probeer het zo goed mogelijk te onder bouwen met foto's van verschillende rassen die je zou gebruiken.
mol

Moderator: moderatorteam
klinkt interesant, heb je dan ook nog bepaalde rassen die je daarvoor zou willen gebruiken omdat te berijken? en zo ja wat wil je van dat ras vast houden in jou ras?Martijn schreef:Als ik een ras zou gaan creëren zou het een allround huis/sporthond worden die vooral veelzijdig en mooi is.
Veel aanpassingsvermogen dus, intelligentie en baasgerichtheid.
Natuurlijk in een mooie, atlethische verpakking.
Kort haar, slank met een mooie bespiering en vrij van overdrijvingen.
Groot maar licht gebouwd en variabel in kleur.
Het uiterlijk van Shanu van Dorien met een karakter dat tussen een duitse herder, een whippet en een pointer in zit.
Ikzelf zou als ik voor het plaatje ging liefst een huskie kruisen met een podenco Ibicenco of een galgo. De honden die dan ontstaan zie ik als de meest mooie honden haalbaar.Mol schreef:stel je ga een nieuw ras kreeren, met welke honden rassen zou je dat doen en waarom, hoe moet het er uit gaan zien en wat zou het doel zijn van het ras, jacht waak en verdedeging, herder enz enz ben benieuwt
probeer het zo goed mogelijk te onder bouwen met foto's van verschillende rassen die je zou gebruiken.
mol
en hoe zou de hond er dan uit moeten zien ? kwa hoogte uiterlijk enz heb je daar een beeld bij?MARC_S schreef:Ikzelf zou als ik voor het plaatje ging liefst een huskie kruisen met een podenco Ibicenco of een galgo. De honden die dan ontstaan zie ik als de meest mooie honden haalbaar.Mol schreef:stel je ga een nieuw ras kreeren, met welke honden rassen zou je dat doen en waarom, hoe moet het er uit gaan zien en wat zou het doel zijn van het ras, jacht waak en verdedeging, herder enz enz ben benieuwt
mol
Maargoed, als ik echt een ras moest creeren zou ik vooral een huishond willen creeeren die haalbaar houdbaar is. Daarbij zou ik om het juiste vachttype en staande oren te krijgen een mechelaar gebruiken. Mechelaars hebben ook de juiste fysiek in mijn ogen en zijn goed baasgericht, intelligent maar wel te druk en soms wat agressief. Om dat te dempen zou ik de hond met een jachthond kruisen. Pointer of bv een galgo oid. Om kwa kleur en tekening een beetje ergens te komen zou ik heel misschien ook een Staff gebruiken.
Het einddoel zou een werkbare hond zijn die goed en lief in huis kan functioneren met een korte stokharige vacht en een goed karakter naar kinderen en andere dieren. Het lollige en clowneske van de staff, de fysiek is bij deze drie rassen zowiezo goed en de hond blijft in mijn ogen ook goed trainbaar bij deze raskeuzes. De pointer verzacht het karakter naar andere honden maar doet de fysiek geen kwaad
dat snap ik maar hoe zou je deze hond zelf creeren hoe zie je dat voor je?nance schreef:Als ik een nieuw ras zou creeren zou het t karakter en zware bouw van de bouvier hebben, kortharig, middenslag formaat en wit met vlekken op de flanken.
Ik heb jarenlang bouviers gehad, maar ben fysiek niet meer in staat om een bouvier te hebben. Ik vind het machtige honden qua karakter.
Ben al heel lang op zoek naar een hond wat kleiner van formaat en dan bouvier karakter.....
Kortharig omdat ik dat toch het mooiste vind, je ziet de spieren en er is niks mooiers als een zware gespierde hond.
Het formaat omdat dat voor mij makkelijker is en de kleur , ja daar val ik op....
Dit is Ollie, nu 6 maanden oud en die komt aardig in de buurt van wat ik zoek. Baasgericht, kortharig, zwaar gebouwd en de goeie kleur.
Tis een hond uit Griekenland, waar ik dus gelijk kompleet op viel.
Slank, vrij hoog op de benen, witte aftekening, staande of klaporen, redelijk breed vriendelijk hoofd en kort of kort-stokhaar.Mol schreef:en hoe zou de hond er dan uit moeten zien ? kwa hoogte uiterlijk enz heb je daar een beeld bij?
mol
Ik ook!massam schreef:Een soort amerikaanse staf maar dan groter en zonder de agressie naar andere honden met een herderkarakter maar zonder dat dwingende.
Een centimeter of 80 hoog.
helemaal mijn ding!
maak maar! ik kom wel halen!
