Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pensstaafjes en hoefjes

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Pensstaafjes en hoefjes

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram is flink aan het wisselen en heeft ineens weer interesse in pensstaafjes. Zit er een maximum aan dat ik hem kan geven? Hij heeft er vandaag twee op, is dat te veel?

In een ander topic las ik dat je hoefjes eerst moet weken ivm scherpe kantjes, maar ik weet niet meer waar ik dat las. Moet dit echt? Er ligt hier altijd een hoefje in de kamer en in de auto waar hij regelmatig op kauwt. Kan dat niet?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Een kooikerhondje mag best 2 pensstaafjes hebben per dag. Die hoefjes, tja........ er is ooit een wat gebeurd met een hoefje en daarna is dit verhaal gekomen. Fanatieke honden kunnen inderdaad behoorlijke stukken van een hoefje afbijten en aangezien het moeilijk verteert spugen ze het dan weer uit. Wanneer je zo'n stukje hoef bekijkt dan ziet het er nogal scherp uit, dat is waar.

Ik kan er niks anders van zeggen dan dat míjn honden er nog nooit problemen mee gehad hebben. Maar ja, wat zegt dat nu weer helemaal ;-) Aan de andere kant, ik ken ook verhalen van honden die in brokjes gestikt zijn en hele volksstammen zetten hun hond dag na dag een bakvol van die gevaarlijke dingetjes voor?

Het weken van hoefjes zal niet erg zijn, ik denk dat het ook niet veel goeds doet maar als je je er beter door voelt kun je het toch gewoon doen?

Ik zou ook wat kalfsribbetjes halen an kauwmateriaal en een lap pens is ook net kauwgom voor hondjes.
Zoek stok!
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Een kooikerhondje mag best 2 pensstaafjes hebben per dag. Die hoefjes, tja........ er is ooit een wat gebeurd met een hoefje en daarna is dit verhaal gekomen. Fanatieke honden kunnen inderdaad behoorlijke stukken van een hoefje afbijten en aangezien het moeilijk verteert spugen ze het dan weer uit. Wanneer je zo'n stukje hoef bekijkt dan ziet het er nogal scherp uit, dat is waar.

Ik kan er niks anders van zeggen dan dat míjn honden er nog nooit problemen mee gehad hebben. Maar ja, wat zegt dat nu weer helemaal ;-) Aan de andere kant, ik ken ook verhalen van honden die in brokjes gestikt zijn en hele volksstammen zetten hun hond dag na dag een bakvol van die gevaarlijke dingetjes voor?

Het weken van hoefjes zal niet erg zijn, ik denk dat het ook niet veel goeds doet maar als je je er beter door voelt kun je het toch gewoon doen?

Ik zou ook wat kalfsribbetjes halen an kauwmateriaal en een lap pens is ook net kauwgom voor hondjes.
Bram is heel voorzichtig met hoefjes eigenlijk. Hij zit heel lekker op een randje te sabbelen en te kauwen. Hij doet ook al drie maanden met twee hoefjes (tegelijkertijd). Ik kan wel weken, maar moet ik dat dan elke keer weer doen voor gebruik? Dan kan ik ze dus niet laten liggen in de kamer.

Bram heeft 1 keer botten gehad en dat was niet zo'n succes (was rauwe kip met botten). Misschien dat kalfsribbetjes wel goed gaan. Een lap pens, waar haal je dat?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoek stok! schreef:
Bram heeft 1 keer botten gehad en dat was niet zo'n succes (was rauwe kip met botten). Misschien dat kalfsribbetjes wel goed gaan. Een lap pens, waar haal je dat?
Toen Buffy nog niet aan de lijn was kreeg ze af en toe een bullenpees. Daar zitten geen scherpe randen aan en vinden vrijwel alle honden heerlijk om te kluiven.

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:
Zoek stok! schreef:
Toen Buffy nog niet aan de lijn was kreeg ze af en toe een bullenpees. Daar zitten geen scherpe randen aan en vinden vrijwel alle honden heerlijk om te kluiven.

Anne
Bullepees krijg hij ook, ligt altijd in z'n bench. Zo eens in de paar dagen gaat hij er op kauwen. Heerlijk als er dan zo'n vies geval midden in de kamer ligt :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Volgens mij zit er geen limiet aan pensstaafjes (Moos en Saar hangen iig deze mening aan :mrgreen: )
Alleen kan Bram natuurlijk wel wat dikkig worden van teveel van die dingen, ik denk dat 2 van die staafjes op een dag best kan bij hem. Hier krijgen ze er af en toe eentje, en Moos soms 2 op 1 dag (Saar doet net zo lang met 1). Alleen ik merk wel dat als ze ze vaak krijgen ze wel een beetje nare winden gaan laten....

