Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominantie handelingen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Dominantie handelingen?

Ongelezen bericht door MJ »

Ik train niet meer op een hondenschool maar toch heb ik daar nog een vraagje over wat ze me toen geleerd hebben wat betreft dominantie handelingen. Dit is al wel van een jaar of 4 geleden,hoor!

Wij hadden 4 handelingen die we moesten uitvoeren bij onze hond. Ik zat toen in het beginnersklasje, puppies en volwassen honden door elkaar.

Handeling 1: boven de hond gaan staan
Handeling 2: hond naar beneden drukken
Handeling 3: snuitbeet toepassen
Handeling 4: hond op zijn rug draaien

Dit ging niet snel achter elkaar maar duurde net zolang tot de hond ontspannen lag,zich zeg maar overgaf.Hierbij mocht je hem niet aankijken,er tegen praten etc.
Moesten we aantal keer per dag doen.

In de natuur deed de roedelleider in een roedel honden dit ook,werd ons verteld.

Nu is mijn vraag....hoe kijken jullie daar nu tegen aan? Is dit nu verkeerd of ok? Ik voelde me niet echt prettig om die handelingen 4 à 5 keer per dag uit te voeren. Vond het té dominant naar de hond naar mijn gevoel.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen maar af en toe de snuitbeet toepas op momenten dat ze écht te ver gaan,met een boze stem erbij van Foei.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

De enige handeling die ik wel eens doe zonder dat ik het als correctie bedoel is over de hond gaan staan. Eigenlijk alleen bij Jari omdat die het eigenlijk ook best leuk vindt. Die tunnelt je n.l. als ie vindt dat ie aandacht moet hebben. Gaat ie met zijn koppen tegen je knieholtes duwen en dan heb je 2 keuzes: doen wat ie wil of onderuit gaan.
Daarom doe ik dit wel eens bij hem.
De rest van de handelingen voer ik hoogstens uit als ik vind dat de hond aan de rangorde tornt en ik die dus wil bevestigen. Zelden dus.
Afbeelding
MJ
Zeer actief

sorry,dacht dat ik in Gedrag zat, per ongeluk in Algemeen geplaatst! :mrgreen:
MJ
Zeer actief

Maar is het wel ok om dit meerdere malen per dag te doen als de rangorde nog niet gesteld is? Bij een puppie of herplaatser die je net hebt?
Ik heb dit dus bij mijn herplaatser moeten doen en was érg blij mijn vingers allemaal nog te hebben na de snuitbeet :wink:
Daarom vond ik dit vrij heftig voor een volwassen hond (en ..maar daar heb ik geen ervaring mee,puppie)
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Ik zou het niet doen, ook niet bij een pup en zeker niet zomaar, zonder reden een paar keer per dag. Honden dwingen andere honden ook niet op de rug. Een hond kan zich wel onderdanig tonen door op de rug te gaan liggen, maar dat doet hij dan zelf.
Bij een herplaatser zou ik het al helemaal niet doen, lijkt me link. Naar mijn idee kun je je hogere positie ook duidelijk maken door het initiatief voor alles bij jezelf te houden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
MJ
Zeer actief

Nou ja, ik heb dit toen moeten doen op les en inderdaad mijn hond was niet blij! Die ging er vol tegenin. Toen moest ik natuurlijk doorzetten anders had ik helemaal een probleem! Het is wel een 'gevecht' geweest hoor! Had het aardig warm en vond het heel rot voor de hond die zo'n stress in één keer op liep.
Heb het daarna ook niet meer gedaan.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Marie-José schreef:Nou ja, ik heb dit toen moeten doen op les en inderdaad mijn hond was niet blij! Die ging er vol tegenin. Toen moest ik natuurlijk doorzetten anders had ik helemaal een probleem! Het is wel een 'gevecht' geweest hoor! Had het aardig warm en vond het heel rot voor de hond die zo'n stress in één keer op liep.
Heb het daarna ook niet meer gedaan.
Heeft het, behalve stress voor jou en stress voor je hond, ook nog iets anders opgeleverd? Het lijkt mij best gevaarlijk eigenlijk.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
MJ
Zeer actief

