Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Begroeten?
Moderator: moderatorteam
- Moos
- Zeer actief
Begroeten?
Als Moos bij Saar op de bank, of in de mand, gaat liggen (en andersom) wordt er vaak eerst even kort geneusd. De neuzen raken elkaar, ze snuffen even, en soms geven ze elkaar ook nog even een lik. Dan gaat de een bij de ander liggen en slapen ze verder.
Zelfde als bijv. Moos een tijdje heeft liggen slapen, wakker wordt, Saar zoekt en ontdekt dat zij in een wat apart hoekje van de bank ligt. Dan loopt hij naar haar toe en weer neuzen, snuffen en vaak likken, en dan vervolgt ieder zijn eigen weg.
Al met al gebeurt dit zo'n keer of 3-4 op een dag denk ik. Ik vind het altijd wel een vertederend gezicht, net alsof ze elkaar even snel tussendoor gedag zeggen.
Alleen nu meen ik ook ergens gelezen te hebben dat honden die in 1 huis wonen elkaar eigenlijk niet horen te begroeten binnenshuis, dat als ze dat wel doen het opdringerig dominant gedrag is. Dat werd dan vergeleken met mensen. Als ik samen zou wonen en een paar keer per dag mijn vriend zou begroeten als ik de kamer weer binnenkom, of als ik naast hem op de bank kwam zitten.
Maar als ik Moos en Saar zo bekijk vind ik er niks opdringerigs aan; ik vind het juist heel lief en zachtaardig overkomen.
Doen meer honden dat die samenleven, en is het echt een soort van 'eventjes gedag zeggen', of is het wat anders?
Zelfde als bijv. Moos een tijdje heeft liggen slapen, wakker wordt, Saar zoekt en ontdekt dat zij in een wat apart hoekje van de bank ligt. Dan loopt hij naar haar toe en weer neuzen, snuffen en vaak likken, en dan vervolgt ieder zijn eigen weg.
Al met al gebeurt dit zo'n keer of 3-4 op een dag denk ik. Ik vind het altijd wel een vertederend gezicht, net alsof ze elkaar even snel tussendoor gedag zeggen.
Alleen nu meen ik ook ergens gelezen te hebben dat honden die in 1 huis wonen elkaar eigenlijk niet horen te begroeten binnenshuis, dat als ze dat wel doen het opdringerig dominant gedrag is. Dat werd dan vergeleken met mensen. Als ik samen zou wonen en een paar keer per dag mijn vriend zou begroeten als ik de kamer weer binnenkom, of als ik naast hem op de bank kwam zitten.
Maar als ik Moos en Saar zo bekijk vind ik er niks opdringerigs aan; ik vind het juist heel lief en zachtaardig overkomen.
Doen meer honden dat die samenleven, en is het echt een soort van 'eventjes gedag zeggen', of is het wat anders?

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Hier doen ze het ook.
Met name als 1 van de twee apart is meegeweest met me en ze elkaar daarna weer zien.
Even neuzen, een dikke lebber en klaar.
Marouck doet het trouwens ook als Nika bij mij aan het kroelen is, maar dan is het in mijn ogen meer "jaloezie", ze probeert zich ertussen te wringen en als dat niet lukt gaat ze Nika's snoet wassen
Andersom gebeurt dat trouwens ook weleens.
Met name als 1 van de twee apart is meegeweest met me en ze elkaar daarna weer zien.
Even neuzen, een dikke lebber en klaar.
Marouck doet het trouwens ook als Nika bij mij aan het kroelen is, maar dan is het in mijn ogen meer "jaloezie", ze probeert zich ertussen te wringen en als dat niet lukt gaat ze Nika's snoet wassen
Laatst gewijzigd door Inge op 14 aug 2005 13:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- starfleet
- Erelid
Re: Begroeten?
Ze zeggen jou toch ook wel gedag als je even in een andere ruimte bent geweest, of als ze hebben liggen slapen?Moos schreef:
Anne
- Moos
- Zeer actief
Hmmm, valt mee. Als ze hebben liggen slapen nooit. Als ik in een andere ruimte ben geweest heeeeel soms. Ligt er ook aan hoe lang ik in die andere ruimte geweest ben. Maar als ik heb gedouched komen ze me toch echt niet begroetenstarfleet schreef:Ze zeggen jou toch ook wel gedag als je even in een andere ruimte bent geweest, of als ze hebben liggen slapen?Moos schreef:
Anne

- Moos
- Zeer actief
Ja, haha, dat gebeurt hier ook. Moos duwt zich er gewoon ongegeneerd tussen. Saar probeert dat even, en als dat niet lukt gaat ze inderdaad ook Moos nek wassen en oren uitsoppenInge schreef: Marouck doet het trouwens ook als Nika bij mij aan het kroelen is, maar dan is het in mijn ogen meer "jaloezie", ze probeert zich ertussen te wringen en als dat niet lukt gaat ze Nika's snoet wassen![]()

-
miekmiek
Rob en ik geven elkaar toch wel een paar keer per dag een zoen of een knuffel. Niet op een jakkes manier, gewoon normaal.
Dus mensen doen dat net zo goed.
Ik ga er gewoon vanuit dat zolang er geen gegrom, gebijt of bloederige taferelen plaatsvinden het allemaal prima gaat tussen de honden. Tot nu toe klopt dat wel.
Ik ga er gewoon vanuit dat zolang er geen gegrom, gebijt of bloederige taferelen plaatsvinden het allemaal prima gaat tussen de honden. Tot nu toe klopt dat wel.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
- Moos
- Zeer actief
Oh, maar ik maak me ook absoluut geen zorgen hoor; laat dat even duideijk zijn!
Ik geniet volop van mijn stel dat naadloos op elkaar aansluit en nog nooit ook maar iets dat op ruzie lijkt heeft gehad!
Maar bepaalde gedragingen tussen de twee intrigeren me, en dan vraag ik me af waar dat vandaan komt.
Ik geniet volop van mijn stel dat naadloos op elkaar aansluit en nog nooit ook maar iets dat op ruzie lijkt heeft gehad!
Maar bepaalde gedragingen tussen de twee intrigeren me, en dan vraag ik me af waar dat vandaan komt.

- Moos
- Zeer actief
Nou, ik persoonlijk vond het ook nogal lulkoekerig overkomen (was trouwens een boek van een Amerikaanse gedragstherapeut vertaald).Inge O schreef:ik ga denk ik een aanvraag doen om het woordje dominant uit de nederlandse taal te laten werwijderen en het door niets anders te laten vervangenMoos schreef:Alleen nu meen ik ook ergens gelezen te hebben dat honden die in 1 huis wonen elkaar eigenlijk niet horen te begroeten binnenshuis, dat als ze dat wel doen het opdringerig dominant gedrag is.. pffff, wat een theoretische lulkoek weer (ik heb het over die lectuur hoor, marloes, niet over jou
). hier wordt de hele dag door begroet, wel steeds van lager naar hoger, op een doodnormale manier.
en ja, er kán een dominerend trekje aan zitten als het echt onaflatend doorgaat (daar kan kwiebus wat van), maar gewoon even neuzen? laat maar lekker neuzen hoor
.
Het grappige is trouwens dan wel hier dat Moos meestal Saar begroet (dus van hogere naar lagere i.p.v andersom). Als je het een beetje vermenselijkt lijkt het voor mij bijna alsof grote papa Moos even zijn kleine meid checkt of alles nog goed gaat. Zo ziet het eruit, even heel lief, zachtjes snuffelen en een likje geven.
Saar doet het naar Moos ook wel, maar minder, en meestal probeert ze op die manier ook spel uit te lokken (en als dat niet werkt duwt ze haar gat in Moos' neus 'kom op spelen zeg ik!" Rare meid!)

- Moos
- Zeer actief
Aha, wat leuk!Inge O schreef:ja, dat heb ik hier ook wel tussen teef en (halfwas) pup, als er eentje van die leeftijd rondloopt tenminste. dus datzelfde gedrag kan je perfect op 'pappa moos' overplantenMoos schreef: Het grappige is trouwens dan wel hier dat Moos meestal Saar begroet (dus van hogere naar lagere i.p.v andersom). Als je het een beetje vermenselijkt lijkt het voor mij bijna alsof grote papa Moos even zijn kleine meid checkt of alles nog goed gaat. Zo ziet het eruit, even heel lief, zachtjes snuffelen en een likje geven..
Moos houdt van zijn meisje