Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

----

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Gast

----

Ongelezen bericht door Gast »

:slaap:
Laatst gewijzigd door Gast op 20 apr 2005 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Waarom fokken jullie met die reu die monochriede is? Jullie doen toch eingelijk hetzelfde alleen jullie verkopen de pups zonder stamboom. Als mijn reu en meerdere uit zijn nest deze aandoening had zou ik er helemaal niet mee fokken. Waarom fok je dan? Voor het geld wat een huishond nog opbrengt? In ieder geval niet om het ras te verbeteren of in stand te houden. :denken:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

:denken: even kort samen gevat.... jullie hebben een pup gekocht... die op dat moment nog niet beide balletjes had.... en 1 ervan is ook niet meer gekomen, dus jullie kopen daar een nieuwe pup met het zelfde probleem? dit kwam in beide nesten meer vuldig voor... dus idd de fokker had eerlijker moeten zijn...

en ik begrijp dus goed at je ondanks dat je dit wist met aka er wel mee gefokt heb? en dan zonder stamboom aan te vragen... ? erg raar dan.. zo niet belachelijk.....
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

yamie schreef::denken: even kort samen gevat.... jullie hebben een pup gekocht... die op dat moment nog niet beide balletjes had.... en 1 ervan is ook niet meer gekomen, dus jullie kopen daar een nieuwe pup met het zelfde probleem? dit kwam in beide nesten meer vuldig voor... dus idd de fokker had eerlijker moeten zijn...

en ik begrijp dus goed at je ondanks dat je dit wist met aka er wel mee gefokt heb? en dan zonder stamboom aan te vragen... ? erg raar dan.. zo niet belachelijk.....
Precies mijn gedachte
yamie
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
yamie schreef::denken: even kort samen gevat.... jullie hebben een pup gekocht... die op dat moment nog niet beide balletjes had.... en 1 ervan is ook niet meer gekomen, dus jullie kopen daar een nieuwe pup met het zelfde probleem? dit kwam in beide nesten meer vuldig voor... dus idd de fokker had eerlijker moeten zijn...

Precies mijn gedachte
:denken: ik snap het verhaal niet zo goed, tuurlijk moet een fokker eerlijk zijn .. enz enz.. maar ten eerste wanneer je een pup koopt en beide balletjes zijn er nog niet dan kun je dat zelf weten, zeker als je ervaren bent en een hond voor de show en fok koopt, dus daar zit al een stuk eigen risico.... en wat ik dus begrijp uit het verhaal, dat er wel gefokt is met die hond, maar wel zonder papier.... want oja das alleen belangrijk als er met "gezonde" honden gefokt word.. raar raar raar ....

kun je misschien in het kort nog een keer een duidelijk verhaal opschrijven?
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Waarom ga je in vredesnaam nog fokken met een monorchide reu?
Om alsnog de aankoopprijs eruit te halen?
Wat de rasvereniging betreft:die heeft waarschijnlijk het zelfde syndroom als de RV van de Saarloos Wolfhonden....het steek-je-kop-maar-in-het-zand-syndroom.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
jores
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:Waarom ga je in vredesnaam nog fokken met een monorchide reu?
Om alsnog de aankoopprijs eruit te halen?
Wat de rasvereniging betreft:die heeft waarschijnlijk het zelfde syndroom als de RV van de Saarloos Wolfhonden....het steek-je-kop-maar-in-het-zand-syndroom.
Verhip datzelfde syndroom heeft de spanielclub, wist niet dat het besmettelijk was :mrgreen:
groetjes Annemie

jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Het verhaal is zo onsamenhangend dat ik halverwege ben afgehaakt het te lezen. Maar als je bewust zonder stamboom met een monorchide reu gaat fokken heb je m.i. niet begrepen wat goed fokken inhoudt. Hondjes vermeerderen kan iedereen. Als een ander er een zooitje van maakt geeft dat jou geen excuus om hetzelfde te doen...
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat ik ervan begrijp is dat de schrijver vindt dat je als erkende bij de rasvereniging aangesloten fokker je verantwoordelijkheden hebt en anders mag je er dus wel een potje van maken. :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Eline* schreef:Wat ik ervan begrijp is dat de schrijver vindt dat je als erkende bij de rasvereniging aangesloten fokker je verantwoordelijkheden hebt en anders mag je er dus wel een potje van maken. :denken:
Kijk, dat is nou eens een korte samenvatting! Bedankt!
Het verhaal van de topicstarter was zo chaotisch dat ik er halverwege niks meer van snapte... :denken:
Maar zo is het helder hoor! :wink:
jelle
Zeer actief

Wat hebben jullie trouwens zelf nog gedaan om uit te zoeken of het een goede fokker was, afgezien van een naam van het lijstje van de rasvereniging te pikken?

