Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Goed luisteren, rasgebonden??

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Goed luisteren, rasgebonden??

Ongelezen bericht door Marja »

Sanneke vroeg of jullie verschil merken tussen manbaas of vrouwbaas :mrgreen:

Ik vraag me eigenlijk af of goed luisteren en onder commando staan ook rasgebonden is?

Bv. ik kom bijna dagelijks een vrouw tegen die met 5 herders loopt, allemaal los!
Zowel reuen en teven, echte he :mrgreen:
Die beesten luisteren!! pffffffffffft ik kan daar strontjaloers op zijn hoor.
Nou valt het mij wel vaker op dat herders zo perfekt luisteren.

Op cursus die ik met mijn honden deed werd direkt gezegt, verwacht van jou honden nooit perfekte gehoorzaamheid, want het zijn molossers :19:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik denk dat Herders en Herderachtigen inderdaad sowieso veel meer baasgericht zijn dan bijvoorbeeld molossers of jachthonden o.i.d.
Drijven,de boel bewaken en alles bij elkaar houden zit ze in het bloed :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
gelderen
Actief

Re: Goed luisteren, rasgebonden??

Ongelezen bericht door gelderen »

Marja schreef:Sanneke vroeg of jullie verschil merken tussen manbaas of vrouwbaas :mrgreen:

Ik vraag me eigenlijk af of goed luisteren en onder commando staan ook rasgebonden is?

Bv. ik kom bijna dagelijks een vrouw tegen die met 5 herders loopt, allemaal los!
Zowel reuen en teven, echte he :mrgreen:
Die beesten luisteren!! pffffffffffft ik kan daar strontjaloers op zijn hoor.
Nou valt het mij wel vaker op dat herders zo perfekt luisteren.

Op cursus die ik met mijn honden deed werd direkt gezegt, verwacht van jou honden nooit perfekte gehoorzaamheid, want het zijn molossers :19:
Ja dat is zeker rasgebonden. Een herder of retriever is gemakkelijker te trainen dan jouw hond.
Groeten,
Eelco
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Leuk topic.
Goed luisteren hoeft niet rasgebonden te zijn.
Alleen bij het ene ras kost het wat meer moeite hetzelfde te bereiken dan bij een ander ras misschien, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd minder hoeven te luisteren.
Het is natuurlijk niet zo dat een jachthond minder hoeft te luisteren, deze moeten juist ook heel goed luisteren. Een Jachthond die niet luistert heb je ook niks aan. Als een jager geen luisterende hond heeft kan het maar zo gebeuren dat hij op zijn hond schiet omdat deze even niet luisterde.
Een staande jachthond zoals wij hebben heeft alleen veel eigen initatief omdat hij vandaar uit moet werken. Hij moet iets doen wat de baas niet kan (weten) zijn neus gebruiken.
En dat het af en toe knap lastig is met staande jachthonden weet ik ook wel uit eigen ervaring. Hazen hetzen als voorbeeld blijft iets lastigs, we zoeken ze liever niet op met wandelen :wink:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Re: Goed luisteren, rasgebonden??

Ongelezen bericht door Debora »

gelderen schreef:Ja dat is zeker rasgebonden. Een herder of retriever is gemakkelijker te trainen dan jouw hond.
Groeten,
Eelco
Zeker nog nooit een retriever gehad. :eek:
Ik denk niet dat het rasgebonden is, maar ligt het voornamelijk aan het karakter van de hond. De ene hond is meer baasgerichter dan de andere en ook ligt het uiteraard aan wat het baasje met de hond doet.
Bij onze groep (GG-B) toendertijd was van alle honden, een herder die juist zakte. Ik ken daarnaast meerdere herders die dus niet perfect luisteren, ook retrievers die water in hun oren hebben. :wink:
Zelf heb ik 2 retrievers en één kruising, maar merk dat beide retrievers in training totaal anders zijn. De jongste wil graag leren (van pup af zijnde al en ook iets wat ik in een pup zocht) de middelste heeft regelmatig de wind in haar koppie en raust heel het veld over en het commando zit :19: Daar vraagt ze zich soms af wat dat eigenlijk is.
Live as though heaven is on earth.
Kijk eens op mijn site: www.duskintheforest.nl

Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Sylvia schreef:Leuk topic.
Alleen bij het ene ras kost het wat meer moeite hetzelfde te bereiken dan bij een ander ras misschien, maar dat wil niet zeggen dat ze altijd minder hoeven te luisteren.
Hier ga ik dus helemaal in mee. Ik heb retrievers, die volgens Eelco makkelijk te trainen zijn. Dan kàn inderdaad, maar dat ligt wel aan de hond dus. En niet te vergeten aan de baas. En aan hun interaktie.

Zoals ik al heb gezegd in mijn verhaaltje bij de Rasstandaards:
Een goedgefokte Golden heeft het in zich om zijn baas te plezieren, maar dat moet hem wel geleerd worden. Vanzelf komt dat niet :wink:
marian*
Erelid
Contacteer:

Sylvia schreef:Leuk topic.
Het is natuurlijk niet zo dat een jachthond minder hoeft te luisteren, deze moeten juist ook heel goed luisteren. Een Jachthond die niet luistert heb je ook niks aan. Als een jager geen luisterende hond heeft kan het maar zo gebeuren dat hij op zijn hond schiet omdat deze even niet luisterde.
Een staande jachthond zoals wij hebben heeft alleen veel eigen initatief omdat hij vandaar uit moet werken. Hij moet iets doen wat de baas niet kan (weten) zijn neus gebruiken.
En dat het af en toe knap lastig is met staande jachthonden weet ik ook wel uit eigen ervaring. Hazen hetzen als voorbeeld blijft iets lastigs, we zoeken ze liever niet op met wandelen :wink:
Jij verwoordt het beter dan ik; ik bedoelde ook iets dergelijks.
Ook jachthonden worden niet luisterend geboren :mrgreen:
Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Zoals ik al heb gezegd in mijn verhaaltje bij de Rasstandaards:
Een goedgefokte Golden heeft het in zich om zijn baas te plezieren, maar dat moet hem wel geleerd worden. Vanzelf komt dat niet :wink:

Juist! :ok: Dat geldt voor elke retriever. Een goedgefokte labrador behoort de "will to please" te hebben, maar dat moet wel wat mee gedaan en ook aangeleerd worden. Er zijn bizar veel labradors die niet weten wat apporteren is, eigenlijk schandalig.

Afbeelding
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Ik zei ook niet dat herders en retrievers luisterend geboren worden oid. Ik zei dat ze makkelijker te trainen zijn. niet makkelijk maar gemakkelijker. IEDERE hond moet je opvoeden en trainen en het resultaat hangt af van zeer veel factoren: Tijd dat erin gestoken wordt, kennis, type hond, eigenschappen, fokker, leefomstandigheden etc etc etc.

Maar er zit wel degelijk verschil in de moeilijkheidsgraad van opvoeden tussen verschillende rassen. Dit is niet goed of slecht maar er zit wel degelijk verschil in. En JA er zijn uizonderingen..... :eek:

Maar je kunt me echt niet wijsmaken dat ik voor het opvoeden van een Labrador net zo veel tijd en energie kwijt ben als voor het trainen van een Saarloos Wolfhond.

Ligt het aan mij of voelen mensen zich erg snel aangevallen op dit forum? Net alsof ik iets slechts zeg over een retriever. :N: Ik vindt alle rassen zijn charmes wel hebben (op een aantal absurd gefokte rassen na) en iedereen kiest voor wat bij hem of haar past. Dat maakt het juist zo boeiend. Ik heb zelf een vuilnisbak gehad en dat was de liefste hond ooit. Ik kan naar mijn Saarloos niet dezelfde verwachtingen hebben. Dat zou niet eerlijk tegenover mijn hond. Hij is absoluut niet lief, hij is uit op gewin. Maar dat maakt niet dat ik minder van hem houdt! Dat maakt dat ik meer energie in zijn opvoeding moet steken dan van mijn andere hond.

