Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

eten van kat stelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lil

eten van kat stelen

Ongelezen bericht door Lil »

Hoe zit het nu met rangorde en als eerste eten geven?

Boris is altijd al de baas geweest over de katten. Maar aangezien ik altijd te horen heb gekregen dat de hond als laatste te eten krijgt, eet ik eerst zelf, dan de twee katten en dan Boris. Nu is sinds twee weken een kleine machtsstrijd tussen de hoogste kat en Boris zichtbaar en nu eet hij dus haar eten op of dreigt zodat ze niet gaat eten. Ik zit hier natuurlijk bovenop om hem dit te verbieden, maar dan krijgt de kat er weer van langs omdat ik op Boris gescholden heb. Moet ik nu echt heel erg boos gaan worden??? Kan ik Boris niet beter gewoon als eerste te eten geven of geef ik hem dan zijn zin en bereik ik het tegendeel???
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik zou het eten van de katten gewoon ergens zetten waar de hond er niet bij kan; heel simpel en alles is opgelost.

Het katteneten staat hier op de eettafel; met die twee vreetschuren van mij zou ik ook niet moeten proberen de katten ergens eten te geven waar zij erbij kunnen.

Lijkt me ook een beetje onnodig de strijd aangaan met de hond als jij er als politie bij moet staan net zolang totdat de kat klaar is met eten...
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Katten doen (over het algemeen) niet mee met die rangorde regeltjes. Het kan voor hun dus geen kwaad om ze als laatste eten te geven. Ik denk dat het dus een beter idee is om eerst de hond en dan de katten eten te geven. En voor de zekerheid ook maar apart misschien, als het zo'n strijd is voor je hond.
Brigitte30
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Brigitte30 »

Hier wordt het eten van de katten op het aanrecht gezet. Anders zijn de katten altijd te laat :wink:
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Nee daar hou ik me niet zo mee bezig. De katten eten altijd apart De brokken staan ook apart zodat de honden er niet bij kunnen. Daar ga ik niet de hele dag politieagente spelen :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Suzanne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suzanne »

Het katteneten staat hier op tafel, kunnen de honden niet bij.
Verder zouden de honden het niet in hun hoofd moeten halen achter de katten aan te gaan in een zogenaamde machtsstrijd of frustratie.
Andersom trouwens ook niet....
Femmy
Actief

Ongelezen bericht door Femmy »

Bij ons staat het voer van de katten ook op tafel, zodat Kyra er niet bij kan. 's Morgens krijgen de katten blikvoer, en dat krijgen ze op het moment dat mijn vriend met Kyra gaat lopen. Bij terugkomst hebben de katten hun blik op, en krijgt Kyra haar brokken. Ik moet wel zeggen dat ze erg aast op de brokken van de katten, maar ze kan er niet bij en ook de katten laten zich er niet van weerhouden te eten.

Groetjes, Femmy
Roxy
Actief

Ongelezen bericht door Roxy »

Ik maak me helemaal niet druk om welke rangorde dan ook met het uitdelen van eten, ik doe wat het handigst is. De 3 katten krijgen 's ochtends meteen een blikje voer omdat ik anders mijn nek over ze breek. De honden zien dat altijd gelaten aan. Het katteneten staat in de badkamer achter een traphekje en er staat de hele dag kattenbrok ter beschikking.

Daarna krijgen de honden eten en wel in volgorde van snelheid van eten. Toevallig is ouwe Bassie de ranglaagste én het langzaamste met eten, dus die krijgt eerst, dan Iwan en dan de chefhond en tevens enorme schrokop Roxy. Zo zijn ze een beetje allemaal gelijk klaar met eten. Daarna ga ik zelf wat eten.

's Avonds krijgen mijn honden eerst eten en dan ga ik zelf wat maken. Hoeven ze niet met een hongerig lijf toe te zien hoe wij eten en daar is iedereen tevreden mee :wink:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: eten van kat stelen

Ongelezen bericht door Eline* »

Lil schreef: Nu is sinds twee weken een kleine machtsstrijd tussen de hoogste kat en Boris zichtbaar en nu eet hij dus haar eten op of dreigt zodat ze niet gaat eten. Ik zit hier natuurlijk bovenop om hem dit te verbieden, maar dan krijgt de kat er weer van langs omdat ik op Boris gescholden heb. Moet ik nu echt heel erg boos gaan worden???
Wat je bereikt is dat Boris je kat een keer pakt als jij weg bent of niet oplet, want je loopt je vreselijk te bemoeien met dingen die jouw zaken niet zijn. :wink:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen dingen gaan veranderen die goed gaan. Het ging toch goed zoals je het deed? Nu creeer je spanningen en frustratie en dat zet zich bij dieren en mensen veelal om in agressie.
Rangorde, het feit dat jij graag de baas bent is iets wat je overbrengt in je doen en laten, met je houding en met de manier waarop jij de hond leidt en begeleidt. Jij wordt niet ineens de baas omdat jij als eerste eet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Oh heeft dat iets met rangorde te maken? Als ik mijn katten niet apart te eten geef, vreten de honden met een noodvaart hun eigen eten op om dan met een vliegende galop richting kattenbakjes te gaan en hun eten op te eten. :N: Dus hier krijgen de honden hun eten en terwijl zij eten zet ik voor de katten in een andere ruimte hun eten neer, deurtje dicht en ieder lekker op zijn gemak de tijd om te eten. En ik haal de bakjes weg voordat de honden er weer bij mogen. Zo hebben de honden geleerd dat het geen zin heeft om telkens als een gek richting die bakjes te rennen omdat er toch niks te halen valt. Als ik het aan de honden over zou laten, zouden mijn katten echt nooit wat te eten krijgen. :smile:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Eline* schreef:
Lil schreef: Nu is sinds twee weken een kleine machtsstrijd tussen de hoogste kat en Boris zichtbaar en nu eet hij dus haar eten op of dreigt zodat ze niet gaat eten. Ik zit hier natuurlijk bovenop om hem dit te verbieden, maar dan krijgt de kat er weer van langs omdat ik op Boris gescholden heb. Moet ik nu echt heel erg boos gaan worden???
Wat je bereikt is dat Boris je kat een keer pakt als jij weg bent of niet oplet, want je loopt je vreselijk te bemoeien met dingen die jouw zaken niet zijn. :wink:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen dingen gaan veranderen die goed gaan. Het ging toch goed zoals je het deed? Nu creeer je spanningen en frustratie en dat zet zich bij dieren en mensen veelal om in agressie.
Rangorde, het feit dat jij graag de baas bent is iets wat je overbrengt in je doen en laten, met je houding en met de manier waarop jij de hond leidt en begeleidt. Jij wordt niet ineens de baas omdat jij als eerste eet.
Hier nog effe spuit elf: ik vind ook dat je levensgevaarlijk bezig bent. Ja, katten horen boven je hond te staan, dat is de ideale situatie. Maar als het niet zo is, en alles is desondanks pais en vree, lekker vanaf blijven. Als je een 'rangordewisseling' gaat forceren moeten ze het dus een keertje uitvechten. Ik weet niet of je ooit een gevecht tussen een kat en een hond hebt gezien, maar afhankelijk van de grootte en wilskracht van de hond heb je naderhand dus *of* een kat die in stukken ligt, of een hond die werkelijk aan alle kanten, inclusief zijn ogen, bloedt als een rund. Het belangrijkste aspect van honden en katten samen laten leven is om gevechten te vermijden. Honden- en kattentaal is compleet verschillend, en in een echt gevecht komt die miscommunicatie, ondanks alles wat ze misschien eerder van elkaar hebben geleerd, aan alle kanten naar voren. De een wil zich overgeven, de ander ziet het als aanval, het wordt een bloedbad.

Dus terugdraaien die handel, de hond staat bij jou bovenaan, het zij zo. Hoera roepen en belonen als hij lief is voor de katten, en geen toestanden met eten. Geef hem maar een botje als de katten eten krijgen ofzo. En zorg dat de katten een vluchtweg hebben als je er niet bent.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Lil schreef: Moet ik nu echt heel erg boos gaan worden??? Kan ik Boris niet beter gewoon als eerste te eten geven of geef ik hem dan zijn zin en bereik ik het tegendeel???
Nog een spuit elf. Maar de kat krijgt gewoon op een apart tafeltje. De hond gaat dan wel eronder zitten wachten of ze soms wat knoeit. De kat krijgt op heel andere tijden eten dan de hond, er is geen verband. De kat krijgt als ze komt zeuren dat haar bakje leeg is.

En als dat niet werkt zou ik de kat eten gaan geven in een andere ruimte van het huis en sowieso zorgen dat ze daar kan verblijven als het niet goed gaat met de hond.

Ik heb hier nooit toegestaan dat de hond de kat opjaagt of bedreigt, dat lijkt me ook heel erg gevaarlijk voor de kat.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”