Ik koop hier de laatste maanden altijd van die Farmfood kluiven. Wit zijn die, en je hebt ze in rondjes, staafjes en vlechten dacht ik. Daar doen ze vrij lang mee (een stuk langer dan met van die 'gewone' bruine kauwstaven) omdat het behoorlijk harde dingen zijn, en ze vinden ze erg lekker en kauwen er heeeeeel fanatiek op. Die dingen worden ook niet zo sompig, dus ze blijven echt hard. Ook houden ze dan gewoon goede ontlasting, en laten ze geen winden, terwijl ze dat met van die andere bruine kauwstaven (zijn dat bullepezen?) vaak wel doen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Volgens mij zit er geen limiet aan pensstaafjes (Moos en Saar hangen iig deze mening aan :mrgreen: )
Alleen kan Bram natuurlijk wel wat dikkig worden van teveel van die dingen, ik denk dat 2 van die staafjes op een dag best kan bij hem. Hier krijgen ze er af en toe eentje, en Moos soms 2 op 1 dag (Saar doet net zo lang met 1). Alleen ik merk wel dat als ze ze vaak krijgen ze wel een beetje nare winden gaan laten....

Ik koop hier de laatste maanden altijd van die Farmfood kluiven. Wit zijn die, en je hebt ze in rondjes, staafjes en vlechten dacht ik. Daar doen ze vrij lang mee (een stuk langer dan met van die 'gewone' bruine kauwstaven) omdat het behoorlijk harde dingen zijn, en ze vinden ze erg lekker en kauwen er heeeeeel fanatiek op. Die dingen worden ook niet zo sompig, dus ze blijven echt hard. Ook houden ze dan gewoon goede ontlasting, en laten ze geen winden, terwijl ze dat met van die andere bruine kauwstaven (zijn dat bullepezen?) vaak wel doen.
Ja, die witte Framfood dingen bedoel je he? DAt is runderhuid ofzo en goed voor de tanden. Daar heb ik er ook een paar van aangeschaft. Hij vindt ze wel okay.

Winden laten van pensstaafjes heb ik zeker gemerkt, maar ach...als hij er nou zo van geniet :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:Volgens mij zit er geen limiet aan pensstaafjes (Moos en Saar hangen iig deze mening aan :mrgreen: )

Ja, die witte Framfood dingen bedoel je he? DAt is runderhuid ofzo en goed voor de tanden. Daar heb ik er ook een paar van aangeschaft. Hij vindt ze wel okay.

Winden laten van pensstaafjes heb ik zeker gemerkt, maar ach...als hij er nou zo van geniet :mrgreen:
Ja, die witte Farmfood dingen inderdaad. Ze moesten er hier wel even aan wennen dat ze wel knetterhard zijn, maar nu zijn ze er dol op.

En we zijn toch ook te goed voor die honden he. :pffff: Beetje laten winden, want ach, ze vinden het zo lekker. :mrgreen:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Of je die dingen moet weken, is heel afhankelijk van de hond. Ik hoef het hier niet. Ze schrokken hier geen grote stukken naar binnen.

Twee pensstaafjes voor een Kooiker kan zeker wel. Als hij er dik van wordt geef je gewoon wat minder brokken en vers voer :wink:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik week de hoefjes altijd in bouillon,maar die dingen zijn hier dan ook altijd binnen een mum van tijd foetsie :mrgreen:
Verder heb ik Max en Bente toen ze wisselden gewoon runderhuidstaafjes/botjes gegeven om op te kauwen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
jaduuh
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door jaduuh »

