Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Soms zindelijk, soms niet

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Bijterke
geregistreerd lid

Soms zindelijk, soms niet

Ongelezen bericht door Bijterke »

Hallo allemaal. Sinds 2 maanden hebben wij een tweede hond in huis.Wij hadden al een JR van 7 jaar, een teefje en hebben er nu dus een tweede JR bij van 4 maanden nu, ook een teefje. En zij geeft ons nogal wat problemen met zindelijk zijn. 's Nachts zit ze in een zeer kleine reiskorf en is ze meestal zindelijk. Als we werken zijn zit ze in een bench, waar ze zeer graag in zit, maar die is gegarandeert bevuilt als we terugkomen, zelfs al ben je maar 5 min weg. Zou dus kunnen wijzen op verlatingsangst. Maar nu komt het. Als ze gewoon op de bank bij je zit, dan plast ze soms gewoon. Net alsof ze denkt, ik moet dus ik laat het lopen. We proberen ze om het uur uit te laten maar tot nu toe krijgen we het binnenplassen er niet uit. Wat kunnen we hieraan doen ?
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Zit ze vaak in de bench buiten de reiskorf?
Ze heeft waarschijnlijk leren plassen in de bench en doet het dus gewoon als het nodig is misschien zit ze er te lang in.
Het plassen als ze naast jullie zit kun je het beste negeren en nooit bestraffen dat is echt funest.
Als ze wel buiten een plasje doet uitbundig belonen en als het binnen is negeren.
Honden zijn vaak op vier mannden nog niet zindelijk hoor dat komt wel vaker voor ze hebben pas volledige controle over de blaas met zes maanden.
Ik zou me er niet zo heel druk over maken vaak worden ze, soms lijkt het wel vanzelf,zindelijk.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

tineke schreef:Zit ze vaak in de bench buiten de reiskorf?
Ze heeft waarschijnlijk leren plassen in de bench en doet het dus gewoon als het nodig is misschien zit ze er te lang in.
Het plassen als ze naast jullie zit kun je het beste negeren en nooit bestraffen dat is echt funest.
Als ze wel buiten een plasje doet uitbundig belonen en als het binnen is negeren.
Honden zijn vaak op vier mannden nog niet zindelijk hoor dat komt wel vaker voor ze hebben pas volledige controle over de blaas met zes maanden.
Ik zou me er niet zo heel druk over maken vaak worden ze, soms lijkt het wel vanzelf,zindelijk.
Moet je dat echt helemaal negeren? Dat heb ik anders gedaan. Niet boos geworden ofzo, maar 'nee' gezegd en naar buiten getild. Het lijkt me een beetje lastig om plassen op de bank te negeren! Je zult het toch sowieso moeten opruimen lijkt me.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Plast ze echt expres op de bank of lijkt ze het niet door tehebben?
Als dat zo is zal ik een bezoekje aan de da brengen want dan kan er best wel eens iets mis zijn.
De jr van mijn ouders bevuilt nog steeds het huis als ze te lang alleen is, af en toe een paar uurtjes ( max 4) gaat nog wel maar elke dag niet, gelukkig zit me pap nu in de vut.
De jr van mijn ouders doet het echt omdat ze niet alleen wil zijn.

Jacqueline
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

jacq1970 schreef:Plast ze echt expres op de bank of lijkt ze het niet door tehebben?
Als dat zo is zal ik een bezoekje aan de da brengen want dan kan er best wel eens iets mis zijn.
[/quote]

Dat lijkt mij ook. Een hond zal echt niet zomaar plassen op een prettige ligplek.

En Zoekstok, ik negeer in huis plassen ook niet (meer) hoor. Lilo is er erg makkelijk in, zolang de tuindeur openstaat doet ze alles buiten, maar is hij dicht gaat ze probleemloos precies op het kleed zitten piesen. Ik zou tich wel *heeel* graag willen dat ze dan even liet weten dat ze nodig moet, en als ik blijf negeren verandert er niks. Dus ik zeg ook nee, en zet vervolgens vrolijk keuvelend de deur open en roep dan hoera en koekjes als ze buiten verder piest.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

jacq1970 schreef: De jr van mijn ouders bevuilt nog steeds het huis als ze te lang alleen is, af en toe een paar uurtjes ( max 4) gaat nog wel maar elke dag niet, gelukkig zit me pap nu in de vut.
De jr van mijn ouders doet het echt omdat ze niet alleen wil zijn.

Jacqueline
Het is gewoon stress, toch? Als ik zenuwachtig ben moet ik ook honderd keer piesen, en als ik met Jack de deur uit ga terwijl Lilo al een tijdje niet gepoept en geplast heeft kan ik er donder op zeggen dat ze het binnen doet.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Het geplas op de bank, is dat geen deemoedsplassen? Ik vind trouwens wel dat je best veel vraagt van een pup van 4 maand. Het klinkt als veel gebench en alleen zijn en 4 maanden vind ik echt nog erg jong voor dat soort gedoe. Als je een pup veel opsluit train je ook geen zindelijkheid.
gewoon kalm zindelijkheid trainen dus en niet straffen als het mis gaat...dan is het je eigen schuld. Elke hond wordt gewoon zindelijk.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Hanneke2 schreef:
jacq1970 schreef:Plast ze echt expres op de bank of lijkt ze het niet door tehebben?
Dat lijkt mij ook. Een hond zal echt niet zomaar plassen op een prettige ligplek. .[/quote]

Dat ligt maar net aan de hond. Ik ken honden die schijten echt alles vol. Inclusief hun eigen nest. Het gevaar drijgt erin dat je te vroeg denkt dat de hond "het" snapt. Soms duurt dat gewoon even en 4 maanden is gewoon nog erg jong. Ik zou me niet zo'n zorgen maken over de zinnelijkheid en de aandacht leggen op de relatie. Het werkt net zoals bij kinderen, ze kiezen zelf het moment en dan zijn ze "ineens" zinnelijk.

Groeten,
Eelco
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

gelderen schreef:
Hanneke2 schreef:
Dat lijkt mij ook. Een hond zal echt niet zomaar plassen op een prettige ligplek. .
Dat ligt maar net aan de hond. Ik ken honden die schijten echt alles vol. Inclusief hun eigen nest. [/quote]

Je moet wat als je opgesloten zit toch? Dan leert een hond idd het negeren van zijn eigen instinkten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
gelderen
Actief

Eline* schreef:
gelderen schreef:
Hanneke2 schreef:
Dat lijkt mij ook. Een hond zal echt niet zomaar plassen op een prettige ligplek. .
Dat ligt maar net aan de hond. Ik ken honden die schijten echt alles vol. Inclusief hun eigen nest.
Je moet wat als je opgesloten zit toch? Dan leert een hond idd het negeren van zijn eigen instinkten.[/quote]

Wie heeft het over opgesloten?

Groeten,
Eelco
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

gelderen schreef:Wie heeft het over opgesloten?

Groeten,
Eelco
De topicstarter..die pup plast de bench vol als ze weg is. :wink:
Sowieso, elke pup start voorgeprogrammeerd om zindelijk te worden. Als er wat mis gaat daarin is het 99 van de 100 keer schuld van menselijk ingrijpen door bv de hond op te sluiten, te straffen of in het nest geen verschil te maken tussen nest en ruimte eromheen.
Honden zitten ook niet graag in hun eigen zeik.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
gelderen
Actief

Eline* schreef:
gelderen schreef:Wie heeft het over opgesloten?

Groeten,
Eelco
De topicstarter..die pup plast de bench vol als ze weg is. :wink:
Sowieso, elke pup start voorgeprogrammeerd om zindelijk te worden. Als er wat mis gaat daarin is het 99 van de 100 keer schuld van menselijk ingrijpen door bv de hond op te sluiten, te straffen of in het nest geen verschil te maken tussen nest en ruimte eromheen.
Honden zitten ook niet graag in hun eigen zeik.
aaah ok :wink:
Helemaal mee eens. :mrgreen: Vroeg of laat worden ze bijna allemaal zinnelijk. gewoon negeren als ze iets in huis doen en belonen als ze het buiten doen. Kan 1 week duren en kan 6 maanden duren maar vroeg of laat snappen ze het allemaal.