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
marian*
Erelid
Contacteer:

LongFields schreef:
Eline* schreef:Wat ik ervan begrijp is dat de schrijver vindt dat je als erkende bij de rasvereniging aangesloten fokker je verantwoordelijkheden hebt en anders mag je er dus wel een potje van maken. :denken:
Het verhaal van de topicstarter was zo chaotisch dat ik er halverwege niks meer van snapte... :denken:

http://members.home.nl/howlingwolf/feedback.htm
Hier staat het zelfde verhaaltje.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

de topicstarter is zelf geen haar beter. :piew:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

LongFields schreef:
Knap hè zo, na een nacht werken! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
jelle
Zeer actief

little-wolf schreef:de topicstarter is zelf geen haar beter. :piew:
misschien nog wel erger. Want door geen stamboom aan te vragen vernietig je ook nog eens de informatie over de erfelijke achtergrond van de honden.

Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

jelle schreef:
misschien nog wel erger. Want door geen stamboom aan te vragen vernietig je ook nog eens de informatie over de erfelijke achtergrond van de honden.
Juist! Mijn idee.
Ik vind het ook enorm belachelijk dat iemand wel fokt met een monorchide reu (moeilijk woord om goed te spellen...) en dan maar geen stambomen aanvraagt... :denken:
Je zet toch pups op de wereld waarvan je weet dat er monorchide reuen kunnen voorkomen, omdat het al uit een lijn met monorchide reuen komt... Lekkere dooddoener om er dan geen stambomen bij aan te vragen en te doen alsof dat heel verstandig en goed is... :neenee:
jores
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
jelle schreef:
Juist! Mijn idee.
Ik vind het ook enorm belachelijk dat iemand wel fokt met een monorchide reu (moeilijk woord om goed te spellen...) en dan maar geen stambomen aanvraagt... :denken:
Je zet toch pups op de wereld waarvan je weet dat er monorchide reuen kunnen voorkomen, omdat het al uit een lijn met monorchide reuen komt... Lekkere dooddoener om er dan geen stambomen bij aan te vragen en te doen alsof dat heel verstandig en goed is... :neenee:

ze heeft die reu ook nog voor 2 nestjes gebruikt en na de 2de dekking laten castreren :N:
groetjes Annemie

Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

mooi verhaal, beetje pot verwijt ketel gebeuren.

mol :8):
yamie
Zeer actief
Contacteer:

agut, de topic starter krijgt geen bijval.... dus we wissen maar het hele bericht.... staat je goed hoor :piew:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Dat hebben we in dit soort situaties al eerder gezien...
Geen medestanders, hoppa, het hele bericht weghalen en een "leuke" smiley ervoor in de plaats.
marian*
Erelid
Contacteer:

Dit stond er dus:

"Hier willen wij ons schrijnende verhaal vertellen over de zogenaamde erkende fokster, , die ook nog eens aangesloten is bij de rasvereniging van de Akita, Shiba etc.).

Dus ook daar is helaas kaf onder het koren.
Dit is het verhaal over onze Aka, die gekocht is bij de fokster Sempurna.

Toen wij onze Aka kochten hebben wij duidelijk aangeven dat we Aka zouden willen gebruiken als show en dekreu. Toen later bleek dat Aka monorgiede was, en dus niet geschikt was als show-/dek- reu, hebben we bij haar een ander pupje uit dat zelfde nest gekocht (omdat ze aangaf dat het alleen één reutje betrof), voor 900 euro als zogenaamde genoegdoening. Dit reutje, Shidou, had wel beide balletjes ingedaald.
Later bleek dus, uit contacten die wij kregen via deze website, dat er meerdere reutjes in hetzelfde nest dezelfde aandoening hadden en hebben het laatste pupje om die reden dus weer terug gedaan.Omdat wanneer er meerder reutjes uit hetzelfde nest dezelfde afwijking , de kans groter was dit door te geven bij het fokken.
Aka was toen immers al geruime tijd bij ons en wij wilden hem niet meer missen.

Zoals wij al aangaven zijn we door middel van onze Shiba Homepage in contact gekomen met de mensen die Shidou weer bij haar als show-/dekreu gekocht hadden. Zij hebben toen zijn naam gewijzigd naar Ryu. Op onze vraag wat hun verteld was toen zij het inmiddels 4 maanden oude hondje kochten bij S, vertelden zij ons dat het hondje volgens de fokster was terug gekomen omdat het een impulsieve aankoop geweest zou zijn, het werkelijke verhaal heeft ze nooit verteld.
Ook kwamen wij in contact met iemand met een pup uit hetzelfde nestje, en ook hun reutje bleek dezelfde afwijking te hebben, monorgiede dus. Dat zijn er dus al twee uit een nest van vijf.

