Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oke ik ga er ook aan geloven

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

oke ik ga er ook aan geloven

Ongelezen bericht door Podenji »

na mij wat meer verdiept te hebben en mijn mutserige miepeters eens goed in de ogen te hebben gekeken :p , heb ik besloten ook maar t egaan BARFEN, maar ik heb er al veel over gelezen en toch ook een hoop evrschillende dingen vandaar dat ik wat vragen hier stel en hoop op concrete antwoorden. en ja heb me ook al aangemeld op een barfforum ;)
o ja versvlees als energique of rodi ofzo motten ze dus niet ;-) pens, of kip of zo daarintegen wel

1. hoe begin ik nou precies? mixen met brokken die ze nu kijgen of in een keer overzetten? ze krijgen al eens rauwe botten dus dat zijn ze wel gewoon alleen niet in de hoeveelheid die ze met BARF straks krijgen
2. pasta, rijst en/of aardappels mag dat er ook bij? of enkel vlees en greonten?
3. moeten er nog supplementen toegevoegd worden? gistocall ofzo?
ik bedoel hoe weet ik nu dat ik mijn honden niets tekort doe aan voedingsstoffen?
4. wat mag je absoluut niet aan groente geven? zoals ui en prei mogen niet maar wat nog meer niet?

nou ben benieuwd :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
ien
Erelid
Contacteer:

Re: oke ik ga er ook aan geloven

Ongelezen bericht door ien »

Podenji schreef:na mij wat meer verdiept te hebben en mijn mutserige miepeters eens goed in de ogen te hebben gekeken :p , heb ik besloten ook maar t egaan BARFEN, maar ik heb er al veel over gelezen en toch ook een hoop evrschillende dingen vandaar dat ik wat vragen hier stel en hoop op concrete antwoorden. en ja heb me ook al aangemeld op een barfforum ;)
o ja versvlees als energique of rodi ofzo motten ze dus niet ;-) pens, of kip of zo daarintegen wel

1. hoe begin ik nou precies? mixen met brokken die ze nu kijgen of in een keer overzetten?
hoe je precies begint hangt een beetje af hoe je honden zijn..zijn ze gezond? hoe lang hebben ze brokjes gegeten?
niet te mager?? enz.
ze krijgen al eens rauwe botten dus dat zijn ze wel gewoon alleen niet in de hoeveelheid die ze met BARF straks krijgen
Met BARFen krijgen z eook niet zo'n groete hoeveelheid botten hoor )
2. pasta, rijst en/of aardappels mag dat er ook bij? of enkel vlees en greonten?
pasta en aardappelen geef ik als tafelrestjes [dus incidenteel]dus niet als een maaltijd
De maaltijden kan je maken van vlees/vis en of zonder gfmixjes..ik zelf geef maar 3x in de week groente.
3. moeten er nog supplementen toegevoegd worden? gistocall ofzo?
ik bedoel hoe weet ik nu dat ik mijn honden niets tekort doe aan voedingsstoffen?
Nee..geen gistocal!!! en supplementen kan je in het begin wel wat geven..
ook om evtuele voedingstekorten aan te vullen.
Als je je honden nog 1 maaltijd van hun oude voeding geeft tijdens het omschakelen, hun brokken of kvv dan kunnen er geen voedingstekorten ontstaan.

dus s'morgens b.v brokken of kvv en s'avonds hun karkas oid
4. wat mag je absoluut niet aan groente geven? zoals ui en prei mogen niet maar wat nog meer niet?

nou ben benieuwd :mrgreen:
nou absoluut vind ik een groot woord.
Er zijn mensen die hun hond echt wel een stukje ui of prei geven [een oud middel tegen wormen] en je hond gaat er echt niet dood van net zo min als van een stuk brood :roll: :wink:
maar verder kunnen ze alle groente eten maar van alles gewoon een klein beetje!! [dus het liefst 8 groentesoorten bij elkaar zodat niet iets de overhand heeft!!
[er is ook een methode waar men geen groente heeft, maar dan ..is mijn persoonlijke mening.. moet je hond wel de gelegenheid krijgen om zelf aan groen te kunnen komen]

In het boek van Mogens staat heel uitgebreid hoe je kan overschakelen

succes!!
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

bedankt voor je reactie Ien, afijn om antwoord te geven op jouw vraag:

