Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

stelling

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Mol
Zeer actief

stelling

Ongelezen bericht door Mol »

stel je ga een nieuw ras kreeren, met welke honden rassen zou je dat doen en waarom, hoe moet het er uit gaan zien en wat zou het doel zijn van het ras, jacht waak en verdedeging, herder enz enz ben benieuwt
probeer het zo goed mogelijk te onder bouwen met foto's van verschillende rassen die je zou gebruiken.

mol :8):
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Goeie vraag Mol, ben erg benieuwd naar de antwoorden! :ok:
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Hele goede vraag. Ik denk alleen dat er voor elk doel wel een ras bestaat inmiddels..... Ik kan in ieder geval niks verzinnen, hopelijk iemand anders wel..
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

golden x dog
een grote hond die je niet hoeft op te voeden dus meer voor je geld
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Martijn schreef:Als ik een ras zou gaan creëren zou het een allround huis/sporthond worden die vooral veelzijdig en mooi is.
Veel aanpassingsvermogen dus, intelligentie en baasgerichtheid.
Natuurlijk in een mooie, atlethische verpakking.
Kort haar, slank met een mooie bespiering en vrij van overdrijvingen.
Groot maar licht gebouwd en variabel in kleur.

Het uiterlijk van Shanu van Dorien met een karakter dat tussen een duitse herder, een whippet en een pointer in zit.
klinkt interesant, heb je dan ook nog bepaalde rassen die je daarvoor zou willen gebruiken omdat te berijken? en zo ja wat wil je van dat ras vast houden in jou ras?

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik weet al met welke teef ik zou beginnen :mrgreen:
een grote hond, geschikt voor de sport, veel karakter, dominant maar toch goed in huis, waakzaam...

zeker iets met mechel en rotti
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: stelling

Ongelezen bericht door laeken »

Mol schreef:stel je ga een nieuw ras kreeren, met welke honden rassen zou je dat doen en waarom, hoe moet het er uit gaan zien en wat zou het doel zijn van het ras, jacht waak en verdedeging, herder enz enz ben benieuwt
probeer het zo goed mogelijk te onder bouwen met foto's van verschillende rassen die je zou gebruiken.

Ikzelf zou als ik voor het plaatje ging liefst een huskie kruisen met een podenco Ibicenco of een galgo. De honden die dan ontstaan zie ik als de meest mooie honden haalbaar.

Maargoed, als ik echt een ras moest creeren zou ik vooral een huishond willen creeeren die haalbaar houdbaar is. Daarbij zou ik om het juiste vachttype en staande oren te krijgen een mechelaar gebruiken. Mechelaars hebben ook de juiste fysiek in mijn ogen en zijn goed baasgericht, intelligent maar wel te druk en soms wat agressief. Om dat te dempen zou ik de hond met een jachthond kruisen. Pointer of bv een galgo oid. Om kwa kleur en tekening een beetje ergens te komen zou ik heel misschien ook een Staff gebruiken.

Het einddoel zou een werkbare hond zijn die goed en lief in huis kan functioneren met een korte stokharige vacht en een goed karakter naar kinderen en andere dieren. Het lollige en clowneske van de staff, de fysiek is bij deze drie rassen zowiezo goed en de hond blijft in mijn ogen ook goed trainbaar bij deze raskeuzes. De pointer verzacht het karakter naar andere honden maar doet de fysiek geen kwaad :ok:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik vind sommige kruisingen tussen een Duitse herder en een schotse herder langhaar machtig mooi. Ik heb er twee of drie keer zoëen gezien.

Die hebben een herderbouw en kop (zonder glijbaanrug) halflanghaar, veel wit in de vacht en enigszins tipoor.

Qua karakter graag meer schotse herder dan Duitse herder. Doel is een goede werkhond, waakhond en kameraad voor de baas.

Een stoere mooie Lassie :mrgreen:

Anne
Mol
Zeer actief

MARC_S schreef:
Mol schreef:stel je ga een nieuw ras kreeren, met welke honden rassen zou je dat doen en waarom, hoe moet het er uit gaan zien en wat zou het doel zijn van het ras, jacht waak en verdedeging, herder enz enz ben benieuwt

Ikzelf zou als ik voor het plaatje ging liefst een huskie kruisen met een podenco Ibicenco of een galgo. De honden die dan ontstaan zie ik als de meest mooie honden haalbaar.