Groeten,
Eelco
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Je hond gewoon niet meer op de bank bij je laten zitten?
Bijterke
geregistreerd lid

We zijn nu een week of wat verder en het bench plassen is aan het beteren maar het in huis plassen niet.Nochtans wordt ze om het uur op het plasplaatsje gezet.Vandaag heeft ze de ganse dag buiten gezeten en hebben we er een wandelingetje mee gedaan. Thuisgekomen hebben we 5 minuten staan wachten terwijl madamme op het plasplaatsje stond te kijken naar ons.Binnengekomen wilde ze direct op de bank een knus plaatsje zoeken. We zetten ze er dus op (ligt een handdoek in) en laten ze 2 minuten alleen.En ja, weeral geplast op de bank.
We zijn echt ten einde raad. Ze doet dit dus op elk plaatsje dat ze leuk vindt want dit komt ook voor in haar mand.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Als je nou eens begint met je hond niet meer op de bank te laten, kan ie er ook niet meer op plassen. Maakt voor het leerproces niet zoveel uit maar je bank blijft er beter bij (en je humeur ook :mrgreen: ).
Plast ze altijd als je haar net even alleen gelaten hebt? As dat zo is heeft ze namelijk geleerd om niet te plassen waar jullie haar kunnen zien. Meestal is de oorzaak hiervan het straffen van het plassen door de eigenaar. Niet meer straffen dus.
Ze plast dus vaak als ze net weer binnen is?? Dan als je met haar buiten bent geweest, binnen aangelijnd houden en zodra je iets van onrust ziet meteen weer buiten. Maak een vast plasplekje en maak dat n iet schoon. Je kan zelfs een beplaste handdoek hiervoor gebruiken (kies eenouwe uit watn hij gaat het niet overleven). Leg die handddoek op de plek waar jij wil dat ze plast. Als ze plast wil je natuurlijk uitbundig belonen, helaas knijpen puppies dan af en gaan blij lopen doen (of ze schrikken zich de kelere). Beloon pas bij het laatste druppeltje.
Bij het zindelijk maken hoort dus ook dat je haar geen seconde uit het oog verliest.
Plast ze in huis dan is het altijd jouw schuld: je was niet op tijd of oplettend genoeg.
weg gehaald zit een virus in
Bijterke
geregistreerd lid

Ze van de bank houden tot daar toe, maar we kunnen ze toch moeilijk uit haar mand houden.Daar moet ze in als wij aan het eten zijn.Het lukt al aardig, maar soms, zomaar zonder reden, gaat ze hierin plassen.Zelfs al is ze buiten geweest. Normaal staan we er altijd op te kijken als ze buiten gaat dus het is niet dat ze dat niet gewoon is.
starfleet
Erelid

Re: Soms zindelijk, soms niet

Ongelezen bericht door starfleet »

Bijterke schreef: We proberen ze om het uur uit te laten maar tot nu toe krijgen we het binnenplassen er niet uit. Wat kunnen we hieraan doen ?
Je dwingt haar te vaak om het binnen te doen door haar in de bench op te sluiten als je gaat werken schat ik.

Anne
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

En als je de mand weg haalt en bijv een éénpersoons of kinder- (goedkoop) dekbed neerlegt als vaste plek voor je hond?
Dat kun je goed uitwassen na een ongelukje en blijft de geur er dus ook niet inhangen. :denken: (zeg ook maar wat,hoor! :wink: )
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Bijterke schreef:Ze van de bank houden tot daar toe, maar we kunnen ze toch moeilijk uit haar mand houden.Daar moet ze in als wij aan het eten zijn.Het lukt al aardig, maar soms, zomaar zonder reden, gaat ze hierin plassen.Zelfs al is ze buiten geweest. Normaal staan we er altijd op te kijken als ze buiten gaat dus het is niet dat ze dat niet gewoon is.
Ze heeft ondertussen al wel goed geleerd dat dat de plekken zijn om te plassen, alle plekken die normaal heilig zijn voor een hond.
weg gehaald zit een virus in
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”