Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik had dacht ik al een keer verteld dat Lilo een tijdje terug een klein langharig hondje probeerde te 'pakken', en dan bedoel ik dus echt optillen in haar bek om leuk mee naar huis te nemen. Ze deed dat gisteren weer, bij een (ander) klein, langharig hondje. Niet blaffen of grommen, niks, gewoon ontspannen eropaf lopen en proberen op te tillen, exact zoals ze op een speeltje afloopt. Dit hondje vond het niet zo'n goed idee, en daar schrok Lilo van. Vervolgens moest het hondje uitgebreid besnuffeld, en toen ging ze ervoor in een speelbuiging.
Zou ze nou echt zo dom zijn dat ze het verschil niet ziet tussen een echte en een Blokker-hondje, of ziet ze het als makkelijke prooi?
Hanneke2 schreef:Of misschien is het wel iets anders.
Ik had dacht ik al een keer verteld dat Lilo een tijdje terug een klein langharig hondje probeerde te 'pakken', en dan bedoel ik dus echt optillen in haar bek om leuk mee naar huis te nemen. Ze deed dat gisteren weer, bij een (ander) klein, langharig hondje. Niet blaffen of grommen, niks, gewoon ontspannen eropaf lopen en proberen op te tillen, exact zoals ze op een speeltje afloopt. Dit hondje vond het niet zo'n goed idee, en daar schrok Lilo van. Vervolgens moest het hondje uitgebreid besnuffeld, en toen ging ze ervoor in een speelbuiging.
Zou ze nou echt zo dom zijn dat ze het verschil niet ziet tussen een echte en een Blokker-hondje, of ziet ze het als makkelijke prooi?
Denk jij nu werkelijk dat je hond het verschil niet ziet tussen een speelgoedhondje en een echte hond?
Even nog aanvullen: ik denk zeker dat een hond kan denken dat een speelgoedhond een echte is maar niet dat hij een echte hond pakt en denkt dat hij een speelgoedhond pakt.
Denk jij nu werkelijk dat je hond het verschil niet ziet tussen een speelgoedhondje en een echte hond?
Zo raar is dat toch niet? Zowel Jack als Lilo waren in eerste instantie ook panisch voor die stenen hondenbeelden die mensen vaak in de tuin hebben staan. Met Jack heb ik helemaal achterlijk staan tutten zodat hij eraan durfde te ruiken, Lilo is wat dapperder, die loopt gewoon zo'n tuin in, gaat er grommend op af en komt dan vrolijk terughuppelen als het niet echt blijkt te zijn.
Zo raar is dat toch niet? Zowel Jack als Lilo waren in eerste instantie ook panisch voor die stenen hondenbeelden die mensen vaak in de tuin hebben staan. Met Jack heb ik helemaal achterlijk staan tutten zodat hij eraan durfde te ruiken, Lilo is wat dapperder, die loopt gewoon zo'n tuin in, gaat er grommend op af en komt dan vrolijk terughuppelen als het niet echt blijkt te zijn.
Gesjeest! Als een hond niet communiceert met een ander wezen maar het probeert te pakken kan je het scharen onder jachtgedrag.
Aan de andere kant was ze niet aan het schudden, bijten of weet ik het wat, dus misschien oefent Lilo gewoon voor brave retriever door druk te apporteren. Wat een maf beest!
Eline* schreef: Gesjeest! Als een hond niet communiceert met een ander wezen maar het probeert te pakken kan je het scharen onder jachtgedrag.
Aan de andere kant was ze niet aan het schudden, bijten of weet ik het wat, dus misschien oefent Lilo gewoon voor brave retriever door druk te apporteren. Wat een maf beest!
Ja, raar he? Maar allebei de keren probeerde ze het dus met een zachte bek (zo heet dat toch?) op te pakken, de hondjes in kwestie waren ook niet bang want ze deed ze geen pijn, ze reageerden meer van 'Hallo, wat gebeurt er?'
Als het loedertje eenmaal losloopt voorzie ik nu dat ze allerlei kleine, ongeschonden levende have bij me af komt leveren. Nou, dat kan nog interessant worden.
Eline* schreef: Gesjeest! Als een hond niet communiceert met een ander wezen maar het probeert te pakken kan je het scharen onder jachtgedrag.
Ja, raar he? Maar allebei de keren probeerde ze het dus met een zachte bek (zo heet dat toch?) op te pakken, de hondjes in kwestie waren ook niet bang want ze deed ze geen pijn, ze reageerden meer van 'Hallo, wat gebeurt er?'
