Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

stelling: is fokken dierenuitbuiting?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

bobientje
Actief

stelling: is fokken dierenuitbuiting?

Ongelezen bericht door bobientje »

deze stelling kwam ik tegen op een ander forum, vond het zeer interessant. en het heeft mij aan het denken gezet. ik kan en wil mij eigenlijk geen leven voorstellen zonder dieren maar mbt de stelling, is dat egoistich?
dus het gaat alleen over de stelling, zoals die daar staat, het fokken van dieren.
ik kom er niet uit, ben benieuw hoe jullie daar over denken
Afbeelding
bobientje
Actief

en waarom zeg je nee?
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Als je het op een goede en normale manier doet is het geen uitbuiting nee.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
bobientje
Actief

dat vind ik dus ook.
maar degene van wie de stelling was vind dus dat het er niet om gaat of je het goed doet. wel dat je onderscheid kunt maken tegen een goede fokker en een slechte. dat het dier in kwestie er niet om gevraagd heeft, dat wij als mens dit doen. dat mensen op hun achterste poten staan als men een dier uit het wild haalt en daarmee gaat fokken en bij huisdieren is dit gewoon.dat de huisdieren zoals we die nu kennen ook ooit uit de natuur gehaald zijn door de mens maar omdat wij dat normaal vinden het dat nog niet normaal maakt. dat ook al doe je het goed met de juiste motieven, het dier hier nog steeds niet om gevraagd heeft en het eigenbelang is.
en zo zou ik nog wel uren kunnen doorgaan.
maar ook hier vind ik wel wat in zitten.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Tjaaaaa,geen van mijn honden heeft erom gevraagd om bij mij te komen wonen;dat heb ik voor ze beslist.....
Als je het zo ver doortrekt is het misschien wel mishandeling,maar ik vind dat wel erg ver gaan eerlijk gezegd :denken:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

bobientje schreef: dat ook al doe je het goed met de juiste motieven, het dier hier nog steeds niet om gevraagd heeft en het eigenbelang is.
en zo zou ik nog wel uren kunnen doorgaan.
maar ook hier vind ik wel wat in zitten.
Maar is eigenbelang dan hetzelfde als uitbuiting :denken: Vind ik niet.

Eigenbelang kan uitbuiting tot gevolg hebben, denk aan de koeien, varkens, kippen en de rest van de dieren die gefokt worden voor het vlees of melkprodukten etc.

Ik vind fokken niet per definitie uitbuiting.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

bobientje schreef:het dier hier nog steeds niet om gevraagd heeft en het eigenbelang is.
nee geen uitbuiting mits op goede wijze gedaan. Zet een 10 reuen en een aantal loopse teven een tijdje bij elkaar en je hebt gegarandeerd ook pups zonder dat jij je ermee bemoeid hebt... Of laat je loopse teef lekker lopen zonder op te letten en ze wordt ook gedekt....
Als je gaat fokken kun je tenminste uitzoeken met wie er wel en niet gedekt wordt, om zo de dieren met afwijkingen eruit te filteren.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tja... waar vraagt een dier dan om? nergens om toch? vroeg bonfire aan anky of hij aub grand prix mocht lopen? vragen meute honden om te jagen? dat hebben "wij"mensen gecreerd.. bepaalde eigenschappen bij bepaalde dieren.... maar dat is toch nog geen uitbuiting? uiteraard zijn er mensen die dieren uitbuiten...teven 6 jaar lang elke loopsheid een nest laten krijgen en daarna weg gooien als grof vuil, maar goed dat valt voor mij onder mishandeling....

ik zou haast zeggen dat de persoon die deze stelling aanhangt... helemaal geen dieren moet bezitten...want dan zou alleen het houden van al uitbuiting zijn..
bobientje
Actief

marian* schreef:Tjaaaaa,geen van mijn honden heeft erom gevraagd om bij mij te komen wonen;dat heb ik voor ze beslist.....
Als je het zo ver doortrekt is het misschien wel mishandeling,maar ik vind dat wel erg ver gaan eerlijk gezegd :denken:
ik ook.
maar volgens degene houden wij, de kopers van de dieren dit in stand. ongeacht of we goed voor ze zijn of niet
Afbeelding
bobientje
Actief

yamie schreef:
ik zou haast zeggen dat de persoon die deze stelling aanhangt... helemaal geen dieren moet bezitten...want dan zou alleen het houden van al uitbuiting zijn..
die persoon zegt ook geen dieren te bezitten maar er wel van te houden in.. juist ja, de vrije natuur
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

