Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
weet je hond dat je hem fysiek de baas bent ( of niet. )
Moderator: moderatorteam
- Zoie
- Zeer actief
weet je hond dat je hem fysiek de baas bent ( of niet. )
naar aanleiding van een aantal discussies hier op het forum vraag ik het me af: heeft een hond enig besef van zijn kracht t.o.v. de baas ?
Weet een mastino dat als hij zou willen de baas geen kans maakt, en een matheser, dat hij geen deuk maakt ( in het algemeen gesproken ) of niet ?
Ik denk dat dat zo is.
Weet een mastino dat als hij zou willen de baas geen kans maakt, en een matheser, dat hij geen deuk maakt ( in het algemeen gesproken ) of niet ?
Ik denk dat dat zo is.

-
- Erelid
Als een hond het zou weten, dan zouden juist niet net die hele kleintjes thuis de baas zijn. En dat is toch wat vaak gebeurd, die regelen wanneer wat gebeurd. Een hond reageert honds, en hem maakt t niet uit hoe groot of klein hij zelf is.
Alleen hebben veel mensen het idee dat je bij grote honden meer kracht moet laten zien tegenover de hond, terwijl dat vaak niet nodig is..
Al heb je altijd uitzonderingen....
Alleen hebben veel mensen het idee dat je bij grote honden meer kracht moet laten zien tegenover de hond, terwijl dat vaak niet nodig is..
Al heb je altijd uitzonderingen....
- Joy C
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik denk dat als er nooit een fysiek conflict heeft plaatsgevonden, de hond dit dus niet weet. Ik ken iemand waarbij een hondje van 4,5 kilo nog steeds zwaar indruk maakt op de andere hond van 45 kilo. Dus...
Ik denk wel dat als het tot een fysiek conflict komt de hond dus wel merkt wanneer de ander (hond of baas) wel of niet sterker is. Maar in de eerste instantie gaat het gewoon om: wie heeft de grootste bek eigenlijk.
Ik denk wel dat als het tot een fysiek conflict komt de hond dus wel merkt wanneer de ander (hond of baas) wel of niet sterker is. Maar in de eerste instantie gaat het gewoon om: wie heeft de grootste bek eigenlijk.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012

† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012

-
- Zeer actief
Voel me even aangesprokenJoy C schreef:Ik denk dat als er nooit een fysiek conflict heeft plaatsgevonden, de hond dit dus niet weet. Ik ken iemand waarbij een hondje van 4,5 kilo nog steeds zwaar indruk maakt op de andere hond van 45 kilo. Dus...

Een hond is vaak gewoon met gebaren en blikken een andere hond aan het uitdagen. Het heeft er dan dus niets mee te maken wie er groter, zwaarder en sterker is maar idd gewoon de gene met de grootste bek is de baas. Heb hier thuis de 2 bewijzen liggen

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Als het goed is, weet hij dat niet; als het nooit op een dusdanige lichamelijke confrontatie is uitgekomen waarbij de hond wint, dan weet hij dit niet.
Dat moet je direct bij de eerste poging totaal 'overbluffen'.
Zo idd ook met kleine en grote honden. Een JR kan hier een enorme waffel tegen Kaya opzetten en dan is ze toch wat onder de indruk.
Aan de andere kant weet ze ook weer feilloos in te schatten dat ze tegen 3 DD (laatst in het bos) niet hoeft te beginnen
Dat moet je direct bij de eerste poging totaal 'overbluffen'.
Zo idd ook met kleine en grote honden. Een JR kan hier een enorme waffel tegen Kaya opzetten en dan is ze toch wat onder de indruk.
Aan de andere kant weet ze ook weer feilloos in te schatten dat ze tegen 3 DD (laatst in het bos) niet hoeft te beginnen

- Mol
- Zeer actief
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat een hond dat wel een beetje weet. Bijna iedere baas doet wel trek of stoeispelletjes, waardoor de hond het een beetje in kan schatten.
Maar rangorde heeft niet alleen te maken met wie de sterkste is, maar met wie de groep het beste kan leiden.
Ik zie dat bij mijn schoonmoeder, die heeft 2 malthezers en een bouvier, maar 1 van de malthezers is de baas in huis, terwijl die bouvier fysiek natuurlijk veel sterker is....
Maar rangorde heeft niet alleen te maken met wie de sterkste is, maar met wie de groep het beste kan leiden.
Ik zie dat bij mijn schoonmoeder, die heeft 2 malthezers en een bouvier, maar 1 van de malthezers is de baas in huis, terwijl die bouvier fysiek natuurlijk veel sterker is....
- Moos
- Zeer actief
Ik denk dat dat eerder aan het karakter van de hond ligt dan aan het formaat. Saar denkt dat een slak haar ook de baas is, Moos daarentegen denkt dat hij best even een opdringerig labje weg kan snauwen.
Ik denk dat een Duiste Dog met Saars karakter ook denkt dat een slak hem de baas is, en een Duitse Dog met Moos' karakter denkt dat hij in zijn eentje een pyramide kan bouwen
Ik denk dat een Duiste Dog met Saars karakter ook denkt dat een slak hem de baas is, en een Duitse Dog met Moos' karakter denkt dat hij in zijn eentje een pyramide kan bouwen

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Moos schreef:Ik denk dat dat eerder aan het karakter van de hond ligt dan aan het formaat. Saar denkt dat een slak haar ook de baas is, Moos daarentegen denkt dat hij best even een opdringerig labje weg kan snauwen.

Niets meer aan toe te voegen

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik ken iemand die een trevueren en een poedeltje heeft, dat poedeltje weeg 1.5 kg, maar die Tervueren moet niet proberen om op de plaats van het poedeltje te gaan liggen hoor :N:
het heeft al te maken met lichaamstaal en inderdaad een felle bek op te zetten.
ik denk dat mijn hond wel weet dat ze sterker is dan mij, maar ze zal nooit met mij in conflict gaan. het heeft wat te maken met repsect. zolang ze mij respecteert zal ze niets proberen.
het heeft al te maken met lichaamstaal en inderdaad een felle bek op te zetten.
ik denk dat mijn hond wel weet dat ze sterker is dan mij, maar ze zal nooit met mij in conflict gaan. het heeft wat te maken met repsect. zolang ze mij respecteert zal ze niets proberen.
het lijkt erop dat boeboe goed uitkijkt als hij met igor, zijn vriend de duitse dog, in de weer is. hij heeft een paar keer een flinke oplawaaier van hem gehad en daar heeft hij van geleerd. maar dat zijn honden onderling.
verder ken ik een aantal baasjes met grote honden die hun hond fysiek niet aankunnen. maar ik ken er ook die al moeite hebben om een mormel in het gareel te houden. ik neem aan dat die grote honden uit ervaring weten dat ze baasje gewoon mee kunnen sleuren als ze ergens naartoe willen lopen. die bazen kunnen dan niet hun fysieke tekort compenseren met andere vormen van overwicht.
de bazen die hun mormel niet aankunnen, hebben ook geen overwicht, overigens. mijn ervaring is dat als je mormels met je fysiek corrigeert, dat dat niet altijd tot het gewenste resultaat leidt. maar dat wellicht terzijde.
verder ken ik een aantal baasjes met grote honden die hun hond fysiek niet aankunnen. maar ik ken er ook die al moeite hebben om een mormel in het gareel te houden. ik neem aan dat die grote honden uit ervaring weten dat ze baasje gewoon mee kunnen sleuren als ze ergens naartoe willen lopen. die bazen kunnen dan niet hun fysieke tekort compenseren met andere vormen van overwicht.
de bazen die hun mormel niet aankunnen, hebben ook geen overwicht, overigens. mijn ervaring is dat als je mormels met je fysiek corrigeert, dat dat niet altijd tot het gewenste resultaat leidt. maar dat wellicht terzijde.
- *Linda*
- Zeer actief
Ik denk het niet....Het gaat er niet zozeer om hoe sterk je bent, maar hoe je reageert en wat je uitstraalt. Voorbeeld: Mijn paard weegt bijna 700 kilo en loopt braaf aan een touwtje naast me. Dat lukt niet als je geen overwicht hebt en het zelfde geldt denk ik voor een hond. Het is eigenlijk meer wie is geestelijk het sterkst 

