Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondje met verlatings angst

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Aaran™

Hondje met verlatings angst

Ongelezen bericht door Aaran™ »

Ik heb mijn jackrussel kruising dexter al vanaf 12 weken, en eigenlijk is mijn probleem nooit over gegaan, dexter is inmiddels al 4 jaar oud en begint nu echt behoorlijk bij de buren op de zenuwen te werken.
Ik heb werkelijk alles al geprobeert steeds de tijden opbouwen, anti blaf bandjes etc. Het stopt gewoon niet.
Ik ben nu echt opzoek naar hulp, aangezien ik nu verhuist ben naar een flat ivbm, een breuk tussen mij en me (ex)vriend. Nu vrees ik natuurlijk het ergste dat ik hem hierdoor alsnog weg moet doen.
Ik heb werkelijk alles al geprobeert, en mijn laatste uitvlucht was nog via de dierenarts een middel dat doggitude heet, deze scheid feromonen af die de hond een rust gevend gevoel moet geven.
Ik geloof er niet echt in, maar ik probeer alles wat in mijn macht ligt om dit gedrag te stoppen.

Dexter woont samen met Diesel de american staffordshire terrier van 3,5 jaar en 2 grijze roodstaart papegaaien, verder leeft alles hier in harmonie met elkaar samen, mijn enigste probleem is het geblaf van dexter.
Als dit werkelijk niet overgaat zou ik moeten overwegen om hem af te staan, alleen de gedachte hieraan maakt me gek, ik wil mijn schatje bij mij houden,

HELP WIE WEET RAAD

Even al wat foto's

Diesel

Afbeelding

Aaran (roodstaart papegaai)

Afbeelding

Lolly (opvang papegaai)

Afbeelding

And last but not least, Dexter

Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Verlatingsangst is een gecompliceerd probleem. Heb je al eens een goede gedragstherapeut ingeschakeld?
Aaran™

Nee daar heb ik nu helaas niet de financiele middelen voor.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Aaranâ„¢ schreef:Nee daar heb ik nu helaas niet de financiele middelen voor.
Was goedkoper geweest dan een blafband. Ik zou maar een goede oppas gaan zoeken voor de eerste periode, want verlatingsangst wegtrainen kost veel tijd, zeker als je al op alle mogelijke manieren de boel verprutst hebt. Als je een oppas hebt voor je hondje overdag zou ik toch maar even die 50 euro opzij leggen en een gedragstherapeut erbij vragen. Nu goed aanpakken en je lost het probleem (angst) van je hond op. Wat jij of je buren er allemaal voor problemen mee hebben zal mij eigenlijk worst wezen, voor je hondje is het sneu.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Aaran™

De blafband heb ik niet gekocht maar geleend van iemand.
Dat verlatings angst wegtrainen veel tijd kost weet ik want ik doe er al 4 jaar over, en het stopt niet.
Een oppas heb ik nu steeds een vriendin van mij zit hier als ik weg ben.
Maar een ideale oplossing is het niet!

zeker als je al op alle mogelijke manieren de boel verprutst hebt
Ik weet even niet hoe ik dit moet opvatten, maar t zal wel goed zijn!
Ik verpruts liever al mijn pogingen dan totaal niks te hebben ondernomen!
Wat jij of je buren er allemaal voor problemen mee hebben zal mij eigenlijk worst wezen, voor je hondje is het sneu.

Alsof ik mij daar niet bewust van zou zijn!
Aaran™

De blafband heb ik niet gekocht maar geleend van iemand.
Dat verlatings angst wegtrainen veel tijd kost weet ik want ik doe er al 4 jaar over, en het stopt niet.
Een oppas heb ik nu steeds een vriendin van mij zit hier als ik weg ben.
Maar een ideale oplossing is het niet!

zeker als je al op alle mogelijke manieren de boel verprutst hebt
Ik weet even niet hoe ik dit moet opvatten, maar t zal wel goed zijn!
Ik verpruts liever al mijn pogingen dan totaal niks te hebben ondernomen!
Wat jij of je buren er allemaal voor problemen mee hebben zal mij eigenlijk worst wezen, voor je hondje is het sneu.

