Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pup plast op hondenkleed
Moderator: moderatorteam
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Pup plast op hondenkleed
Hoi allemaal,
Sinds 3 weken heb ik een Berner Sennen hond. Ze is op dit moment 11 weken jong.
In het begin waren we een voorstander van een bench dit i.v.m. de zindelijkheid, een eigen plek in de toekomst niet echte sloopproblemen en dergelijke. We zijn daar nu een beetje van teruggekomen. We hebben heel erg ons best gedaan om onze hond aan de bench te laten wennen door brokjes en kluifjes in de bench te geven, haar eten daar te geven, de bench ook vooral nog niet dicht doen en noem maar op. Maar ze weet niet hoe snel ze er elke keer uit moet en ze is in de bench zelfs ook een beetje paniekerig. Dat laatste vind ik absoluut niet de bedoeling dus hebben we besloten om de bench maar niet meer te gebruiken. Ze plaste trouwens ook elke keer in de bench.
Ze lag uit zichzelf vaak in de keuken te slapen dus 's nachts doen we haar in de keuken met een schot er voor ( open keuken ) en sindsdien slaapt ze zeker 6 uur rustig achter elkaar door. Tot zover geen problemen.
Maar we willen wel een "plaats" voor haar creëren waar ze rustig kan liggen en slapen en wat ook lekker ligt. Maar nu komt het probleem: Als ik haar vetbed of wat voor kleed dan ook neerleg dan gaat ze zitten plassen!! Echt helemaal zindelijk is ze nog niet, zo af en toe een ongelukje met plassen maar zodra ik iets voor haar neerleg waar ze lekker op kan liggen slapen of wat dan ook, dan weet ze niet hoe snel ze er op moet plassen... Negeren, net of ik het niet zie, haar dan mee naar buiten nemen en als ze het niet ziet alles opruimen. Uiteraard nog steeds helemaal uit mijn dak gaan als ze buiten iets doet met koekjes en alles erop en eraan, zo probeer ik haar zindelijk te krijgen. Ik lees ook regelmatig dat als ze binnen iets doen en je ziet het, dat je dan ook niet mag reageren, is dat echt zo of kan ik echt op het moment van plassen wel nee of foei zeggen??
Op deze manier is een mand of een eigen kleed voor haar ook geen doen, en heeft ze ook niet een echte eigen plek.
Ik weet het, het is een lang verhaal, maar ik wil de situatie zo goed mogelijk uitleggen vandaar.
Wie weet er raad?
Alvast bedankt voor jullie reacties en medewerking!!
Groetjes,
Tamara en Bowie
Sinds 3 weken heb ik een Berner Sennen hond. Ze is op dit moment 11 weken jong.
In het begin waren we een voorstander van een bench dit i.v.m. de zindelijkheid, een eigen plek in de toekomst niet echte sloopproblemen en dergelijke. We zijn daar nu een beetje van teruggekomen. We hebben heel erg ons best gedaan om onze hond aan de bench te laten wennen door brokjes en kluifjes in de bench te geven, haar eten daar te geven, de bench ook vooral nog niet dicht doen en noem maar op. Maar ze weet niet hoe snel ze er elke keer uit moet en ze is in de bench zelfs ook een beetje paniekerig. Dat laatste vind ik absoluut niet de bedoeling dus hebben we besloten om de bench maar niet meer te gebruiken. Ze plaste trouwens ook elke keer in de bench.
Ze lag uit zichzelf vaak in de keuken te slapen dus 's nachts doen we haar in de keuken met een schot er voor ( open keuken ) en sindsdien slaapt ze zeker 6 uur rustig achter elkaar door. Tot zover geen problemen.
