Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik lust geen brokken

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ik lust geen brokken

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram kreeg bij de fokker versvoer en nauwelijks brokken. De eerste weken heb ik hem ook alleen versvlees gegeven, maar nu wil ik toch wel graag dat hij ook brokken leert eten. Dit ivm dagopvang (brokken is zoveel makkelijker) en vakanties (ook makkelijker). Daarnaast heeft de dierenarts gezegd dat ik echt geen dierenbeul ben als ik brokken geef :wink:

Ik zou dus graag drie dagen brokken (Farmfood) willen geven (dagopvang dagen) en de andere dagen versvlees (Duck).

Maar ja, meneertje eet dus geen brokken. Ik probeer het nu om de dag. Gisteren deed ik weer brokken in de bak met een klein beetje versvlees (om hem te laten wennen). Hij eet alleen het kleine beetje versvlees op en kijkt me dan aan 'Ik lust geen brokken'. Zo gaat het drie keer per dag.

Vandaag krijgt hij weer versvlees en eet hij z'n buikje rond.

Hoe krijg ik de kleine man aan de brokken?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Bram weet gewoon heel goed wat het allerbeste voor hem is :wink:

Maar ik heb helaas geen idee hoe je hem aan de brokken kan krijgen. Misschien weken in wat bouilion? Dan wordt het wat sompiger, en extra lekker wellicht?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Bram weet gewoon heel goed wat het allerbeste voor hem is :wink:

Maar ik heb helaas geen idee hoe je hem aan de brokken kan krijgen. Misschien weken in wat bouilion? Dan wordt het wat sompiger, en extra lekker wellicht?
Ja, ik snap het ook wel hoor. Ik zou zelf ook kiezen voor versvlees, maar ik kan straks geen vriezer meenemen naar Vlieland.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:

Ja, ik snap het ook wel hoor. Ik zou zelf ook kiezen voor versvlees, maar ik kan straks geen vriezer meenemen naar Vlieland.
Nee, da's lastig. De Nutro brokken waren zeker ook geen succes?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:

Nee, da's lastig. De Nutro brokken waren zeker ook geen succes?
Die ga ik morgen eens proberen. Maar het zou zo mooi zijn als hij Farm Food gaat eten, juist die combi van versvlees met die brok wordt me vaak aangeraden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Misschien een beetje nat maken, dan eten ze het ook wel op, beetje visolie erdoor mengen helpt ook vaak, het is effe wennen voor hem denk ik.
aschra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door aschra »

als je zijn vlees geeft iedere keer een paar brokjes erdoor heen prakken.

en buiten belonen met farm food brokjes, ga hij ook gelijk aan de smaak wennen
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Tja, ik denk toch ook een of ander smaakmakertje erdoor... beetje geraspte kaas of zo? En dan beetje natmaken? Hier bij mij hetzelfde hoor, toen ze nog brokken kregen, steeds weer een hele toer om de bak leeg te krijgen.

Toen ik laatst op vakantie naar Texel ging, nam ik gewoon diepvriesversvlees mee... maar ja in het huisje was wel een vriezer aanwezig...

Dat de combi van versvlees en brokken je wordt aangeraden begrijp ik niet helemaal. Is toch zeker niet beter dan alleen versvlees. Of bedoel je voor het gemak, zoals in jouw situatie? Dan kan ik het wel begrijpen. Hoewel je Bram als hij wat ouder is gewoon een keer per dag versvlees zou kunnen voeren, zodat de dagopvang er geen omkijken naar heeft.