Mol schreef:dat snap ik maar hoe zou je deze hond zelf creeren hoe zie je dat voor je?nance schreef:Als ik een nieuw ras zou creeren zou het t karakter en zware bouw van de bouvier hebben, kortharig, middenslag formaat en wit met vlekken op de flanken.
Ik heb jarenlang bouviers gehad, maar ben fysiek niet meer in staat om een bouvier te hebben. Ik vind het machtige honden qua karakter.
Ben al heel lang op zoek naar een hond wat kleiner van formaat en dan bouvier karakter.....
Kortharig omdat ik dat toch het mooiste vind, je ziet de spieren en er is niks mooiers als een zware gespierde hond.
Het formaat omdat dat voor mij makkelijker is en de kleur , ja daar val ik op....
Dit is Ollie, nu 6 maanden oud en die komt aardig in de buurt van wat ik zoek. Baasgericht, kortharig, zwaar gebouwd en de goeie kleur.
Tis een hond uit Griekenland, waar ik dus gelijk kompleet op viel.
mol
Voor zover ik begrepen heb is de Amerikaanse cocker Spaniel zo ontstaan uit de Engelse Cocker, door selectief te fokken op bepaalde kenmerken. Ook de West Highland White Terrier komt voort uit de ongewenste witte pups bij de Cairn.Tamara en Bowie schreef:Heb ik ook een vraagje. Is er in hondenrassenland ook een bepaalde evolutie? Dat rassen veranderen, ( lijkt mij duidelijk n.a.v. een vorig topic ) maar kan het ook zijn dat daardoor er nieuwe rassen bijkomen? Zo ja, hoe onstaat dat? Omdat er veel vraag naar een bepaalde combinatie is? Of zijn er mensen die daar mee bezig zijn of stichting?
de schotse terrier, is dat familie van de whw terrier?Elmar schreef:Voor zover ik begrepen heb is de Amerikaanse cocker Spaniel zo ontstaan uit de Engelse Cocker, door selectief te fokken op bepaalde kenmerken. Ook de West Highland White Terrier komt voort uit de ongewenste witte pups bij de Cairn.Tamara en Bowie schreef:Heb ik ook een vraagje. Is er in hondenrassenland ook een bepaalde evolutie? Dat rassen veranderen, ( lijkt mij duidelijk n.a.v. een vorig topic ) maar kan het ook zijn dat daardoor er nieuwe rassen bijkomen? Zo ja, hoe onstaat dat? Omdat er veel vraag naar een bepaalde combinatie is? Of zijn er mensen die daar mee bezig zijn of stichting?
Een recenter voorbeeld: Witte Zwitserse herder, die ontstaan is uit Duitse herders met de voor de Duitse herder ongewenste witte kleur.
ok tnx.miekmiek schreef:Jep! Zover ik weet wel. De cairnterrier, de west highland white terrier en de schotse terrier zijn alledrie aanverwanten van elkaar.little-wolf schreef:
de schotse terrier, is dat familie van de whw terrier?
West Highland White terrer:little-wolf schreef:
ok tnx.
ik vind de schot wel op de wht lijken, maar de cairn een stuk minder.
en waarom zou ik niet met broer zus combinatie mogen fokken ?twinkeltje schreef:he mol hoe veel jaar ben je dan ongeveer wel niet bezich om dat ras te fokken
en hoeveel heb je er dan wel niet nodig wand je mag met de uitkomst broers en zussen toch niet samen fokken
lijkt me bijna onmogelijk dit ook echt uit te kunnen voeren
omdat ik denk dat je dan inteelt krijgtMol schreef:en waarom zou ik niet met broer zus combinatie mogen fokken ?twinkeltje schreef:he mol hoe veel jaar ben je dan ongeveer wel niet bezich om dat ras te fokken
en hoeveel heb je er dan wel niet nodig wand je mag met de uitkomst broers en zussen toch niet samen fokken
mol
en wat is daar hetprobleem van ?twinkeltje schreef:omdat ik denk dat je dan inteelt krijgtMol schreef:en waarom zou ik niet met broer zus combinatie mogen fokken ?twinkeltje schreef:he mol hoe veel jaar ben je dan ongeveer wel niet bezich om dat ras te fokken
mol
genetische afwijkingen misschienMol schreef:en wat is daar hetprobleem van ?twinkeltje schreef:omdat ik denk dat je dan inteelt krijgtMol schreef:en waarom zou ik niet met broer zus combinatie mogen fokken ?twinkeltje schreef:he mol hoe veel jaar ben je dan ongeveer wel niet bezich om dat ras te fokken
mol
mol