Maargoed, als ik echt een ras moest creeren zou ik vooral een huishond willen creeeren die haalbaar houdbaar is. Daarbij zou ik om het juiste vachttype en staande oren te krijgen een mechelaar gebruiken. Mechelaars hebben ook de juiste fysiek in mijn ogen en zijn goed baasgericht, intelligent maar wel te druk en soms wat agressief. Om dat te dempen zou ik de hond met een jachthond kruisen. Pointer of bv een galgo oid. Om kwa kleur en tekening een beetje ergens te komen zou ik heel misschien ook een Staff gebruiken.

Het einddoel zou een werkbare hond zijn die goed en lief in huis kan functioneren met een korte stokharige vacht en een goed karakter naar kinderen en andere dieren. Het lollige en clowneske van de staff, de fysiek is bij deze drie rassen zowiezo goed en de hond blijft in mijn ogen ook goed trainbaar bij deze raskeuzes. De pointer verzacht het karakter naar andere honden maar doet de fysiek geen kwaad :ok:
en hoe zou de hond er dan uit moeten zien ? kwa hoogte uiterlijk enz heb je daar een beeld bij?

nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Als ik een nieuw ras zou creeren zou het t karakter en zware bouw van de bouvier hebben, kortharig, middenslag formaat en wit met vlekken op de flanken.
Ik heb jarenlang bouviers gehad, maar ben fysiek niet meer in staat om een bouvier te hebben. Ik vind het machtige honden qua karakter.
Ben al heel lang op zoek naar een hond wat kleiner van formaat en dan bouvier karakter.....
Kortharig omdat ik dat toch het mooiste vind, je ziet de spieren en er is niks mooiers als een zware gespierde hond.
Het formaat omdat dat voor mij makkelijker is en de kleur , ja daar val ik op....
Afbeelding
Dit is Ollie, nu 6 maanden oud en die komt aardig in de buurt van wat ik zoek. Baasgericht, kortharig, zwaar gebouwd en de goeie kleur.
Tis een hond uit Griekenland, waar ik dus gelijk kompleet op viel.
Mol
Zeer actief

nance schreef:Als ik een nieuw ras zou creeren zou het t karakter en zware bouw van de bouvier hebben, kortharig, middenslag formaat en wit met vlekken op de flanken.
Ik heb jarenlang bouviers gehad, maar ben fysiek niet meer in staat om een bouvier te hebben. Ik vind het machtige honden qua karakter.
Ben al heel lang op zoek naar een hond wat kleiner van formaat en dan bouvier karakter.....
Kortharig omdat ik dat toch het mooiste vind, je ziet de spieren en er is niks mooiers als een zware gespierde hond.
Het formaat omdat dat voor mij makkelijker is en de kleur , ja daar val ik op....
Afbeelding
Dit is Ollie, nu 6 maanden oud en die komt aardig in de buurt van wat ik zoek. Baasgericht, kortharig, zwaar gebouwd en de goeie kleur.
dat snap ik maar hoe zou je deze hond zelf creeren hoe zie je dat voor je?

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

en jij mol? wat zou jij als perfectie zien en hoe?
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Mol schreef:en hoe zou de hond er dan uit moeten zien ? kwa hoogte uiterlijk enz heb je daar een beeld bij?

Slank, vrij hoog op de benen, witte aftekening, staande of klaporen, redelijk breed vriendelijk hoofd en kort of kort-stokhaar.
De fysiek moet perfect zijn kwa hoekingen en bouw en dat zal wel lukken met de Mechel, pointer en staff.

Een hondje als Cleo maar dan met wat meer massa en iets groter :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Een soort amerikaanse staf maar dan groter en zonder de agressie naar andere honden met een herderkarakter maar zonder dat dwingende.
Een centimeter of 80 hoog.

helemaal mijn ding!

maak maar! ik kom wel halen! :ok:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

massam schreef:Een soort amerikaanse staf maar dan groter en zonder de agressie naar andere honden met een herderkarakter maar zonder dat dwingende.
Een centimeter of 80 hoog.

helemaal mijn ding!