Zoek stok! schreef:
Rosita Compagner schreef: Bram heeft 1 keer botten gehad en dat was niet zo'n succes (was rauwe kip met botten). Misschien dat kalfsribbetjes wel goed gaan. Een lap pens, waar haal je dat?
K weet er niet zo heel veel van af maar ik weet wel dat je je hond nooit kippenbotjes moet voeren omdat deze heel gauw en veel splinteren
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

jaduuh schreef:
Zoek stok! schreef:
Rosita Compagner schreef: Bram heeft 1 keer botten gehad en dat was niet zo'n succes (was rauwe kip met botten). Misschien dat kalfsribbetjes wel goed gaan. Een lap pens, waar haal je dat?
K weet er niet zo heel veel van af maar ik weet wel dat je je hond nooit kippenbotjes moet voeren omdat deze heel gauw en veel splinteren
Gebruik de zoekfunktie hier eens en zoek op "Barf " :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door Saartje »

jaduuh schreef:
Zoek stok! schreef:Bram heeft 1 keer botten gehad en dat was niet zo'n succes (was rauwe kip met botten). Misschien dat kalfsribbetjes wel goed gaan. Een lap pens, waar haal je dat?
Dat weet je dan dus niet goed, want wat je nu zegt klopt niet.
Als je ze gaat koken, ja, dát moet je niet doen, maar rauw is geen probleem hoor :wink:
Leo krijgt af en toe bv. rauwe kippenvleugeltjes en dat gaat prima.

Maar Linda, wat ging er mis met Bram bij die kippenvleugels (of wat het anders was)?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Saartje schreef:
Maar Linda, wat ging er mis met Bram bij die kippenvleugels (of wat het anders was)?
Hij heeft twee dagen diaree gehad daarna. En dat heeft hij verder nooit gehad, alleen toen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Zoek stok! schreef:
Saartje schreef:
Hij heeft twee dagen diaree gehad daarna. En dat heeft hij verder nooit gehad, alleen toen.
braken en diaree is normaal als je hond voor het eerst botjes met vlees krijgt..wil niet zeggen dat het niet goed is :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

ien schreef:
Zoek stok! schreef:
Saartje schreef:
braken en diaree is normaal als je hond voor het eerst botjes met vlees krijgt..wil niet zeggen dat het niet goed is :wink:
Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat het niet zo'n succes was. Ik probeer het nog wel een keer, maar denk dat ik dan toch maar begin met runderbotten. Rundvlees is hij namelijk al gewend.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ien
Erelid
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
ien schreef:
Zoek stok! schreef:
Saartje schreef:
Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat het niet zo'n succes was. Ik probeer het nog wel een keer, maar denk dat ik dan toch maar begin met runderbotten. Rundvlees is hij namelijk al gewend.
runderbotten zijn te hard om mee te beginnen
begin gewoon nog eens met kip, maar dan nekken
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

ien schreef:
Zoek stok! schreef:
ien schreef:
Zoek stok! schreef: Hij heeft twee dagen diaree gehad daarna. En dat heeft hij verder nooit gehad, alleen toen.
Wat dacht je van ossenstaart en dan zo dun mogelijke stukken? Of kalfsribben?
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Zoek stok!
Zeer actief

ien schreef:
Zoek stok! schreef:
ien schreef:
Zoek stok! schreef: Hij heeft twee dagen diaree gehad daarna. En dat heeft hij verder nooit gehad, alleen toen.
Kan ik dat bij de slager krijgen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Liesbeth schreef:
ien schreef:
Zoek stok! schreef:
ien schreef: braken en diaree is normaal als je hond voor het eerst botjes met vlees krijgt..wil niet zeggen dat het niet goed is :wink:
Wat dacht je van ossenstaart en dan zo dun mogelijke stukken? Of kalfsribben?
Kalfsribben klinkt ook goed, maar ik ga dus niet naar het slachthuis ofzo. Ik zal dit weekend eens bij de slager gaan kijken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ien
Erelid
Contacteer:

ossenstaart is ook redelijk hard, zit in het midden nogal een harde bot waar de honden juist met kleine stukken wel problemen mee kunnen krijgen..als je hem geeft dan een groot stuk waar ze van kunnen bijten en laatste kleine stukje weggooien!
dit is meer een bot voor al langere tijd botteneters.
kalfs/lams/ribben is minder hard en geschikter voor beginners
geitenribben >hangt van de leeftijd van de geit af..soms ook erg hard.
Afbeelding
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

Hier op de markt staat een kraampje van de poelier, daar haal ik de kippennekjes altijd. Iets van 3-4 kilo voor een euro. Meestal bel ik even van te voren, dan neemt hij nog wat extra's voor me mee.
Dus misschien moet je de markt eens proberen.