Groeten,
Eelco
Marion.

gelderen schreef:Ligt het aan mij of voelen mensen zich erg snel aangevallen op dit forum? Net alsof ik iets slechts zeg over een retriever. :N:
Nee Eelco, ik voel me zeker niet aangevallen. Alleen door jouw soort verhaaltjes gaan mensen met kinderen van 2 wel makkelijk aan een retriever beginnen. "De kinderen willen zo graag een hondje, en een retriever is zo kindvriendelijk en gehoorzaam".
Dat wil ik graag voorkomen, en dus ga ik tegen je in :wink:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Er zit absoluut verschil in moeilijke of makkelijkere rassen en dat hangt o.a. samen met de mate waarin je een hond makkelijk kan trainen.
Baasgerichtheid, mate van zelfstandigheid, dominantie en gevoeligheid voor beloningen of straf zijn allemaal dingen die daarmee samenhangen.
Dat hangt natuurlijk af van het individu en ook zeker van het ras.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
gelderen schreef:Ligt het aan mij of voelen mensen zich erg snel aangevallen op dit forum? Net alsof ik iets slechts zeg over een retriever. :N:
Nee Eelco, ik voel me zeker niet aangevallen. Alleen door jouw soort verhaaltjes gaan mensen met kinderen van 2 wel makkelijk aan een retriever beginnen. "De kinderen willen zo graag een hondje, en een retriever is zo kindvriendelijk en gehoorzaam".
Dat wil ik graag voorkomen, en dus ga ik tegen je in :wink:
Juist, mensen vergeten dat een retriever niet altijd makkelijk kan zijn en door dit soort verhalen nemen mensen een hond die ze niet moeten hebben, wat uiteindelijk resuleert in een retriever in het asiel.

Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Debora schreef:

Juist! :ok: Dat geldt voor elke retriever. Een goedgefokte labrador behoort de "will to please" te hebben, maar dat moet wel wat mee gedaan en ook aangeleerd worden. Er zijn bizar veel labradors die niet weten wat apporteren is, eigenlijk schandalig.
Een retriever is geen moeilijke hond..hou op zeg! Het is geen hond die je koopt bij Bart Smit, maar het is wel gewoon een hond die geschikt is voor mensen met weinig hondenervaring en die ook prima kan funtioneren binnen een gezin.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Eline* schreef:
Debora schreef:

Een retriever is geen moeilijke hond..hou op zeg! Het is geen hond die je koopt bij Bart Smit, maar het is wel gewoon een hond die geschikt is voor mensen met weinig hondenervaring en die ook prima kan funtioneren binnen een gezin.
Een retriever kan zich makkelijk aanpassen aan bepaalde situaties, maar dat wil niet zeggen dat het per definitie een makkelijk te trainen hond is. Een retriever is een hond met veel werklust en als die gedoemd is alleen als opvulling binnen een gezin te dienen, haal je wat mij betreft iets essentieels uit zijn karakter weg. En die vloerkleedjes zie ik hier heeeeeeeel erg veel, het bekende rondje van hooguit 10 min. altijd maar aangelijnd en weer vlug naar binnen, terwijl er een levensgroot water in onze 'achtertuin' ligt wat ze hooguit 1x per jaar zien. Binnen zo'n gezin wordt er niet getraind, omdat dat gewoon geen prioriteit heeft en men er niet mee zit dat die hond altijd maar aangelijnd door het leven moet.
Ze hebben een groot aanpassingsvermogen, maar of ze er zelf gelukkiger door worden? :denken:
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Eline* schreef: Een retriever is geen moeilijke hond..hou op zeg! Het is geen hond die je koopt bij Bart Smit, maar het is wel gewoon een hond die geschikt is voor mensen met weinig hondenervaring en die ook prima kan funtioneren binnen een gezin.
Hier moet ik me wel bij aansluiten.
Wij trainen ook voor de KNJV (apporteren) met Vidar, hiervoor met Shena.
Gros van de honden zijn retrievers. Mijn "brave" Staande hond kan ze echt niet bij benen. De retrievers hebben zoveel meer de "Will to please" dat er echt niet tegen op te trainen valt.
Binnen onze groep zitten ook nog een Drent, een andere Weimaraner en een kruizing Drent. Maar je ziet het bij allen dat deze niet tegen de Retrievers op kunnen.
We komen wel op hetzelfde niveau maar het gaat niet zo van een "leien dakje" als met een Retriever. Dat geeft bij mij dus ook de charme aan de Staande hond :wink:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Marion.