nee,niet echt! :wink: Ik was alleen dolblij dat ik er zonder kleerscheuren vanaf gekomen ben :wink:
Mijn hond is er helaas niet meer.....die hebben we vorig jaar in moeten laten slapen door zéér agressief gedrag,tumor in het hoofdje :jank:
Maar de andere hondjes hadden staartjes laag,oortjes laag,écht heel onderdanig. Té,naar mijn idee.
Lijkt mij dat je op zo'n manier 'inbreekt' op een hond en het kan toch ook op een andere manier zoals idd de iniatieven van baasjes-kant uit laten komen?
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Marie-José schreef:Maar is het wel ok om dit meerdere malen per dag te doen als de rangorde nog niet gesteld is? Bij een puppie of herplaatser die je net hebt?
Ik heb dit dus bij mijn herplaatser moeten doen en was érg blij mijn vingers allemaal nog te hebben na de snuitbeet :wink:
Daarom vond ik dit vrij heftig voor een volwassen hond (en ..maar daar heb ik geen ervaring mee,puppie)
Nee, ik vind het niet normaal om dit meerdere malen per dag te doen met welke hond dan ook. Dat vind ik persoonlijk knap intimiderend voor de hond, zeker als die nog moet wennen aan de situatie. Extra stress terwijl je eigenlijk rust wilt creëren.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik vind het werkelijk belachelijk om dit zonder reden toe te passen bij een hond, puppy of niet.
Als hier de rangorde vanaf moet hangen, dan heb je al een giga probleem.

Als 'straf' heb ik weleens de snuitbeet toegepast, maar dan heb ik het dus over een correctie en niet over zomaar 'out of the blue' dat soort fratsen uithalen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
MJ
Zeer actief

Wij kregen dit op onze eerste les! Er waren veel mensen bij die voor het eerst een hondje hadden en die dus ook schrokken van mijn gedraai met mijn hond. En terecht!
Op gevoel heb ik toen gezegd:dit doe ik niet meer!
Maar had ik dit niet gehad had ik ook niet van de snuitbeet geweten :denken: Welke ik dus af en toe wel toepas als ik gepiepeld wordt door mijn liefies :wink:
Denk dat ze beter uitleg hadden kunnen geven over hoe en wat.
Weet wel dat het nog steeds op deze school zo geleerd wordt!
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

tsja, eigenlijk wel een interessante vraag.

Ik meen me te herinneren dat Klaas de hondenfluisteraar ook dagelijks dominante handelingen adviseert ( maar wel andere .) De hond moet daar dan wel een goed gevoel bij hebben. Dus de rangorde moet al goed zijn, niet worden afgedwongen met dominante handelingen.

Zelf doe ik het niet zo systematisch, maar ik probeer toch wel in te schatten hoe een handeling op de hond over komt,dominant of onderdanig.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Dominantie geeft een verhouding weer. Als je dus handelingen verricht die je dominantie benadrukken heb je het over een dominante handeling.
Belangrijk is dus dat je dan ieder geval een rangorde al duidelijk hebt. Anders benadruk je immers niets, maar ga je haast een conflict aan over iets wat nog niet is bepaald. Een vreemde hond of een nieuwe herplaatser kan zich dus behoorlijk in het nauw gedreven voelen door dit soort overheersing en mij bevreemdt het niet als een hond tegenstribbelt of misschien zelfs bijt.
Een hond, waarbij de rangorde duidelijk is en die zichzelf wat hoger inschat dan jij denkt kan dus gewoonweg wel eens pislink worden van dit soort praktijken en je corrigeren voor je onbeleefde praatjes. Ook geheel terecht overigens!
Wat onzekere of al zeer onderdanige honden die je als opperbaas zien zullen schrikken van zo'n overmacht aan dominante gebaren. Immers, baasje, ik was toch al ondergeschikt?? :eek: Angstreactie's zijn in dat geval normaal of de hond kan ineens weer deemoedsplassen gaan doen omdat hij niet weet hoe hij zichzelf lager dan laag moet maken om naar jou aan te geven dat hij helemaal geen bedreiging is voor jouw positie.

Eigenlijk zijn dit dus al het gros van de honden..het enige type hond waarbij het zinvol is geregeld je dominantie te benadrukken is de hond waarbij je je best moet doen hem de baas te zijn..en dan moet je dus goed weten wat je doet en hoe de verhoudingen liggen.