Hoe dan ook veel succes, het is zoveel leuker en makkelijker als je hond zijn eten graag en snel verorbert...
Gerrit de Weerd
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gerrit de Weerd »

aschra schreef:als je zijn vlees geeft iedere keer een paar brokjes erdoor heen prakken.

en buiten belonen met farm food brokjes, ga hij ook gelijk aan de smaak wennen
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Niet teveel bouillon anders is het weer heel zout en dat is ook niet goed voor hem. :wink:

Voor de dagopvang heb ik geen oplossing maar als je een goede vriezer hebt die kan koelen tot -18 (3 sterren oid?) dan kan je dit makkelijk meenemen op vakanties, gooi het gewoon direct in de koelkast en het blijft nog bijna een week bevroren. (wel even zakje eromheen doen voor eventueel lekken) De rest kan je eventueel in het vriesvakje leggen? (neem aan dat ie geen kilo's per dag weg vreet. :mrgreen: )
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier lust Birdy ook geen brokken, alleen natvoer.
Ik laat de brokjes nu weken en doe er dan wat leverpastei op.
Dat vind ze heerlijk.
:ok:
Zoek stok!
Zeer actief

bianca83 schreef: Voor de dagopvang heb ik geen oplossing maar als je een goede vriezer hebt die kan koelen tot -18 (3 sterren oid?) dan kan je dit makkelijk meenemen op vakanties, gooi het gewoon direct in de koelkast en het blijft nog bijna een week bevroren. (wel even zakje eromheen doen voor eventueel lekken) De rest kan je eventueel in het vriesvakje leggen? (neem aan dat ie geen kilo's per dag weg vreet. :mrgreen: )
Het zou wel kunnen hoor, dat ik gewoon Duck bij de dagopvang leg en idd ook op vakantie versvlees meeneem. Maar het blijft een gedoe. We gaan ook weleens een weekendje naar een hotel. En om dan te vragen of de Duck in de vriezer in hun keuken mag liggen, gaat wel erg ver.

Al met al zou het gewoon superhandig zijn als hij brokken zou eten. En juist omdat ik van veel mensen hoor dat de hond en versvlees en brokken eet, wil ik het ook proberen.

Als het echt niet lukt, houdt het op.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Anna Penta schreef:
Dat de combi van versvlees en brokken je wordt aangeraden begrijp ik niet helemaal. Is toch zeker niet beter dan alleen versvlees.
Nee dat bedoel ik niet. Ik geloof zelf heilig in versvlees, maar wil dat hij daarnaast brokken lust (omdat het gewoon veel makkelijker is). Als je combineert, schijnen Duck en Farmfood goed samen te gaan. Dat bedoelde ik.

Ook uitgebreid met m'n dierenarts gesproken. Die raadde me zelfs aan om helemaal over te gaan op Farm Food of Royal Canin ofzo. Maar ik heb zelf een voorkeur voor versvlees.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
sabrinasj
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sabrinasj »

Of brokken mengen met blikvoer dan zit het blikvoer echt vast aan de brok.
mijn honden lusten ook geen brokken maar wel met natblikvoer erdoor en een beetje laauw water dat de brokken niet zo hard zijn.
sabrina
Djinny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Djinny »

Zoek stok! schreef: Al met al zou het gewoon superhandig zijn als hij brokken zou eten. En juist omdat ik van veel mensen hoor dat de hond en versvlees en brokken eet, wil ik het ook proberen.

Djinny wil ook alleen nog maar Duck.
Bij haar hoef ik niet meer aan te komen met brokken.
's Morgens at ze de brokken nog op, 's middags liet ze de helft staan en 's avonds ging ze niet eens meer naar haar voerbak kijken.
Dus nu alleen nog maar vers.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Zoek stok! schreef:Ook uitgebreid met m'n dierenarts gesproken. Die raadde me zelfs aan om helemaal over te gaan op Farm Food of Royal Canin ofzo. Maar ik heb zelf een voorkeur voor versvlees.
Hoi Zoek stok!

Hoe heet je eigenlijk? Dat praat iets makkelijker :wink:

Ik zou qua voeding niet teveel op je dierenarts afgaan. Je vroeg je ergens anders in een topic af waar die mega-drollen (bruin, flebberig) vandaan kwamen. Die komen niet zozeer van grote honden. Die komen van verkeerde voeding. In drollen komen alle afvalstoffen. Dus alles waar een honden-spijsvertering niets mee kan, komt in de ontlasting. Die bruine dunne flebbers zijn dus Frolic-poep. Of Pedigree-poep. Er komt in elk geval heel veel uit, waar honden niets mee kunnen.

Mijn Goldens produceren drollen net zo groot als jouw oogst van vanochtend. Ook maar 2, hooguit 3x per dag. En die honden van mij zijn dus 35 en 40 kilo, met navenant eten. Voeding heeft meer invloed dan grootte :wink:

Over jouw Vlieland zou ik me niet zo'n zorgen maken. Wij hebben vorig jaat een week lang het Pieterpad gewandeld. Wij met een rugzak, verder niets. In hotelletjes of in trekhutten geslapen. Nergens vriezers bij de hand. Maar net zo goed als je voor jezelf aan eten komt, kom je dat ook wel voor je hond hoor. Ongeveer in ieder dorp is een dierenwinkel, en die heeft ook vers.
bianca83
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Het zou wel kunnen hoor, dat ik gewoon Duck bij de dagopvang leg en idd ook op vakantie versvlees meeneem. Maar het blijft een gedoe. We gaan ook weleens een weekendje naar een hotel. En om dan te vragen of de Duck in de vriezer in hun keuken mag liggen, gaat wel erg ver.
Bedoelde dat je het thuis goed in kan vriezen zodat het maar heel langzaam ontdooit. Wij hebben zelf een vriezer die koelt tot -25 minimaal en voordat dat ontdooit is........... (duurt natuurlijk wel even voor het op die temperatuur is :wink: ) Kan zijn dat wij verwend zijn maar we hebben altijd een koelkastje gehad als we een weekend of langer weggingen. (hotel, huisje etc. maakte niet uit) Lokaal kan je natuurlijk ook van alles kopen, is het echt lastig dan kan je altijd even overstappen op kipproducten met bot, beetje groente, eventueel wat olie, vis etc. Dat is in elke supermarkt te krijgen.
Al met al zou het gewoon superhandig zijn als hij brokken zou eten. En juist omdat ik van veel mensen hoor dat de hond en versvlees en brokken eet, wil ik het ook proberen.

Ik zou het dan gewoon nog een tijdje proberen, verwacht niet dat ie ineens brokken heel lekker vindt. Wel introduceer je nog een factor die eventueel probleem zoeken moeilijker maakt als je hond iets mankeert oid.
Let ook echt goed op de ontlasting zoals Marion aangaf.
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Zoek stok schreef:
Ook uitgebreid met m'n dierenarts gesproken. Die raadde me zelfs aan om helemaal over te gaan op Farm Food of Royal Canin ofzo. Maar ik heb zelf een voorkeur voor versvlees.
Zoals al gezegd :De meeste dierenartsen hebben echt heel weinig/geen verstand van voeding hoor. Daar moet je over het algemeen dus niet naar luisteren.
Dus gewoon lekker KVV blijven geven. :ok:
Djinny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Djinny »

stefanie schreef:
Zoek stok schreef:
Zoals al gezegd :De meeste dierenartsen hebben echt heel weinig/geen verstand van voeding hoor. Daar moet je over het algemeen dus niet naar luisteren.
Dus gewoon lekker KVV blijven geven. :ok:
Ik heb ook van een dierenarts het advies gekregen om Royal Canin te geven.
Versvlees was helemaal niet nodig. :roll:
Hij vond het zelfs verstandiger om op den duur Royal Canin Dental te geven want dit zou beter zijn voor het gebit. :denken:
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

bianca83 schreef:Bedoelde dat je het thuis goed in kan vriezen zodat het maar heel langzaam ontdooit. Wij hebben zelf een vriezer die koelt tot -25 minimaal en voordat dat ontdooit is........... (duurt natuurlijk wel even voor het op die temperatuur is :wink: )
Daar moest ik inderdaad ook aan denken. Onze eigen honden kregen en krijgen altijd brokken (lukt mij niet om mijn ouders te overtuigen ze over te zetten op vers). Maar het afgelopen weekend pastte ik op bij iemand die haar honden dus wel vers voert. En het is dus echt zo dat je 's morgens het voer voor 's avonds uit de vriezer haalt en 's avonds weer voor 's morgens. Want anders is het dus echt nog te koud en mogelijk nog deels bevroren.
Afbeelding
Addy

Re: Ik lust geen brokken

Ongelezen bericht door Addy »

Zoek stok! schreef:Bram kreeg bij de fokker versvoer en nauwelijks brokken. De eerste weken heb ik hem ook alleen versvlees gegeven, maar nu wil ik toch wel graag dat hij ook brokken leert eten. Dit ivm dagopvang (brokken is zoveel makkelijker) en vakanties (ook makkelijker). Daarnaast heeft de dierenarts gezegd dat ik echt geen dierenbeul ben als ik brokken geef :wink:

Ik zou dus graag drie dagen brokken (Farmfood) willen geven (dagopvang dagen) en de andere dagen versvlees (Duck).

Maar ja, meneertje eet dus geen brokken. Ik probeer het nu om de dag. Gisteren deed ik weer brokken in de bak met een klein beetje versvlees (om hem te laten wennen). Hij eet alleen het kleine beetje versvlees op en kijkt me dan aan 'Ik lust geen brokken'. Zo gaat het drie keer per dag.

Vandaag krijgt hij weer versvlees en eet hij z'n buikje rond.

Hoe krijg ik de kleine man aan de brokken?
De dierenartsen weten erg weinig van voeding, uit winstoogmerk promoten ze zelfs bepaalde brokkensoorten. Tuurlijk wil een hond die versvlees eet geen brokken, dat smaakt hem namelijk niet meer.
Ik zou je hond gewoon op versvlees houden, is ook stukken gezonder :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Ik lust geen brokken

Ongelezen bericht door malinois »

Addy schreef:Tuurlijk wil een hond die versvlees eet geen brokken, dat smaakt hem namelijk niet meer.
hier krijgen ze het beide, zowel brok als vers, niet tegelijk 1 a 2 x per week, en ze eten nog net zo graag brok als ze vers eten. 1 van mijn honden lustte tot voor kort niet eens vers, nu een heel klein beetje maar nog niet veel. Brok daarentegen vind hij heerlijk! Dus dat gaat niet voor alle honden op.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief

Marion. schreef:
Hoe heet je eigenlijk? Dat praat iets makkelijker :wink: .
Linda
Marion. schreef: Over jouw Vlieland zou ik me niet zo'n zorgen maken. Wij hebben vorig jaat een week lang het Pieterpad gewandeld. Wij met een rugzak, verder niets. In hotelletjes of in trekhutten geslapen. Nergens vriezers bij de hand. Maar net zo goed als je voor jezelf aan eten komt, kom je dat ook wel voor je hond hoor. Ongeveer in ieder dorp is een dierenwinkel, en die heeft ook vers.
Ja dat is ook wel zo, maar feit blijft dat het dan een extra zorg is. Zeker voor mij, ik wil altijd alles tot in de puntjes geregeld hebben. Dus ik probeer het gewoon morgen weer, kijken of het lukt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

bianca83 schreef:Wel introduceer je nog een factor die eventueel probleem zoeken moeilijker maakt als je hond iets mankeert oid.
Die zin snap ik niet, kun je het uitleggen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Zoek stok! schreef:Ja dat is ook wel zo, maar feit blijft dat het dan een extra zorg is. Zeker voor mij, ik wil altijd alles tot in de puntjes geregeld hebben. Dus ik probeer het gewoon morgen weer, kijken of het lukt.
Als je het echt wilt, dan zou ik hem gewoon een tijdje alleen op de brok zetten. Als hij honger heeft, eet hij het echt wel hoor :wink:

En ja, vers is misschien een extra zorgje. Maar valt in het niet bij de (onvoorspelbare) zorg die je erbij gekregen hebt voor Bram hoor. En ik zou gewoon het beste voor mijn pup willen, zodat ik de zorg voor kwalen van mijn hond zo minimaal mogelijk laat zijn. En ik zou dus het beste voer voor hem willen :mrgreen:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Je kunt ook een andere geperste brok proberen, misschien vindt 'ie deze gewoon niet zo lekker.
Mijn hond eet nutro en vers.
Een paar dagen nutro, een paar dagen vers.
Het hondje wat hier zaterdag komt wonen eet geperste brok, prins, en ook vers.
Ik ga waarschijnlijk Diesel, als hij het gaat eten, ( hij had het eerst niet zo op geperste brok, hij at het gewoon niet ) ook op Prins overzetten.

Brokken willen voeren , naast vers, of niet, kan een hele zoektocht zijn.
Staar je niet blind op 1 merk.
En ga niet zomaar af op wat je DA zegt.
Kijk goed naar wat er allemaal in die brok zit. En wat niet... :wink:
bianca83
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
bianca83 schreef:Wel introduceer je nog een factor die eventueel probleem zoeken moeilijker maakt als je hond iets mankeert oid.
Die zin snap ik niet, kun je het uitleggen?
Als je vers en brok door elkaar voert en hij mankeert iets wordt het behoorlijk zoeken naar wat de oorzaak daarvan is. Zolang je het bij complete KVV houdt zal het wel loslopen, ga je ook echt vers vlees erbij voeren dan krijg je maar heel moeilijk een uitgebalanceerd menu bij elkaar dat aansluit op de brokken.

Wel heb je als voordeel dat door het voeren van KVV en/of vers vlees de darmpjes een stuk beter tegen wisselende voeding e.d. kunnen, het levert je in termijn dus het gemak op dat je makkelijker kan wisselen van voeding zonder dat ie direct aan de slinger gaat, jeuk krijgt etc. (ik geef geen garantie op deze uitspraak. :mrgreen: )
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

bianca83 schreef:(ik geef geen garantie op deze uitspraak. :mrgreen: )
Jammer :mrgreen: Maar ik snap nu wat je zegt.

Vandaag heb ik een heerlijk prakje gemaakt van Farm Food, beetje water, beetje versvlees en kleine stukjes worst.

Hij heeft de halve bak opgeten (zowel vanochtend als vanmiddag), dus ben wel tevreden. Vanavond en morgen weer en dan beslis ik of ik door ga met brokken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Marion. schreef:Ongeveer in ieder dorp is een dierenwinkel, en die heeft ook vers.
Daar zou ik maar niet teveel van uit gaan! Hier in Schoonebeek zit er eentje die heeft het niet, en een grote in Hardenberg en Coevorden heeft het ook niet.
Afbeelding
Mauwie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Mauwie »

Onze Billy krijgt 's morgens en 's middags Duck, en 's avonds krijgt hij carocroc brokken (geen id waarom, dat regelt mn moeder hier :wink: )

Als we dan de brokken geven, doen we daar kokend water overheen, zodat ze lekker zacht worden, net zoveel water dat t de brokjes net bedekt meestal, of iets minder.
Daarbij doen we dan wat gekookt vlees, bv kip, gehakt of orgaanvlees.
Dus gewoon een pan water opzetten, vlees erin en koken, verder niks aan toevoegen.

Alles door elkaar mengen, af laten koelen tot je er gerust een vinger in kunt steken, dan is t lauw, en meneer smult! :ok:

Van gewoon droge brokken moet hij ook niet zo veel hebben :wink:

Enne, er zijn toch ook van die bakjes te koop, ceasar of hoe heet dat? :denken:

Geen id of dat gezond is, vast niet zo, maar om mee te nemen op vakantie misshien toch wel handig..

Iig succes ermee!
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”