Alsof ik mij daar niet bewust van zou zijn!
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Een oppas denk ik voor de situatie waarin je zit nu even de aangewezen weg. Ik vraag me ook af of er erg veel meer haalbaar is als ik je verhaal zo lees. ALs je al 4 jaar loopt te rommelen..?
Hoe lang moet je hond alleen kunnen blijven?
Hoe ziet het gedrag van je hond eruit tijdens het alleen zijn? Begint de paniek direct? Wat doet de hond dan?
Hoe ziet de dag er verder uit voor de hond, bv wat beweging betreft?
Is het ook een hond die je overal in huis achterna loopt?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Aaranâ„¢ schreef: Dat verlatings angst wegtrainen veel tijd kost weet ik want ik doe er al 4 jaar over, en het stopt niet.
Dan doe je iets heel erg verkeerd. Een goede gedragsdeskundige kan je helpen het wel goed te doen.
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

Onze Layka heeft ook verlatingsangst gehad. Dit hebben wij mede zelf gecreeerd, maar ook voornamelijk door de hormonen. Layka kreeg dit namelijk na haar loopsheid en later bleek dat ze daarna ook nog schijnzwanger was. Layka bleef altijd goed thuis en ineens niet meer. Ze lag toendertijd nog in de bench en ze ging er zelfs zo op dat ze haar poten kapot beet. Ze rammelde met de bench en piepte de hele tijd (janken) Ze wist zelfs de hele lade van de bench eruit te werken. Toen ze loops was heeft ze de hele deur kapot gekrabd en de gordijnen zaten vol met bloed.

Toch hebben wij niet opgegeven. We hebben er een gedragstherapeut bijgehaald en hij is hier thuis gekomen om te kijken waar het aan kon liggen. Layka was helemaal niet nerveus, zo kende hij haar ook niet van de training(ook bij hem puppycursus gedaan). Het bleek voornamelijk door de hormonen te komen. Maar ook deels door ons. We gaven haar te veel aandacht en te veel haar zin. Zij kwam met een speeltje en wij dachten leuk en gingen spelen (dan geeft zij jou dus opdracht en dat is niet de goede rangorde) Zij wilde buitenspelen en ging voor de deur staan, wij maakten de deur open. Zij sprong tegen de deur aan en wij maakten hem weer open. (FOUT FOUT FOUT) Maar goed van je fouten leer je. Ook als ze bij ons kwam zitten gingen we aaien, het zijn de kleine dingen die hartstikke fout zijn.

Wij zijn er op gaan letten en ons gedrag gaan aanpassen. Daar hoorde ook minder aandacht bij (wat wel moeilijk was voor ons) Ook hebben we haar laten steriliseren, dat moest gewoon, ze had te veel last van haar hormonen en bovendien werd ze ook nog schijnzwanger. Ook hebben we in die tijd bij de DA DAP gehaald. DAP is een apparaatje dat je in het stopcontact kunt steken en die een hormoon van de moeder verspreid. De honden kunnen er rustiger van worden.

Verder is het belangrijk stap voor stap op te bouwen maar blaffen negeren en als je terug komt niet belonen, niets zeggen(ook niet van ik ben er weer of iets dergelijks). Je mag natuurlijk wel belonen als hij/zij niet geblaft heeft. Je moet dit langzaam opbouwen van 1 minuut naar 5 minuten en verder. Het moet voor de hond de normaalste zaak van de wereld zijn dat jij even weggaat. Wij hebben als tip meegekregen dat je nooit moet zeggen ik ben zo terug, elke keer dat je dat zegt raakt de hond bijvoorbaat al in paniek. Ga gewoon weg alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Als je hond in paniek is als je terug komt negeer hem dan totdat hij rustig is. Layka is veel zelfstandiger geworden hierdoor... maar zij heeft het als puppy altijd goed gedaan.

Misschien dat je wat aan deze tips hebt.

rianne
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Snorko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriers
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Snorko »

en hoe reageert je andere hond op het geblaf,gaat ie meedoen of blijft die wel rustig?
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Boris heeft ook extreme verlatingsangst. Hij had dit als pup en dit is met behulp van een gedragstherapeut opgelost, aangezien ik alles al volgens de regeltjes had geprobeerd en dus al 5 maanden had aangemodderd. Sorry, maar je hebt dus echt een gedragstherapeut nodig, aangezien elke hond anders is en dus ook op een andere manier aangepakt moet worden. Na het bezoek van de gedragstherapeut bleek dus dat de algemeen geldende regels voor Boris dodelijk waren, zijn persoontje vroeg om een heel ander aanpak. Daar kom je zo niet achter. Ik denk dat dit bij jou ook het geval is.
Ben 12 weken geleden verhuisd. Na de training was Boris dus probleemloos alleen, uren achter elkaar, onregelmatige tijden en ook al 2 jaar zonder bench. Bijvoorbeeld van 8.00 uur tot 12.00 uur alleen, van 13.00 tot 15.00 en dan 's avonds nog eens van 20.00 tot 21.30 en dat terwijl hij daarna twee dagen helemaal niet alleen hoefde te blijven en daarna alleen maar 2 uurtjes op een dag. Er zit bij ons kortom nooit regelmaat in het alleen blijven.
Na die verhuizing ging het uiteraard weer mis, hij heeft zelfs zijn draadbench waar ik hem in het oude huis weer opnieuw mee getraind had, kapot gebeten. Heb het geprobeerd met de training die hij als pup had gehad en dit werkte dus niet, nu bleek dat zijn persoonlijkheid zich anders had ontwikkeld en hij dus weer een andere aanpak nodig had, binnen 6 weken was het probleem weer opgelost.
JE HEBT ECHT EEN GEDRAGSTHERAPEUT NODIG.
Sorry, een ander advies kan ik je niet geven (zie bovenstaand verhaal). Ook ik had als student na een verhuizing geen geld, maar goed. Die 100 euro hebben zich wel geloond. Ben alleen bang dat je meer sessies nodig hebt, aangezien je al heel heel erg lang dit probleem hebt.
linda_tara
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door linda_tara »

Ik sluit me aan bij de anderen: Vraag een gedragstherapeut!!!!

Wij hebben sinds 4 maanden een hondje (kruising Jack Russell, herplaatser) en ze is heel erg lief en makkelijk, maar ook heel erg gericht op mij! Het liefst loopt ze constant achter mij aan.
Ik heb op de gehoorzaamheidstraining de waarschuwing gekregen van de instructrice (en tevens gedragstherapeute) dat ik met ons hondje ook uit moet gaan kijken voor verlatingsangst! Ze heeft het nu (gelukkig) niet, maar omdat ze altijd bij mij wil zijn en me altijd volgt, kan ze het wel gaan ontwikkelen! Om dat voor te zijn, heb ik als tip gekregen dat ons hondje niet meer constant (in en om huis) achter mij aan mag lopen! Als ze in de kamer is en ik ga een kopje koffie halen in de keuken, moet zij in de kamer blijven. Ook als ik even naar buiten ga, kan ik dat best even alleen en kan 'Tara' best even binnen blijven! Ook het commando 'blijf' moesten we goed oefenen. Zodat ze op haar plek kan 'blijven' terwijl ik even door huis loop. Zo leer je dat ze minder aanhankelijk zijn en niet constant achter je aan lopen!

Ik weet niet of jouw hondje dat thuis ook doet? altijd achter je aan lopen?!
Maar dan kan je daar al mee beginnen!
Afbeelding
florian
nieuw lid

Ongelezen bericht door florian »

rianneke schreef:Wij zijn er op gaan letten en ons gedrag gaan aanpassen. Daar hoorde ook minder aandacht bij (wat wel moeilijk was voor ons)
Kan ik me voorstellen. Minder aandacht, dat verdient toch geen beest?
rianneke
Zeer actief

florian schreef:
rianneke schreef:Wij zijn er op gaan letten en ons gedrag gaan aanpassen. Daar hoorde ook minder aandacht bij (wat wel moeilijk was voor ons)

ik weet niet wat je hier mee bedoelt hoor! misschien vat ik het verkeerd op maar wat ik nu lees is dat je zegt dat wij geen beest waard zijn. Maar minder aandacht betekent niet GEEN aandacht. En overvloedige aandacht is ook niet alles he! Beetje gek om zulke conclusies te trekken als je niet eens weet hoe het hier gegaan is. Als ik ernaast zit met mijn conclusie dan hoor ik het wel misschien bedoel je het anders dan dat het er staat.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

florian schreef:
Als je sommige honden hun gang laat gaan willen ze elk moment dat ze wakker zijn geaaid, samen spelen etc. , dat kan niet en is zelfs niet goed voor een hond.

Anne
rianneke
Zeer actief

starfleet schreef:
florian schreef:
Als je sommige honden hun gang laat gaan willen ze elk moment dat ze wakker zijn geaaid, samen spelen etc. , dat kan niet en is zelfs niet goed voor een hond.

Anne

nou dat is nou net wat ik wilde zeggen. Een hond heeft aandacht nodig, maar te veel en op de momenten dat het hem/haar uitkomt dat is niet de bedoeling he.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
florian
nieuw lid

rianneke schreef:
starfleet schreef:
florian schreef:

Anne

nou dat is nou net wat ik wilde zeggen. Een hond heeft aandacht nodig, maar te veel en op de momenten dat het hem/haar uitkomt dat is niet de bedoeling he.
Wanneer is het dan te veel? (En ik bedoelde het heus niet zo cru als je het opvatte hoor.)
toxic
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door toxic »

Kian is ook niet graag alleen, ik kan hem hoogstens 10 minuten alleen laten, anders breek ie alles af :eek:

idd als je een hond altijd aandacht geeft op de momenten dat HIJ het wil ben je slecht bezig, als jij rustig in de zetel tv zit te kijken en ineens springt de hond op je heb je niet altijd evenveel zin om te spelen, elke eerlijke mens gaat mij hierbij gelijk geven, maar als je dit doet als Jij het wilt is een andere zaak, als je hem altijd zijn zin geeft krijg je gewoon een verwende hond waar je niks kunt mee aanvangen :roll: afin, waar de huidige eigenaar mss zelf wel iets mee kan maar de rest van de omgeving niet :denken:

groeten
kian en zohra, mijn schatjes!!
florian
nieuw lid

Mja, het zal heus wel beter zijn voor de hond, maar ik krijg hier steeds een bittere bijsmaak van. Dus de hond is ok om mee te spelen als het baasje dat leuk vindt, en heeft die even geen zin, mag het hondje netjes in z'n mand. Een beetje zoals de blokjes toen je klein was?
mitmig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Drie dwergpinschers en twee Thaise 'soidogs'
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door mitmig »

florian schreef:Mja, het zal heus wel beter zijn voor de hond, maar ik krijg hier steeds een bittere bijsmaak van. Dus de hond is ok om mee te spelen als het baasje dat leuk vindt, en heeft die even geen zin, mag het hondje netjes in z'n mand. Een beetje zoals de blokjes toen je klein was?
Jij bent toch zeker de baas ... en jij bepaalt wanneer er gespeeld, gewandeld en gegeten wordt!!! Na verloop van tijd wordt het uitermate irritant als te pas en te onpas een hond met een balletje in zijn bek voor je staat kwispelen en niet van opgeven weet (JRT :N:). Eventueel bezoek zal er ook gestoord van worden! Hoeft natuurlijk niet in zijn mand als je niet wil spelen! Zodra hij 't balletje geen aandacht meer schenkt, kun je met 'm spelen. Op de andere manier conditioneert de hond jou en bepaalt hij wat er gedaan gaat worden! De eerste maand is dat nog schattig en lief, maar dan .....!
Groetjes, Monique

Afbeelding
toxic
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door toxic »

mitmig schreef:
florian schreef:Mja, het zal heus wel beter zijn voor de hond, maar ik krijg hier steeds een bittere bijsmaak van. Dus de hond is ok om mee te spelen als het baasje dat leuk vindt, en heeft die even geen zin, mag het hondje netjes in z'n mand. Een beetje zoals de blokjes toen je klein was?
Jij bent toch zeker de baas ... en jij bepaalt wanneer er gespeeld, gewandeld en gegeten wordt!!! Na verloop van tijd wordt het uitermate irritant als te pas en te onpas een hond met een balletje in zijn bek voor je staat kwispelen en niet van opgeven weet (JRT :N:). Eventueel bezoek zal er ook gestoord van worden! Hoeft natuurlijk niet in zijn mand als je niet wil spelen! Zodra hij 't balletje geen aandacht meer schenkt, kun je met 'm spelen. Op de andere manier conditioneert de hond jou en bepaalt hij wat er gedaan gaat worden! De eerste maand is dat nog schattig en lief, maar dan .....!
dat is precies wat ik bedoelde :mrgreen:
kian en zohra, mijn schatjes!!
florian
nieuw lid

Ik kan dus rustig concluderen dant ik te erg als 'kattenmens' ingesteld ben?
rianneke
Zeer actief

florian schreef:
rianneke schreef:
starfleet schreef:
florian schreef:

Anne

Wanneer is het dan te veel? (En ik bedoelde het heus niet zo cru als je het opvatte hoor.)
Oke fijn dat je het niet zo bedoelde. En wanneer is het te veel, inderdaad op de momenten dat de hond aandacht vraagt en jij er op in gaat. Bovendien speelden we met layka wel tig keer op een dag dan ging ze mee wandelen, dan mocht ze nog ff bij ons liggen en werd ze gekamd. Als ze voor de deur stond lieten we haar in de tuin en als ze dan weer tegen de deur sprong mocht ze weer naar binnen. Alles ging op haar commando. Ze kwam met een speeltje naar ons toe, wat dachten wij ook leuk ze wil spelen maar dan geef je dus wel toe. Wij zijn de baas en niet zij en dat moet ze weten ook. De hond moet ook even lekker alleen in zijn mandje kunnen liggen of zelf kunnen spelen.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”