Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Basco draait door

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Basco draait door

Ongelezen bericht door Carmen »

Basco voelt zich in huis tegenwoordig helemaal vrij. De gewenningsperiode is voorbij en hij heeft besloten dat wij wel leuk zijn :mrgreen:
Nu is hij gewoon een erg energieke hond en mag graag spelen. Zijn vorige baasjes vonden het altijd leuk als hij in de riem hing en trekspelletjes daarmee deed. Dit vinden wij niet goed en dat gebeurt ook bijna niet meer.
Nu hapt hij thuis altijd in de katten en in Kira om uit te dagen tot een spelletje. Dit doet hij ook in onze handen en benen. Alleen als hij hier eenmaal me begint draait hij nu ineens daar helemaal in door. Elke reactie ziet hij dan als een spel (boze brul of even in nekvel pakken). Negeren lukt ook niet want hij trekt zo de kleren van je lijf, die idioot :mrgreen:
Een knietje geven doe ik niet want daarvan heb ik teveel verhalen gehoord met honden die een beschadigd borstbeen kregen.
Maar wat dan wel :19:

Normaal is een ferm nee al genoeg voor Basco om zich erg laag te gedragen en goed te luisteren. Hij laat zelfs eten vallen als we dat zeggen maar als hij speelt wordt hij gek....

Ook als hij met andere honden speelt kent hij geen rem hij gaat maar door, soms rent een hond hard van hem weg. Ook is hij wel eens een meerdere tegengekomen die ging snauwen en heel duidelijk was, dan ligt hij even op zijn rug en begint dan zo weer :piew: en weer en weer en weer. Hij loopt ook regelmatig met zijn kop tegen een boom of paal omdat hij niets meer ziet...

Ook met de bal spelen kende hij niet, dit hebben we hem geleerd en nu vindt hij dat erg leuk. Blaffen van fanatisme, de bal is meteen aan farden gescheurd, hij laat Kira alle hoeken van het veld zien, meteen superenthousiast en weer zonder rem. Hij zou spelen tot hij er dood bij neervalt.

Nu doen we veel met hem om zijn energie kwijt te kunnen. Fietsen, balspelen, frisbeeen, voetballen, zoekspelletjes, gehoorzaamheid en veel wandelen en altijd los....

Maar hoe leren we Basco hoe hij op moet houden??

Carmen
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

commando aanleren? Zoals "genoeg", "klaar" of "nee"?
Carmen
Zeer actief

pooh schreef:commando aanleren? Zoals "genoeg", "klaar" of "nee"?
Hij kent nee en genoeg maar hij is dan niet meer bereikbaar.
Carmen
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Carmen schreef:
Carmen
Ah oke, en staat hij wel nog open om iets lekkers te verdienen of een speeltje te krijgen wat hij normaal niet krijgt?
Carmen
Zeer actief

pooh schreef:
Carmen schreef:
Carmen
Ah oke, en staat hij wel nog open om iets lekkers te verdienen of een speeltje te krijgen wat hij normaal niet krijgt?
Ik zou thuis hem af kunnen leiden als ik een kong ga maken denk ik.
Maar buiten wil ik hem ook weer rusrig kunnen krijgen als hij zo bezig is met andere honden of zo dordraait in het balspel.

En afleiden met eten voelt een beetje als belonen voor slecht gedrag.

Soms denk ik dat het komt omdat hij geen respect heeft maar in alle andere situaties buiten het spel heeft hij dat wel. Zelfs als hij ergens op jaagt en ik roep hem komt hij das wel weer erg braaf.
Ik vind het wel moeilijk hoor, want als zo'n grote hond zo opgewonden is is wel lastig hoor :denken:
Carmen
Carmen
Zeer actief

Inge O schreef:heb je dit topic al gelezen, carmen?
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=67399

het ging hier toen nog wel om een pup, maar het doldraai-gedrag was net zoals bij jouw basco.
eigenlijk gedraagt basco zich ook als een pup als hij zo doordraait :mrgreen: .
Het is hier wel anders dan bij Vegas. Dat gedrag ken ik trouwens ook van mijn eerste ambull als pup.
Op het moment dat ik wil opschriven waarom weet ik ook het antwoord hoe het zit en wat ik kan doen stom he....als je het zo opschrijft kun je er objectiever naar kijken.

Maar met de bal spelen. Hoe moet ik dat doen? Hij is al helemaal gek als hij ziet dat de bal mee gaat. Hoe leid ik dit in goede banen??

