Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
HD, niet alleen maar erfelijk?
Moderator: moderatorteam
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
HD, niet alleen maar erfelijk?
Steeds vaker lees ik dat het wetenschappelijk bewezen is dat HD niet alleen maar erfelijk is, maar ook te maken heeft met andere factoren tijdens de groei van een hond.
Maar ik lees maar weinig over welke factoren dat dan zijn?
Als het aangetoond is dat bepaalde factoren mee spelen bij de ontwikkeling van HD, waarom is er dan zo weinig bekend over hoe je dat dan kan voorkomen?
Er wordt ook veel tegenstrijdige informatie gegeven over die factoren die mogelijk zouden leiden tot HD.
Zo zegt de een: zware honden mogen niet traplopen als ze jong zijn, terwijl een ander zegt: maakt helemaal niks uit.
Zijn jullie het er mee eens dat HD niet alleen maar erfelijk is?
En welke factoren rekenen jullie dan mee als zaken die je wel of niet moet doen om HD zo veel mogelijk te beperken?
Maar ik lees maar weinig over welke factoren dat dan zijn?
Als het aangetoond is dat bepaalde factoren mee spelen bij de ontwikkeling van HD, waarom is er dan zo weinig bekend over hoe je dat dan kan voorkomen?
Er wordt ook veel tegenstrijdige informatie gegeven over die factoren die mogelijk zouden leiden tot HD.
Zo zegt de een: zware honden mogen niet traplopen als ze jong zijn, terwijl een ander zegt: maakt helemaal niks uit.
Zijn jullie het er mee eens dat HD niet alleen maar erfelijk is?
En welke factoren rekenen jullie dan mee als zaken die je wel of niet moet doen om HD zo veel mogelijk te beperken?
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Volgens mij kunen verkeerde voeding en belasting er ook mee te maken hebebn.
Van die trappen is inderdaad wisselnd de een zegt dit de andere dat,ik begreep weer dat de trap rustig oplopen geen kwaad kon dat het juist de sprongen waren die verkeerd waren.
Er zijn inderdaad wel wat verschillende visies op
Van die trappen is inderdaad wisselnd de een zegt dit de andere dat,ik begreep weer dat de trap rustig oplopen geen kwaad kon dat het juist de sprongen waren die verkeerd waren.
Er zijn inderdaad wel wat verschillende visies op

Toch denk ik dat er wel aanleg moet zijn voor HD. waarom kan de ene hond die op pedigree pal staat en altijd trappen heeft gelopen geen HD krijgen en eentje die altijd het beste voer gekregen heeft en beperkt beweging WEL HD krijgen?
Nee, ik denk dat HD wel aanwezig moet zijn, het is alleen wel zo dat het met goede beweging en voeding het niet tot uiting hoeft te komen
Nee, ik denk dat HD wel aanwezig moet zijn, het is alleen wel zo dat het met goede beweging en voeding het niet tot uiting hoeft te komen
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
Voor de liefhebbers: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=67915
Al doe je verder alles goed, een hond met een heftige aanleg voor HD kan hier zeker last van krijgen. En omgekeerd geld zeker ook! Hoeveel aanleg is en hoeveel omgeving, is gewoon nooit met zekerheid te zeggen. Dat is de ellende met erfelijke kwesties, dat is humaan ook t geval. Krijg je kanker vanwege een erfelijke aanleg of vanwege je leefpatroon? Dit zal jarenlang DNA-onderzoek pas uitwijzen, ben ik bang.
- Roelfien
- Zeer actief
Maar als een hond erfelijk belast is met HD, wat zou je dan dus moeten doen om de kans op daadwerkelijk last krijgen te beperken?
Wat voor voeding dan? Wat niet?
Welke beweging wel en welke beweging niet?
Ik vraag me af of daar al dingen over bekend zijn.
Wat voor voeding dan? Wat niet?
Welke beweging wel en welke beweging niet?
Ik vraag me af of daar al dingen over bekend zijn.
- Dibbes
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Nou ja, voer met een aangepast Ca/Fosfor gehalte zou ik zeker voeren (Ik krijg natuurlijk weer heel wat over me heen, maar ik houd aan voor de grote pup is bv de speciale Eukanuba goed aangepast in Ca en Ph. Of mag ik geen merkjes noemen?
) , en een gematigd bewegingsregime (5 min per maand erbij) Niet teveel belasten met vreemde bewegingen (Niet uren spelen, niet teveel traplopen). Dan zou je een eind moeten komen.

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Roelfien
- Zeer actief
Die supplementen ga je dan dus al geven als de hond nog een pup is?
Ik geloof ook in de werking van die supplementen hoor, maar is ook aangetoond dat die helpen als je een pup dat van kleins af aan geeft dat het de ontwikkeling van HD tegen gaat?
Ik geloof ook in de werking van die supplementen hoor, maar is ook aangetoond dat die helpen als je een pup dat van kleins af aan geeft dat het de ontwikkeling van HD tegen gaat?
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
Ja. Bij mij lijkt het te werken, anders is het groot toeval. Bolletje, (Nasty, Cloris) en Bo zeer goede heupen, Pientje ook tegen alle verwachtigen in ook A, NB 0 en botafwijking 0. Allemaal hebben ze gehad wat ik eerder schreef. Je kan je afvragen of je de boel niet belazerd omdat je niet weet wat ze anders gehad zouden hebben (slechter of hetzelfde) maar voor mij ben ik al blij dat ik BM's heb met heupen hd A en de ellebogen vrij.