bobientje schreef:
yamie schreef:
die persoon zegt ook geen dieren te bezitten maar er wel van te houden in.. juist ja, de vrije natuur
oh oke, nou ja ach... dan staat hij/zij iig achter zijn stelling :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

bobientje schreef:
marian* schreef:Tjaaaaa,geen van mijn honden heeft erom gevraagd om bij mij te komen wonen;dat heb ik voor ze beslist.....
ik ook.
maar volgens degene houden wij, de kopers van de dieren dit in stand. ongeacht of we goed voor ze zijn of niet
eet diegene wel vlees of zuivel?
want dan hou je het houden van koeien en varkens ook in stand!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bobientje
Actief

er werd vooral gevraagd om te kijken naar het ethische punt. de juistheid van fokken.
eigenlijk zou degene hier zijn standpunt moeten brengen, want ik vind het moeilijk omdat ik het niet zo zwart-wit zie. althans dat vind ik, hij/zij vond juist dat ik het wel zwart-wit zie en niet durf te kijken naar wat juist is.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

bobientje schreef:er werd vooral gevraagd om te kijken naar het ethische punt. de juistheid van fokken.
eigenlijk zou degene hier zijn standpunt moeten brengen, want ik vind het moeilijk omdat ik het niet zo zwart-wit zie. althans dat vind ik, hij/zij vond juist dat ik het wel zwart-wit zie en niet durf te kijken naar wat juist is.
:mrgreen: fijn he tussenpersoon zijn
Afbeelding
bobientje
Actief

malinois schreef:
bobientje schreef:
ik ook.
eet diegene wel vlees of zuivel?
want dan hou je het houden van koeien en varkens ook in stand!
of het een hij of zij is weet ik eigenlijk niet, dus zeg ik maar hij/zij.
hij/zij zegt dit dus niet te eten.
Afbeelding
bobientje
Actief

malinois schreef:
bobientje schreef:er werd vooral gevraagd om te kijken naar het ethische punt. de juistheid van fokken.
:mrgreen: fijn he tussenpersoon zijn
haha, heb het mezelf aangedaan.
Afbeelding
bobientje
Actief

Martijn schreef:
Joh, je moet dat soort types links laten liggen. Die hebben teveel tofu-burgers op. :piew:
hahaha.
toen ik dat las had ik ook gelijk zoiets van, geiten wollen sok enz enz.
toch had hij/zij hele goede argumenten. dat topic is inmiddels gesloten en die was lang zat dus om alles nou te quoten, schiet ook niet op.
ik vond het persoonlijk een boeiende discussie, heb nog regelmatig aan dat onderwerp gedacht. maar goed, hij/zij vind uiteindelijk dat je niet meer moet doorfokken. dan sterven er mss dieren uit maar dat zij zo. maar wij, als mensen die de dieren in gevangenschap houden, zouden daar mee op moeten houden, om voor god te spelen.
en daar kan ik het niet mee eens zijn, geen huisdieren meer, vreselijk.
egoistiche gedachte, zou hij/zij zeggen
Afbeelding
gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

ik fok raskatten, en ik vind het niet zielig voor ze, mits ze in kern gezonde conditie zijn, een jaar rust hebben gehad na een nestje, goede voeding, stress vrije omgeving etc. ik weet ook van catteries waar ik het wel zielig vind, maar dat heb je bij de hondenfokkers ook zo. als ik zie hoe mijn moederpoes, na een bevalling lekker bij haar kleintjes ligt te genieten en steeds als je zegt "ooohh wat een mooie babies heb jij" dat ze helemaal begint te kroelen en te spinnen, dan denk ik/ weet ik wel zeker dat zij er ook van geniet, ik heb twee poezen gehad, die het verschrikkelijk vonden, die moest ik echt de eerste weekjes bij de kittens neerleggen om ze te laten drinken, maar toen ze eenmaal vastvoer konden eten keken ze er niet meer naar om, met zulke poezen fok ik dan ook niet verder, ik vind het leuk maar andersom moet het ook zo zijn.

groetjes,
bobientje
Actief

gucci schreef:ik fok raskatten, en ik vind het niet zielig voor ze, mits ze in kern gezonde conditie zijn, een jaar rust hebben gehad na een nestje, goede voeding, stress vrije omgeving etc. ik weet ook van catteries waar ik het wel zielig vind, maar dat heb je bij de hondenfokkers ook zo. als ik zie hoe mijn moederpoes, na een bevalling lekker bij haar kleintjes ligt te genieten en steeds als je zegt "ooohh wat een mooie babies heb jij" dat ze helemaal begint te kroelen en te spinnen, dan denk ik/ weet ik wel zeker dat zij er ook van geniet, ik heb twee poezen gehad, die het verschrikkelijk vonden, die moest ik echt de eerste weekjes bij de kittens neerleggen om ze te laten drinken, maar toen ze eenmaal vastvoer konden eten keken ze er niet meer naar om, met zulke poezen fok ik dan ook niet verder, ik vind het leuk maar andersom moet het ook zo zijn.

