Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eieren

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Eieren

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het klopt toch dat je een rauw ei kunt geven MET schaal? Mijn vriend vond het eng omdat het van die scherpe kantjes zijn, maar ik dacht hier gelezen te hebben dat het prima is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Ik zou dat niet doen, niet omdat het misschien niet verteert, maar omdat er aan de buitenzijde van een ei vaak bacterien zitten.

Vergeet niet dat het uit de aars van een kip komt.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
Roxy
Actief

Ongelezen bericht door Roxy »

Ik heb loslopende kippen en de honden scoren regelmatig een eitje voordat ik er bij ben :boos: hier nog nooit een probleem mee gehad.
Jasparov
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jasparov »

Eieren worden "gewassen" voordat ze naar de eierhandel gaan. Dus als je een eitje geeft uit de supermarkt zitten daar geen baccillen op.
Groeten Ursula
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

johan1969 schreef:Ik zou dat niet doen, niet omdat het misschien niet verteert, maar omdat er aan de buitenzijde van een ei vaak bacterien zitten.

Bacteriën zijn niet schadelijk. Dat maakt de darmen alleen maar sterker. Honden/ wolven kunnen ook dode dieren eten die al een paar dagen liggen. En dat een ei uit de kont van een kip komt.. een hond kan een kip ook helemaal opeten zonder problemen, inclusief de darmen.
Soms zie ik ook wat van de schaal terug in de ontlasting, maar ze hebben nooit problemen gehad met het eten ervan.
Het kan gerust gegeven worden :ok:
Groetjes Rob
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Het valt me trouwens op dat heleboel mensen denken dat een hond geen rauwe dingen (dus met bacteriën) kan eten. Een hond is gewoon een dier, en geen enkel dier kookt zijn eten eerst voordat hij het eet.
Aan wolven in de dierentuin worden ook gewoon complete dieren gegeven dus waarom zou het bij honden niet kunnen?
Een ei komt uit een kip en eieren worden vaak gegeten in het wild.. met schaal en al.
Groetjes Rob
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

Lekker geven, rauw, met schil en al :wink:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

geen idee, maar sam en lola hebben de inhoud van een vogeleitje wat uit zijn nestje op ons zonnescherm was gevallen verorbert en ze hebben niks overgehouden..

de mietjes hebben de schil trouwens laten liggen :19:
Afbeelding
Tammie

Ongelezen bericht door Tammie »

Gewoon lekker geven :mrgreen: Is goed voor ze! :ok:
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Gewoon rauw geven mét schil. Veel honden vinden die schil trouwens niet lekker en laten het dus liggen. Maar dat zie je dan vanzelf.
En voor die bacterien hoef je echt niet bang te zijn. Zoals Tarz al zei, heb je ooit een wild dier bezig gezien met een gasstelletje nadat ie zijn prooi had gevangen??

johan1969 schreef:
Ik zou dat niet doen, niet omdat het misschien niet verteert, maar omdat er aan de buitenzijde van een ei vaak bacterien zitten.

Sorry maar dat is echt onzin. Dan kan je hond buiten ook niet meer snuffelen of eendenpoep eten etc.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

johan1969 schreef:Vergeet niet dat het uit de aars van een kip komt.
een kip heeft geen aars, een kip heeft een cloaca :mrgreen:
weg gehaald zit een virus in
Saartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door Saartje »

Ik gaf het gewoon met schaal, maar die eet Leo niet op.
Nu tik ik het gewoon kapot zodat ik niet overal afgelebberde stukjes schaal vandaan kan gaan plukken.
Ik heb trouwens wel ergens gelezen dat je de schalen kan bewaren en dan kunt malen om het over het normale voer van de hond te doen.
Afbeelding
toran
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door toran »

Sjiel schreef:

een cloaca is toch een eenden-vagina??? :N:
De beste mensen hier op aarde, dat zijn de honden en de paarden.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

toran schreef:
Sjiel schreef:

een cloaca is toch een eenden-vagina??? :N:
En dat weet ie dan weer wel. :eek: :smile: :smile:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

stefanie schreef:Gewoon rauw geven mét schil. Veel honden vinden die schil trouwens niet lekker en laten het dus liggen. Maar dat zie je dan vanzelf.
Bram vindt de schil lekkerder dan het ei. Ik had het namelijk al een aantal keer gedaan voordat m'n vriend het zag :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

johan1969 schreef:Ik zou dat niet doen, niet omdat het misschien niet verteert, maar omdat er aan de buitenzijde van een ei vaak bacterien zitten.