Als het loedertje eenmaal losloopt voorzie ik nu dat ze allerlei kleine, ongeschonden levende have bij me af komt leveren. Nou, dat kan nog interessant worden.
Jij wou toch een podencootje die met Jack de konijnedans kon doen ? Nou om dat te kunnen moet ze natuurlijk wel al haar jachtvaardigheden op peil houden
Inge O schreef:het zou ook een soort nep moederinstinct-gedrag kunnen zijn. de manier van oppakken zoals jij ze beschrijft is exact zoals een teef een pup oppakt .
misschien werken die ienemienie haarballetjes wel erg op het moedertje in haar ?
Dat was ook meteen mijn gedachte, zo sjouwt een teef ook met haar pups indien nodig
Misschien een bijverschijnsel van schijnzwangerschap?
als Lilo het als een prooi ziet loopt ze er echt niet rustig op af hoor , kweet niet of je ooit een podenco of dergelijke hond op jacht hebt gezien maar dat gaat er niet rustig aan toe , o ja ze apporteren weleens levend wild, maar ze lopen er niet rustig op af , dr achteraan in volle vaart en hebbes, niet afwachtend tot het stil zit en het kunnen pakken
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Inge O schreef:het zou ook een soort nep moederinstinct-gedrag kunnen zijn. de manier van oppakken zoals jij ze beschrijft is exact zoals een teef een pup oppakt .
misschien werken die ienemienie haarballetjes wel erg op het moedertje in haar ?
Dat was ook meteen mijn gedachte, zo sjouwt een teef ook met haar pups indien nodig
Ja maar...
Ze is gecastreerd, en volgens mij al voor de eerste loopsheid, want anders zou ze bij die vorige baas ongetwijfeld gedekt zijn, en ik kan me niet voorstellen dat ze pups heeft gehad, want dan zou ze toch ietsjes uitgelubberd zijn hier en daar? (Okee, ik heb er geen verstand van, maar ze heeft ienemiene tepeltjes en zit strak in haar velletje, en ze was rond een jaar oud toen ze in het asiel terecht kwam, waar ze dus direct gecastreerd is.)
En dan zouden die hormonen toch niet meer op kunnen spelen?
Podenji schreef:als Lilo het als een prooi ziet loopt ze er echt niet rustig op af hoor , kweet niet of je ooit een podenco of dergelijke hond op jacht hebt gezien maar dat gaat er niet rustig aan toe , o ja ze apporteren weleens levend wild, maar ze lopen er niet rustig op af , dr achteraan in volle vaart en hebbes, niet afwachtend tot het stil zit en het kunnen pakken
Tsja, ik heb weinig vergelijkingsmateriaal hier, ze zijn allebei heel fanatiek als het gaat om vogels, maar Jack gaat ook in een spelbuiging als hij een muis vindt.
Ja maar...
Ze is gecastreerd, en volgens mij al voor de eerste loopsheid, want anders zou ze bij die vorige baas ongetwijfeld gedekt zijn, en ik kan me niet voorstellen dat ze pups heeft gehad, want dan zou ze toch ietsjes uitgelubberd zijn hier en daar? (Okee, ik heb er geen verstand van, maar ze heeft ienemiene tepeltjes en zit strak in haar velletje, en ze was rond een jaar oud toen ze in het asiel terecht kwam, waar ze dus direct gecastreerd is.)
En dan zouden die hormonen toch niet meer op kunnen spelen?
nee, opspelen in de zin van een echte schijndracht kan dan wel niet meer, maar buiten een schijndracht kan zich natuurlijk ook nog gedrag voordoen dat op het moederinstinct gebaseerd is. ik zie het eerder als een variant daarop . als mijn teefjes iets zien (speeltje, dier(tje)) dat hun heel erg 'raakt', gaan ze er ook wel eens naar piepen zoals ze anders bij pups zouden doen.
Maar communiceert een teef dan ook niet naar zo'n puppeding? We kwamen vandaag een chihuahua-pup tegen (om op te vreten!), en mini-pups vindt Lilo leuk, maar daar gaat ze dus kwispelend op af en zakt meteen door haar voorpoten. (Grote pups vindt ze nog steeds vreselijk, die moeten weggejaagd.)
Nou ja goed, het is raar gedrag, en ik blijf maar gewoon heel erg opletten met kleine harige hondjes voor ze er stiekum eentje mee naar huis sjouwt.