Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat vinden jullie van dit systeem?
Moderator: moderatorteam
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat vinden jullie van dit systeem?
Door een discussie kwam ik eigenlijk op het volgende.
Mijn reu komt uit duitsland en daar gaat het heel anders dan hier.
De stambomen worden uitgegeven door de rasvereniging en niet door een overkoepelende organisatie zoals de rvb (bij de akita dan)
Er worden DNA testen gedaan om te kijken of de ouderhonden ook écht de ouderhonden zijn (dit door gesjoemel in het verleden).
Verder word de stamboom alleen uitgegeven mits de ouderhonden getest zijn op ogen en HD. Bij het chippen komen er ook mensen van de rasvereniging het nest controleren. En er word van elke pup bloed opgeslagen zodat als dat nodig is dat na kan worden gekeken. (o.a i.v.m SA een auto imuum ziekte)
Wat vinden jullie van zo'n systeem?
Mijn reu komt uit duitsland en daar gaat het heel anders dan hier.
De stambomen worden uitgegeven door de rasvereniging en niet door een overkoepelende organisatie zoals de rvb (bij de akita dan)
Er worden DNA testen gedaan om te kijken of de ouderhonden ook écht de ouderhonden zijn (dit door gesjoemel in het verleden).
Verder word de stamboom alleen uitgegeven mits de ouderhonden getest zijn op ogen en HD. Bij het chippen komen er ook mensen van de rasvereniging het nest controleren. En er word van elke pup bloed opgeslagen zodat als dat nodig is dat na kan worden gekeken. (o.a i.v.m SA een auto imuum ziekte)
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- starfleet
- Erelid
Re: Wat vinden jullie van dit systeem?
Prima.**Tamara** schreef:
Anne
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
- TaoLi
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Ik vind het een heel goed systeem, alleen ik zou het niet via de rasvereniging willen hebben maar gewoon dat de raad van beheer dat systeem overneemt. Waarom niet de rasvereniging, omdat het vaak vriendje politiek kan zijn binnen de club, waardoor bepaalde dingen denk ik dan als nog in twijfel gebracht kan worden. Als bv een raad van beheer dat gewoon als vaste regel zouden hanteren dan zou dat in mijn ogen perfect kunnen zijn, raad van beheer is toch onpartijdig. Maar ik dacht te horen dat de raad bezig was om DNA te verplichten?!?!? Het liefst zou ik zien dat de raad van beheer een lijst maken van alles rassen en hun rassenproblemen, en dat daar verplicht word dat de rassen op die punten waar er problemen mee zijn op getest worden, zijn de ouderdieren niet getest dan dus ook geen stamboom. En natuurlijk verplicht de DNA test om het gesjoemel te voorkomen.
- Mol
- Zeer actief
klinkt eng waarom klinkt het eng omdat je dan verplicht lid moet worden van een vereneging waar je het niet mee eens bent, de RV krijgt op deze wijze nog meer macht toe gewezen en dus nog een grootere vinger in de pap bij de fokkers en dat mag en kan niet de bedoeling zijn.
ik ben opzich niet tegen een DNA test en dat soor dingen hoor, maar ik wil niet ls een soort crimineel behandeld worden in dit soort dingen.
zou het van uit de RVB gebeuren zou ik er ook niet happy mee wezen maar in elk geval zou ik er meer vrede mee hebben dan dat één of andere lam lul van de RV even mijn nest komt controleren.
en als je nou zo bang bent dat fokkers puppen aan leggen en de boel in de maling nemen, kan je na gaan hoe de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
mol
ik ben opzich niet tegen een DNA test en dat soor dingen hoor, maar ik wil niet ls een soort crimineel behandeld worden in dit soort dingen.
zou het van uit de RVB gebeuren zou ik er ook niet happy mee wezen maar in elk geval zou ik er meer vrede mee hebben dan dat één of andere lam lul van de RV even mijn nest komt controleren.
en als je nou zo bang bent dat fokkers puppen aan leggen en de boel in de maling nemen, kan je na gaan hoe de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
mol

- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
De prijs van de akita is in duitsland 1300 euro. hier in nederland is die prijs ongeveer hetzelfde, dus als het daar kan, lijkt het me dat het hier ook moet kunnen. ja fokkers zullen dan iets minder aan hun nesten overhoudendan dat ze nu doen, maar als dat voor een goede zaak is, is dat het wel waard.johan1969 schreef:Heel goed systeem !
Als het in Duitsland werkt, waarom zou het dan hier niet werken ?
Het maakt de prijs van de honden wel duurder, niet ?
- Mol
- Zeer actief
ga alsjeblieft weg zeg gaverdamme, waarom zou je als fokker zijnde verplicht lid moeten worden van de RV ik leef in een vrij land dus dat wil ik altijd zelf nog wel bepalen.**Tamara** schreef:De prijs van de akita is in duitsland 1300 euro. hier in nederland is die prijs ongeveer hetzelfde, dus als het daar kan, lijkt het me dat het hier ook moet kunnen. ja fokkers zullen dan iets minder aan hun nesten overhoudendan dat ze nu doen, maar als dat voor een goede zaak is, is dat het wel waard.johan1969 schreef:Heel goed systeem !
mol

- johan1969
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dan dat ze eerder de prijs zullen optrekken, met als gevolg dat nog meer mensen naar de puppyfarm gaan, waar ze ook akita's verkopen, maar dan wel aan de halve prijs.**Tamara** schreef:De prijs van de akita is in duitsland 1300 euro. hier in nederland is die prijs ongeveer hetzelfde, dus als het daar kan, lijkt het me dat het hier ook moet kunnen. ja fokkers zullen dan iets minder aan hun nesten overhoudendan dat ze nu doen, maar als dat voor een goede zaak is, is dat het wel waard.johan1969 schreef:Heel goed systeem !
Maar op zich vind ik het wel een goed systeem.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat zijn dan dingen waar jij het niet mee eens bent bij de RV van jou ras?Mol schreef:klinkt eng waarom klinkt het eng omdat je dan verplicht lid moet worden van een vereneging waar je het niet mee eens bent, de RV krijgt op deze wijze nog meer macht toe gewezen en dus nog een grootere vinger in de pap bij de fokkers en dat mag en kan niet de bedoeling zijn.
mol
Op zich snap ik je punt wel, maar er zijn geen dingen waar ik het niet mee eens ben. ik vind alle regels die de duitse akita RV heeft namelijk wel goed.
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja ik heb geen idee wat een dna test kost, dus wat een fokker er minder aan overhoud per pup....johan1969 schreef:Ik denk dan dat ze eerder de prijs zullen optrekken, met als gevolg dat nog meer mensen naar de puppyfarm gaan, waar ze ook akita's verkopen, maar dan wel aan de halve prijs.**Tamara** schreef:De prijs van de akita is in duitsland 1300 euro. hier in nederland is die prijs ongeveer hetzelfde, dus als het daar kan, lijkt het me dat het hier ook moet kunnen. ja fokkers zullen dan iets minder aan hun nesten overhoudendan dat ze nu doen, maar als dat voor een goede zaak is, is dat het wel waard.johan1969 schreef:Heel goed systeem !
Maar op zich vind ik het wel een goed systeem.
- Mol
- Zeer actief
de RV van de Bullmastiff in NL bepaald met welke honden ik wel en welke honden ik niet mag fokken, ze bepalen welke reu ik wel mag gebruiken en welke reu ik niet mag gebruiken, voor beeld: ik mag reuen gebruiken die aangekeurt zijn door de RV, maar een reu die in NL zit en wereld Kampioen is NL kampoen is enz enz maar niet aan gekeurt is door de RV mag ik niet gebruiken van de RV, dus ik wordt beperkt in mijn fokken omdat ik dus bepaald bloed niet kan gebruiken omdat deze niet aan gesloten zijn bij de RV (e fokker die dat bloed heeft dan he) de aan keuring die ze daar doen is gewoon een keuring zoals een show keuring met 1 verschil ze worden gemeten hoe hoog ze zijn.**Tamara** schreef:Wat zijn dan dingen waar jij het niet mee eens bent bij de RV van jou ras?Mol schreef:klinkt eng waarom klinkt het eng omdat je dan verplicht lid moet worden van een vereneging waar je het niet mee eens bent, de RV krijgt op deze wijze nog meer macht toe gewezen en dus nog een grootere vinger in de pap bij de fokkers en dat mag en kan niet de bedoeling zijn.
mol
Op zich snap ik je punt wel, maar er zijn geen dingen waar ik het niet mee eens ben. ik vind alle regels die de duitse akita RV heeft namelijk wel goed.
echter word dit met een meet lint gedaan heb nog nooit zo iets knuddigs gezien.
maar dan vindt ik dus het ergste dat de keurmeesters die die hond hebben geplaatst op show worden ondermijnt en min of meer belagelijk worden gemaakt, om een hond die dus punten heeft behaald als nog aan gekeurt zou moeten worden.
plus dat er niets anders is dan haat en nijt onderling , daar zit ik niet op te wachten ik ben met honden fokken bezig en het verbeteren van me ras niet met een stel stumpers die elkaar het licht in hun ogen niet gunnen.
mol

- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou daar zou ik het inderdaad ook niet mee eens zijn. Op die manier heeft de RV inderdaad wel een hele grote vinger in de pap, en op zo'n manier dat dat nooit goed kan zijn voor het ras volgens mij.Mol schreef:de RV van de Bullmastiff in NL bepaald met welke honden ik wel en welke honden ik niet mag fokken, ze bepalen welke reu ik wel mag gebruiken en welke reu ik niet mag gebruiken, voor beeld: ik mag reuen gebruiken die aangekeurt zijn door de RV, maar een reu die in NL zit en wereld Kampioen is NL kampoen is enz enz maar niet aan gekeurt is door de RV mag ik niet gebruiken van de RV, dus ik wordt beperkt in mijn fokken omdat ik dus bepaald bloed niet kan gebruiken omdat deze niet aan gesloten zijn bij de RV (e fokker die dat bloed heeft dan he) de aan keuring die ze daar doen is gewoon een keuring zoals een show keuring met 1 verschil ze worden gemeten hoe hoog ze zijn.**Tamara** schreef:Wat zijn dan dingen waar jij het niet mee eens bent bij de RV van jou ras?Mol schreef:klinkt eng waarom klinkt het eng omdat je dan verplicht lid moet worden van een vereneging waar je het niet mee eens bent, de RV krijgt op deze wijze nog meer macht toe gewezen en dus nog een grootere vinger in de pap bij de fokkers en dat mag en kan niet de bedoeling zijn.
mol
echter word dit met een meet lint gedaan heb nog nooit zo iets knuddigs gezien.
maar dan vindt ik dus het ergste dat de keurmeesters die die hond hebben geplaatst op show worden ondermijnt en min of meer belagelijk worden gemaakt, om een hond die dus punten heeft behaald als nog aan gekeurt zou moeten worden.
plus dat er niets anders is dan haat en nijt onderling , daar zit ik niet op te wachten ik ben met honden fokken bezig en het verbeteren van me ras niet met een stel stumpers die elkaar het licht in hun ogen niet gunnen.
mol
Dan zou ik inderdaad ook zeggen de pot op met de RV ik bepaal zelf wel welke honden ik gebruik.
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
En als ze het buiten de RV om zouden doen?Mol schreef:ga alsjeblieft weg zeg gaverdamme, waarom zou je als fokker zijnde verplicht lid moeten worden van de RV ik leef in een vrij land dus dat wil ik altijd zelf nog wel bepalen.**Tamara** schreef:De prijs van de akita is in duitsland 1300 euro. hier in nederland is die prijs ongeveer hetzelfde, dus als het daar kan, lijkt het me dat het hier ook moet kunnen. ja fokkers zullen dan iets minder aan hun nesten overhoudendan dat ze nu doen, maar als dat voor een goede zaak is, is dat het wel waard.johan1969 schreef:Heel goed systeem !
mol
Dus RVB geeft alleen stamboom uit wanneer de ouderhonden getest zijn op (ff opzoeken voor bullmastif) Alleen HD? en via dna is bepaald wie de ouderdieren zijn.
- M@scha
- Zeer actief
ik ben er niet bang voor, ik weet dat het gebeurt.Mol schreef:
mol
het zou dat dan uit kunnen sluiten.
en dan heb ik het vooral over mijn ras he, waar stamboom verplicht is..
ik zou het never nooit doen, maar er zijn zat verhalen dat er een paar boomloze pups bijgelegd worden en dat dan dat getal opgegeven wordt op de geboortekaart. met dna kun je dat afvangen

- M@scha
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
sow what ???? doe jij het zelf dan? en dan nog teminste een antal hondjes van de wisse dood gered, stel je voor dat 1 of andere achrelijkke SSer je hond of nest aan geeft omdat er geen papieren op zit, kan je het beter zo op lossen.massam schreef:ik ben er niet bang voor, ik weet dat het gebeurt.Mol schreef:
mol
het zou dat dan uit kunnen sluiten.
en dan heb ik het vooral over mijn ras he, waar stamboom verplicht is..
ik zou het never nooit doen, maar er zijn zat verhalen dat er een paar boomloze pups bijgelegd worden en dat dan dat getal opgegeven wordt op de geboortekaart. met dna kun je dat afvangen
als je hart heb voor je ras zou je je eigen daar niet eens druk om horen te maken sorry hoor, als je daar zo bang voor bent, vraag ik me op recht af waarom je daar presies zo bang voor bent, ik neem aan dat jij je hondjes toch makkelijk aan de man brengt en dat jij toch niet zomaar plomp verloren een combinatie maakt, en je kan me een hoop vertellen maar fokkers die serieus bezig zijn met hun fok programa leggen echt niet zomaar puppen bij van een combinatie waar ze zelf niet achter staan.
mol

