ligt hij altijd op mijn plek en dan verschuif ik hem en dan hoor je zo een mopperende grom,van mens laat me liggen hier :N: als hij op balkon staat en ziet andere honden,begint hij langzaam te grommen en dat gaat steeds sneller en dan gaat zijn staart omhoog en zijn haren overeind staan. :wink:
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Ja, ik hoor verschillen....maar Doerak is op zich niet heel erg vocaal ingesteld als het om grommen gaat. Hij gromt nooit van genot en ook nooit van pijn (hij is erg hard, ik heb hem nog nooit horen piepen of grommen van pijn, terwijl hij al een paar keer dingen mee heeft gemaakt die absoluut pijn gedaan moeten hebben). Doerak gromt met spelen, dat mag hij ook van mij. En Doerak gromt als hij het er echt heel ernstig mee oneens is. En dat is lelijk hoor, echt lelijk :neenee:
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik weet alleen dat Luka verschillende grommen heeft,
hij heeft zo eentje waarbij ie klagelijk gromt,
meer met mmmmmm erin.
hihi, die vind ik grappig.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Ja, ik denk dat ik goed kan herkennen.
De 'waakse' grom.
De 'joepie de baas is thuis' grom.
De 'ik ben het er niet mee eens' grom.
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

en de jankgrom

:wink:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ja, ik geloof het wel, maar Moos is niet zo vocaal ingesteld. Hij heeft een spelgrom, en een 'er staat iemand aan de deur en het is donker grom'.
Als een andere hond iets doet wat hem niet bevalt is het meer een soort rochelende snauw dan een grom...

Saartje gromt alleen nog maar in spel :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mijn hond van vijf maanden gromt tegen haar speeltjes soms tijdens het doodschudden en gisteren toen er een stukje kip uit een pan viel en dat stukje kip was heet en ze brandde haar bek.

Verder gromt ze eigenlijk niet zo, wel heeft ze heel veel verschillende piepjes en jankjes en kefjes, die herken ik allemaal wel.

Anne
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ja hoor, veel verschillende grommen hier. :mrgreen:
Tijdens het spel wordt er flink gegromd door alletwee, de waakse grom van Marouck klinkt heel diep en zwaar, dan heeft ze nog een "kreun-grom/brom" van genot, Nika heeft nog een spelgrom/brom met een speeltje in haar bek en de grommen van beide als ze versvoeding hebben en ze bij elkaars bak uit de buurt moeten blijven zijn ook weer duidelijk te herkennen. :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ja al zijn Rataplan en Obelix niet vocaal. Junky was dat wel :mrgreen: die had zelfs een aparte huil blaf voor de wachtkamer van de dierenarts :smile: kwam geen hond meer binnen :smile:
De enige blaf hier is nu de "boef blaf" er is iets niet pluis baas ga kijken :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

ja hoor.
We hebben hier speelgrommen, en een tijdje hadden we hier 'tegen binnenkomers die populair deden 'grommen. Of 'buiten tegen mensen die erg populair deden, dus enorm gingen aanhalen grommen'
Dat is inmiddels verleden tijd/daar is hij overheen gegroeid.

Sinds we op herhaling zijn op hondencursus is er een nieuwe categorie...
We gaan iedereen wegjagen van het veld blaffen en grommen...
Waarbij de trainers met een boog om diesel liepen en hem omzichtig benaderden en aan mij vroegen of hij te benaderen is... :smile:
Het lijkt een compleet andere hond tijdens de trainingen.
Mijn hele groepje was bang voor hem.
Hij mag nu fijn afliggen, en dan krijg ik een 'ik ben het hier niet mee eens grom'
Anderhalf jaar geleden dacht ik echt 'wat krijgen we nou' 'mijn hond gromt naar mij' en dacht ik dat er wat mis met mij was.
Ik ben er nu niet meer van onder de indruk.
Hij gromt dus naar mij op cursus als hij af moet omdat hij staand de hele boel bij elkaar blaft.
Mijn enige doel op die cursus is dat hij onder alle omstandigheden bij mij gaat komen, naar mij gaat luisteren (eerlijk gezegd voor zijn eigen veiligheid, omdat mijn laat maar waaien mentaliteit ronduit gevaarlijk bleek)
Dus ik ga vrij gemakkelijk om met dat grommen uit protest.
Dus dan denk ik 'lummel, ik ben hier voor jou, en nou je kop houden'
En het werkt...
Verder zou hij best eens mogen blaffen als er iemand binnenkomt.
maar dat bewaart hij voor de cursus...
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Ja, ze hebben verschillende grommen. Alhoewel wel alle grommen een mate van agressie inhouden.