maak maar! ik kom wel halen! :ok:
Ik ook! :mrgreen:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

nog een paar en je kan in business martijn! :mrgreen:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Heb ik ook een vraagje. Is er in hondenrassenland ook een bepaalde evolutie? Dat rassen veranderen, ( lijkt mij duidelijk n.a.v. een vorig topic ) maar kan het ook zijn dat daardoor er nieuwe rassen bijkomen? Zo ja, hoe onstaat dat? Omdat er veel vraag naar een bepaalde combinatie is? Of zijn er mensen die daar mee bezig zijn of stichting?
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Mol schreef:
nance schreef:Als ik een nieuw ras zou creeren zou het t karakter en zware bouw van de bouvier hebben, kortharig, middenslag formaat en wit met vlekken op de flanken.
Afbeelding
dat snap ik maar hoe zou je deze hond zelf creeren hoe zie je dat voor je?

Afbeelding
Afbeelding
De bouvier x met een amerikaanse bulldog
dan zit je wat kleur, zwaarte en beharing in hoe ik t zou willen hebben. Het karakter is aardig overeenkomstig, naar wat ik lees in karakterbeschrijvingen. Heb zelf geen ervaring met de Amerikaanse Bull, dus kan ik me vergissen. Dat zou ik dus eerst uit moeten zoeken.
Als je dan zover bent dat je qua kleur en beharing en karakter goed zit, ga je verder met het formaat.
En dan komen er een paar in aanmerking
Afbeelding
Schipperke
Afbeelding
of de korthaar Foxterrier.
Qua karakter sluit t Schipperke beter aan, de Fox is toch wat feller..
Qua kleur zit je echter bij de Fox weer beter.
en je hebt bij beide rassen niet echt het zware type, dus daar moet je wel heel erg mee uitkijken.
Maar een combinatie van die rassen, zou t aardig gaan benaderen.
Je bent dan alleen zo 20 jaar verder voor je t ideale beeld krijgt.
Mol
Zeer actief

ik zou een hond willen fokken voor het waak en verdedegings doel

met als bassis de Bullmastif
Afbeelding

maar omdat dit ras van oorsprong geen bijt drift behoort te hebben zou ik er toch een ras door fokken die zowel zelf standig en onder comando zou funktioneren, en daar kies ik de boerboel voor

Afbeelding

deze 2 rassen liggen dicht bij elkaar en aan gezien het hoofd type en bouw dus snel te zwaar word zou ik dus een ras nemen waar het hoofd type alleen maar lange neuzen geeft plus het lichaam erg goed adleetish is neem ik hier voor de Dogo, plus dit ras goed in team verband moet kunnen werken is dat een plus punt.
Afbeelding

om dan de gemoederen wat rust in te brengen zonder dat de vast beradenheid en hoogte verloren gaat zou ik de duitse dog er door fokken
Afbeelding
met namen type Lance

na dit goed geselecteerd te hebben en 4 a 5 generaties te hebben gefokt
en een hond met matige hoeking te hebben verkregen in voor en achter hand met voldoende bone en een mooi zwaar hoofd zonder al teveel lip en een goeie breede voor snuit en een goeie kaak aan zet met voldoende borst diepte en voor borst zodat de long inhoud voldoende is en de hond zonder problemen schuttingen kan springen en slaatje enz enz dus een echte tienkamper is, zou ik me gaan consentreren op de kleur, ree bruin vind ik wel passendit zou ik proberen binnen te halen via de kruising van de bullmastiff en de rotweiler, deze heeft toch ook ongeveer het uiterlijk van wat ik zoek alleen mag het meer spier massa hebben zonder overrijving.

Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Tamara en Bowie schreef:Heb ik ook een vraagje. Is er in hondenrassenland ook een bepaalde evolutie? Dat rassen veranderen, ( lijkt mij duidelijk n.a.v. een vorig topic ) maar kan het ook zijn dat daardoor er nieuwe rassen bijkomen? Zo ja, hoe onstaat dat? Omdat er veel vraag naar een bepaalde combinatie is? Of zijn er mensen die daar mee bezig zijn of stichting?
Voor zover ik begrepen heb is de Amerikaanse cocker Spaniel zo ontstaan uit de Engelse Cocker, door selectief te fokken op bepaalde kenmerken. Ook de West Highland White Terrier komt voort uit de ongewenste witte pups bij de Cairn.
Een recenter voorbeeld: Witte Zwitserse herder, die ontstaan is uit Duitse herders met de voor de Duitse herder ongewenste witte kleur.
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

Elmar schreef:
Tamara en Bowie schreef:Heb ik ook een vraagje. Is er in hondenrassenland ook een bepaalde evolutie? Dat rassen veranderen, ( lijkt mij duidelijk n.a.v. een vorig topic ) maar kan het ook zijn dat daardoor er nieuwe rassen bijkomen? Zo ja, hoe onstaat dat? Omdat er veel vraag naar een bepaalde combinatie is? Of zijn er mensen die daar mee bezig zijn of stichting?
Voor zover ik begrepen heb is de Amerikaanse cocker Spaniel zo ontstaan uit de Engelse Cocker, door selectief te fokken op bepaalde kenmerken. Ook de West Highland White Terrier komt voort uit de ongewenste witte pups bij de Cairn.
Een recenter voorbeeld: Witte Zwitserse herder, die ontstaan is uit Duitse herders met de voor de Duitse herder ongewenste witte kleur.
de schotse terrier, is dat familie van de whw terrier?
miekmiek

little-wolf schreef:
Jep! Zover ik weet wel. De cairnterrier, de west highland white terrier en de schotse terrier zijn alledrie aanverwanten van elkaar.
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

miekmiek schreef:
little-wolf schreef:
Jep! Zover ik weet wel. De cairnterrier, de west highland white terrier en de schotse terrier zijn alledrie aanverwanten van elkaar.
ok tnx.

ik vind de schot wel op de wht lijken, maar de cairn een stuk minder.
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

Ik ben gek op mijn Beardies, maar ik heb er twee problemen mee. Ten eerste hebben ze weinig figuurlijke ballen en ten tweede merk ik dat de lange vacht ze soms best in de weg zit.

Ik zou daarom een hond willen fokken die ietsje groter is, een wat kortere vacht (maar zeker geen korte), makkelijk in de omgang met andere honden, zeer makkelijk te besturen, snel lerend, houdt van beweging, niet schrikachtig voor harde geluiden/knallen en wat meer waaks.
De basis blijft dan een Beardie. Ik heb er niet genoeg verstand van om goed onderbouwd te zeggen hóe ik precies zou fokken, maar ik zou er bijv. bullmastiff bij in doen. Meer ballen, groter en korter haar. Misschien nog een scheut echte jachthond voor verminderde gevoeligheid voor harde geluiden. Of, om beter op kleur te blijven, een Zwarte Rus. Past kwa karakter en het doel wat ik wil bereiken, behoorlijk bij de Beardie.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
twinkeltje
moderator

he mol hoe veel jaar ben je dan ongeveer wel niet bezich om dat ras te fokken
en hoeveel heb je er dan wel niet nodig wand je mag met de uitkomst broers en zussen toch niet samen fokken
lijkt me bijna onmogelijk dit ook echt uit te kunnen voeren :roll:
Afbeelding
miekmiek

little-wolf schreef:
ok tnx.

ik vind de schot wel op de wht lijken, maar de cairn een stuk minder.
West Highland White terrer:
Afbeelding

Schotse terrier:
Afbeelding

Cairn terrier:
Afbeelding

Vind dit de mooiste rassen die er zijn. :wink: Met op nummer 1 de schot en vervolgens de Cairn. De westie heeft naar mijn smaak toch wat teveel medische problemen op het gebied van huid en allergie. Ook de witte vacht is niet praktisch.
Mol
Zeer actief

twinkeltje schreef:he mol hoe veel jaar ben je dan ongeveer wel niet bezich om dat ras te fokken
en hoeveel heb je er dan wel niet nodig wand je mag met de uitkomst broers en zussen toch niet samen fokken
en waarom zou ik niet met broer zus combinatie mogen fokken ?

twinkeltje
moderator

Mol schreef:
twinkeltje schreef:he mol hoe veel jaar ben je dan ongeveer wel niet bezich om dat ras te fokken

omdat ik denk dat je dan inteelt krijgt :denken:
Afbeelding
Mol
Zeer actief

twinkeltje schreef:
Mol schreef:

en wat is daar hetprobleem van ?

twinkeltje
moderator

Mol schreef:
twinkeltje schreef:
Mol schreef:

en wat is daar hetprobleem van ?

genetische afwijkingen misschien
of is dat bij honden niet het geval
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”