groetjes,
de vraag van degene is: waarom fok je?

en eigenlijk alle antwoorden komen volgens hem/haar uit op dierenuitbuiting. doe je het omdat je het leuk vind? verbetering van het ras? enz zoja dan is dat dus voordeel uit halen = uitbuiten.
hij/zij vind dat wat dieren in de natuur doen, dus ook ratten,konijnen, honden enz dat is juist want ze zijn in hun eigen leefomgeving en in vrijheid. en dat houdt elkaar in evenwicht.huisdieren leven in gevangenschap en de mens bepaalt dat er 2 dieren bij elkaar komen om mee te fokken. dat vind hij/zij onjuist. de huisdieren zouden er al helemaal niet mogen zijn. dat was al een fout. maar hij/zij vind dat die fout niet herhaalt hoeft te worden, dus stoppen met fokken. geen dieren in gevangenschap en ondergeschikt aan de mens. want.. we kunen het ze nu eenmaal niet vragen, alleen maar aannemen.
iets in die geest.
Afbeelding
gucci
Zeer actief

er staat toch - is fokken dierenuitbuiting?? daar gaf ik antwoord op, maar waarom fok ik, tja dat is een goeie, het is begonnen met de aanschaf van onze kater en hem hebben we gekocht bij een van de beste fokkers van dat moment zij heeft mij bijna twee jaar veel geleerd, mee naar shows, etc, toen hebben we er een poes bij gekocht alles laten testen etc, eigenlijk van leuk eens een nestje, en daar zat zo'n mooi poesje in dus gehouden en zo is het gekomen ik fok nu ongeveer 6 jaar, maar een duidelijk antwoord waarom fok ik...moeilijk, rasverbeteren vrij cliche antwoord, want daar zitten ook een hoop meningen in, wat de een verbeteren vind denkt de ander anders over. en ik fok ook mede doordat ik aanvragen krijg, zo werkt het ook die kant weer uit, zou ik geen respons krijgen van evt. kopers dan zou ik ook niet meer fokken, ik zeg altijd ik ga niet met mijn kittens leuren, zolang er interesse is en mensen wachten bewust op een kitten van mij dan vind ik het leuk om te doen, ik fok niet meer met meerdere poezen, heb nu twee poezen die ik een nestje laat krijgen. en ik vind het gewoon erg leuk, het is zo genieten van die kleine pluizenbolletjes. hoop dat mijn antwoord nu duidelijker is..anders sorry..doe mijn best om me te verwoorden.
gucci
Zeer actief

maar ik vind zijn/haar stelling wel vreemd, nogal zwart wit ja, mensen hebben al eeuwen dieren om zich heen, dus geen huisdieren meer vaag verhaal..en waar moet ik voordeel uithalen, in wat het fokken opbrengt, ja mijn dierenarts die lacht het hardst hoor, als het erg meezit dan hou ik wel wat over aan een nestje, maar dat gaat ook weer op aan voer, entingen, de testen etc, in die 6 jaar dat ik fok kan ik niet zeggen dat ik er rijker op ben geworden hoor, misschien wel het tegendeel, maar je mag fokken toch wel gewoon leuk vinden, als je daarbij in je achterhoofd houd dat je op een verantwoordelijke manier bezig bent..ik snap niet wat hij eigenlijk wilt bereiken met zijn stelling en denk ook niet dat iemand hierop een duidelijk antwoord kan geven..ik niet in ieder geval..

groetjes,
bobientje
Actief

ik snap je wel hoor.
maar zoals jij praat praat ik ook en meerdere mensen.
hij/zij vind onze antwoorden dus uitkomen op dierenuitbuiting. want je fokt omdat je het leuk vind eigenlijk en ook om het ras te verbeteren. de poes heeft er niet om gevraagd, jij hebt het bedacht dus jij haalt er voordeel uit ( niet alleen mbt geld maar gewoon omdat je het leuk vind) jij beslist, jij jij jij, ikke ikke ikke (hebben veel mensen te horen gekregen) dus dierenuitbuiting.
het gaat hem/haar er niet om of je goed bent voor de dieren, dat is dierenwelzijn. hij/zij maakt zich druk om de dierenrechten.
ik vind dat ook zwart-wit, heb ik ook gezegd maar hij/zij zegt dat ik dat niet zo moest zijn, geen sprake van zwart-wit maar gewoon een feit.
tja
we zijn er daar ook niet uitgekomen. op een gegeven moment werd hij mij ook te gek, ging het opeens ook over eten (groente en fruit mocht ook al niet- geen gentech blablabla) en oh ja, ook geen planten in huis, haha
Laatst gewijzigd door bobientje op 21 jul 2005 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debora »