Wij hebben van alles geprobeert om haar manier van fokken en mensen (voor te liegen) aan de kaak te stellen, bij de rasvereniging en op vele andere manieren, helaas zonder enig resultaat.
Zelfs onze dierenarts kreeg totaal geen gehoor bij de raad van beheer, en de rasvereniging.

Wij hebben inmiddels onze Aka laten castreren omdat de dierenarts aan gaf dat in 99% van de gevallen zo'n balletje dat in de lies is achter gebleven een tumor zal veroorzaken, al dan niet kwaadaardig.

En ja, wij hebben inderdaad twee keer een nestje gehad bij onze teefjes, van Aka, maar daar willen wij wel bij vermelden dat wij dit hele verhaal wel degelijk verteld hebben aan de mensen die bij ons kwamen voor de pupjes. De hondjes zijn hier allen zonder stamboom weg gegaan, dus het verweer van die zogenaamde rasvereniging, dat wij hetzelfde bezig zouden zijn als S raakt kant nog wal omdat de hondjes als huis hond door het leven zullen gaan, en het dus nooit in de lijnen zal terug kunnen komen.

De fokster wil op geen enkele manier verantwoording afleggen, of een tegemoetkoming in de kosten van operaties en dergelijke bij dragen. Na heel wat keren gebeld te hebben, gooit ze nu de hoorn er maar op en zegt daarbij dat ze met ons niet verder wil praten, ook op e-mail wordt totaal niet gereageerd.

Ik zou dan ook bij deze willen vermelden dat ook bij de zogenaamde "erkende fokkers", en het aangesloten bij de rasvereniging zijn dus weinig voorstelt in dit geval, en er dus wel degelijk kaf onder het koren zit.

Hier onder dan nog een e-mail die wij als bijsluiter aan de dierenarts, samen met een ordner vol met uitgeprinte e-mail wisselingen heb gestuurd.

Emmen 31-01-2005

Samenvattend waar de e-mailtjes over gaan, de mensen, die ook een pup hebben gekocht en wat we er tot nog toe aan gedaan hebben.
Eerst dan de adressen die van belang zijn bij eventuele correspondentie.

De fokker is aangesloten bij de rasvereniging en daar hebben we dus Aka en later ook even Shidou (die terug is gegaan toen ik er achter kwam via onze website, dat er nog meer reutjes met dezelfde afwijking waren.) Namelijk kennel xxxxx.De voorzitter van de rasvereniging, ken ik notabene van de K.C.G.N.O.N (Kynologen Club Groningen en Noord Oost Nederland), daar is ze ook ringtraining instructrice, en was ooit een collega dus, ik was daar Gediplomeerd Instructrice G&G (AV- en O&O daar).

Kort samen gevat Aka geboren 15-12-03 en gekocht op 09-02-04. En ik zie de aantekening in het entingboekje, ze zegt dat ze allen die aantekeningen hebben, maar heb dat niet na kunnen kijken, uiteindelijk met de enting op 08-03-04 bij een collega dierenarts, waren de balletjes nog steeds niet beiden ingedaald. Hij gaf wel te kennen dat ik dit met de fokster moest overleggen.
Fokken voor een stamboom was wel af te raden, ook gaf hij aan dat er 99 % kans was op tumor vorming, door het achtergebleven balletje in de lies.
Ik heb daarna bij thuiskomst dus onmiddellijk contact gehad met de fokster,, daar kun je ook alles over lezen in de e-mail, natuurlijk is er ook veel telefonisch contact geweest.

Ze wilde, toen ze het hoorde, er eerst niets over horen, Aka zou de enige zijn met deze afwijking.
De andere 4 reutjes waren volgens haar allemaal compleet. En dat ze nog makkelijk zouden kunnen indalen. Heb toen allerlei instanties (dierenklinieken, Utrecht etc.) via internet gemaild. Daar heeft ze dus al over gelogen, en wist dit natuurlijk al bij het kopen van Aka. Anders had ik nooit alsnog de pup die ze nog had zitten (Shidou) van de 5 erbij willen hebben als zijnde "De oplossing" van haar kant.

Ik had aangegeven bij de kiezen van de hond, dat ik met hem wel wilde fokken en Shows lopen.
En dat dus nu niet kon. Ze had op dat moment nog een reutje zitten Shidou, die wel 2 ballen had.
En na veel heen en weer gebeld en gemaild te hebben zijn we toen uiteindelijk overeen gekomen dat we Shidou dus erbij kochten voor 900 euro. Dat zou de huishond prijs dan zijn voor Aka.
Aka koste 1250 euro, en zo konden we als nog met Shidou alles doen wat we anders met Aka zouden willen gaan doen.