Groet, Sieneke
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ja hoor,hier hebben ze ook een scala aan grommen/brommen :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ook hier een heel asortiment aan grommen voor elkaar en waakse grommen naar buitenstaanders.
Naar ons grommen de honden nooit ook niet uit genot of speelsheid.
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Heej, leuk te horen dat meer honden grom-scala's hebben! Anne heeft de "ik vind je duidelijk erg leuk" grom (al zijn helaas een aantal mensen daar niet van overtuigd, en Anne dan maar proberen handjes te likken...), de "ik vind je duidelijk niet leuk" grom, de "kreun, steun" grom, de "wat aai je lekker" grom, de "blijf van mn spullen af" grom, de.....
Moet zeggen dat ik in t begin wel wat moeite (en soms nog steeds) had met t uit elkaar houden, maar als je de lichaamstaal bekijkt, wordt t vaak wel duidelijk...
Jammer genoeg is er ook een scala aan blaffen, van het verwijfde "ikke hebben?" naar het "scheer je weg!"...
sharky
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sharky »

ik hoor dat bij mijn katten ook :mrgreen:
een spelende of zeurende gegrom en ja als ze het echt beu zijn word het blazen :evil:
groetjes annelies en rudy pootje van kiwi meppie en ketwezel en een tokje van poekie en polleke
Afbeelding<a href="http://www.haaiensite.mysites.nl"target="-blank"><body>haaiensite.mysites.nl</body><a>
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Nelson gromt nooit. Hij kreunt alleen als ik hem prik met mijn tenen als ie op moet zouten op de bank of in bed. :mrgreen:
Echt gemeend heb ik hem nog nooit horen grommen. Spel breek ik af als er gegromd wordt, maar goed, bij Nelson is dat inderdaad niet nodig want die gaat de competitie niet aan.
Laika kon tijdens het spelen wel eens grommen, maar dan echt fluctuerend van heel erg hoog naar iets lager. Dan was het net een ijsbeertje. :I: Zo hoort een hond trouwens ook te grommen met spel. Harde grommen tijdens spel zijn tekenen van spelagressie en van mij mag dat ieder geval niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Nouba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nouba »

Mijn honden hebben ook allerlei soorten grommen. Er hoort ook weer een soort lichaamstaal bij. Ik vind het fantastisch dat ze zo heel veel duidelijk kunnen maken. Ik denk ook dat er altijd wel agressie in zit, maar vaak ook gemengd met een andere emotie.
Bij katten vind ik grommen vooral echte boosheid.
Groetjes,
Elly en de hondjes.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Kaya heeft een heel scala van grommen/brommen (typisch Rottweiler-eigen ook) en Moritz gromt/bromt nooit.
Bij Kaya kan ik het in 99% van de gevallen goed inschatten, maar heel soms zit ik er weleens naast. Samen houden we hele verhalen en brommen (brommen is de lieve variant en grommen de gemene :mrgreen: ) wat af tegen elkaar vooral onder het kroelen :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Niekie
Zeer actief