Maar we willen wel een "plaats" voor haar creëren waar ze rustig kan liggen en slapen en wat ook lekker ligt. Maar nu komt het probleem: Als ik haar vetbed of wat voor kleed dan ook neerleg dan gaat ze zitten plassen!! Echt helemaal zindelijk is ze nog niet, zo af en toe een ongelukje met plassen maar zodra ik iets voor haar neerleg waar ze lekker op kan liggen slapen of wat dan ook, dan weet ze niet hoe snel ze er op moet plassen... Negeren, net of ik het niet zie, haar dan mee naar buiten nemen en als ze het niet ziet alles opruimen. Uiteraard nog steeds helemaal uit mijn dak gaan als ze buiten iets doet met koekjes en alles erop en eraan, zo probeer ik haar zindelijk te krijgen. Ik lees ook regelmatig dat als ze binnen iets doen en je ziet het, dat je dan ook niet mag reageren, is dat echt zo of kan ik echt op het moment van plassen wel nee of foei zeggen??
Op deze manier is een mand of een eigen kleed voor haar ook geen doen, en heeft ze ook niet een echte eigen plek.
Ik weet het, het is een lang verhaal, maar ik wil de situatie zo goed mogelijk uitleggen vandaar.
Wie weet er raad?
Alvast bedankt voor jullie reacties en medewerking!!
Groetjes,
Tamara en Bowie
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Re: Pup plast op hondenkleed
Ze plast erop omdat het niet bij haar omgeving hoort. Puppen hebben maar een heel klein wereldje en alles wat er wat hen betreft niet bij hoort kun je als toilet gebruiken. 11 Weken is enorm klein dus ongelukken zullen voorlopig nog voorkomen. Leg er anders gewoon een oude handdoek over, die kun je vervangen door een andere oude handdoek en wassen, haar bed opzich blijft dan wel intact.
Maak een plek voor haar, een eigen plek. Ze zal er echt nog een paar keer piesen maar met een keukenpapiertje o.i.d. is dat te verhelpen. Ga gewoon niet meer slepen maar laat die plek haar vaste plek zijn. Naarmate ze ouder wordt zul je zien dat ze steeds verder van haar vaste plek gaat plassen tot ze uiteindelijk alleen nog buiten plast.
Verder mag je best "nee" of "foei" zeggen als ze plast. Ga er geen verbaal terreur van maken maar je mag je afkeuring laten blijken, zolang je aan het goede gedrag maar een goedkeuring verbindt. Na verloop van tijd zal ze uit de woorden en je stem herkennen wat wel en wat niet gewenst is.
Maak een plek voor haar, een eigen plek. Ze zal er echt nog een paar keer piesen maar met een keukenpapiertje o.i.d. is dat te verhelpen. Ga gewoon niet meer slepen maar laat die plek haar vaste plek zijn. Naarmate ze ouder wordt zul je zien dat ze steeds verder van haar vaste plek gaat plassen tot ze uiteindelijk alleen nog buiten plast.
Verder mag je best "nee" of "foei" zeggen als ze plast. Ga er geen verbaal terreur van maken maar je mag je afkeuring laten blijken, zolang je aan het goede gedrag maar een goedkeuring verbindt. Na verloop van tijd zal ze uit de woorden en je stem herkennen wat wel en wat niet gewenst is.

-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
Het lijkt erop dat je pup omgekeerd zindelijk is.
Beloon de pup als je buiten een plasje of poepje doet en zeg foei of nee als je haar op heterdaad betrapt. Bij kleine hondjes helpt het wel om ze op te tillen tijdens het plassen, neen zeggen, wachten dat ze uit gedruppeld zijn en ze dan naar buiten brengen, vaak moeten ze dan nog uitplassen en kan je het dan dubbel belonen.
Ik zou ten eerste alle kleedjes eruit halen in de ruimte waar ze slaapt. Pas wanneer ze goed zindelijk is en ze goed weet dat het buiten moet weer een kleed introduceren waar je bij bent, zodat je haar direct kan corrigeren als ze de fout ingaat.