Tip had trouwens de eerste week met kippenbotjes ook redelijk wat diarree, inmiddels kan ik hem ongeveer alles geven en heeft hij nooit meer diarree. Die diarree heeft maar een week geduurd en veranderde na anderhalve dag al van water-poep naar drab-poep :wink: :N:

Veel succes verder met Bram's wisselen.
Zoek stok!
Zeer actief

Assie schreef:Hier op de markt staat een kraampje van de poelier, daar haal ik de kippennekjes altijd. Iets van 3-4 kilo voor een euro. Meestal bel ik even van te voren, dan neemt hij nog wat extra's voor me mee.
Dus misschien moet je de markt eens proberen.

Tip had trouwens de eerste week met kippenbotjes ook redelijk wat diarree, inmiddels kan ik hem ongeveer alles geven en heeft hij nooit meer diarree. Die diarree heeft maar een week geduurd en veranderde na anderhalve dag al van water-poep naar drab-poep :wink: :N:

Veel succes verder met Bram's wisselen.
Volgens mij is het morgen markt, dus dan ga ik even op zoek! Dankje.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Mijn pup is ook gek op pensstaafjes ... ze doet er alleen wat raar mee vind ik.
Het lijkt wel spannend en eng tegelijk zeg maar, en vaak blaft ze er ook tegen, gooit het in de lucht ...
maar als ze er éénmaal aan zit te knagen is ze zielstevreden zie ik.
Zoek stok!
Zeer actief

pepim schreef:Mijn pup is ook gek op pensstaafjes ... ze doet er alleen wat raar mee vind ik.
Het lijkt wel spannend en eng tegelijk zeg maar, en vaak blaft ze er ook tegen, gooit het in de lucht ...
Lijkt mij gewoon lekker gek puppenspelen!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
pepim
Zeer actief

Ok, dank je en het is idd erg leuk om te zien.
Zoek stok!
Zeer actief

pepim schreef:Ok, dank je en het is idd erg leuk om te zien.
Gewoon lekker om lachen (niet te hard :wink: ). Wat ik Bram allemaal al heb zien doen! Soms sta ik in de woonkamer de tuin in te kijken, is hij behendigheidsoefeningen oid aan het doen. Echt totaal idioot, maar bijzonder grappig.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
pepim
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Gewoon lekker om lachen (niet te hard :wink: ). Wat ik Bram allemaal al heb zien doen! Soms sta ik in de woonkamer de tuin in te kijken, is hij behendigheidsoefeningen oid aan het doen. Echt totaal idioot, maar bijzonder grappig.
Ja ik begrijp wat je bedoelt. Ik liep laatst in het park en toen vroeg iemand mij of ze haar pilletje nog niet gehad had.
Ze was zich net een beetje aan het uitleven zeg maar ...
Maar wat die staafjes betreft, ze rende er eerst ook nog voor weg en daarna kwam ze weer snel aan en dan weer wegrennen,
en ik dat vieze ding maar in mijn hand houden :N: , ze doet er echt heel idioot mee, maar wel heel grappig :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

pepim schreef:
Zoek stok! schreef:
Ja ik begrijp wat je bedoelt. Ik liep laatst in het park en toen vroeg iemand mij of ze haar pilletje nog niet gehad had.
Ze was zich net een beetje aan het uitleven zeg maar ...
Maar wat die staafjes betreft, ze rende er eerst ook nog voor weg en daarna kwam ze weer snel aan en dan weer wegrennen,
en ik dat vieze ding maar in mijn hand houden :N: , ze doet er echt heel idioot mee, maar wel heel grappig :wink:
Hihi, ik moet ook altijd direct m'n handen wassen als ik zo'n staafje heb vastgehad. Enneuh....een scheten dat ze er van laten :N:

Ik heb net nog in de tuin achtervolgje gespeeld (dan ren ik achter hem aan in de tuin, vindt hij geweldig). De buren zullen wel eens denken :piew:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
pepim
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Hihi, ik moet ook altijd direct m'n handen wassen als ik zo'n staafje heb vastgehad. Enneuh....een scheten dat ze er van laten :N:

Ik heb net nog in de tuin achtervolgje gespeeld (dan ren ik achter hem aan in de tuin, vindt hij geweldig). De buren zullen wel eens denken :piew:
Erg hè die scheten en het liefst ligt ze vlak bij mij, scheten-latend-en-wel :roll: .
Ik griezel overal van, gaf pensstokjes eerst met een snoeischaar, omdat ik eng werd van de bobbeltjes, maar ik maak vorderingen!
Ach als je pup maar lol heeft, dan denken de buren maar een eind weg :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”