Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vers vlees

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising
Aantal honden: 1

Vers vlees

Ongelezen bericht door Saartje »

Ik was van plan om volgende week eens langs de slager te gaan om voor Leo wat vlees te halen.
Die slager slacht niet zelf, maar rijdt 2 keer per week naar een andere plaats om daar vlees te halen, daar wordt wel geslacht.
Dus dan zou ie wat slachtafval ofzo kunnen meebrengen.
Maar.. ik heb dus geen idee waar ik naar moet vragen.
Ik wil Leo 1 of 2 keer per week vers vlees geven en misschien over een tijd helemaal overschakelen, kan dat?
Waar zou ik dan mee moeten beginnen?
Ik heb gelezen over kippennekken en kippenkarkasjes enzo, maar is dat wel geschikt als voeding voor een hele dag of moet ik ook nog brokken bijvoeren (mengen lijkt me niet goed)?
Misschien zijn het wat stomme vragen, maargoed :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

mijn slager levert het niet omdat ze dan apart zouden moeten rijden omdat orgaan en slachtafval niet tegelijk met "goed" vlees mag worden vervoerd...
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Ik kan je alleen maar vertellen hoe wij het doen. (de meningen in barfland zijn nogal verdeeld :mrgreen: )

Wij zijn van de puppybrokken naar KVV en toen vrij snel naar echt rauw gegaan. (bij de KVV kregen ze ook al eendagskuikens overigens)
We zijn gewoon begonnen met wat kipkarbo's, even doek er overheen en kapot slaan de eerste paar keren.
Daarna wat kopvlees (dat duurt even met verteren) runderhart, lever, wat zachte schapenbotten etc.

Eigenlijk helemaal geen problemen gehad en nu verkopen we het zelfs hobbymatig aan andere barfers. Als je alleen kip geeft wordt de ontlasting wel dun en een beetje gelig/oranje. Combineren met brokken zou ik persoonlijk niet doen, begin met 1 dagje in de week en bouw het eventueel daarna uit. Let gewoon goed op je hond en zijn ontlasting, echt fout kun je het met barfen niet snel doen.
Geef in het begin gewoon kleine porties zodat het makkelijk verteerd kan worden, dus niet 1 grote hoop 1 keer per dag maar doe het dan in 2 keer bijv. ook weer niet te vaak want dan krijgen die darmpjes geen rust. :mrgreen:

Het leuke is wel dat het behoorlijk loont, vacht en levendigheid gaan zienderogen vooruit. Duur is het ook niet als je je adresjes weet en durf zelfs te stellen dat het goedkoper is dan premiumvoer. (dat toch al gauw een euro of 2 per kg is omgerekend)
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

bianca83 schreef:Ik kan je alleen maar vertellen hoe wij het doen. (de meningen in barfland zijn nogal verdeeld :mrgreen: )

Wij zijn van de puppybrokken naar KVV en toen vrij snel naar echt rauw gegaan. (bij de KVV kregen ze ook al eendagskuikens overigens)
We zijn gewoon begonnen met wat kipkarbo's, even doek er overheen en kapot slaan de eerste paar keren.
Daarna wat kopvlees (dat duurt even met verteren) runderhart, lever, wat zachte schapenbotten etc.

Eigenlijk helemaal geen problemen gehad en nu verkopen we het zelfs hobbymatig aan andere barfers. Als je alleen kip geeft wordt de ontlasting wel dun en een beetje gelig/oranje. Combineren met brokken zou ik persoonlijk niet doen, begin met 1 dagje in de week en bouw het eventueel daarna uit. Let gewoon goed op je hond en zijn ontlasting, echt fout kun je het met barfen niet snel doen.
Geef in het begin gewoon kleine porties zodat het makkelijk verteerd kan worden, dus niet 1 grote hoop 1 keer per dag maar doe het dan in 2 keer bijv. ook weer niet te vaak want dan krijgen die darmpjes geen rust. :mrgreen:

Het leuke is wel dat het behoorlijk loont, vacht en levendigheid gaan zienderogen vooruit. Duur is het ook niet als je je adresjes weet en durf zelfs te stellen dat het goedkoper is dan premiumvoer. (dat toch al gauw een euro of 2 per kg is omgerekend)
Goedkoper is het zeker, ik heb nogal duur voer omdat Leo niet goed reageerde op ander voer, vandaar ook een beetje dat ik dit wil proberen :wink:
Maar dat kan dus wel, 1 of 2 dagen in de week.
Wat zijn kipkarbo's en waar moet ik naar vragen als ik kopvlees wil hebben?
Voordat ik dalijk met iets verkeerds thuis kom :mrgreen:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

massam schreef:mijn slager levert het niet omdat ze dan apart zouden moeten rijden omdat orgaan en slachtafval niet tegelijk met "goed" vlees mag worden vervoerd...
Anders zou ik er desnoods met iemand anders heen kunnen rijden, het is niet zo ver weg.
Alleen gaat dat dan niet elke week, maar dat vlees blijft in de vriezer toch wel een tijdje goed?
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Als je kopvlees wilt hebben dan kun je gewoon vragen naar kopvlees, zo heet het nou eenmaal, kan ik ook niets aan doen. Het is het vlees wat aan de kop vastzit. Helaas heb ik op onze site nog geen foto staan maar zal dinsdag een foto maken, dan kun je zien hoe het eruit ziet.
Vlees blijft wel een tijdje goed hoor in de vriezer. Als mensen bij ons vlees komen halen dan halen ze ook gelijk voor 1 of 2 maanden tegelijk.
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Oke, ik dacht van een koei of schaap ofzo, maar maakt dat niet uit?
Ik heb er nu al zin in, ik ben al weet ik hoe lang vegetarier, kom ik daar aanzetten in een slachterij. Of ik wat lekkere runderhartjes kan meenemen :smile2: .
Oh en hoe zit dat trouwens met water, ik las ergens op een site dat je bij botten het water een half uurtje moet weghalen.
Waar is dat voor?
Ik heb niet echt verstand van vlees dus ik hoop dat hij dit geweldige plan van mij gaat overleven :mrgreen:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Re: Vers vlees

Ongelezen bericht door ien »

Saartje schreef:Ik wil Leo 1 of 2 keer per week vers vlees geven en misschien over een tijd helemaal overschakelen, kan dat?
Waar zou ik dan mee moeten beginnen?
Ik heb gelezen over kippennekken en kippenkarkasjes enzo, maar is dat wel geschikt als voeding voor een hele dag of moet ik ook nog brokken bijvoeren (mengen lijkt me niet goed)?
Misschien zijn het wat stomme vragen, maargoed :wink:
zijn geen stomme vragen ..kom op zeg :boos: :wink: voor heel veel mensen is dit een volkomen nieuwe manier van voeden dussse..is niet zo gek dat je met je oren zit te klapperen :mrgreen:
Ik wil nog wat aanvullen wat er al staat.
Je hebt het over vers vlees,slachtafval.
Dat is prima materiaal, maaaar!! dit is een onderdeel van een complete maaltijd.
Dus gewoon een keertje vlees geven is prima,maar dit mag niet meerder keren als maaltijd zo gegeven worden
Daar moeten botten bij gevoerd worden, anders loopt de verhouding scheef.
De kippennekken hebben een prima verhouding van bot en vlees, dit kan je gewoon eens tussendoor geven als maaltijd en portie brokken minderen op die dag.
dus s'morgens wat broken en s'avonds een paar nekken
Kipkarkas is een ander verhaal. Karkassen die fabrieksmatig gestript zijn, zijn nogal kaal.daar moet je dus wat vlees bij geven.
Er zijn ook karkassen die goed vleesig zijn en daar hoef je geen extra vlees bij te geven.
doe het zelfde als die nekken..gewoon s'morgens een handje brokken en s'avonds een karkas.
Begin voorzichtig en blijf er bij!
Leer kijken hoe je hond de botten eet!!
succes!
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Saartje schreef:Oh en hoe zit dat trouwens met water, ik las ergens op een site dat je bij botten het water een half uurtje moet weghalen.
Waar is dat voor?
:
Ik zal het stukje over vertering van voedsel in een hondenmaag weer eens opzoeken..is wel leuk om te lezen hoe dit in zijn werk gaat.
Ik heb niet echt verstand van vlees dus ik hoop dat hij dit geweldige plan van mij gaat overleven :mrgreen
ga ook nog eens lekker verder inlezen :ok: in de zoekmachine hier staat al heel veel over barfen
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Ik ben er achter gekomen dat ze bij die slachterij geen kippen slachten.
Er staat dinsdags op de markt hier wel altijd een kraam met allerlei soorten kippenvlees enzo, kan ik het daaraan vragen?
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

ien schreef:
Saartje schreef:Oh en hoe zit dat trouwens met water, ik las ergens op een site dat je bij botten het water een half uurtje moet weghalen.
Waar is dat voor?
:
Ik zal het stukje over vertering van voedsel in een hondenmaag weer eens opzoeken..is wel leuk om te lezen hoe dit in zijn werk gaat.
Ik heb niet echt verstand van vlees dus ik hoop dat hij dit geweldige plan van mij gaat overleven :mrgreen
ga ook nog eens lekker verder inlezen :ok: in de zoekmachine hier staat al heel veel over barfen
Bedankt (ook voor je andere bericht), ik ga vanavond of morgen eens hier op het forum zoeken :ok:
Het lijkt me ook interessant om te lezen over hoe dat nou allemaal zit, want van 10 minuten informatie zoeken komen er weer 100 vragen bij :mrgreen:
Net lees ik weer iets over hele ontgiftingsprocessen enzo.
Dit gaat nog leuk worden!
Maargoed, ik ga dus eerst heel rustig aan beginnen met 1 dagje in de week en als dat allemaal goed gaat kan ik wel eens iets anders geven. :ok:
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Saartje schreef:Oke, ik dacht van een koei of schaap ofzo, maar maakt dat niet uit?
Ik heb er nu al zin in, ik ben al weet ik hoe lang vegetarier, kom ik daar aanzetten in een slachterij. Of ik wat lekkere runderhartjes kan meenemen :smile2: .
Oh en hoe zit dat trouwens met water, ik las ergens op een site dat je bij botten het water een half uurtje moet weghalen.
Waar is dat voor?
Ik heb niet echt verstand van vlees dus ik hoop dat hij dit geweldige plan van mij gaat overleven :mrgreen:
Koe of schaap verschilt wel iets van samenstelling maar niet heel veel. Schaap wordt iets beter verdragen door honden. (zeker lam, dierenartsen geven dan ook vaak het advies om lamshart te voeren)

Bereid je wel even voor op je bezoekje aan een slachterij, je gaat dingen zien als je pech hebt die je liever niet wil weten over vlees. Scheelt dat je zelf geen vlees eet en er dus wat neutraler naar kan kijken.
Prijzen worden vaak middels handjeklap bepaalt, kijk voor je gaat even wat alles ongeveer kost. :)

Bij het geven botten is het belangrijk dat zoveel mogelijk verteerd wordt, haal je het water niet weg dan gaan ze vrij veel drinken na het eten van bot en krijgt het niet de tijd om verteert en opgenomen te kunnen worden kort uitgelegd.
Afbeelding
Tinkel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tinkel »

Bbrrrr die foto's op die website :N:
Wij gaven de honden vroeger wel pens, maar dan aan stukjes uit zo'n zakje. Dat was al smerig, maar als ik zoiets zie ga ik echt over mn nek. Snap ineens weer waarom ik zelf vegetarisch ben :smile:

Nee mocht ik ooit vlees gaan voeen worden het wel van die zakjes :mrgreen:
bianca83
Zeer actief

Tinkel schreef:Bbrrrr die foto's op die website :N:
Wij gaven de honden vroeger wel pens, maar dan aan stukjes uit zo'n zakje. Dat was al smerig, maar als ik zoiets zie ga ik echt over mn nek. Snap ineens weer waarom ik zelf vegetarisch ben :smile:

Op onze site bedoel je? Valt mee toch, je went er snel aan hoor. :mrgreen: Enige wat (voor ons) niet went is de geur van pens, daar moet je van houden denk ik dan maar.

Voor de rest is het simpel, verstand op nul, portie snijden en goed de handjes wassen. :mrgreen:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Saartje schreef:Ik ben er achter gekomen dat ze bij die slachterij geen kippen slachten.
Er staat dinsdags op de markt hier wel altijd een kraam met allerlei soorten kippenvlees enzo, kan ik het daaraan vragen?
ja..gewoon vragen of die kipkarkassen verkoopt, mocht die moeilijk doen dan zeg je maar voor de soep :wink: of je maalt het tot gehakt voor je poes of hond.
Mijnpoelier zijn hond krijgt he took maa rer zijn poeliers waarvan je een hele preek kan verwachten.
dus gewoon voorzichtig beginnen met vragen.
Ook kippennekken kan je naar vragen.
vleugeltjes zijn er altijd wel.
Even platslaan of inknippen bij het gewricht van de vleugel en vleugel even vasthouden en laat maar proberen!
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

heb je deze wel eens gezien?? :smile:

http://photobucket.com/albums/v417/barf-natuurlijk/

Wist je overigens dat er steeds meer mensen zijn die geen vlees eten hun honden overschakelen op natuurlijke voeding?? [en dan geen zakjes maar de onderdelen??
je hond zou je er een plezier mee doen :ok:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Afbeelding
Afbeelding
Deze zijn leuk :mrgreen:
Ik eet zelf trouwens ook geen vlees, maar als ik al die honden zo ontzettend zie genieten van hun maaltje vers vlees, dat is echt leuk om te zien.
Ik zou zelf ook niet elke dag een bord bruine korreltjes willen eigenlijk :N:
Ik ga zaterdag even langs de poelier, ik geloof dat hij er dan weer staat.
Kan ik trouwens voor m'n kater (omdat ik die foto zo zag dacht ik er aan) ook bijvoorbeeld wat kippennekjes meenemen?
De poes eet dat niet denk ik, zij heeft geen tanden en is al over de 20 :mrgreen:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

bianca83 schreef:

Op onze site bedoel je? Valt mee toch, je went er snel aan hoor. :mrgreen: Enige wat (voor ons) niet went is de geur van pens, daar moet je van houden denk ik dan maar.

Voor de rest is het simpel, verstand op nul, portie snijden en goed de handjes wassen. :mrgreen:
Goh, jullie zitten niet echt ver bij mij vandaan. Jullie hebben altijd van alles in huis?

Ik geef op dit moment wel eens rundernkieën, of een kippepootje, maar veel verder dan dat ben ik nog nooit geweest. Rodi geef ik ook wel eens. Ik zou best interesse hebben. Ik heb 3 herders. Hoe weet ik hoeveel ik nu moet/mag geven?
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Joy C schreef: Goh, jullie zitten niet echt ver bij mij vandaan. Jullie hebben altijd van alles in huis?

Ik geef op dit moment wel eens rundernkieën, of een kippepootje, maar veel verder dan dat ben ik nog nooit geweest. Rodi geef ik ook wel eens. Ik zou best interesse hebben. Ik heb 3 herders. Hoe weet ik hoeveel ik nu moet/mag geven?
Hoe is de maaltijd bevallen?
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Foutje, dubbel. :mrgreen:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Hee, zijn die 3 musketiers nu al aan het vers vlees gegaan? :mrgreen:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Even nog een vraagje, kan ik hem ook kippenvleugeltjes geven?
Ze hadden deze week geen kippennekken :mrgreen:
Ik vind het echt zo stom he, als vegetarier bij een vleeskraam om kippennekken staan vragen :smile2:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Saartje schreef:Even nog een vraagje, kan ik hem ook kippenvleugeltjes geven?
Ze hadden deze week geen kippennekken :mrgreen:
Ik vind het echt zo stom he, als vegetarier bij een vleeskraam om kippennekken staan vragen :smile2:
Ja, natuurlijk! Aan vleugeltjes zit ook vel, da's ook goed. Ik vind het juist goed dat je als vegetariër kippenekken gaat vragen voor je hond. Beter dan dat je je hond ook vegetariër maakt :wink:
Saartje
Zeer actief

Oke, en moet ik dat nog ergens inknippen ofzo (dat stond ergens dacht ik)?
Dat mens van die kraam zei dat ik het eerst even moet koken maar dat hoeft toch niet?
Ik kan leo dus straks z'n eerste vleugeltje geven :cheer:
Wat een gedoe zeg! :mrgreen:
Er was hier een tijd terug iemand op het forum die een 'vegetarische' hond had omdat ze zelf ook allemaal geen vlees aten daar, arm beest.
Afbeelding
Marion.

Saartje schreef:Ik kan leo dus straks z'n eerste vleugeltje geven :cheer:
Wat een gedoe zeg! :mrgreen:
Is Leo gulzig, of kauwt hij netjes? Als hij schrokt kun je de vleugel platslaan, maar anders zou ik hem in zijn geheel geven. En nee, niet koken dus.
Foto's?
Saartje
Zeer actief

Hij doet altijd alsof hij helemaal uitgehongerd is, dus ik ga ze maar plat meppen :mrgreen:
Foto's komen er aan als hij uitgegeten is :mrgreen:
Afbeelding
Saartje
Zeer actief

Hahaha, mislukte poging nr. 1
Ik krijg dat ding met geen mogelijkheid platgeslagen, er zit een keihard bot in en er gebeurt helemaal niets :smile:
Afbeelding
Marion.

Saartje schreef:Hahaha, mislukte poging nr. 1
Ik krijg dat ding met geen mogelijkheid platgeslagen, er zit een keihard bot in en er gebeurt helemaal niets :smile:
Jawel joh! Theedoek eroverheen en hamer erop. Die botjes in een vleugel zijn miniscuul. Anders zou ik hem gewoon heel geven hoor, kan geen kwaad.
Saartje
Zeer actief

Hij heeft de hele vloer nog afgelikt, hij vond het heerlijk! :cheer:
Afbeelding
Marion.

Saartje schreef:Hij heeft de hele vloer nog afgelikt, hij vond het heerlijk! :cheer:
Kom maar op met die foto's dan :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”