Ik zou dus gewoon willen afraden dit soort grappen uit te voeren. Baas wordt je niet dankzij dit soort handelingen. Integendeel..als je dit soort machtsvertoon nodig hebt je hond de baas te worden ben je het spoor wat bijster en de relatie met je hond komt het in veel gevallen echt niet ten goede.
Het is handig je bewust te zijn van je handelen tegenover je hond. Ik knijp best wel eens even bij wijze van begroeting zachtjes over een snuitje heen, ik druk met aaien even op een schoft, maar daar blijft het dan ook bij. Het is goed te weten wat je kan met je houding en je handelen en tussen de regels door dat gebruiken is niks mis mee. Wel met worstelen met je hond voor de lol om de baas te worden. Dat is maf! :piew:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
MJ
Zeer actief

Dacht ik ook al :wink: Dank jullie wel voor de reacties!
Was alleen heel erg benieuwd. Het werd/wordt daar met zo veel overgave verteld (kan ook niet anders,zij geloven helemaal in hun eigen methode natuurlijk)
Soms ga je op je gevoel af en stap je van dingen af die je op een hondenschool geleerd worden.
Las hier onlangs wat over rangorde-problemen en dit schoot me opeens weer te binnen.
Was erg benieuwd hoe jullie erover dachten.
Dus,dank jullie wel! :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:tsja, eigenlijk wel een interessante vraag.

Ik meen me te herinneren dat Klaas de hondenfluisteraar ook dagelijks dominante handelingen adviseert ( maar wel andere .) De hond moet daar dan wel een goed gevoel bij hebben. Dus de rangorde moet al goed zijn, niet worden afgedwongen met dominante handelingen.

Zelf doe ik het niet zo systematisch, maar ik probeer toch wel in te schatten hoe een handeling op de hond over komt,dominant of onderdanig.
Ik ken een meneer die bij Klaas is geweest. Die man had een hele imposante ridgebackreu..echt, ik heb nog nooit in mijn leven zo'n prachtige hond gezien! Hij straalde eén en al kracht en zelfverzekerdheid uit!
Die hond liet zich niet over zijn schoft , kop en snuit aaien. Gewoon niet!!
Hij was de baas en redelijk intolerant en pikte dus dominante handelingen niet.
Was deze man thuis aan de gang gegaan met dit soort handelingen was hij geperforeerd geweest en was de band met zijn hond denk ik voorgoed naar de kloten. Nu is hij bij Wijnberg geweest en hij straalde toen hij terugkwam.
Hij mocht geen dominante handelingen verrichten. Zijn hond was gewoon ranghoogste en moest gewoon alleen maar leren gehoorzamen en dat was daar gelukt. Het was een prachtige twee-eenheid, waarvan de reu baas was. Zolang baaslief met respect de hond benaderde was er niets aan de hand. Gehoorzaamheid is positief aangeleerd en de hond luisterde dus geweldig.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoie schreef:tsja, eigenlijk wel een interessante vraag.

Ik ken een meneer die bij Klaas is geweest. Die man had een hele imposante ridgebackreu..echt, ik heb nog nooit in mijn leven zo'n prachtige hond gezien! Hij straalde eén en al kracht en zelfverzekerdheid uit!
Die hond liet zich niet over zijn schoft , kop en snuit aaien. Gewoon niet!!
Hij was de baas en redelijk intolerant en pikte dus dominante handelingen niet.
Was deze man thuis aan de gang gegaan met dit soort handelingen was hij geperforeerd geweest en was de band met zijn hond denk ik voorgoed naar de kloten. Nu is hij bij Wijnberg geweest en hij straalde toen hij terugkwam.
Hij mocht geen dominante handelingen verrichten. Zijn hond was gewoon ranghoogste en moest gewoon alleen maar leren gehoorzamen en dat was daar gelukt. Het was een prachtige twee-eenheid, waarvan de reu baas was. Zolang baaslief met respect de hond benaderde was er niets aan de hand. Gehoorzaamheid is positief aangeleerd en de hond luisterde dus geweldig.
Zo leer je nog eens wat. Ik vraag me af hoe deze hond zou reageren op de vanzelfsprekende correctie op een grom zoals die door sommigen in een ander toppic wordt geadviseerd.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:Zo leer je nog eens wat. Ik vraag me af hoe deze hond zou reageren op de vanzelfsprekende correctie op een grom zoals die door sommigen in een ander toppic wordt geadviseerd.
Boris? Die werd niet gecorrigeerd want dat had zijn baas gaten opgeleverd. Dat kon ook zo, want Boris was verder een lieve hond.
Je kan dit soort honden laten en hun leiderschap nemen voor wat het is als ze verder lief en probleemloos zijn. Als je de strijd aangaat om de rangorde terwijl je de persoon er niet naar bent mijlenhoog boven deze hond uit te komen heb je kans op echte hele nare problemen, waarin het echt helemaal fout kan gaan.
Deze man aanbidde de hond..vandaar waarschijnlijk ook de rangorde zo. De hond was verder lief en dus was het goed zo. Was er strijd ontstaan over de rangorde was het een hel geworden.
Deze hond was bij een andere baas misschien een brave middenmoter geweest..hoewel? :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:[Deze hond was bij een andere baas misschien een brave middenmoter geweest..hoewel? :denken:
ja, of een verknipte hond, die er met de riem of erger van langs had gekregen.
Afbeelding
Baris
Actief

Ongelezen bericht door Baris »

Een hond hoef je niet altijd op ze plek te wijzen. Dat zal hem alleen maar onverzekerd maken. Als je hem duidelijk zijn plaats hebt gewezen is dat genoeg. Als hij je uitprobeert dan pas hoor je hem op ze plaats te wijzen.

Nou wat een domme honden school zat je op :devil:
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Eline* schreef:
Zoie schreef:Zo leer je nog eens wat. Ik vraag me af hoe deze hond zou reageren op de vanzelfsprekende correctie op een grom zoals die door sommigen in een ander toppic wordt geadviseerd.
Boris? Die werd niet gecorrigeerd want dat had zijn baas gaten opgeleverd. Dat kon ook zo, want Boris was verder een lieve hond.
Je kan dit soort honden laten en hun leiderschap nemen voor wat het is als ze verder lief en probleemloos zijn. Als je de strijd aangaat om de rangorde terwijl je de persoon er niet naar bent mijlenhoog boven deze hond uit te komen heb je kans op echte hele nare problemen, waarin het echt helemaal fout kan gaan.
Deze man aanbidde de hond..vandaar waarschijnlijk ook de rangorde zo. De hond was verder lief en dus was het goed zo. Was er strijd ontstaan over de rangorde was het een hel geworden.
Deze hond was bij een andere baas misschien een brave middenmoter geweest..hoewel? :denken:
je geeft het zelf al aan de man heeft het zelf van af het begin toe gelaten dat deze hond zo reageerde, de hond is dus de baas in huis en niet de man, zal deze man ooit iets fout doen in de ogen van de hond is de kan ook zeer groot aan wezig dat de hond de man corigeert.

mol :8):
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Die snuitgreep doet dochter af en toe, niet als straf maar gewoon eens rustig tijdens spel. Tja en bij een kleine hond sta je vanzelf al regematig over etc.
Ik vind vachtverzorging ook een dominante handeling.

Anne
Mol
Zeer actief

Baris schreef:Een hond hoef je niet altijd op ze plek te wijzen. Dat zal hem alleen maar onverzekerd maken. Als je hem duidelijk zijn plaats hebt gewezen is dat genoeg. Als hij je uitprobeert dan pas hoor je hem op ze plaats te wijzen.

en hoe zie jij dat dan voor je? dus projecteer dit nu eens terug op je zelf,hoe pak jij dit probleem nu aan, stel je krijg een wild vreemde hond in huis, je zit toevallig op de grond om wat voor reden dan ook de hond komt achter je staan zet zijn haren omhoog staart kaars recht de lucht in oren recht naar voren, voor tanden en hoek tanden ontbloot en die heel diep grommend met staal blauwen ogen, hoe los jij dit dominatie conflikt op ?

