Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chello wordt zo waaks

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

estelle

Chello wordt zo waaks

Ongelezen bericht door estelle »

Even benieuwd hoe jullie erop zouden reageren.

Vorig jaar zijn wij van een flat verhuisd naar een 2 onder 1 kap met veel grond eromheen. Op de flat liepen ze elke dag wel aangelijnd de rondes.
Sinds we verhuisd zijn hebben Chello en Ghaya nooit meer een lijn omgehad, ze rennen los het huis uit, vliegen het weiland op etc.
Ook bij de losloopgebieden komt er geen lijn aan te pas.

Nu was Chello al een behoorlijk zelfverzekerde kerel maar nu wordt hij steeds zelfverzekerder, heb ik het idee.
Hij liep mij bijv. vaak omver, luisterde buiten slecht en ging lekker zijn eigen gang.
Heb toen weer even wat regels ingevoerd voor hem zoals dat hij eerst op de mat moet gaan zitten, dan doe ik de deur open en als ik het zeg mag hij naar buiten en dat moet hij dan rustig doen dus niet als een idioot de deur uitstormen.
totaan de weg moest hij volgen en eenmaal bij de weg mocht hij 'vrij' .

Het leek wel iets te helpen.
In huis werd hij erg waaks.
Onze buren zijn tevens onze beste vrienden en komen hier elke dag wel een keer binnen wandelen. Voor de verhuizing kenden onze honden hen ook al. Ook komen we hen natuurlijk op en rond het erf tegen, we zitten gezamenlijk buiten etc etc. We bekommeren ons met z'n allen om de 9 honden.
Chello gaat ook veel met hen mee uit wandelen. Hij kent ze dus door en door en zij kennen Chello door en door.

Nu het punt. In het begin sloeg Chello alleen gewoon aan als ze binnen kwamen, ookal hoorde hij aan hun stem dat zij het waren....hij moest even blaffen. Na een 'genoeg' was dat dan wel over.
Maar nu gaat hij zelfs bij grommen, vooral als het de buurman is. En niet alleen bij het binnen komen.
De buurman zit dan bijv. al lang en breed op de bank, Chello houdt hem nauwlettend in de gaten en als de buurman dan opstapt om even wat drinken te pakken dan ligt Chello gewoon te grommen naar hem.
Ook probeert hij zoz nu en dan de weg te blokeren van de buurman.
Vorige week wilde ik de buurman iets laten zien in onze kast, Chello had uiteraard weer enorm geblaft en gegromd en op een gegeven momenet zie ik hem gewoon naar het been van de buurman happen. Ik hebhem daarop behoorlijk boos verteld dat hij dat gvd uit z'n achterlijke kop moest laten en heb hem af gelegd.

Nu vanavond zit de buurman hier weer, loopt naar m'n vriend toe om iets op de pc te bekijken en uiteraard ligt Chello weer te grommen en te loeren naar de buurman.

Waarom doet hij dat nou??? Wat is de beste manier om hierop te reageren??? Zou het te maken kunnen hebben met Rosalie?
met vreemd bezoek leg ik hem nu in de grote schuur omdat ik hem dus gewoon niet meer 100% vertrouw en ik hem op dit moment gewoon in staat acht te bijten en dat wil ik natuurlijk absoluut voorkomen.

iemand tips?? advies??
Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Ik denk dat 't heel veel met Rosalie te maken heeft.
Ik zou hem duidelijk maken waar z'n plaats is en wel heel erg snel, voor er ongelukken gebeuren.
Hij moet een behorlijk stap terug doen :ok:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Hij doet zo, omdat hij denkt dat hij dat KAN doen. Kortom, even opletten dus. De huisregels even wat aanscherpen.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

In hoeverre behoort je buurman tot de roedel? is het niet puur een rangordeconflict inplaats van waaksheid tegen vreemden?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
estelle

Eline* schreef:In hoeverre behoort je buurman tot de roedel? is het niet puur een rangordeconflict inplaats van waaksheid tegen vreemden?
bedoel je dan een rangordeconflict met de buurman of met ons??
DE buurman behoort volgens mij wel aardig tot de roedel, ze zien ze elke dag meerdere keren en ze gaan ook regelmatig met de buren op stap, of spelen met hem buiten op het veld e.d.

We zijn ook allemaal erg makkelijk met elkaars honden. We corrigeren elkaars honden, weten wat we wel en niet willen hebben e.d.
De honden luisteren ook naar ons allemaal en zien ons toch wel min of meer als allemaal hun baasjes.