Het paniekerige van de pup in de bench denk ik is een beetje verkeerd vertaald. Ik denk dat de pup voornamelijk iets eigenwijs is en alles probeert uit de kast te halen om uit de bench te komen. Als je dan toegeeft heeft ze gewonnen en zal ze de volgende keer het weer doen om eruit te mogen. Dus op dat gebied even door zetten. Koop eens een lekker groot bot (bullepees, echt is lekkers...) en leg haar daar mee in de bench. Ze mag dan alleen het bot in de bench eten. Bij ons heeft nog nooit een pup daar een probleem van gemaakt.
Het niet plassen en poepen in de bench is wel lastig op te lossen. Je zou dan ook haar zoveel mogelijk buiten moeten laten. Heeft ze alles buiten gedaan dan een poosje in de bench (zodat ze daar dus niets in doet), dan haar belonen omdat ze de bench schoon heeft gehouden en dat ze stil is geweest, en haar direct weer naar buiten brengen.
Wat misschien nog wel handig is om te doen is haar 's nachts een keer extra buiten te laten zodat ze ook minder snel het binnen doet.
11 weken is erg jong. ik zou het toch even doorzetten met de bench om te proberen met een extra keer uitlaten. En zet de bench anders een paar nachten naar je bed zodat je haar zonder iets te zeggen een beetje gerust kan stellen. Je vingers bij het deurtjes of er een stukje door, zodat ze weet dat je er bent.
Hopelijk kan je hier wat mee,
Maria.
Beloon de pup als je buiten een plasje of poepje doet en zeg foei of nee als je haar op heterdaad betrapt. Bij kleine hondjes helpt het wel om ze op te tillen tijdens het plassen, neen zeggen, wachten dat ze uit gedruppeld zijn en ze dan naar buiten brengen, vaak moeten ze dan nog uitplassen en kan je het dan dubbel belonen.
Ik zou ten eerste alle kleedjes eruit halen in de ruimte waar ze slaapt. Pas wanneer ze goed zindelijk is en ze goed weet dat het buiten moet weer een kleed introduceren waar je bij bent, zodat je haar direct kan corrigeren als ze de fout ingaat.
Het paniekerige van de pup in de bench denk ik is een beetje verkeerd vertaald. Ik denk dat de pup voornamelijk iets eigenwijs is en alles probeert uit de kast te halen om uit de bench te komen. Als je dan toegeeft heeft ze gewonnen en zal ze de volgende keer het weer doen om eruit te mogen. Dus op dat gebied even door zetten. Koop eens een lekker groot bot (bullepees, echt is lekkers...) en leg haar daar mee in de bench. Ze mag dan alleen het bot in de bench eten. Bij ons heeft nog nooit een pup daar een probleem van gemaakt.
Het niet plassen en poepen in de bench is wel lastig op te lossen. Je zou dan ook haar zoveel mogelijk buiten moeten laten. Heeft ze alles buiten gedaan dan een poosje in de bench (zodat ze daar dus niets in doet), dan haar belonen omdat ze de bench schoon heeft gehouden en dat ze stil is geweest, en haar direct weer naar buiten brengen.
Wat misschien nog wel handig is om te doen is haar 's nachts een keer extra buiten te laten zodat ze ook minder snel het binnen doet.
11 weken is erg jong. ik zou het toch even doorzetten met de bench om te proberen met een extra keer uitlaten. En zet de bench anders een paar nachten naar je bed zodat je haar zonder iets te zeggen een beetje gerust kan stellen. Je vingers bij het deurtjes of er een stukje door, zodat ze weet dat je er bent.
Hopelijk kan je hier wat mee,
Maria.
- bram en thijs
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Precies, dat deed Moos ook, en ik heb die bench pas met 4 maanden eruit gemikt veels te laat! Moos was ook paniekerig in de bench, hij bleef het niks vinden, en was ook duidelijk niet op zijn gemak. Toen ik die bench uit mikte ging het meteen 100% beter in alles omdat ik niet meer zo gefocussed was op het leuk maken van de bench!bram en thijs schreef:Goed dat je de bench eruit hebt gemikt. Als je hond zo duidelijk aangeeft dat het niks is dan is het goed om dat te respecteren.

- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Nee, hoor, gewoon niet meer in de bench doen. Je zou voorlopig een waterdicht matras kunnen neerleggen en kijken wat ze dan doet.Maria schreef: Het paniekerige van de pup in de bench denk ik is een beetje verkeerd vertaald. Ik denk dat de pup voornamelijk iets eigenwijs is en alles probeert uit de kast te halen om uit de bench te komen. Als je dan toegeeft heeft ze gewonnen en zal ze de volgende keer het weer doen om eruit te mogen. Dus op dat gebied even door zetten. Koop eens een lekker groot bot (bullepees, echt is lekkers...) en leg haar daar mee in de bench. Ze mag dan alleen het bot in de bench eten. Bij ons heeft nog nooit een pup daar een probleem van gemaakt.
Sorry. Ik denk dat ik dit niet goed lees. De pup doet het prima BUITEN de bench en jij gaat zeggen zonder het gedrag te hebben gezien dat ze er weer in moet? Een pup voornamelijk eigenwijs op die leeftijd?.
Zoalng ze het nog goed doet erbuiten zou ik dat lekker zo laten. De pup voelt zich buiten de bench blijkbaar veel beter. Bij je bed laten slapen is een optie, alhoewel ik niet weet of ze dit gewend is, anders heeft het ms niet zoveel zin meer.
Het niet plassen en poepen in de bench is wel lastig op te lossen.
Maria.

- bram en thijs
- Zeer actief
Als ze dit zelf gekozen heeft, en als het mogelijk is, dan zou ik hier haar eigen plek maken.Tamara en Bowie schreef:Ze lag uit zichzelf vaak in de keuken te slapen

- starfleet
- Erelid
Waarom? Het hondje ligt fijn in de keuken nu en slaapt daar lekker 6 uur door. Het wil niet in de bench.Maria schreef: 11 weken is erg jong. ik zou het toch even doorzetten met de bench om te proberen met een extra keer uitlaten. En zet de bench anders een paar nachten naar je bed zodat je haar zonder iets te zeggen een beetje gerust kan stellen. Je vingers bij het deurtjes of er een stukje door, zodat ze weet dat je er bent.
.
Anne
- starfleet
- Erelid
Wij gebruikten niet nee of foei, maar iets als "aanrechtblad" en pakten haar op om haar buiten te zetten. Ze stoppen bij het optillen.Tamara en Bowie schreef:Ik lees ook regelmatig dat als ze binnen iets doen en je ziet het, dat je dan ook niet mag reageren, is dat echt zo of kan ik echt op het moment van plassen wel nee of foei zeggen??
Maar ook zonder dat gedoe worden ze gewoon zindelijk. Gewoon doorgaan met regelmatig naar buiten en dan prijzen. Honden worden van nature zindelijk als je ze daar de gelegenheid voor geeft. Ze houdt straks vanzelf langer op en zal ook zelf gaan aangeven over een paar weken, als het kwartje eenmaal gevallen is en de blaas wat groter, de blasspieren sterker.
Ik vind het een goede oplossing met de keuken.
Anne
- Tamara.
- Zeer actief
Hartstikke bedankt allemaal voor jullie ( snelle ) reactie!
Heb echt alles er aan gedaan om haar er aan te laten wennen. Van huis uit met de honden ben ik niet anders gewend dan de bench voor 's nachts en dat dat hun eigen plaats is. Voor mij was het eigenlijk ook heel logisch. Totdat ik echt doorkreeg dat het voor dit individu dat niet was. Heb de bench naar de slaapkamer gebracht, daar m'n hand tussen gedaan, ALLES heb ik echt gedaan. 's Nachts als ze in de bench naast ons lag, ging ze wel slapen, maar je kon het absoluut niet slapen noemen hoor. Zo onrustig dat ze was en heel raar en zwaar en onrustig ademen. Ik werd er helemaal nerveus van. Nu slaapt ze alleen in de keuken en slaapt ze ook echt. Ze is nu ook veel levendiger overdag, omdat ze echt aan haar rust komt 's nachts. Ik ga er 's nachts nog wel uit rond 4 Ã 5 uur om haar te laten plassen maar sinds ze in de keuken slaapt heeft ze daar niets meer gedaan. Ik heb haar gewoon gerespecteerd, de bench is het gewoon niet voor haar. Terwijl ik absoluut geen tegenstander ben van een bench.