Eline* schreef: Laika kon tijdens het spelen wel eens grommen, maar dan echt fluctuerend van heel erg hoog naar iets lager. Dan was het net een ijsbeertje. :I: Zo hoort een hond trouwens ook te grommen met spel. Harde grommen tijdens spel zijn tekenen van spelagressie en van mij mag dat ieder geval niet.
Doerak gromt behoorlijk tijdens het spel....ik ging er eigenlijk vanuit dat dat spelagressie weinig kwaad kon, maar kan ik het spel misschien toch beter afbreken als hij gromt? Doerak heeft verder sowieso niet heel ernstig veel ontzag voor mij. Ik kan alles in goede banen leiden omdat hij goed luistert (en ik confrontaties dus gewoon bijna altijd kan voorkomen), maar als het er echt op aankomt gaat Doerak de confrontatie niet uit de weg....compleet met diep gegrom, verstarde houding en een verrimpelde bek. Ik ben daar, anders dan "vroeger" niet meer van onder de indruk en de keren dat hij dit gedrag nog laat zien zijn zeer zeldzaam, maar Doerak is en blijft duidelijk wel een hond die de competitie aangaat.
Ik heb spelagressie daar duidelijk niet aan gelinkt, onterecht blijkbaar....
Groetjes Anique

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Niekie schreef:Ik heb spelagressie daar duidelijk niet aan gelinkt, onterecht blijkbaar....
Elke vorm van competitie die de hond met je aangaat kan je zien als hoop om te winnen. Spelagressie is fanatisme en je word pas fanatiek als je denkt dat het ergens om gaat. Bij een overduidelijke rangorde valt er niets te winnen..de uitslag is al bekend voordat het spel gespeeld wordt.
Het speelgoed is namelijk van de baas en dat is ook degene die uiteindelijk wint. Gegrom is dus nergens voor nodig..of de hond moet denken iets met zijn spel te kunnen verdienen.
Bij echt laag grommen inderdaad dus het spel afbreken. Laat maar voelen dat er niets te winnen valt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Niekie schreef:maar Doerak is en blijft duidelijk wel een hond die de competitie aangaat.
Ik heb spelagressie daar duidelijk niet aan gelinkt, onterecht blijkbaar....
Ik heb grommend spelen met mij altijd gestopt, bij mensen wordt niet gegromd, maar dat is vooral omdat ik kinderen heb en die echt het verschil niet kunnen zien/horen tussen spelend grommen en wanneer het menens/competitie wordt.

Als ze te fanatiek wordt met sjorren stop ik ook, ik blijf het linke soep vinden als ze te fanatiek worden, ook al gromt ze absoluut niet meer tijdens sjorspel. Daarentegen gaat ze lekker grommend uit haar dak als ze zelf met flesjes, piepspeeltjes en slakjes speelt, dan gromt ze maar een eind raak.

Het ene ras is ook grommeriger dan het andere (Rotties werden al genoemd) ik zou het meer laten afhangen van de felheid of je het spel afbreekt of niet.

Anne
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Het ene ras is ook grommeriger dan het andere (Rotties werden al genoemd) ik zou het meer laten afhangen van de felheid of je het spel afbreekt of niet.

Anne
Ik ben dat wel met je eens ja! :wink: Hoewel grommen wel weer de graad van het fanatisme aangeeft dus veelal gaat het hand in hand! :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Niekie
Zeer actief

Doerak speelt wel heel fel, hij is erg fanatiek....wel laat ik hem nooit winnen, maar afbreken doe ik het niet. Behalve als ik met mijn handen met hem stoei en hij doet te lomp, dan is het spel afgelopen.
Als ik het spel nu afbreek als hij gromt, is de kans dan aanwezig dat ik dus nooit meer met hem trek- en stoeispelletjes kan spelen, of gaat hij op een gegeven moment de link leggen tussen grommen en het stoppen van het spel?
Groetjes Anique

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Niekie schreef:Doerak speelt wel heel fel, hij is erg fanatiek....wel laat ik hem nooit winnen, maar afbreken doe ik het niet. Behalve als ik met mijn handen met hem stoei en hij doet te lomp, dan is het spel afgelopen.
Als ik het spel nu afbreek als hij gromt, is de kans dan aanwezig dat ik dus nooit meer met hem trek- en stoeispelletjes kan spelen, of gaat hij op een gegeven moment de link leggen tussen grommen en het stoppen van het spel?
ik heb hier zelf ook zo'n grom meneer, maar ik heb verder geen problemen met hem... iig niet in de richting van een dominantie...rangorde conflict.... zolang dat niet aan de orde is... maak ik er niet zo'n punt van... het spel stopt gewoon wanneer ik dat wil, wanneer ik klaar zeg.... winnen doen ze nooit... ik denk dat als je een hond hebt die door dit soort spelletjes ook op andere vlakken je ernstig gaat uit proberen..je er wel een halt in moet zetten...
starfleet
Erelid