Hoi Johan,

Wat dacht je dat er buiten allemaal op de grond ligt waar honden aan ruiken en wat ze aan bacterien binnen krijgen? Ik denk dat het gemiddelde ei schoner is dan de stoep voor je huis, hoor. :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
stefanie schreef:Gewoon rauw geven mét schil. Veel honden vinden die schil trouwens niet lekker en laten het dus liggen. Maar dat zie je dan vanzelf.
Bram vindt de schil lekkerder dan het ei. Ik had het namelijk al een aantal keer gedaan voordat m'n vriend het zag :wink:
Hoi Linda,

Gewoon lekker blijven geven. Hier krijgen ze ook regelmatig een eitje. Soms gekookt en soms rauw mèt schil. Vinden ze beiden heerlijk. (Bono eet zelfs alleen de schil en lebbert de rest amper op! :mrgreen: )
hondeponnetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

Pff wat een onzin. Onze honden krijgen ook wel eens een eitje met schaal en al en die bacteriën zijn voor een hond geen probleem hoor.
Beginnen we nu ook al onze huisdieren in de watten te leggen? Je moest eens weten wat die viespeuken van mij allemaal naar binnen werken, nou dan zouden ze constant moeten kotsen en aan de diaree zijn maar niets van dit alles, sterker nog ze zijn bijna nóóit ziek.
Afbeelding
met dank aan Twinkel
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

minstens 2x per week krijgen ze hier een rauw ei, het schilletje maal ik met een koffiemalertje tot poeder en meng ik erdoor..ze vinden het heerlijk! ze krijgen hier trouwens alles rauw, en hebben nergens problemen mee.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Zoek stok!
Zeer actief

lies schreef:minstens 2x per week krijgen ze hier een rauw ei, het schilletje maal ik met een koffiemalertje tot poeder en meng ik erdoor..ze vinden het heerlijk! ze krijgen hier trouwens alles rauw, en hebben nergens problemen mee.
Waarom maal je het? Toch vanwege die scherpe kantjes of omdat ze het anders niet opeten?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Jouw hond mag zeker zijn eigen aars ook niet likken?
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:

Jouw hond mag zeker zijn eigen aars ook niet likken?
:smile:
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

Zoek stok! schreef:
lies schreef:minstens 2x per week krijgen ze hier een rauw ei, het schilletje maal ik met een koffiemalertje tot poeder en meng ik erdoor..ze vinden het heerlijk! ze krijgen hier trouwens alles rauw, en hebben nergens problemen mee.
Waarom maal je het? Toch vanwege die scherpe kantjes of omdat ze het anders niet opeten?
anders eten ze het niet op :mrgreen:
sylvia*
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sylvia* »

Hier krijgen ze wekelijks een rauw ei, zonder schil die bewaar ik en maal ik met de koffie molen voor de katten. De honden hier eten overigens geen eierschillen , lusten ze niet. Voor de katten heb ik het omdat die best wel eens aan de maaltijden zitten en dat er die dag geen bot is voor hen, als het bv geitenvlees dag is dan eten de honden dit met een geitenrib, de katten krijgen dit bot niet weg en krijgen ze dus gemalen eierschaal.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Buffy vindt het geweldig een rauw eitje, maar laat de schilletjes liggen.

Anne
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Zoek stok! schreef:
mijn honden laten de schaal ook liggen, ik bemerk wel dat zij wat "lui etende" honden worden..iets waar ze gewoon geen belangstelling voor hebben laten ze gewoon liggen..ze kunnen genoeg scoren!
Een ei is pas compleet als de schil er ook bij gegeten wordt :mrgreen: dus maal de schaal en krijgen ze het over het ei heen.
Afbeelding
Dibbes
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dibbes »

Jasparov schreef:Eieren worden "gewassen" voordat ze naar de eierhandel gaan. Dus als je een eitje geeft uit de supermarkt zitten daar geen baccillen op.
Eieren worden zeker niet gewassen, dat mag niet, omdat je dan de waslaag eraf wast en er makkelijker bacterien in een ei kunnen komen. Vuile eieren gaan niet weg voor menselijke consumtie. Niet dat de eieren kans krijgen om vuil te worden. Ze rollen al weg op een band zodra ze uit het gat van de kip zijn gekomen
Afbeelding
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

Jasparov schreef:Eieren worden "gewassen" voordat ze naar de eierhandel gaan. Dus als je een eitje geeft uit de supermarkt zitten daar geen baccillen op.
als ik ze koop zitten de veren en de stront er nog op dus die zijn echt niet gewassen.
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

en waar is dat ei eigenlijk goed voor? of alleen maar dat het lekker is of heb ik iets gemist?

updat: :19: :denken: nergens voor ??
o blij blij iemand voert zijn hond een ei en dan doet opeens iedereen het zo zal het dan wel zijn :roll: kots
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”