Het gaat puur wat betreft overdag en kleed/mand/dekbed noem maar op.
Zo'n watermatras klinkt best goed! Ik koop gewoon voor haar een lekkere mand met een lekker ( water ) matras erin en was wel elke dag haar kleedje of handdoek wat er overheen ligt.
Het vervelende is, is dat ik voor haar in de keuken niet echt een eigen plaats kan maken. Daar is de keuken niet groot genoeg voor. 's nachts is geen probleem, dan hoef ik er toch niet te zijn. En ze is nu nog niet groot. Maar als ze straks 40 kilo is en ze ligt lekker te slapen, dan kan ik niet bij de koelkast en dergelijke.
Misschien 's nachts nog in de keuken en overdag 1 vaste plaats met mand maken en het daar maar leuk en gezellig in maken...
???
Wat je gewoon een beetje onzeker maakt, zijn al die voorbeeldverhalen van zindelijk zijn en bench en noem maar op. En er wordt ook altijd gezegd, een hond vervuilt zijn eigen nest niet noem maar op, Bowie deed niets anders in die bench!!!
Nu ligt mijn meissie in ieder geval weer in de keuken onderweg naar dromenland en wil ik jullie bedanken voor jullie reacties.
Groetjes,
Tamara en Bowie
P.S. ik heb een bench te koop!!! Maat 107x74x83
Vind het best wel een logische verklaring... Zo heb ik het zelf nog niet eerder bedacht, gehoord of gelezen.bram en thijs schreef:Ze plast erop omdat het niet bij haar omgeving hoort. Puppen hebben maar een heel klein wereldje en alles wat er wat hen betreft niet bij hoort kun je als toilet gebruiken..
Eerlijk gezegd ben ik hier ook blij om hoor. Sinds ik de bench niet meer heb, heb ik een veel levendigere en leukere hond. En wat ook is aangegven, zelf ben ik er ook niet meer gefixeerd op.bram en thijs schreef:Goed dat je de bench eruit hebt gemikt. Als je hond zo duidelijk aangeeft dat het niks is dan is het goed om dat te respecteren.
Heb echt alles er aan gedaan om haar er aan te laten wennen. Van huis uit met de honden ben ik niet anders gewend dan de bench voor 's nachts en dat dat hun eigen plaats is. Voor mij was het eigenlijk ook heel logisch. Totdat ik echt doorkreeg dat het voor dit individu dat niet was. Heb de bench naar de slaapkamer gebracht, daar m'n hand tussen gedaan, ALLES heb ik echt gedaan. 's Nachts als ze in de bench naast ons lag, ging ze wel slapen, maar je kon het absoluut niet slapen noemen hoor. Zo onrustig dat ze was en heel raar en zwaar en onrustig ademen. Ik werd er helemaal nerveus van. Nu slaapt ze alleen in de keuken en slaapt ze ook echt. Ze is nu ook veel levendiger overdag, omdat ze echt aan haar rust komt 's nachts. Ik ga er 's nachts nog wel uit rond 4 Ã 5 uur om haar te laten plassen maar sinds ze in de keuken slaapt heeft ze daar niets meer gedaan. Ik heb haar gewoon gerespecteerd, de bench is het gewoon niet voor haar. Terwijl ik absoluut geen tegenstander ben van een bench.
Het gaat puur wat betreft overdag en kleed/mand/dekbed noem maar op.
Zo'n watermatras klinkt best goed! Ik koop gewoon voor haar een lekkere mand met een lekker ( water ) matras erin en was wel elke dag haar kleedje of handdoek wat er overheen ligt.
Het vervelende is, is dat ik voor haar in de keuken niet echt een eigen plaats kan maken. Daar is de keuken niet groot genoeg voor. 's nachts is geen probleem, dan hoef ik er toch niet te zijn. En ze is nu nog niet groot. Maar als ze straks 40 kilo is en ze ligt lekker te slapen, dan kan ik niet bij de koelkast en dergelijke.
Misschien 's nachts nog in de keuken en overdag 1 vaste plaats met mand maken en het daar maar leuk en gezellig in maken...
Wat je gewoon een beetje onzeker maakt, zijn al die voorbeeldverhalen van zindelijk zijn en bench en noem maar op. En er wordt ook altijd gezegd, een hond vervuilt zijn eigen nest niet noem maar op, Bowie deed niets anders in die bench!!!
Nu ligt mijn meissie in ieder geval weer in de keuken onderweg naar dromenland en wil ik jullie bedanken voor jullie reacties.
Groetjes,
Tamara en Bowie
P.S. ik heb een bench te koop!!! Maat 107x74x83
- starfleet
- Erelid
Tamara en Bowie schreef:
Groetjes,
Tamara en Bowie
Is zo goed toch. Wat betreft die eigen plek. De eigen (min of meer vaste) plek van onze hond nu negen maanden heeft in het begin veel gewisseld. En nu bij toeval heeft ze zelf de plek uitgekozen die we vanaf het begin in gedachten hadden.
Ze heeft in het begin ook heel veel in de keuken gelegen, daar valt nogal eens wat en ze is voor een deel als kleine pup opgegroeid in een (open) keuken. Misschien bij jouw Berner ook?
Anne
- bram en thijs
- Zeer actief
Het verschilt misschien ook een beetje per pup. Bram was er een schitterend voorbeeld van, per dag zag je de plaslinie met ongeveer een meter opschuiven. Thijs deed er niet aan, die pieste overal. Na drie weken viel opeens het kwartje en werd er van de ene op de andere dag niet meer binnen gepiest.Tamara en Bowie schreef:Hartstikke bedankt allemaal voor jullie ( snelle ) reactie!
Vind het best wel een logische verklaring... Zo heb ik het zelf nog niet eerder bedacht, gehoord of gelezen.bram en thijs schreef:Ze plast erop omdat het niet bij haar omgeving hoort. Puppen hebben maar een heel klein wereldje en alles wat er wat hen betreft niet bij hoort kun je als toilet gebruiken..

- Tamara.
- Zeer actief
Haar kleed heb ik eerlijk gezegd niet in de keuken neergelegd... Misschien moet ik dat maar gaan doen, zodat ze misschien doorkrijgt dat dat haar plek kan worden. En dan langzaam het kleed in de huiskamer verplaatsen??Inge O schreef: ja, maar dat is het net, ze beschouwt die bench (of dat nieuwe kleedje) niet als haar nest.
plast ze trouwens elders in huis ook op kleedjes die daar al langer liggen, of is het enkel als je in de keuken iets nieuws neerlegt?
Van ons zelf hebben wij laminaat op de vloer. Maar omdat dat niet goed is voor pup en al helemaal niet voor een Berner hebben we kleden neergelegd. Maar daar plast ze dus ook elke keer op. En als we die kleden weghalen dan gaat wel hartstikke goed. Ze plast bewust op de kleden....En niet op het laminaat.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Nog even een nabrander over dat kleedje. Wij hebben hout en tegels in woonkamer/keuken en 1 kleedje: de deurmat. Bram plaste elke keer op de deurmat omdat de plas daar inderdaad niet opspettert. Ik heb de mat gewoon een tijdje weggehaald zodat hij meer geneigd was om het buiten te doen. Dat werkte.

Linda, Izzie en Bram