Nee, alleen als er goed mee wordt omgegaan. Het is wel uitbuiting als je het puur alleen voor geld fokt.
Live as though heaven is on earth.
Kijk eens op mijn site: www.duskintheforest.nl

Afbeelding
bobientje
Actief

Debora schreef:Nee, alleen als er goed mee wordt omgegaan. Het is wel uitbuiting als je het puur alleen voor geld fokt.
dat is dus weer dierenwelzijn , geen dierenrechten
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

zelf vind ik fokken meestal uitbuiting
er zijn uitzonderingen maar de meeste doen het gewoon voor het geld.
Ook al beweren ze van niet.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik vind het geen uitbuiting. De hond is geen wild dier meer dat uit de natuur is gehaald. Honden zijn totaal ingespeeld op mensen en zijn prima kameraadjes en doen nuttig werk. Ze waken en jagen, ze beschermen, ze bieden gezelschap, ze trekken sleden en bewaken het vee, ze drijven schapen, ze lokken eenden ;-) en vangen "ongedierte" . Elke hond weer gefokt op zijn specifieke raseigenschappen afhankelijk van het gebruiksdoel.

MM, nou ik erover nadenk klinkt het toch wel een beetje uitbuiterig.

Anne :mrgreen:
bobientje
Actief

starfleet schreef:Ik vind het geen uitbuiting. De hond is geen wild dier meer dat uit de natuur is gehaald. Honden zijn totaal ingespeeld op mensen en zijn prima kameraadjes en doen nuttig werk. Ze waken en jagen, ze beschermen, ze bieden gezelschap, ze trekken sleden en bewaken het vee, ze drijven schapen, ze lokken eenden ;-) en vangen "ongedierte" . Elke hond weer gefokt op zijn specifieke raseigenschappen afhankelijk van het gebruiksdoel.

MM, nou ik erover nadenk klinkt het toch wel een beetje uitbuiterig.

Anne :mrgreen:
haha, ja dat vind ik nou ook. er zit best iets in ja. en ooit zijn onze huisdieren toch wel uit de natuur geplukt. en het is toch ook zo dat mocht nu iemand een aap als huisdier willen dat bijna iedereen dat ook niet vind kunnen? daar moeten we voor waken, dat dat niet gebeurt.mbt huisdieren wat is dan het alternatief. geen huisdieren meer. moet ik ook niet aan denken. mischien is dat egostisch, het zij zo.
Afbeelding
kristien
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door kristien »

Ik begrijp zijn argumentatie wel. Ik vraag me het soms ook wel eens af of het strict ethisch gezien wel OK is om ook dieren te hebben zoals honden en katten terwijl je daarnaast vegetarier bent.
Maar we kunnen nooit meer terug naar de toestand voor de domesticatie van de dieren. En ik denk dat contact met huisdieren zoals honden en katten een belangrijke factor is die kan bijdragen tot een beter begrip van en respect voor de dierenwereld.
Als je de dierethische discussie tot het uiterste drijft zouden we ook met zijn allen moeten stoppen om kinderen te krijgen en het mensenras laten uitsterven.
Dat kan dus ook niet...
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mensen die zichzelf voortfokken buiten uit. Die krijgen kinderbijslag en ik niet. :boos:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
bdevocht
Zeer actief
Contacteer:

Re: stelling: is fokken dierenuitbuiting?

Ongelezen bericht door bdevocht »

bobientje schreef:deze stelling kwam ik tegen op een ander forum, vond het zeer interessant. en het heeft mij aan het denken gezet. ik kan en wil mij eigenlijk geen leven voorstellen zonder dieren maar mbt de stelling, is dat egoistich?
dus het gaat alleen over de stelling, zoals die daar staat, het fokken van dieren.
ik kom er niet uit, ben benieuw hoe jullie daar over denken
zeer simpel: neen.
zolang het maar geen broodfokkers ed zijn.
babs
http://spaces.msn.com/members/bdevocht/
http://spaces.msn.com/members/bdevochtII/

Afbeelding

My Australian Shepherd Dog is smarter than your honor student!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”