Een van de drie (Quiero) woont nog steeds bij mij en met hem gaat het allemaal wat langzamer, hij is ook een jaar ouder dan de andere twee (hij is drie) en dat is goed te merken. Hij is veel en veel angstiger. Hij kan nog niet aan de riem lopen, want dat betekent grote paniek. Zindelijk maken is daardoor ook wat moeilijker, maar hij doet vrijwel alles in de tuin. Aaien wil absoluut nog niet. Hij wordt wel wat nieuwsgieriger naar mij toe en durft zelfs redelijk dichtbij te komen, maar zodra ik ook maar beweeg of aanstalten maak om hem te aaien rent hij weer weg. Vrij snel daarna komt hij wel weer kijken, maar meer dan snuffelen durft hij niet. 's avonds slaapt hij trouwens wel op bed, ik ben blijkbaar een stuk minder eng als ik slaap.
Nu naar m'n vraag... voor Quiero heb ik een kleine bench in de hoek van de kamer staan. In het begin zat hij dag en nacht in de bench (uit zichzelf, want het deurtje staat altijd open), hij at en dronk zelfs in de bench. Tegenwoordig eet hij nog wel in de bench, maar ligt hij af en toe ook in de mand die naast m'n bureau staat. Hij ligt vrij ontspannen, maar zodra er wat gebeurt is hij wel meteen weer klaarwakker. Ik vraag me dus af of ik de bench weg moet halen, zodat hij gedwongen wordt om wat meer in het gezinsleven mee te draaien. Als ik de bench weghaal betekent dat dat hij zich niet meer kan afsluiten van wat er gebeurt. Het betekent ook dat de andere honden en ik wat vaker langs hem heen zullen lopen en dat hij zich minder beschermt voelt door de bench.
Malu heb ik altijd met rust gelaten en nooit onder zachte dwang ook maar iets laten doen. Maar Malu was al 9 toen ze hier kwam en ik had absoluut geen verwachtingen voor haar. Van Quiero hoop ik dat hij op z'n 3e toch nog een heel eind kan komen qua vertrouwen en een zo 'normaal' mogelijk hondenleven kan leiden. De eerste stap daarin is natuurlijk mij te leren vertrouwen en met zichzelf opsluiten in de bench lukt dat niet ben ik bang. Wat denken jullie??