Eline* schreef:
Ik ben dat wel met je eens ja! :wink: Hoewel grommen wel weer de graad van het fanatisme aangeeft dus veelal gaat het hand in hand! :denken:
Hmmppff :denken: Moeilijk. Een Rottweiler en een Doberman zullen veel meer grommen dan een Retriever, maar als een Retriever gromt is het meer schrikken dan als een Rottweiler eens gromt tijdens spel.

Het is sowieso niet mijn ding om wild met de hond te spelen, ik vind het niet vertrouwd, het blijven roofdieren met scherpe tanden. . Ze mag wel helemaal uit haar dak met een fles of een piep.

Anne

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Niekie schreef:Als ik het spel nu afbreek als hij gromt, is de kans dan aanwezig dat ik dus nooit meer met hem trek- en stoeispelletjes kan spelen, of gaat hij op een gegeven moment de link leggen tussen grommen en het stoppen van het spel?
Het grommen tijdens het spelen is gelinkt aan felheid en fanatisme en dat is weer gelinkt aan de rangorde.
Is het je wel eens opgevallen dat vreemde honden die met elkaar spelen zelden of nooit grommen tijdens het spel?
Maar goed; pas als Doerak dus de illusie laat varen op een iets hogere status of jij zijn status zo weet te verlagen dat hij de competitie niet meer aangaat zal het grommen tijdens het spelen stoppen. Het stoppen van het spel als de hond gromt is al een rangordebevestigende handeling zeg maar. Het kan dan dus zijn dat het grommen stopt, maar het hoeft niet. Dat hangt van meer factoren af..het is een vreselijke mannetjesputter dus ik denk eerlijk gezegd zelf dat je met het consequent afbreken van het spel zijn drang en illusie om te winnen niet wegneemt. Je zou het wel een poosje kunnen proberen. Wel vind ik dat je moet bewaken dat het jouw spelletje blijft en niet het zijne. Zodra hij te wild wordt echt acuut kappen met spelen. Speelgoed weg en Doerak is lucht.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Hmmppff :denken: Moeilijk. Een Rottweiler en een Doberman zullen veel meer grommen dan een Retriever, maar als een Retriever gromt is het meer schrikken dan als een Rottweiler eens gromt tijdens spel.

Het is sowieso niet mijn ding om wild met de hond te spelen, ik vind het niet vertrouwd, het blijven roofdieren met scherpe tanden. . Ze mag wel helemaal uit haar dak met een fles of een piep.

Anne

Een rottie of een dober is ook veel competatiever ingesteld dan een golden. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Niekie schreef: Als ik het spel nu afbreek als hij gromt, is de kans dan aanwezig dat ik dus nooit meer met hem trek- en stoeispelletjes kan spelen, of gaat hij op een gegeven moment de link leggen tussen grommen en het stoppen van het spel?
Die link gaat hij wel leggen, maar dan gromt hij niet meer en is net zo fanatiek. Zolang hij onvoorwaardelijk direct loslaat als jij dat commando geeft is er imo niet zo'n probleem. Dan ben jij degene die de boel bepaalt.

Je moet ook voor jezelf kijken wat je acceptabel vindt. Ik was bang dat als ik het grommen bij het spelen met mensen toestond dat mijn kinderen niet kunnen inschatten als de hond echt eens zou grommen. Ik kan het verschil wel horen, maar een ventje van tien niet.

Ik weet niet of dat zo slim gedacht was van mij want zoon mag toch enkel zoek spelletjes met de hond spelen.

Anne
starfleet
Erelid

Eline* schreef:]

Een rottie of een dober is ook veel competatiever ingesteld dan een golden. :wink:
Vandaar het hmmpff moeilijk :denken: :wink:

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”