Chello doet het ook absoluut niet bij de buurvrouw of bij ons ofzo. Echt alleen bij de buurman. Overigens is hij naar echt vreemden ook niet leuk meer maar dan gaaqt het echt om Rosalie. Vreemden mogen van Chello bijv. niet bij de box komen en als ze met Rosalie zitten dan zit hij er bovenop en houdt alles in de gaten.
estelle

Joy C schreef:Hij doet zo, omdat hij denkt dat hij dat KAN doen. Kortom, even opletten dus. De huisregels even wat aanscherpen.
Ik heb de regels ook wat aangescherpt, hij moet weer gewoon luisteren. Klinkt stom maar voorheen boeide het me niet als hij de deur uitvloog om het veld op te vliegen, nu wil ik dat hij normaal naar buiten gaat en wacht tot ik zeg dat hij het veld op mag.
Ook langs de weg moet hij weer wat meer oefeningen doen zoals 'wachten' e.d.

Hij begon namelijk behoorlijk allemaal te doen wat hij zelf wel wilde en kwam dan weer eens kijken als je hem al 10x geroepen had. Hij vond het allemaal wel best.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

estelle schreef:
Eline* schreef:In hoeverre behoort je buurman tot de roedel? is het niet puur een rangordeconflict inplaats van waaksheid tegen vreemden?
bedoel je dan een rangordeconflict met de buurman of met ons??

Met de buurman. Als hij tot de roedel behoort kan het zijn dat Chello daarom de strijd met hem aangaat. De buurman zal dan dus zelf op conflictvermijdende wijze zijn rang duidelijk moeten gaan maken. Het conflict lijkt me niet handig aan te gaan. :wink:
Ik denk dat jullie daar dan dus niet zo bar veel aan kunnen doen, behalve je hond aangeven dat je dat niet pikt..maar de buurman zelf zal zijn rang moeten verhogen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
estelle

Okay daar dachten wij dus ook aan, omdat hij het dus niet in die mate bij ons of de buurvrouw probeert.

Dank je!
Coyo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Coyo »

Ik denk ook dat Chelllo gewoon denkt dat hij het wel kan maken bij Hans, hoor Estelle. Hans is toch wat terughoudend om hem te corrigeren, en dat weet Chel natuurlijk dondersgoed. Misschien moet Hans even een poosje wat gehoorzaamheid trainen met Chel... En dat hij het bij mij niet doet... Ik doe natuurlijk ook heel veel met hem waar jij/julie niet bij zijn. Als Hans met hem op het veld is of wat dan ook, is er eigelijk altijd wel een van ons bij... Maar ik zal Hans nog wel een beetje instrueren, dat hij het toch zelf moet oplossen met Chello... :mrgreen:
Groetjes Marjanne, Coyo, Ulli, Egan, Kayleigh & Sam

...Wanneer de inspiratie niet werkt, heeft het verstand er snel genoeg van...
estelle

Joehoeeeee we gaan fijn Hans instrueren!!! :mrgreen:

ps; leuk he dat je weer internet hebt! :ok: :cheer:
jose2diever
Actief

Ongelezen bericht door jose2diever »

Klinkt inderdaad als een dominatie probleem tussen de hond en de buurman. Zoals in de andere reacties al gezegd moeten de lijntjes strakker gemaakt worden. Niet alleen de buurman moet zijn rang verhogen maar ook jullie zelf. Jij bent d eranghoogste en jij bepaalt of er gewaakt wordt of niet.

Omdat er vaak nog iemand bij is als de buurman samen is met de hond kom je eerder in de situatie dat de hond dominatie gaat vertonen tegen de buurman. Misschien is het wel een paar keer voorgekomen dat de buurman een commando heeft gegeven waarnaar de hond niet heeft geluisterd. Als het commando dan door iemand asnders wordt opgelegd om hem toch het commando te laten uitvoeren zeg je eigenlijk tegen de hond: nee je hoeft niet naar hem te luisteren, maar wel naar mij. Zodra een persoon een commando heeft gegeven dan moet ook diezelfde persoon dit afmaken. Dus geen commando's overnemen.
Groetjes,
het baasje van Diever
estelle

hmmm daar heb je wel een punt.
Vaak als onze mannen de honden iets opdragen te doen en er wordt niet gehoorzaamd dan trekken wij gelijk onze scheur open zodat ze het alsnog doen...

Ook zitten onze mannen vrijwel nooit alleen op het veld e.d. met de honden, of ikzelf ben erbij of de buurvrouw en vaak 'regelen' wij dan het hele zooitje.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”