*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Mol schreef:
Eline* schreef:
je geeft het zelf al aan de man heeft het zelf van af het begin toe gelaten dat deze hond zo reageerde, de hond is dus de baas in huis en niet de man, zal deze man ooit iets fout doen in de ogen van de hond is de kan ook zeer groot aan wezig dat de hond de man corigeert.

Precies. Dat kun je onmogelijk vermijden.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

mijn ervaring in de trimsalon is juist meteen duidelijk zijn naar de hond zodat hij weet wat wel en niet gewenst is, want sommige honden beginnen als ze even bijgekomen zijn en zich op hun gemak voelen meteen te testen hoe ver ze kunnen gaan.
en dan verschild een correctie natuurlijk wel als een hond gaat bijten uit angst heeft een zware correctie natuurlijk geen zin.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
Eline* schreef:

Klopt. Maar het was binnen deze baas-hondcombi het minst gevaarlijk zoals ze het nu hadden opgelost. De hond zat eigenlijk gewoon niet op zijn plek daar..maar goed, hij zat er en de baas was gek op hem.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
MJ
Zeer actief

Mol schreef:
Baris schreef:Een hond hoef je niet altijd op ze plek te wijzen. Dat zal hem alleen maar onverzekerd maken. Als je hem duidelijk zijn plaats hebt gewezen is dat genoeg. Als hij je uitprobeert dan pas hoor je hem op ze plaats te wijzen.

en hoe zie jij dat dan voor je? dus projecteer dit nu eens terug op je zelf,hoe pak jij dit probleem nu aan, stel je krijg een wild vreemde hond in huis, je zit toevallig op de grond om wat voor reden dan ook de hond komt achter je staan zet zijn haren omhoog staart kaars recht de lucht in oren recht naar voren, voor tanden en hoek tanden ontbloot en die heel diep grommend met staal blauwen ogen, hoe los jij dit dominatie conflikt op ?

eueueuhhhh,mol...? Wat voor hond is het? ....... een teckel? :mrgreen:
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Mol schreef:

Dat ligt maar helemaal aan de hond. Als je het fysiek kan winnen zou ik vol de confrontatie opzoeken. Kun je het fysiek niet winnen dan zou ik het negeren zonder je ranglager te plaatsen (niet aankijken, opstaan en weglopen) en van vooraf aan heel rustig rangorde gaan bepalen door zelf stukje bij beetje een stapje te stijgen. Dit kan erg lang duren. Een herplaatshond heeft zich al een bepaalde positie toegeeigend, hij zal deze plaats niet zomaar opgeven en zal proberen op dezelfde hoogte of hoger in zijn nieuwe roedel terecht te komen.

Groeten,
Eelco
Mol
Zeer actief

Marie-José schreef:
Mol schreef:

eueueuhhhh,mol...? Wat voor hond is het? ....... een teckel? :mrgreen:
hahahah, laten we zeggenbeetje type staff beetje groter laten we zeggen eens zo groot.

Mol
Zeer actief

gelderen schreef:
Mol schreef:

Dat ligt maar helemaal aan de hond. Als je het fysiek kan winnen zou ik vol de confrontatie opzoeken. Kun je het fysiek niet winnen dan zou ik het negeren zonder je ranglager te plaatsen (niet aankijken, opstaan en weglopen) en van vooraf aan heel rustig rangorde gaan bepalen door zelf stukje bij beetje een stapje te stijgen. Dit kan erg lang duren. Een herplaatshond heeft zich al een bepaalde positie toegeeigend, hij zal deze plaats niet zomaar opgeven en zal proberen op dezelfde hoogte of hoger in zijn nieuwe roedel terecht te komen.

Groeten,
Eelco
ja maar wat doe je bliven zitten is geen optie want hij wil zich bevestiggen ten opzichte van jou, hij wil dus gaan bijten.

gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Mol schreef:
gelderen schreef:
Mol schreef:

Groeten,
Eelco
ja maar wat doe je bliven zitten is geen optie want hij wil zich bevestiggen ten opzichte van jou, hij wil dus gaan bijten.

Niet aankijken, opstaan en weglopen.

Een hond bijt niet ter bevestiging van rangorde. Het rangorde systeem bestaat juist ter voorkoming van vechten.

Groeten,
Eelco
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”