Omdat het volgens haar een misser van de natuur was en slechts op één reutje van toepassing was hebben we besloten dat te doen dus, want Aka wilden we ook niet meer kwijt.

We zouden dan Aka laten helpen wanneer het nodig was. Toen we Shidou hadden gekocht en trots op onze website vertelden dat we ook een broer van Aka erbij hadden, kregen we e-mail van eerst contact met D. Die had een reutje uit hetzelfde nest als Aka en Shidou. Mijn vraag was toen gelijk, heeft hij ook 2 ballen? Nee dus.... toen werd ik erg kwaad, want ze had ons dus voorgelogen over, maar één reu die dit had.
Heb toen een hele boel dierenartsen geïnformeerd via internet (ook die e-mail heb ik allemaal nog wel) en kreeg van een ieder hetzelfde te horen.... niet fokken, en al helemaal niet als er meerdere in het nest zitten met deze afwijking.

Toen weer de fokster gebeld en haar geconfronteerd met wat ik wist. Ik heb toen gezegd dat ik ook niets met Shidou zou kunnen, omdat het toch erfelijk is. En ook dat ze gelogen had.
Uiteindelijk hebben we toen voor elkaar gekregen dat we Shidou wel terug konden brengen (ook daar zijn e-mail berichten over). We hebben toen de betaalde 900 euro, na veel discussie, terug gekregen. Blijft dus dat we 1250 euro voor Aka hebben betaald, wel erg duur voor een hond
waar je eigenlijk niets mee kan.

Hierop hebben we toen ook diverse keren contact gehad met de rasvereniging, ook de eerder genoemde D. heeft een brief gestuurd, we hebben daar helemaal niets op terug gekregen.

Ook heb ik nog gebeld met de secretaris van de rasvereniging, van hem kreeg ik een antwoord dat ze er niets aan konden doen. Het was een zaak tussen koper en fokster.
Mijn vraag, waar dan een rasvereniging voor is? Mogen aangesloten fokkers dan zomaar liegen over crypto /monorgiede en andere erfelijke afwijkingen?
Dat moesten ze ook zelf weten.

Door hem werd ik echt afgesnauwd, en was daarom zo verbolgen dat ik direct mijn lidmaatschap van de rasvereniging heb opgezegd, en gezegd oké dan mag ik dus ook fokken met Aka.
Maar zelf had ik wel zoiets van in ieder geval niet met stamboom, want ik wil niet dat dit verder gaat in een bepaalde lijn, maar als huishond zijnde.

Misschien dom, maar dit was dus mijn reactie op de rasvereniging.

Nu hebben we dus ook echt de knoop door gehakt en is Aka intussen gecastreerd door middel van een buikoperatie. En nu hebben we dus een hond waar we heel goed en lief voor zijn, het dier kan er immers helemaal niets aan doen en is mij er even goed om, waar we alsnog niets meer mee kunnen.

Ik hoop dat je er uit wijs kan worden wat er nu precies gebeurd is, en dat we dus op een verschrikkelijke manier zijn beetgenomen.
Ook voel me ook door de rasvereniging danig in de kou gezet.
Bedankt voor jullie moeite en eventuele medewerking.

Tot zover het verhaal, wat zeker nog een staartje zal krijgen....

En wees gewaarschuwd voor u besluit een hond te kopen, doe dat zeker niet bij de genoemde fokster."

Weten anderen ook nog waar het om ging.
Laatst gewijzigd door marian* op 20 apr 2005 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Alleen staat alles er nu met naam en toenaam... :denken:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

dat is het stuk dat op haar eigen site staat.

wat is een monodinges reu? :denken:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

massam schreef:
wat is een monodinges reu? :denken:
Dat is een reu met slechts 1 ingedaald testikel (bal).
marian*
Erelid
Contacteer:

LongFields schreef:Alleen staat alles er nu met naam en toenaam... :denken:
Zo staat het op haar eigen website;heb het veranderd.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

LongFields schreef:Alleen staat alles er nu met naam en toenaam... :denken:
Inderdaad en ik vind dit erg lijken op het willens en wetens zwart maken van de betreffende fokker. Als je werkelijk je recht wil halen, maak er dan een rechtzaak van maar doe het niet op deze manier.
Verder vind ik het ook niet echt blijk geven van achter je woorden staan, als je bij een aantal reacties die niet in je straatje passen meteen de tekst verwijderd.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Juist dat mag want dat valt onder broodfok of gewoon ordinaire hondenhandel.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
marian*
Erelid
Contacteer:

Account is ook weg.....
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hmmm.....2 nesten gehad van een monorchide reu die ook pas 17 maanden oud is nu :eek:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

marian* schreef:Account is ook weg.....
Tja, sommige mensen nemen meteen de benen als ze kritiek krijgen :19: :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie