Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie is er dan verantwoordelijk?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Wie is er dan verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door Caro. »

N.a.v. een incidentje vanmiddag, vraag ik me eigenlijk iets af.
Eerst even een uitleg:

Kaya was in het water (in losloopgebied) met een stok aan het zwemmen.
Hierbij waren ook Moritz aanwezig en een bekende Jack Russell, gezellige boel, niks aan de hand.

Twee mensen met een forse Golden Retriever reu lopen voorbij, hond blijft, mensen lopen door.

De GR springt in het water op het moment dat Kaya terug kwam zwemmen en begint haar uit te dagen in het water om haar stok :N:
Kaya's lip gaat gevaarlijk omhoog en haar ogen spuwen vuur; ik roep direct 'Kaya nee!!! hierrrrrrrr' en Kaya komt naar me toe op de voet gevolgd door de GR die wild springend om haar heen danst en een greep naar de stok wil doen.
Eigenaren waren al minutenlang uit het zicht :19:
Ik gooi de stok weer ver in het water zodat de 2 honden gescheiden zijn in de verwachting dat de hond toch wel geroepen zou worden, maar niets is minder waar en het hele tafereeltje speelt zich weer exact hetzelfde af.

Uiteindelijk, na zeker 5 minuten rent de GR toch maar ineens weg.
Alles goed afgelopen dus.

Maar nu vraag ik me achteraf eigenlijk wel af, wie hier verantwoordelijk is als die 2 honden zouden gaan vechten voor eventueel letsel?
Stel nu dat Kaya niet geluisterd had, was gaan vechten en de GR had letsel en de mensen zouden dat op mij willen verhalen; staan ze dan in hun recht?
Aan de ene kant valt mijn hond aan, maar aan de andere kant daagt de GR behoorlijk uit en zijn de eigenaren in geen velden of wegen te bekennen.
Of andersom als Kaya letsel zou hebben?

Gewoon even wat achteraf vraagjes hoe dit dan eigenlijk zit....
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Volgens mij is ieder in zo'n situatie gewoon verantwoordelijk voor zijn eigen hond. :wink: Waarom heb je die hond niet weggejaagd? Dat zou ik dus gedaan hebben. Vervelende mensen, die van die golden. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

met dit soort dingen hou ik dus mn hond gewoon bij me, doe ze even aan de lijn omdat ook mijn hondn niet gediend zijn van dat bemoeizuchtige gedoe, andere honden mogen best bij ons lopen en doen maar springen en klieren bij 1 van de honden wordt vaak niet op prijs gesteld....dan is aanlijnen de beste optie.

Overigens roep ik daarbij wel vriendelijk doch dringend of de mensen aub hun hond bij zich willen houden.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Volgens mij is ieder in zo'n situatie gewoon verantwoordelijk voor zijn eigen hond. :wink: Waarom heb je die hond niet weggejaagd? Dat zou ik dus gedaan hebben. Vervelende mensen, die van die golden. :19:
Type hond 'nergens van onder de indruk' :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

starfleet
Erelid

Re: Wie is er dan verantwoordelijk?

Ongelezen bericht door starfleet »

Stang schreef: Aan de ene kant valt mijn hond aan, maar aan de andere kant daagt de GR behoorlijk uit en zijn de eigenaren in geen velden of wegen te bekennen.

Als beide honden los zijn is het ieders verantwoording. Als je jouw hond aan de lijn hebt, draait de eigenaar van de niet aangelijnde hond voor de schade op in principe.

Kon je de Golden niet wegbrullen?

Anne
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Stang schreef:
Eline* schreef:Volgens mij is ieder in zo'n situatie gewoon verantwoordelijk voor zijn eigen hond. :wink: Waarom heb je die hond niet weggejaagd? Dat zou ik dus gedaan hebben. Vervelende mensen, die van die golden. :19:
Type hond 'nergens van onder de indruk' :19:
:19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:met dit soort dingen hou ik dus mn hond gewoon bij me, doe ze even aan de lijn omdat ook mijn hondn niet gediend zijn van dat bemoeizuchtige gedoe, andere honden mogen best bij ons lopen en doen maar springen en klieren bij 1 van de honden wordt vaak niet op prijs gesteld....dan is aanlijnen de beste optie.

Overigens roep ik daarbij wel vriendelijk doch dringend of de mensen aub hun hond bij zich willen houden.
Maar die mensen waren dus niet in het zicht, die waren al weet ik veel hoe ver weg. Ik kon die mensen dus niet roepen en die zagen ook helemaal niet wat er gebeurde, want die liepen al meteen door die hond daar gewoon 'achterlatend'.
Kaya op dat moment aan de lijn doen, vond ik ook geen strak plan omdat die hond zo giga druk was en bleef springen richting Kaya.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Stang schreef: Aan de ene kant valt mijn hond aan, maar aan de andere kant daagt de GR behoorlijk uit en zijn de eigenaren in geen velden of wegen te bekennen.

Als beide honden los zijn is het ieders verantwoording. Als je jouw hond aan de lijn hebt, draait de eigenaar van de niet aangelijnde hond voor de schade op in principe.

Anne
Nee, daar was hij niet van onder de indruk en het meeste speelde zich ook in het water af en daar heb je helemaal verrot weinig in te brengen.

Dus ieder draait op voor de kosten van zijn eigen hond begrijp ik?
Ergens ook wel krom, want stel nu dat ik daar rustig zit met een droppie van een hond en een andere hond komt langs, mensen lopen door, en de andere hond valt ineens mijn hond aan. Dan zou het toch wel gek zijn als ik zelf de kosten zou moeten betalen :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Volgens mij is het juist andersom: als beide honden los zijn, ben je verantwoordelijk voor de schade aan andermans hond. Als je hond aangelijnd is en hij pakt een losse hond, dan is het voor rekening van de eigenaar van de andere hond.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ik snap ook nooit goed waarom mensen gewoon maar doorlopen, interesseert het dat soort mensen dan zooo weinig wat er met hun hond gebeurt?

Weet je, als mensen niet reageren op ons geroep dan lopen wij dus de andere kant op, vaak lopen dat soort honden dan met ons mee zodat hun baasje een rot eind lopen moet om hun hond op te halen....ik hoop dan altijd maar dat ze er de volgende keer om denken.
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Wie er nu voor de wet verantwoordelijk zou zijn weet ik niet. Maar ik vind het ronduit belachelijk dat mensen niet op hun hond letten. Voor hetzelfde geld wordt hun eigen hond gewoon flink te grazen genomen door een hond die minder lief is dan Kaya en dan merken ze het niet eens. Schandalig gewoon. Buiten dat brengen ze jou in een lastige situatie.
Van mij krijgen ze géén diploma "goede hondenbaas".
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Femia schreef:Wie er nu voor de wet verantwoordelijk zou zijn weet ik niet. Maar ik vind het ronduit belachelijk dat mensen niet op hun hond letten. Voor hetzelfde geld wordt hun eigen hond gewoon flink te grazen genomen door een hond die minder lief is dan Kaya en dan merken ze het niet eens. Schandalig gewoon. Buiten dat brengen ze jou in een lastige situatie.
Van mij krijgen ze géén diploma "goede hondenbaas".
Nou, Kaya is niet zo lief in dat soort situaties hoor, maar gelukkig luistert ze wel goed :wink:

Verder vond ik het dus ook belachelijk, al is dat niet de eerste keer dat me dit overkomt. Even achter het dijkje is ook een groot veld en menig baasje gaat daar met z'n/haar luie re*et zitten op het bankje en laat de honden gewoon (uit het zicht dus) zwemmen. Zal hun bommen wie er nog meer is :roll:
Echt zwaar irritant dat mensen niet de minste zicht op hun hond willen hebben.
Afbeelding
A good dog never dies...

Baily

Ongelezen bericht door Baily »

starfleet schreef:

Anne
Ik denk als beide honden loslopen dat je juridisch geen poot hebt om op te staan. Maar wat betreft sociaal gedrag kan het natuurlijk niet dat die mensen gewoon doorlopen. Kijk dat je een stukje doorloopt omdat je hond dan uiteindelijk wel met je meeloopt kan ik me voorstellen. Maar dan moet je wel je hond in de gaten blijven houden op afstand denk ik.

En andere honden wegbrullen moet je ook mee uitkijken heb ik gisteren ervaren. Er kwam een behoorlijk grote zwarte hond op Dino, Buck en mij aflopen gisteren, baasje was ergens nog ver weg, ik zag hem al wel, maar hij was nog lang niet bij ons.

Dus Buck wil naar hem toe, ik roep hem terug, Buck staat achter mij, Dino weet ik eigenlijk geeneens want ik let dan vooral op Buck en ik zeg erg dapper tegen die hond"rot op". Zoals ik wel vaker doe tegen andere honden als ze niet weg gaan. Gaat die hond zijn aandacht verleggen van de honden naar mij en mij staan aanstaren. Ik voelde me toch eventjes minder prettig mag ik wel zeggen. Ik ben maar een beetje in de lucht gaan staan kijken, maar ik vraag me af of het bij sommige honden wel slim is om ze weg te brullen. :N:

Uiteindelijk kwam zijn baas er aan en zei "o, maakte je weer teveel herrie"tegen zijn hond......... :19:
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Baily schreef:ik zeg erg dapper tegen die hond"rot op". Zoals ik wel vaker doe tegen andere honden als ze niet weg gaan.
Ik vraag altijd heel vrolijk(maar niet heus) "waar is baasje?" "is baasje weg?????????" Zoek baasje, desnoods probeer ik het met "zoek je moeder of je vader" :mrgreen: etc.etc.. Misschien dat het dan beter lukt?
Meestal zie je ze dan toch om zich heen kijken en naar de baas lopen.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Femia schreef:
Baily schreef:ik zeg erg dapper tegen die hond"rot op". Zoals ik wel vaker doe tegen andere honden als ze niet weg gaan.
Ik vraag altijd heel vrolijk(maar niet heus) "waar is baasje?" "is baasje weg?????????" Zoek baasje, desnoods probeer ik het met "zoek je moeder of je vader" :mrgreen: etc.etc.. Misschien dat het dan beter lukt?
Meestal zie je ze dan toch om zich heen kijken en naar de baas lopen.
Hahahahaha, dat doe ik ook vaak 'waar is vrouwtje/baasje.. zoekkkkk', maar bij mij heeft het meestal maar weinig effect :19: :mrgreen:

Maar deze hond was zo door het dolle, reageerde dus ook niet op Kaya's nogal spinnijdige kop kan je nagaan, dat die niet meer voor rede vatbaar was met 'zoek de baas!' of een 'rot op'.

De meeste honden ken ik hier in de buurt wel, maar deze dus totaal niet en de mensen ook niet. Hopelijk blijven ze voortaan ook weg :devil:
Afbeelding
A good dog never dies...

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Dit soort dingen zijn niet in de wet vastgelegd juist omdat het vaak onoverzichtelijk is wie er "fout"was.In zo'n geval draait ieder normaalgesproken op voor de kosten van zijn eigen hond. Is het echter extreem zoals het hypothetisch voorbeeld van jou dan kan een civiele procedure uitkomst geven.Altijd erg vervelend en ingewikkeld.
Het is zelfs niet altijd zo dat de eigenaar van een aangelijnde hond altijd vrijuit gaat, als de aangelijnde hond echt een loslopende hond afmaakt dan kan de eigenaar alsnog aangeklaagd worden als bewezen kan worden dat de aangelijnde hond uit pure agressie gehandeld heeft.
annemie
Zeer actief

Ongelezen bericht door annemie »

Stel dat je jouw loslopende hond bij je roept en aanlijnt en ze beginnen dan te vechten, draait dan de eigenaar van de loslopende hond op voor de kosten?
In principe ben ik niet voor aanlijnen in zo'n geval omdat mijn hond dan feller reageert, dus door hem aan te lijnen vergroot ik het risico, maar dan ben ik wettelijk wel in orde, of zie ik het verkeerd.
groetjes!Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat dit een type non agressieve hond was. Ik ken ze wel en ken ook mensen die hun honden zo behandelen als de baasjes van de golden. Ergens geef ik ze nog gelijk ook :mrgreen:

Die honden zullen nooit gaan vechten, dat weten de eigenaars en waarschijnlijk loopt die hond direct weg als een andere hond echt agressief wordt. Als zo'n hond dan gebeten wordt doen de baasjes ook meestal niet erg moeilijk, tenminste de vriend van mij die ook zo met zijn honden omgaat. Die honden komen meestal al snel aanrennen en hebben ze een wond dan zegt hij eigen shuld en neemt ze mee naar de DA en de andere eigenaar treft geen blaam of scheldpartij. Bijten doen ze domweg niet dus de andere persoon heeft nooit een probleem.

Soort van vrije opvoeding en ik moet zeggen dat het meestal wel behoorlijk sociaalvaardige honden geeft :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

MARC_S schreef:Ik denk dat dit een type non agressieve hond was. Ik ken ze wel en ken ook mensen die hun honden zo behandelen als de baasjes van de golden. Ergens geef ik ze nog gelijk ook :mrgreen:

Die honden zullen nooit gaan vechten, dat weten de eigenaars en waarschijnlijk loopt die hond direct weg als een andere hond echt agressief wordt. Als zo'n hond dan gebeten wordt doen de baasjes ook meestal niet erg moeilijk, tenminste de vriend van mij die ook zo met zijn honden omgaat. Die honden komen meestal al snel aanrennen en hebben ze een wond dan zegt hij eigen shuld en neemt ze mee naar de DA en de andere eigenaar treft geen blaam of scheldpartij. Bijten doen ze domweg niet dus de andere persoon heeft nooit een probleem.

Soort van vrije opvoeding en ik moet zeggen dat het meestal wel behoorlijk sociaalvaardige honden geeft

Nou of het een vrije opvoeding is (misschien meer Montessori :wink:) en of Bill nou zo super sociaalvaardig is, weet ik niet maar ik loop ook wel eens door.
Uiteraard niet in alle gevallen maar bijvoorbeeld bij een ontmoeting met een onbekende loslopende hond in een groot 'neutraal' gebied zoals het bos of op het strand, laat ik 'm wel zelf zijn gang gaan en loop ik inderdaad door. (Hoewel ik wel over mijn schouder blijf kijken of het goed gaat, dat dan weer wel :roll: )

Het is zelfs zo dat als ik niet doorloop en er bij ga staan kijken en zie dat Bill en een andere hond bijvoorbeeld om elkaar heen beginnen te draaien, de vlam wellicht eerder in de pan zou kunnen slaan dan dat ik doorloop.

Als de afstand tussen mij en Bill al iets groter is dan 'normaal' kiest hij altijd eieren voor zijn geld; met andere woorden: hij weet niet hoe snel hij mij moet volgen.

Groet,
Rami
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik denk dat dit een type non agressieve hond was. Ik ken ze wel en ken ook mensen die hun honden zo behandelen als de baasjes van de golden. Ergens geef ik ze nog gelijk ook :mrgreen:

Soort van vrije opvoeding en ik moet zeggen dat het meestal wel behoorlijk sociaalvaardige honden geeft :wink:
Deze hond reageerde anders totaal niet (behalve zeer uitgelaten) of de omhoog getrokken lip en spuwende ogen van Kaya :19:

Op zich vind ik het niet zo erg, mits ik de hond en de eigenaren ken. De meeste hier kennen elkaar wel en weten precies welke hond met wie kan en dan vind ik het niet erg als ze hem even achterlaten bij mij.
Die JR waar ik het over had, komt ook 5minuten voor het vrouwtje uitgestoven op mij af, maar dat kan prima met Kaya.

Maar een wildvreemde hond 'parkeren' bij andere wildvreemde honden :denken: Ik zou het niet in m'n kop halen zonder toezicht, ook niet met Moritz die sociaal zeer vaardig is.
Afbeelding
A good dog never dies...

tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Volgens mij loop je nu eenmaal het risico in een losloopgebied dat honden kunnen kunnen gaan vechten. Ieder dus verantwoordelijk voor zijn eigen hond en elkaar geen schuld geven.

Aan de andere kant heb ik ooit eens van de politie gehoord dat jij als eigenaar ten alle tijde verantwoordelijk bent voor je huisdier, dus ook voor de schade die het dier toebrengt.
AfbeeldingAfbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Dit herken ik wel.

Ik wandelde eens met Xitan (aangelijnd uiteraard), toen er een grote, al wat oudere Golden Retrieverreu aankwam. Heel vriendelijk dier, maarja, Xitan is daar niet van gediend.
Dus zodra hij in zijn nabijheid kwam, greep hij hem onmiddellijk. De GR gaf geen krimp, bleef wat zielig staan en Xitan hing aan hem, Gelukkig liet hij vrij snel weer los en de eigenaar riep zijn hond bij zich en zei tegen hem: Eigen schuld. Misschien dat je nu eens niet meer op iedere hond afloopt!
AfbeeldingAfbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Meestal pak ik in zulke situaties Nanni bij der halsband en neem haar op die manier mee. Soms gaat ze grommen tegen die andere hond, en gelukkig gaan die ALTIJD weg. (tenminste, die honden net als in jouw verhaaltje).
KwintenN
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door KwintenN »

Dat vind ik eigelijk een beetje egoistisch.Wij zitten met zo'n superasociale herder(door omstandigheden) maar die komt wel direkt als je haar roept.Stel dat ik die vriend van jou dan tegenkom zou zo'n vechtpartij wel eens serieuze gevolgen kunnen hebben voor zen hond.Zou hij dan nog zo vlotjes reageren?
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik zou in ieder geval niet de stok nog een keer weggegooid hebben en waarschijnlijk zou ik gewoon weggelopen zijn en m'n honden hebben meegenomen, ik vind het al het gedoe niet waard. Juridisch zijn jullie beide aansprakelijk omdat beide honden los liepen, maar als de schade als is aangericht is het op dat moment meestal niet zo belangrijk wie z'n schuld het was.
laeken
Zeer actief

KwintenN schreef:Dat vind ik eigelijk een beetje egoistisch.Wij zitten met zo'n superasociale herder(door omstandigheden) maar die komt wel direkt als je haar roept.Stel dat ik die vriend van jou dan tegenkom zou zo'n vechtpartij wel eens serieuze gevolgen kunnen hebben voor zen hond.Zou hij dan nog zo vlotjes reageren?
Ikzelf ben van mening dat als je hond andere honden gruwelijk toetakeld je hem onder controle moet houden. Ook als er een andere hond komt. Waarom moet een totaal sociale hond te lijden hebben onder een soortgenoot die flipt?
Je kan wel zeggen dat die hond weggehaald moet worden maar je kan ook je eigen hond beperken. Ik heb het nu niet over honden die komen om te knokken of uitdagen. Gewoon een snuffel en wordt dat niet gewaardeerd dan lopen ze vrolijk door. Niks mis mee.

Als Wuilus onverwacht een teefje ontmoette dat heel jolig en zonder agressie op ons af kwam dan was ik degene met een probleem, mijn hond beet dus ik hield haar gewoon vast en trok haar kop tegen me aan. Teefje zag dat het gespannen werd en liep meestal wel door. Als ik haar dan niet onder controle kon houden zou ik haal muilkorven om te voorkomen dat andere wel sociale honden gebeten werden door mijn flippo.

Laten we wel wezen, de goede hoeven niet te lijden onder de slechte en je kan domweg soms niet voorkomen dat een jonge hond in de opvoeding een keer naar een andere hond rent. Wat zou je dan doen? Zeggen dat honden die niet 100% onder appel staan, maar helemaal niks doen, nooit meer los mogen? Ik vind dat als je hond NOOIT wat doet en niet uitdaagt hij ten alle tijden vrijheden mag genieten. Honden die niet goed zijn en dus vreselijk bijten moeten de verantwoordelijkheid van hun eigenaar zijn en die moet maar een muilkorf kopen of zijn hond zo beperken dat een leuke lieve hond niet aangepakt wordt zonder reden :19:

En tot nu toe ben ik altijd degene met de rothond geweest en toch heb ik deze mening. :wink: Mijn hond bijt, mijn probleem.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik moet zeggen dat mijn honden ook wel eens bij me weg zijn gelopen om bij een aangelijnde hond te gaan snuffelen. Soms hebben ze echt bananen in hun oren, en heel soms zie ik een hond niet aankomen. Op die momenten ben ik maar blij dat mijn honden sociaal zijn en de andere hond niets zullen doen. En mochten ze gebeten worden door die hond, dan is dat mijn schuld en dus mijn probleem. Wat niet wegneemt dat ik me vreselijk schuldig en beschaamd voel als het me overkomt dat ik mijn honden niet terug kan roepen...
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

miekmiek schreef:Ik moet zeggen dat mijn honden ook wel eens bij me weg zijn gelopen om bij een aangelijnde hond te gaan snuffelen. Soms hebben ze echt bananen in hun oren, en heel soms zie ik een hond niet aankomen. Op die momenten ben ik maar blij dat mijn honden sociaal zijn en de andere hond niets zullen doen. En mochten ze gebeten worden door die hond, dan is dat mijn schuld en dus mijn probleem. Wat niet wegneemt dat ik me vreselijk schuldig en beschaamd voel als het me overkomt dat ik mijn honden niet terug kan roepen...
Nou, dat vind ik niet zo beschamend hoor :wink:

En ik vind het ook totaal iets anders als je je hond even niet teruggeroepen krijgt dan je hond gewoon ergens achterlaten en zelf doorlopen.

Ik krijg Moritz ook niet altijd bij me geroepen, tja da's jammer dan :19: Ik doe m'n best en meer kan je niet doen.
Afbeelding
A good dog never dies...

KwintenN
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door KwintenN »

MARC_S schreef:
KwintenN schreef:Dat vind ik eigelijk een beetje egoistisch.Wij zitten met zo'n superasociale herder(door omstandigheden) maar die komt wel direkt als je haar roept.Stel dat ik die vriend van jou dan tegenkom zou zo'n vechtpartij wel eens serieuze gevolgen kunnen hebben voor zen hond.Zou hij dan nog zo vlotjes reageren?
Ikzelf ben van mening dat als je hond andere honden gruwelijk toetakeld je hem onder controle moet houden. Ook als er een andere hond komt. Waarom moet een totaal sociale hond te lijden hebben onder een soortgenoot die flipt?
Je kan wel zeggen dat die hond weggehaald moet worden maar je kan ook je eigen hond beperken. Ik heb het nu niet over honden die komen om te knokken of uitdagen. Gewoon een snuffel en wordt dat niet gewaardeerd dan lopen ze vrolijk door. Niks mis mee.

Als Wuilus onverwacht een teefje ontmoette dat heel jolig en zonder agressie op ons af kwam dan was ik degene met een probleem, mijn hond beet dus ik hield haar gewoon vast en trok haar kop tegen me aan. Teefje zag dat het gespannen werd en liep meestal wel door. Als ik haar dan niet onder controle kon houden zou ik haal muilkorven om te voorkomen dat andere wel sociale honden gebeten werden door mijn flippo.

Laten we wel wezen, de goede hoeven niet te lijden onder de slechte en je kan domweg soms niet voorkomen dat een jonge hond in de opvoeding een keer naar een andere hond rent. Wat zou je dan doen? Zeggen dat honden die niet 100% onder appel staan, maar helemaal niks doen, nooit meer los mogen? Ik vind dat als je hond NOOIT wat doet en niet uitdaagt hij ten alle tijden vrijheden mag genieten. Honden die niet goed zijn en dus vreselijk bijten moeten de verantwoordelijkheid van hun eigenaar zijn en die moet maar een muilkorf kopen of zijn hond zo beperken dat een leuke lieve hond niet aangepakt wordt zonder reden :19:

En tot nu toe ben ik altijd degene met de rothond geweest en toch heb ik deze mening. :wink: Mijn hond bijt, mijn probleem.
de meeste honden die op ons komen afgelopen houden meestal wel hand,maar bv een jack russel bleef dus maar aandringen,en dan zit je daar met een herder die gek wordt een jr die zich een herder waant,die kan je gw niet uit elkaar houden hoor.Er is ook een verschil tussen een hond die afkomt waar de eigenaars in de buurt zijn en een hond die afkomt waarbij de eigenaars al lang doorgewandeld zijn(zoals in het verhaal).Als we gw in het bos gaan wandelen doe ik ze geen muilkorf aan,maar op drukkere plaatsen wel
laeken
Zeer actief

KwintenN schreef:de meeste honden die op ons komen afgelopen houden meestal wel hand,maar bv een jack russel bleef dus maar aandringen,en dan zit je daar met een herder die gek wordt een jr die zich een herder waant,die kan je gw niet uit elkaar houden hoor.Er is ook een verschil tussen een hond die afkomt waar de eigenaars in de buurt zijn en een hond die afkomt waarbij de eigenaars al lang doorgewandeld zijn(zoals in het verhaal).Als we gw in het bos gaan wandelen doe ik ze geen muilkorf aan,maar op drukkere plaatsen wel
Ik ben het natuurlijk helemaal met je eens dat een hond die ook maar een beetje provoceert niet de hond is die je zonder toezicht op alle honden kan laten aflopen :wink: Ik bedoel echt puur een hond die alleen hallo komt zeggen en als dat niet gewaardeerd wordt weer wegloopt of alleen met vriendelijkheid reageert.

Een hond die uitdaagt of eruit ziet alsof hij zelf zin heeft in een robbertje vechten moet je gewoon onder controle houden :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”