- Zoie
- Zeer actief
ik bedoel met fysieke kracht overigens ook bijtkracht, het zijn tenslotte de tandjes waar wij mensen onder omstandigheden bang voor zijn ( de meeste van ons ).
Ik moet toegeven dat ik ook niet begrijp hoe het komt dat een fysiek zwakkere hond de ( veel ) sterkere kan afbluffen of de baas kan zijn.
Ik heb het idee dat honden toch wel een idee hebben van hoe groot en sterk ze zijn. Als spok b.v. een bullmastiff uitdaagt, voor een spelletje, dan maakt hij daar wel een spelletje "pak me dan als je kan " van.
Aan de andere kant kan hij ook volkomen zot de confrontatie opzoeken met een voor hem veel te sterke hond.
Snap er soms niks van.
Ik moet toegeven dat ik ook niet begrijp hoe het komt dat een fysiek zwakkere hond de ( veel ) sterkere kan afbluffen of de baas kan zijn.
Ik heb het idee dat honden toch wel een idee hebben van hoe groot en sterk ze zijn. Als spok b.v. een bullmastiff uitdaagt, voor een spelletje, dan maakt hij daar wel een spelletje "pak me dan als je kan " van.
Aan de andere kant kan hij ook volkomen zot de confrontatie opzoeken met een voor hem veel te sterke hond.
Snap er soms niks van.

- Senna1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Gelukkig weten ze niet dat ze fysiek vele malen sterker zijn dan hun baas want dat zou m'n leven verdraaid lastig maken
Het is ook een illusie dat je een DD fysiek de baas zou kunnen. Niet de kans geven dat uit te proberen en net zoals kleine hondjes soms grote honden kunnen overbluffen moet je dat als baas ook kunnen.
Niet twijfelen als ze het een keer in hun bolletje halen om je te testen en resoluut terugbijten.. dat voorkomt dat ze er eventueel achter zouden kunnen komen dat ze je fysiek de baas zijn...
Ten opzichte van andere honden hebben ze toch wel een idee van wat ze fysiek voor stellen denk ik maar wel relatief. Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat een hond met niet al te vriendelijke bedoelingen op m'n tweetal kwam afgerend en naarmate hij/zij dichterbij kwam toch leek te beseffen dat het misschien geen goed plan was...
Aan de andere kant heb ik Senna ook al meerdere malen z'n houding tijdens spelen zien aanpassen aan de fysieke eigenschappen van de andere hond ( gaan liggen, minder grof ) dus ook daar hebben ze wel degelijk besef van wat ze zijn..

Het is ook een illusie dat je een DD fysiek de baas zou kunnen. Niet de kans geven dat uit te proberen en net zoals kleine hondjes soms grote honden kunnen overbluffen moet je dat als baas ook kunnen.
Niet twijfelen als ze het een keer in hun bolletje halen om je te testen en resoluut terugbijten.. dat voorkomt dat ze er eventueel achter zouden kunnen komen dat ze je fysiek de baas zijn...
Ten opzichte van andere honden hebben ze toch wel een idee van wat ze fysiek voor stellen denk ik maar wel relatief. Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat een hond met niet al te vriendelijke bedoelingen op m'n tweetal kwam afgerend en naarmate hij/zij dichterbij kwam toch leek te beseffen dat het misschien geen goed plan was...
Aan de andere kant heb ik Senna ook al meerdere malen z'n houding tijdens spelen zien aanpassen aan de fysieke eigenschappen van de andere hond ( gaan liggen, minder grof ) dus ook daar hebben ze wel degelijk besef van wat ze zijn..
- clausipaus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Mol
- Zeer actief
maar dat is geen vergelijking een paard is wel ff wat dommer dan een hond.Sunnybunny schreef:Ik denk het niet....Het gaat er niet zozeer om hoe sterk je bent, maar hoe je reageert en wat je uitstraalt. Voorbeeld: Mijn paard weegt bijna 700 kilo en loopt braaf aan een touwtje naast me. Dat lukt niet als je geen overwicht hebt en het zelfde geldt denk ik voor een hond. Het is eigenlijk meer wie is geestelijk het sterkst
mol