- M@scha
- Zeer actief
daar heb je gelijk in, een goede fokker die gaat voor een combi en niet voor een aantal pups, dat is ook de reden waarom ik het niet zal doen.
ik zoek een goede combi uit en verkoop die vol vertrouwen aan mijn pupkopers. ik zal er geen pups bijleggen waar ik geen achtergrond van weet en waar ik niet volledig achtersta, je bent er namelijk verantwoordelijkvoor.
mijn opmerking had niks met het inslapen ofzo van boomlozen te maken.
ik wilde alleen aangeven dat als alle pups met stamboomaanvraag een dnatest krijgen dat dat dan niet meer kan gebeuren. dat dit soort dingen alleen gebeurt bij mensen die voor cash gaan ipv goeddoordachte pups, maar voor mij alleen maar duidelijker dat die mensen niet dsoor zulke praktijken meer mogen verdienen dus vind ik die dnatest ok.
ben het wel met je eens dat ik het dan graag allemaal door RvB geregeld zie, heb helemaal geen zin dat de rasvereniging ook wat te zeggen krijgt...
ik zoek een goede combi uit en verkoop die vol vertrouwen aan mijn pupkopers. ik zal er geen pups bijleggen waar ik geen achtergrond van weet en waar ik niet volledig achtersta, je bent er namelijk verantwoordelijkvoor.
mijn opmerking had niks met het inslapen ofzo van boomlozen te maken.
ik wilde alleen aangeven dat als alle pups met stamboomaanvraag een dnatest krijgen dat dat dan niet meer kan gebeuren. dat dit soort dingen alleen gebeurt bij mensen die voor cash gaan ipv goeddoordachte pups, maar voor mij alleen maar duidelijker dat die mensen niet dsoor zulke praktijken meer mogen verdienen dus vind ik die dnatest ok.
ben het wel met je eens dat ik het dan graag allemaal door RvB geregeld zie, heb helemaal geen zin dat de rasvereniging ook wat te zeggen krijgt...

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
- twinkeltje
- moderator
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
- twinkeltje
- moderator
- M@scha
- Zeer actief
idd want dna is dna.
iedereen die verantwoord fokt zal daar waarschijnlijk geen moeite mee hebben want die gaan zoals gezegd voor een combinatie en daar pups van, die hebben geen belang bij vreemde pups waar ze niet over doorgedacht hebben, dus de enigen die je met zo'n test kan pakken zijn de mensen die fokken alleen voor het geld.
iedereen die verantwoord fokt zal daar waarschijnlijk geen moeite mee hebben want die gaan zoals gezegd voor een combinatie en daar pups van, die hebben geen belang bij vreemde pups waar ze niet over doorgedacht hebben, dus de enigen die je met zo'n test kan pakken zijn de mensen die fokken alleen voor het geld.

- twinkeltje
- moderator
-
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Contacteer:
massam schreef:idd want dna is dna.

Elly
- diana25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitseherder
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja ik had er nog niet over nagedacht dat sommige fokkers het niet eens zijn met hun RV. Maar aangezien in nederland de rvb de stambomen uitgeeft zou dit dus buiten de rv om kunnen gaan, als je zo'n systeem gaat aanhouden.Inge O schreef:helemaal mee eens.Mol schreef:klinkt eng waarom klinkt het eng omdat je dan verplicht lid moet worden van een vereneging waar je het niet mee eens bent, de RV krijgt op deze wijze nog meer macht toe gewezen en dus nog een grootere vinger in de pap bij de fokkers en dat mag en kan niet de bedoeling zijn.
rasverenigingen verenigen meestal maar één ding : de belangen van diegenen die daar op dat ogenblik de touwtjes in handen hebben.
vaak worden ze ook niet gehinderd door enige kennis van zaken en lullen dus zomaar wat in het rond. vaak ronduit belachelijk, ware het niet dat je er niet kan mee lachen omdat zoveel mensen hun gezever voor waarheid aannemen![]()
.
het systeem dat je aanhaalt lijkt op zich niet slecht, tamara, maar dan alsjeblief buiten de RV's om, door een neutrale instantie.