Solar: heeft allerlei eten gehad, van KVV tot brok en nu krijgt ze sinds een aantal maanden naturediet, KVV haalt ze dr neus voor op, en neemt ze een hap dan spuugt ze het gewoon uit, brokken eet ze alleen wanneer ze erge honger heeft en het is een windhond en die hebben niet zo snel honger althans dit ras niet, die eten als ze iets niet lekker vinden enkel wat ze nodig hebben, ze is niet heel erg mager maar zie haar wel graag wat dikker , ze is supergezond

Kalusha: heeft ook poos vers gehad maar is er ook niet dol op krijgt nu sinds half jaar brok met naturediet

Lio: is pas 6 maanden oud, krijgt ookbrok

Thirza: is 18 maanden krijgt brok met naturediet heeft ook op KVV gestaan maar moet het ook niet :roll:

ze krijgen allemaal Hill;s chicken brok en zijn allemaal gezond

ho eheet dat boek waar je het ove rhebt?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Little wolves
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Little wolves »

Of je meteen overschakelt of langzaamaan hangt van je hond af. Igor hebben we van de ene op de andere dag overgeschakelt, en die heeft daar geen enkel probleem mee gehad. Sammy heeft maandenlang diarree gehad. De maag moet zich omschakelen en alle rommel van de brokjes moet uit het lijf uit. Kan wel effe duren bij sommige honden.

Als je aan kipkarkassen kan raken zou ik die nemen als basis. Heb je ineens al wat bot en wat vlees en ze zijn goedkoop. Vul dat aan met orgaan en spiervlees. Geef gewoon elke dag wat kipkarkasjes en dan elke dag wat andere organen en eens wat spiervlees of wat vis, of iets anders dat je hebt kunnen vinden.
Met lever, pens en varkensvlees zou ik een beetje zuinig zijn in het begin. Dat kan nogal op de darmen gaan werken. :roll:
Groenten krijgen ze hier zelden, heeft een hond ook niet echt nodig.
Over de juiste verhoudingen van alles moet je je ook niet teveel zorgen maken. Kijk gewoon dat ze zowat alles in de loop van de week krijgen. Dan komt het wel in orde.
Supplementen moet je niet geven, die zijn nergens goed voor.
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Je zou kunnen overstappen op KVV voor een korte tijd, paar weekjes ofzo. (gewoon zonder te mengen met brokken, want je honden zijn al rauw vlees gewend, begrijp ik) en dan ga je na een paar weken zelf je maaltijden klaar maken. Als je je in het begin gewoon goed aan de voorbeelden van een menu over een bepaalde periode houdt, krijg je het menu samenstellen op een correcte manier goed onder de knie. Variëren is gewoon belangrijk, dan weet je dat je hond alles binnenkrijgt wat ie nodig heeft. Let goed op de ontlasting, zie je ook meteen waar ie teveel van heeft gehad. Zo zie je bij teveel botten dat de ontlasting te licht en te hard wordt.
Ik geef mijn honden wel groente/fruit mix, maar dat komt omdat ze zelf ook aangeven daar behoefte aan te hebben. Hoe ze dat aangeven? Door er echt op aan te vallen. Beertje mijn oudste hond krijgt bijvoorbeeld veel extra groente/fruit mix over zijn eten, die komt zeker wel aan de 15 a 20 procent, terwijl de rest maar zo'n 10 procent groen bij hun eten krijgt. Volg het menu dat op de barf fora zeker beschikbaar moet zijn.
Daarmee heb je een goed houvast van wat je over een periode van een paar weken gemiddeld allemaal moet geven om tot een evenwichtige maaltijd te komen. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
ien
Erelid
Contacteer:

Podenji schreef:bedankt voor je reactie Ien, afijn om antwoord te geven op jouw vraag:

Solar: heeft allerlei eten gehad, van KVV tot brok en nu krijgt ze sinds een aantal maanden naturediet, KVV haalt ze dr neus voor op, en neemt ze een hap dan spuugt ze het gewoon uit, brokken eet ze alleen wanneer ze erge honger heeft en het is een windhond en die hebben niet zo snel honger althans dit ras niet, die eten als ze iets niet lekker vinden enkel wat ze nodig hebben, ze is niet heel erg mager maar zie haar wel graag wat dikker , ze is supergezond

Kalusha: heeft ook poos vers gehad maar is er ook niet dol op krijgt nu sinds half jaar brok met naturediet

Lio: is pas 6 maanden oud, krijgt ookbrok

Thirza: is 18 maanden krijgt brok met naturediet heeft ook op KVV gestaan maar moet het ook niet :roll:

ze krijgen allemaal Hill;s chicken brok en zijn allemaal gezond

ho eheet dat boek waar je het ove rhebt?
dat boek heet
Rauwe voeding voor honden
zie link..staan ook wat openbare artikelen bij de link

http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden ... hp?camp=26

wat ik zo lees dan moeten ze kvv niet..dus die gewoon weglaten.nature dieet zijn van de kant en klaar pakjes toch??
dit is gestoomde voer. handig voor vakanties of zo..maar voedingswaarde?