onze kleinste hond is 27cm en die ging gewoon een keer stoer en breed tussen 2 leonbergers in staan zo van kom maar op jongens ik zal jullie eens een lesje leren, dus nee ik denk altijd dat hij denkt een brede rotweiler te zijn ofzo
beetje grootheidwaan.beetje maar..
nu zijn leonbergers wel wat slimmer denk ik want die stonden hem gewoon met zijn 2tjes een beetje suf aan te kijken zo van "wat moet je kleine", zullen wel medelijden hebben gehad met hem.

nu zijn leonbergers wel wat slimmer denk ik want die stonden hem gewoon met zijn 2tjes een beetje suf aan te kijken zo van "wat moet je kleine", zullen wel medelijden hebben gehad met hem.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
- *Linda*
- Zeer actief
Dat is waar maar toch denk ik dat het wel zo werkt. Een hond die door heeft dat ie je de baas kan, daar ben je niet blij meeMol schreef:maar dat is geen vergelijking een paard is wel ff wat dommer dan een hond.Sunnybunny schreef:Ik denk het niet....Het gaat er niet zozeer om hoe sterk je bent, maar hoe je reageert en wat je uitstraalt. Voorbeeld: Mijn paard weegt bijna 700 kilo en loopt braaf aan een touwtje naast me. Dat lukt niet als je geen overwicht hebt en het zelfde geldt denk ik voor een hond. Het is eigenlijk meer wie is geestelijk het sterkst
mol

- Mol
- Zeer actief
tuurlijk is dat zo, ik denk dat dant het belangrijkste is fisiek ekle keer die strijd aan gaan nog paard nog hond zou ook niet alles wezen.Sunnybunny schreef:Dat is waar maar toch denk ik dat het wel zo werkt. Een hond die door heeft dat ie je de baas kan, daar ben je niet blij meeMol schreef:maar dat is geen vergelijking een paard is wel ff wat dommer dan een hond.Sunnybunny schreef:Ik denk het niet....Het gaat er niet zozeer om hoe sterk je bent, maar hoe je reageert en wat je uitstraalt. Voorbeeld: Mijn paard weegt bijna 700 kilo en loopt braaf aan een touwtje naast me. Dat lukt niet als je geen overwicht hebt en het zelfde geldt denk ik voor een hond. Het is eigenlijk meer wie is geestelijk het sterkst
molEn met een paard die dat weet ben je dat ook niet. Het is toch meer een kwestie van geestelijk overwicht. Maar das mijn mening
mol

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Dat laatste heb ik ook al vaak meegemaakt: er loopt hier een schat van een Mechelaar rond en die speelt vaak met een Jack Russell. Die Mechelaar speelt heel anders (heel laag ook) met de JR als bv met mijn Moritz.Senna1 schreef:Gelukkig weten ze niet dat ze fysiek vele malen sterker zijn dan hun baas want dat zou m'n leven verdraaid lastig maken![]()
Dus daar zou je wel weer denken dat ze het besef hebben.
Ook zo bv dat Kaya over het algemeen juist heel goed met kleine honden op kan schieten en juist met de middenmoot soms niet zo goed.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
Ze weten hier wel hoe zwaar ze zijn want als Oz een grote bek heeft gaan ze gewoon op hem zitten
. Inmiddels weet Oz ook wel dat hij weinig te vertellen heeft, maar hij blijft het proberen. Naar ons toe hebben de Bullen nog nooit wat geprobeerd en een flinke brul als ze iets fout doen is voldoende om ze tot de orde te roepen, maar ze doen eigenlijk niet vaak iets fout.

Nou daar sluit ik mij totaal bij aan.Mol schreef:ik denk dat een hond niet weet van zich zelf hoe sterk dat ze zijn, als dit het geval zou zijn dan zouden ze een heel stuk moeilijker te houden zijn geweest.
mol
Ik loop tegenwoordig met ruim 70 kilo hond die graag mogen klieren samen. En dat wordt nog wel meer qua gewicht...
Als ze zouden weten dat ze mij samen zo door de straat kunnen sleuren had ik een probleem.
Heb ik dus niet.
ja, óf je hebt zoveel non-fysiek overwicht dat ze geen geintjes met je uithalen.Daan schreef:Nou daar sluit ik mij totaal bij aan.Mol schreef:ik denk dat een hond niet weet van zich zelf hoe sterk dat ze zijn, als dit het geval zou zijn dan zouden ze een heel stuk moeilijker te houden zijn geweest.
mol
Ik loop tegenwoordig met ruim 70 kilo hond die graag mogen klieren samen. En dat wordt nog wel meer qua gewicht...
Als ze zouden weten dat ze mij samen zo door de straat kunnen sleuren had ik een probleem.
Heb ik dus niet.
feit blijft dat je ze kan manipuleren zodat ze zich zo gedragen als wij willen.
- Zoie
- Zeer actief
nou ...linlin schreef:ja, óf je hebt zoveel non-fysiek overwicht dat ze geen geintjes met je uithalen.Daan schreef:Nou daar sluit ik mij totaal bij aan.Mol schreef:ik denk dat een hond niet weet van zich zelf hoe sterk dat ze zijn, als dit het geval zou zijn dan zouden ze een heel stuk moeilijker te houden zijn geweest.
mol
Heb ik dus niet.

Maar dat is dus het punt. Denkt de hond als het ware ( zo denkt hij dus niet): als ik zou willen zou ik de baas aan stukjes kunnen scheuren, als ik zou willen, zou ik hem over straat kunnen sleuren, maar dat doe ik niet, want ... of heeft hij domweg geen besef van zijn kracht ( gesteld dat hij die heeft. )
Dat laatste vind ik moeilijk te geloven, maar hoe zou je het kunnen weten ?

Jawel, en dan nog mag ik wel eens met de hakken in het zand omdat ze iets anders willen dan ik.linlin schreef:ja, óf je hebt zoveel non-fysiek overwicht dat ze geen geintjes met je uithalen.Daan schreef:Nou daar sluit ik mij totaal bij aan.Mol schreef:ik denk dat een hond niet weet van zich zelf hoe sterk dat ze zijn, als dit het geval zou zijn dan zouden ze een heel stuk moeilijker te houden zijn geweest.
mol
Heb ik dus niet.

En verbazend genoeg gaat dat prima, en lukt dat en zijn ze er genoeg van onder de indruk. Dat valt me heel erg mee.
Haha, ik ben niet zo'n baas die ze fluitend en natuurlijk onder appel heeft staan. Eigenwijze eikels zijn het.
Meest irritant vind ik het als ze allebei een andere kant op willen. Aan de riem dan, los geen probleem.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Dat denk ik ook! Een hond heeft geen zelfbeeld waaruit hij kan opmaken hoe sterk hij is tegenover welke baas. Tegenover honden kan hij dat uitvinden door te vechten, dat begint als pup al. Als een pup leert dat mensen baas zijn zal dat een gegeven zijn.Joy C schreef:Ik denk dat als er nooit een fysiek conflict heeft plaatsgevonden, de hond dit dus niet weet. .
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
-
- Actief
Helemaal mee eens!!!Joy C schreef:Ik denk dat als er nooit een fysiek conflict heeft plaatsgevonden, de hond dit dus niet weet. Ik ken iemand waarbij een hondje van 4,5 kilo nog steeds zwaar indruk maakt op de andere hond van 45 kilo. Dus...