Eline* schreef:Een retriever is geen moeilijke hond..hou op zeg! Het is geen hond die je koopt bij Bart Smit, maar het is wel gewoon een hond die geschikt is voor mensen met weinig hondenervaring en die ook prima kan funtioneren binnen een gezin.
Dat zeg ik niet Eline :wink:
Het is zeer zeker een heel geschikte hond voor mensen zonder ervaring, alleen schikt het ras zich ook erg makkelijk naar de wensen van het gezin. Kind ziek, helaas hond in de tuin. Kind moet naar school? Weet je wat, dan gaat de hond gelijk mee heeft hij zijn rondjes ook weer gehad.

En daar schikt hij zich in, maar hij wordt er niet erg blij van. En dat gun ik geen enkele retriever. Vandaar mijn opmerkingen.
Sorry. Hart voor het ras :wink:
Marion.

Golden Stanley schreef:Een retriever kan zich makkelijk aanpassen aan bepaalde situaties, maar dat wil niet zeggen dat het per definitie een makkelijk te trainen hond is. Een retriever is een hond met veel werklust en als die gedoemd is alleen als opvulling binnen een gezin te dienen, haal je wat mij betreft iets essentieels uit zijn karakter weg. En die vloerkleedjes zie ik hier heeeeeeeel erg veel, het bekende rondje van hooguit 10 min. altijd maar aangelijnd en weer vlug naar binnen, terwijl er een levensgroot water in onze 'achtertuin' ligt wat ze hooguit 1x per jaar zien. Binnen zo'n gezin wordt er niet getraind, omdat dat gewoon geen prioriteit heeft en men er niet mee zit dat die hond altijd maar aangelijnd door het leven moet.
Ze hebben een groot aanpassingsvermogen, maar of ze er zelf gelukkiger door worden? :denken:
Exact wat ik wil vertellen (en net verteld heb). Maar blijkbaar wil dat er bij de niet-retriever-mensen niet in :roll:
Ik word van dit soort berichtjes als die van Eline echt heel erg recalcitrant :19:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:Ze hebben een groot aanpassingsvermogen, maar of ze er zelf gelukkiger door worden? :denken:
Ik ben het daar absoluut mee eens, maar dat maakt ze toch wel gewoon tot een makkelijke hond? We hadden het toch niet over wat een hond nodig heeft om minimaal wat geluk te hebben?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Marion.

Eline* schreef:Ik ben het daar absoluut mee eens, maar dat maakt ze toch wel gewoon tot een makkelijke hond? We hadden het toch niet over wat een hond nodig heeft om minimaal wat geluk te hebben?
Daar hadden we het inderdaad niet over. Maar ik vind het ook niet nodig om ze dan maar te pas en te onpas aan te prijzen als gezinshond. En dat er een interaktie met de baas nodig is, vóórdat die will to please er is mag ook wel even duidelijk vermeld worden :wink:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Dat aanpassingsvermogen hebben veel hondenrassen hoor en ondanks dat ze er niet gelukkiger op worden, dat ze aandacht tekort komen, doen ze er ook niks aan. Dat hebben niet alleen goldens. :wink:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Marion.

Roelfien schreef:Dat hebben niet alleen goldens. :wink:
Goldens toch wel ietsje meer dan jonge Labjes hoor :wink:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mee eens dat bepaalde hondenrassen makkelijker te trainen zijn dan andere hondenrassen. Natuurlijk zit er ook weer verschil in tussen honden onderling.

Mooi voorbeeld was wel bij ons op de training, een Rottweilerwerkgroep, dus allemaal Rottweilers (logisch :mrgreen: ). Er trainde op het laatst nog een Dobermann mee..... mijn god, daar konden wij nog een puntje aan zuigen :N: :mrgreen:
Zo strak als die hond liep, wauw wat mooi!
En dat is ook wel te bereiken met een Rottweiler, want op zich is/vind ik een Rottweiler echt niet moeilijk trainbaar omdat ze over het algemeen erg baasgericht zijn, maar het duurt toch net even wat langer en je moet er net wat harder mee aan de slag dan bv met een Dobermann of Herder (is mijn mening).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Roelfien
Zeer actief

Als ik Toby nu in de tuin gooi en niet meer binnen laat, blert ie een paar keer, krabt een paar keer aan de deur en gaat dan heel teleurgesteld braaf in de tuin liggen wachten tot ik hem er weer in laat. Als ik dat heel lang doe zal hij vast nog wel een paar keer protesteren, maar ik ben er van overtuigd dat hij zich uiteindelijk maar schikt in zijn lot. Wat moet ie anders. En dat geldt voor mijn foxje net zo.

Weten jullie destijds die bordeauxdog Max nog? :jank:
Gewoon in een tuin achtergelaten zonder naar hem om te kijken. Tot de dood ondervoedt en onverzorgd. Zonder morren, gewoon overgave. :jank:
Dus dat is echt geen specifieke raseigenschap, in mijn ogen. :wink:

Natuurlijk zullen er honden zijn die zich een weg naar binnenknagen via de tuindeur of op een andere manier proberen om aan de situatie te ontkomen, maar het merendeel doet dat niet.

En tja, elk voordeel van een ras is vaak ook meteen zijn valkuil waardoor de verkeerde mensen ervoor kiezen.
Of dat nou scherp, zachtaardig, kindvriendelijk, etc,etc, is.

Maar blijft het feit dat een aantal hondenrassen gewoon makkelijker trainbaar is. Mits de honden van dat ras ook nog aan hun oorspronkelijke karaktereigenschappen voldoen.

Zo is de hollander in beginsel ook een makkelijke buitenlevenhond, op het erf waken, schapen bewaken, karretjes trekken met een rustig karakter en grote mate van zelfstandigheid en beheersing, goed te trainen
Mwah, niet echt allemaal kwaliteiten waar mijn Toopje in uitblinkt. (behalve het trainen dan wellicht :mrgreen: )
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Debora schreef:

Je hebt mij nergens horen zeggen dat het de "moeilijkste hond" ter wereld is. Alleen word ik er wel doodziek van dat mensen een retriever als een "Zeer gemakkelijke"hond bestempelen en ook dat gezinshond daar kan ik gallisch om worden. De meeste retrievers zijn er om te werken, niet om leuk binnen te zitten. Mensen maar klagen dat labradors zo dik zijn, dat zijn nou die gezellige gezinshonden. Neem dan een ander ras, die niet actief hoeft te zijn etc.

Afbeelding
Marion.

Roelfien schreef:Als ik Toby nu in de tuin gooi en niet meer binnen laat, blert ie een paar keer, krabt een paar keer aan de deur en gaat dan heel teleurgesteld braaf in de tuin liggen wachten tot ik hem er weer in laat. Als ik dat heel lang doe zal hij vast nog wel een paar keer protesteren, maar ik ben er van overtuigd dat hij zich uiteindelijk maar schikt in zijn lot. Wat moet ie anders. En dat geldt voor mijn foxje net zo.
En toch blijf ik erbij dat er wel een rasgebonden verschil in zit. Als ik mijn honden per ongeluk wegsluit, of de deur valt dicht (dat geldt dus voor alle 4 de goldens die ik heb gehad), dan blèren ze niet eens. Hooguit worden er een paar hele zachte jankjes geproduceerd, maar dat was het dan. Dan gaan ze voor de deur liggen, zwaar teleurgesteld en diep gekrenkt. Het zit in alle rassen, maar in de Golden heel sterk. Vandaar de veel voorkomende haardkleedjes :19:
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef: Maar blijft het feit dat een aantal hondenrassen gewoon makkelijker trainbaar is. Mits de honden van dat ras ook nog aan hun oorspronkelijke karaktereigenschappen voldoen.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar sommige rassen worden zodanig gefokt dat er tegenwoordig niet meer naar deze karaktereigenschappen gekeken wordt.

Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ach, Yentie's vorige baasje vond dat een foxje eigenlijk echt bij een oud dametje hoorde: lekker de hele dag truttelen en een beetje uit het raam kijken.
Ja, dat klopt, dat doen ze ook graag. Tot ze buiten komen.
Dan zijn het helemaal geen oudedametjeshondjes, dan komt er een instinct naar boven waar oude dametjes helemaal niet op zitten te wachten (hm, dooie egels enzo..... :N: )
En dat heb ik al vaker over foxjes gehoord.

En dat ze ook niet goed op te voeden zijn omdat ze door hun eigenwijzigheid niet open staan om dingen te leren.
Mwah..... ben ik het dus ook niet mee eens. :smile:
Roelfien
Zeer actief

En om toch nog even terug te komen op de goldens: er wonen er hier een aantal in de buurt, ik geloof dat er 1 of 2 fokkers ook hier in de buurt zitten en die lopen dus met 4 a 5 loslopende honden, die braaf mee lopen, beetje snuffelen en voor de rest tam.
Tja, als je daar naar kijkt, denk je ook dat het dooie beesten zijn. Sorry, echt waar.

Maar....
Ik ken(de) er ook een paar waarvan er 1 in ieder geval actief jacht training deed, aporteren in het water etc. en een andere waar fanatiek mee gelopen wordt en die leuk traint op een hondenschool.
Leuke enthousiaste honden. :ok:

Dus ach, het is ook maar net wat je er zelf mee doet.
marian*
Erelid
Contacteer:

Roelfien schreef:En om toch nog even terug te komen op de goldens: er wonen er hier een aantal in de buurt, ik geloof dat er 1 of 2 fokkers ook hier in de buurt zitten en die lopen dus met 4 a 5 loslopende honden, die braaf mee lopen, beetje snuffelen en voor de rest tam.
Tja, als je daar naar kijkt, denk je ook dat het dooie beesten zijn. Sorry, echt waar.
Hier niet ver vandaan ook zo'n stel zielepieterige Goldens;die mensen hebben er 5 die 3 keer per dag maar liefst naar de sloot mogen lopen(50 meter heen en ook weer 50 terug) en daar e.e.a. mogen doen :80:
Ik dacht dat er ééntje ongeveer een jaar of 12 was,totdat ik eens met die mevrouw sprak en hoorde dat de betreffende hond 5 jaar was :jank:
Doodzielig dus.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

marian* schreef:
Roelfien schreef:En om toch nog even terug te komen op de goldens: er wonen er hier een aantal in de buurt, ik geloof dat er 1 of 2 fokkers ook hier in de buurt zitten en die lopen dus met 4 a 5 loslopende honden, die braaf mee lopen, beetje snuffelen en voor de rest tam.
Hier niet ver vandaan ook zo'n stel zielepieterige Goldens;die mensen hebben er 5 die 3 keer per dag maar liefst naar de sloot mogen lopen(50 meter heen en ook weer 50 terug) en daar e.e.a. mogen doen :80:
Ik dacht dat er ééntje ongeveer een jaar of 12 was,totdat ik eens met die mevrouw sprak en hoorde dat de betreffende hond 5 jaar was :jank:
Doodzielig dus.
Maar dat zie je natuurlijk, helaas, bij veel rassen.
Over het algemeen zie ik ook heel veel slome en sjokkende Rottweilers lopen, veel te vet en veel te 'lui'. Veel mensen hebben ook dat beeld van Rottweilers, dat het slome honden zijn.
Het tegenovergestelde is echter waar :N: :mrgreen:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”