Wat ik zo lees kan jij je honden al best Cold Turkey overzetten.
Niet zo ingewikkeld doen en niet met teveel verschillend materiaal werken
zoals ik ook schreef en little wolves ook..kipkarkas is een prima product om mee te starten ,idem kippennekjes en dit voer je langzaam op
als je groente wil gebruiken..persoonlijk geef ik dit wanneer het mij uitkomt, gebruik dan in het begin maar weinig en niet zoveel verschillende soorten groentes.

Als je je brokjes nog wilt opmaken dan kan je die gewoon s'morgens geven en het verse voer s'avonds..
en dan de hoeveelheid brokjes s'morgens steeds te verminderen en de verse maaltijd steeds meer te meerderen

De pup heeft nog wel meer maaltijden nodig maar die kan wel al sneller helemaal op het verse voer
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

wederom bedankt voor de reacties!!

heb inmiddels nog meer gelezen erover en ga ervoor!!

deze week ga ik langzaam overstappen, ben eigenlijk ( ja hollands he ? ;) ) ookw el benieuwd naar wat dit me nu gemiddeld gaat kosten, met die naturediet word ik langzaam nog armer haha maar bovenal lijkt het me gewoon voor mijn honden heel geshcikt helemaal voor Solar, die scharrelt vaak al in de natuur haar kostje bijelkaar, hazelnoten, eieren steelt ze uit eendennesten, en eet elk dood beest op wat ze kan vinden....
Sisboo
Actief

Ongelezen bericht door Sisboo »

Ga anders eens rondneuzen of www.barfplaats.nl daar staat ook veel info. :ok:
Little wolves
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Little wolves »

Podenji schreef:
deze week ga ik langzaam overstappen, ben eigenlijk ( ja hollands he ? ;) ) ookw el benieuwd naar wat dit me nu gemiddeld gaat kosten, met die naturediet word ik langzaam nog armer haha
Ligt er maar aan hoe goedkoop je aan je ingediënten kunt komen en wat je allemaal geeft.

Als je aan kipkarkassen kan komen en in een slachthuis in de buurt allerlei organen en pens enzo kunt gaan halen dan ben je veel goedkoper af dan dat je brokken geeft.
Ga je alles in de supermarkt halen dan betaal je al een pak meer en ga je langzaamaan nog armer worden. :mrgreen:

Is een beetje zoeken in het begin en veel rondbellen en rondrijden vooraleer je weet waar je alles goedkoop kan vinden, maar uiteindelijk ga je maar hetzelfde betalen als voor brokjes of zelfs nog een heel deel minder.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Podenji schreef:wederom bedankt voor de reacties!!

heb inmiddels nog meer gelezen erover en ga ervoor!!

deze week ga ik langzaam overstappen, ben eigenlijk ( ja hollands he ? ;) ) ookw el benieuwd naar wat dit me nu gemiddeld gaat kosten, met die naturediet word ik langzaam nog armer haha maar bovenal lijkt het me gewoon voor mijn honden heel geshcikt helemaal voor Solar, die scharrelt vaak al in de natuur haar kostje bijelkaar, hazelnoten, eieren steelt ze uit eendennesten, en eet elk dood beest op wat ze kan vinden....
die naturediete is ook belachelijk duur..
in het begin ben je wel duurder uit met barfen maar er komen al steeds meer vers materiaal bedrijfjes dat het voor BARFers nu steeds makkelijker wordt en er concurentie is in de prijzen!!
in mijn pioniertijd was het wel zoeken en dus ook wel duurder.
en nu ben ik veel goedkoper uit dan brok of kvv
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

ja tis belachelijk duur, en als ik zo kijk wat ik met BARF kwijt ben ben ik wel goedkoper uit dan nu, we zullen zien, het gaat mij er in eerste instantie niet om het geld al moet het niet de spuigaten uit gaan lopen uiteraard haha
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”