Vanmorgen liep ik met Dino en Buck door een heuvelachtig stukje van het losloopbos. We kwamen vanaf een hoge duin en liepen naar beneden over een heel smal pad. Aan de ene kant allemaal lage struiken waar ze ook doorheen kunnen en aan de andere kant een lager liggend pad.
Buck rende naar beneden, toen zag ik drie herders met twee mensen erbij. Ik riep Buck naar me toe en besloot omdat de man geen aanstalten maakte om aan te lijnen en/of een andere kant op te lopen dat ik Buck ook los liet maar om hem wel bij me te houden. Ik loop het pad verder af, Buck 1 meter voor me. Dino ergens naast me........
Mensen en honden lopen omhoog en naderen, herders rennen op Buck af, heel enthousiast, verder geen vervelende honden.
De man had ze dus niet bij zich gehouden, terwijl ik eigenlijk dacht als je zulke honden hebt en je passeert iemand en lijnt niet aan, dat ze dan onder appel staan. Niet dus.
Buck vond ze niet leuk, het waren twee reuen en die andere kon ik niet goed zien. Twee van de drie waren opdringerig, en Buck gromde waarschuwend. Daarop knalde 1 van de herders bovenop Buck, en bleef in zijn nek bijten. De andere herder bleef er ook een beetje achteraan rennen en bij lopen. Buck jankte het uit op een gegeven moment. Het ging allemaal erg snel, en hij probeerde weg te komen. De man van de andere honden gooide zijn riemen op de hond en riep de honden terug. Ik schreeuwde tegen de herders om ze weg te jagen.
Uiteindelijk rende Buck weg, om 15 meter verderop te blijven wachten op mij. Wat ik al heel wat vond want ik dacht echt dat hij in zijn paniek weg zou vluchten.
Nu dus de vraag......
Nadat ik eerst nog heel even in discussie ging met de man van de andere honden, liep ik naar Buck.
Hij begroette me alsof ik heel lang weg was geweest, sprong tegen me op, likte mijn gezicht, en kwispelde als een gek en ging in een lage houding om me heen lopen. en dan weer heel blij doen als ik wat tegen hem zei en heel druk.
Ik ben een beetje vrolijk gaan doen tegen hem. En vrolijk gezegd dat het goed was enzo.
Maar nou vraag ik me af of het door hem dan niet als troosten opgevat kan worden, en ik begrijp zijn reactie op mij ook niet zo.
Ik zie wel eens vaker honden ruzieen, maar die rennen dan niet na afloop naar de baas.
Dacht hij misschien dat hij mij moest verdedigen, omdat ik daar nog stond, bij die andere honden? En dat toen ik naar hem toe kwam, hij blij was om de een of andere reden?
hij heeft trouwens wel een paar wondjes in zijn nek, die heb ik schoongemaakt en houd het verder in de gaten of het niet gaat ontsteken.