En zijn doorslaan in spelen met andere honden? Gewoon niet laten spelen met andere honden, behalve de bekende die hem aankunnen? Is wel het beste denk ik...

Carmen
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Onze herplaatser Sunny heeft dit ook erg gehad en heeft het af en toe nog steeds :wink: Wat bij hem helpt als hij weer eens niet kan stoppen is zelf héél rustig te blijven en rustig tegen hem te praten. Dus je pakt hem zeg maar bijv. bij de halsband en zegt heel rustig: neeeee, nu klaar blablabla en rustig aaien......Bij Sun helpt dat goed, gebaren of harder praten om commando's door te laten komen werken dan averrechts en wordt ie nóg drukker :wink: Succes :ok:

*Naar mijn idee is het trouwens ook een stukje onzekerheid als ze dit doen....
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Carmen schreef:Maar met de bal spelen. Hoe moet ik dat doen? Hij is al helemaal gek als hij ziet dat de bal mee gaat. Hoe leid ik dit in goede banen??
Gewoon voorlopig maar eens helemaal niet meer met de bal spelen, lekker verstoppen die bal. Zorg eerst maar eens dat hij zich beter leert beheersen. Iets wat je in mijn ogen het beste doet door hem o.a. niet in situaties te laten komen die zijn stoppen doen doorslaan. En ook door een goed appél over hem te krijgen.
Carmen schreef:En zijn doorslaan in spelen met andere honden? Gewoon niet laten spelen met andere honden, behalve de bekende die hem aankunnen? Is wel het beste denk ik...

Carmen
Dat denk ik ook.
Carmen
Zeer actief

Sunnybunny schreef:Onze herplaatser Sunny heeft dit ook erg gehad en heeft het af en toe nog steeds :wink: Wat bij hem helpt als hij weer eens niet kan stoppen is zelf héél rustig te blijven en rustig tegen hem te praten. Dus je pakt hem zeg maar bijv. bij de halsband en zegt heel rustig: neeeee, nu klaar blablabla en rustig aaien......Bij Sun helpt dat goed, gebaren of harder praten om commando's door te laten komen werken dan averrechts en wordt ie nóg drukker :wink: Succes :ok:

*Naar mijn idee is het trouwens ook een stukje onzekerheid als ze dit doen....
Dit klopt denk ik wel. Het begint als ik met hem aan het knuffelen ben. Dan gaat hij zachtjes aan mijn oor of neus knabbelen heel lief maar daarna wordt hij steeds wilder.
Nu ben ik dat dus voor en zeg na 2 seconden al "zo dankjewel" dat is genoeg....etc Dan ben ik het dus voor. Het is ook simpel ook eigenlijk...
Carmen
Carmen
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Carmen schreef:Maar met de bal spelen. Hoe moet ik dat doen? Hij is al helemaal gek als hij ziet dat de bal mee gaat. Hoe leid ik dit in goede banen??
Gewoon voorlopig maar eens helemaal niet meer met de bal spelen, lekker verstoppen die bal. Zorg eerst maar eens dat hij zich beter leert beheersen. Iets wat je in mijn ogen het beste doet door hem o.a. niet in situaties te laten komen die zijn stoppen doen doorslaan. En ook door een goed appél over hem te krijgen.
Carmen schreef:En zijn doorslaan in spelen met andere honden? Gewoon niet laten spelen met andere honden, behalve de bekende die hem aankunnen? Is wel het beste denk ik...

Carmen
Dat denk ik ook.
Ik ga eerst maar de nee nog eens goed leren ten alle tijde....
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik zie het nu pas :wink:

Tja, met Vegas was het ook zo erg maar Vegas was (is nog steeds) een pup en zoals ik het lees Basco niet meer?

Bij Vegas werkte ook niks. Negeren ging niet en auww roepen maakte het alleen maar erger. Volgens mij is de situatie bij jou ook anders dan bij mij. Wat wij bij Vegas deden was in ieder geval het spel niet wild maken want dan sloeg hij door. Dus tijdig stoppen met spelen, dat scheelde al een hoop.

Als het dan toch te ver was gegaan of hij werd vanuit het niets zo wild dan gingen we de keuken in met de deur dicht zodat we de kans kregen hem te negeren. Ook gaf ik hem vaak een Kong zodat hij over het drukste punt heen werd getild zeg maar.

Bij Vegas was het eigenlijk van de een op de andere dag over. Op het laatst sproeide ik hem nat met water als hij weer eens in mijn armen of benen hing. Dat was ook erg effectief en heeft er mede voor gezorgd dat hij stopte met bijten.

Veel succes in ieder geval, ik weet hoe vervelend het is :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Water is ook het enige dat bij Rico werkt als hij dol is. Deze buien zijn vornamelijk wanneer mensen aanstalten maken om weg te gaan. Dan hoort of ziet hij niets anders dan de persoon die wil vertrekken,. Ik kan roepen wat ik wil, ook de vertrekkende kan roepen dat hij moet ophouden, maar hij reageert nergens op. Alleen op de plantenspuit!
Daar heeft hij ontzag voor.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Carmen schreef:Ik ga eerst maar de nee nog eens goed leren ten alle tijde....
Wat Reini ook al schrijft, je moet denk ik beginnen bij het leren vermijden van dingen die hem zo opwinden dat hij niet meer bereikbaar is. Want als hij eenmaal doordraait reageert hij natuurlijk ook niet meer op "Nee".

Hierom zei ik dat het beter is om de bal een tijdje niet meer ter beschikking te stellen. Gewoon andere dingen gaan doen waarbij hij wel zijn zelfbeheersing kan behouden. En hem goed leren luisteren, op een rustige manier. Hij moet leren zichzelf te beheersen en dat doe je het beste door hem zich niet onkontroleerbaar op te laten winden.

Zoiets valt niet mee, want je moet steeds weer in de gaten houden wat er wel en niet kan, tot hoever je kunt gaan.
Carmen
Zeer actief

Reini schreef:Ik zie het nu pas :wink:

Tja, met Vegas was het ook zo erg maar Vegas was (is nog steeds) een pup en zoals ik het lees Basco niet meer?

Bij Vegas werkte ook niks. Negeren ging niet en auww roepen maakte het alleen maar erger. Volgens mij is de situatie bij jou ook anders dan bij mij. Wat wij bij Vegas deden was in ieder geval het spel niet wild maken want dan sloeg hij door. Dus tijdig stoppen met spelen, dat scheelde al een hoop.

Als het dan toch te ver was gegaan of hij werd vanuit het niets zo wild dan gingen we de keuken in met de deur dicht zodat we de kans kregen hem te negeren. Ook gaf ik hem vaak een Kong zodat hij over het drukste punt heen werd getild zeg maar.

Bij Vegas was het eigenlijk van de een op de andere dag over. Op het laatst sproeide ik hem nat met water als hij weer eens in mijn armen of benen hing. Dat was ook erg effectief en heeft er mede voor gezorgd dat hij stopte met bijten.

Veel succes in ieder geval, ik weet hoe vervelend het is :wink:
Basco is 15 maand. Het is ook niet echt extreem hoor, hoop niet dat het zo overkomt. Maar hij voelt zich nu vrij en blij. En durft zich te laten gaan, zoals Wil al zei probeer ikde momenten nu gewoon voor te zijn en dat werkt wel.
Volgens mij is hij zo blij met zijn vrijheid en dat hij mag spelen dat hij niet meer ophoudt, geen rem kent
Carmen
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Carmen schreef:Basco is 15 maand. Het is ook niet echt extreem hoor, hoop niet dat het zo overkomt. Maar hij voelt zich nu vrij en blij. En durft zich te laten gaan, zoals Wil al zei probeer ikde momenten nu gewoon voor te zijn en dat werkt wel.
Volgens mij is hij zo blij met zijn vrijheid en dat hij mag spelen dat hij niet meer ophoudt, geen rem kent
Carmen
Wel fijn dat hij helemaal vrij en blij is :ok: Nu moet hij alleen nog jullie grenzen leren kennen. Door het spel niet te wild te maken zal hij misschien niet zo gauw doorslaan.

Bij Vegas stopte wij tijdig en gaven hem dan een kluifje of een Kong zodat hij 'afkoelde'. Het heeft even geduurd voordat we precies wisten wanneer we moesten stoppen maar toen we het eenmaal redelijk doorhadden hebben we het commando 'klaar' eraan verbonden en inmiddels betekent klaar ook echt dat het spel is afgelopen.

Op deze manier heb ik geleerd zelf mijn grens goed aan te geven t.o.v. Vegas :ok:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”