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Belle is met 8 maanden gerontgend en had volgens mijn eigen DA zeer slechte heupen (schatting D). Vorige maand hebben we opnieuw foto's laten maken (bij een ander) en was de uitslag redelijk goed (B). Volgens deze DA zal ze er vrijwel zeker nooit last van krijgen.
Hoewel het ook kan dat de diagnose van de eerste DA niet goed was, denk ik toch ook dat het eet- en leefpatroon ermee te maken heeft gehad dat Belle geen echt slechte heupen heeft gekregen. Ik heb me netjes aan de 5-minutenregel gehouden, niet teveel gevoerd en dus niet te hard laten groeien, ik heb Belle wel (maar beperkt) met andere honden laten spelen, maar vrijwel niet met balletjes, ook heb ik haar niet onnodig vaak laten zitten en opstaan, ze heeft vitamine C (ook in de vorm van fruit), glucosamine/chondroitine en Primeval gehad. Veel van deze tips heb ik ook van het forum bij elkaar geschraapt. Ik hecht er in ieder geval genoeg waarde aan om het met Catootje weer net zo te doen.
Als de aanleg er niet is, denk ik niet dat een hond HD kan ontwikkelen met een verkeerd leefpatroon, maar als de aanleg er wel is, kun je met het leefpatroon naar mijn idee nog een hoop invloed op de uiteindelijke manifestatie uitoefenen.
Hoewel het ook kan dat de diagnose van de eerste DA niet goed was, denk ik toch ook dat het eet- en leefpatroon ermee te maken heeft gehad dat Belle geen echt slechte heupen heeft gekregen. Ik heb me netjes aan de 5-minutenregel gehouden, niet teveel gevoerd en dus niet te hard laten groeien, ik heb Belle wel (maar beperkt) met andere honden laten spelen, maar vrijwel niet met balletjes, ook heb ik haar niet onnodig vaak laten zitten en opstaan, ze heeft vitamine C (ook in de vorm van fruit), glucosamine/chondroitine en Primeval gehad. Veel van deze tips heb ik ook van het forum bij elkaar geschraapt. Ik hecht er in ieder geval genoeg waarde aan om het met Catootje weer net zo te doen.
Als de aanleg er niet is, denk ik niet dat een hond HD kan ontwikkelen met een verkeerd leefpatroon, maar als de aanleg er wel is, kun je met het leefpatroon naar mijn idee nog een hoop invloed op de uiteindelijke manifestatie uitoefenen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Annet
- Zeer actief
Dit zijn ook ongeveer mijn ideeen. Alleen die 5-minuten regel zie ik bij een jonge Border Collie niet zo zitten.Hutsje schreef:Verse voeding, niet dik laten worden, vitamine C, een glucosamine/chondroitine complex en visolie. En de regel 5 minuiten per dag per keer. Niet met ballen gooien oid. Wel late spelen met andere honden, met mate.
Mijn honden hebben nergens last van, alhoewel ze niet elke dag vers, vitamine C en visolie krijgen en glucosamine/chondrotoine hebben ze nog nooit gehad, maar ik had ook niet verwacht dat ze gevoelig zouden zijn voor HD.
Ik vind het wel interessant om te lezen dat jouw BM's nergens last van hebben, ondanks de gevoeligheid ervoor. Dat geeft mij toch het gevoel dat het helpt. Misschien hadden mijn honden wel last gekregen als ik ze niet af en toe iets gegeven had.
- Roelfien
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Luca heeft als pup groeipijnen aan zijn voorpoten gehad. Wij hebben toen het avies gekregen om andere voeding te nemen en lijnrust.
Daarbij hebben wij hem ook altijd een voedingssupplement gegeven en dat krijgt hij nu nog dagelijks.
Op dit moment doet Luca het prima
al heb ik moeite om te juichen ben altijd voorzichtig, ook als hij flink tekeer gaat in het spel, wordt het me te gortig dan lijn ik hem aan.
Daarbij hebben wij hem ook altijd een voedingssupplement gegeven en dat krijgt hij nu nog dagelijks.
Op dit moment doet Luca het prima

Groetjes Jolanda

- Annet
- Zeer actief
Ja, HD komt best vaak voor, zeker gezien het feit dat BC's meestal maar lichte honden (ongeveer 15-20 kilo) zijn. Eigenlijk is dat vreemd voor een werkras, want je zou verwachten dat de slechte heupen er wel zouden zijn uitgeselecteerd, maar ik denk zelf dat een (bij de schapen) werkende BC zijn pijn negeert. ED en LPC komen volgens mij veel minder vaak voor, maar HD dus wel. Maar mijn BC heeft een stamboom en generaties voorouders met goede heupen, dus ik verwachtte bij hem geen HD te zien en voorlopig (hij is nu 3) lijkt dat te kloppen.Roelfien schreef:Staat de border collie bekend om HD?
- Roelfien
- Zeer actief
Wat voor voedingssupplement?Jolly schreef:Luca heeft als pup groeipijnen aan zijn voorpoten gehad. Wij hebben toen het avies gekregen om andere voeding te nemen en lijnrust.
Op dit moment doet Luca het prima![]()
al heb ik moeite om te juichen ben altijd voorzichtig, ook als hij flink tekeer gaat in het spel, wordt het me te gortig dan lijn ik hem aan.
- Roelfien
- Zeer actief
Ah juist, ik vond het ook wel wat bijzonder voor dergelijke lichte honden.Annet schreef:Ja, HD komt best vaak voor, zeker gezien het feit dat BC's meestal maar lichte honden (ongeveer 15-20 kilo) zijn. Eigenlijk is dat vreemd voor een werkras, want je zou verwachten dat de slechte heupen er wel zouden zijn uitgeselecteerd, maar ik denk zelf dat een (bij de schapen) werkende BC zijn pijn negeert. ED en LPC komen volgens mij veel minder vaak voor, maar HD dus wel. Maar mijn BC heeft een stamboom en generaties voorouders met goede heupen, dus ik verwachtte bij hem geen HD te zien en voorlopig (hij is nu 3) lijkt dat te kloppen.Roelfien schreef:Staat de border collie bekend om HD?

- ridgebackfan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
HD moet volgens mij echt al in aanleg er zijn
al mijn honden heb ik hetzelfde laten doen en zelfde voer A merk
met supplement
eerste twee dus prima heupen ( ik laat ze altijd op 1.5 jr rontgenen)
Saba is herplaathond kreeg slecht voer was als pup veeeel te dik
ook prima heupen
Bij de Rhodesian Ridgeback komt heel weinig HD voor
en ben me nu dus in april wild geschrokken Yuma heeft HD D
voordeel is dat ik het nooit had geweten als we geen foto hadden laten maken omdat ze totaal geen last heeft door haar spier opbouw ( hoe beter de spieren hoe sterker de kop op zijn plaats blijft)
Bij Atjo Westerhuis geweest en ook hij ziet niets aan haar lopen gelukkig
en hij ziet het ook als domme pech omdat de rest van de 6 van het nest
allemaal HD A hebben
Dus het blijft een moeilijke factor anders was HD er allang uit gefokt
De RR fokt alleen met HD A en soms B honden en toch zit er soms een pup met een D rara terwijl ik zeker weet dat ze niets verkeerds heeft gedaan of verkeerd voer gekregen
Ze krijgt nu via Atjo supplement en van de groene os Trias omega
en heeft nergens last van wat volgens Atjo ook hele kleine kans zou zijn
en dan pas zeker na haar 8 ste nou dan zien we het wel weer.
Nou heel verhaal maar het houd me nu ook veel meer bezig vroeger dacht ik HD ja duhh zal wel slechte fokker zijn maar nu denk ik er wel anders over omdat de vader en moeder lijn totaal geen HD voor kwam
al mijn honden heb ik hetzelfde laten doen en zelfde voer A merk
met supplement
eerste twee dus prima heupen ( ik laat ze altijd op 1.5 jr rontgenen)
Saba is herplaathond kreeg slecht voer was als pup veeeel te dik
ook prima heupen
Bij de Rhodesian Ridgeback komt heel weinig HD voor
en ben me nu dus in april wild geschrokken Yuma heeft HD D
voordeel is dat ik het nooit had geweten als we geen foto hadden laten maken omdat ze totaal geen last heeft door haar spier opbouw ( hoe beter de spieren hoe sterker de kop op zijn plaats blijft)
Bij Atjo Westerhuis geweest en ook hij ziet niets aan haar lopen gelukkig
en hij ziet het ook als domme pech omdat de rest van de 6 van het nest
allemaal HD A hebben
Dus het blijft een moeilijke factor anders was HD er allang uit gefokt
De RR fokt alleen met HD A en soms B honden en toch zit er soms een pup met een D rara terwijl ik zeker weet dat ze niets verkeerds heeft gedaan of verkeerd voer gekregen
Ze krijgt nu via Atjo supplement en van de groene os Trias omega
en heeft nergens last van wat volgens Atjo ook hele kleine kans zou zijn
en dan pas zeker na haar 8 ste nou dan zien we het wel weer.
Nou heel verhaal maar het houd me nu ook veel meer bezig vroeger dacht ik HD ja duhh zal wel slechte fokker zijn maar nu denk ik er wel anders over omdat de vader en moeder lijn totaal geen HD voor kwam
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
heb net een link op mijn site forum gezet naar een nieuwe
studie , HD en kleine rassen.
je hoeft geen lid te zijn van mijn school om de link te klikken
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
Zou je de directe link hier neer willen zetten? Op jouw site kan ik 'm niet vinden. Alvast bedankt!martine schreef:heb net een link op mijn site forum gezet naar een nieuwe
www.dogs-dream.com
-
- Zeer actief
- martine
- Zeer actief
- Contacteer: