Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mag je brokken combineren met duck in 1 maaltijd ?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

abc
Vaste gebruiker

mag je brokken combineren met duck in 1 maaltijd ?

Ongelezen bericht door abc »

Hallo

Wij hebben 2 golden retrievers. Tot hiertoe hebben zij altijd brokken als voeding gekregen (nature's best van hills). Als er een beetje groenten of vlees aan tafel over is, krijgen zij dat erbij. 's Morgens krijgen ze elk 4 gedroogde boterhammen en 's avonds hun brokken. Eigenlijk doen ze het op dit menu best wel goed, maar tegenwoordig hoor ik langs alle kanten dat versvlees zoals duck zo goed zou zijn. Nu zou ik hen dat ook wel willen geven, maar zonder volledig op versvlees over te gaan. Voordat ik zoiets doe, wou ik op dit forum eens even horen of het schadelijk is om bijvoorbeeld elke dag een beetje duck door hun brokken te mengen. Of is dat totaal verkeerd ?
Seahorse
Actief

Ongelezen bericht door Seahorse »

Het schijnt niet goed te zijn. Je kunt dan beter één dag in de week Duck geven en de andere dagen brokken.
Groetjes,
Jolanda en Billy
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

als ik vers geef dan is het 's ochtends brok en 's avonds vlees.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
abc
Vaste gebruiker

Eigenlijk ben ik vergeten erbij te melden dat ik het zou mengen omdat het soms slechte eters zijn. Maar als ik iets van tafel bij de brokken doe, dan eten ze hun hele bak leeg. Doe ik dat niet, dan eten ze maar de helft op. Waarschijnlijk verwennerij ? Daarom zou het handig zijn dat ik bv een beetje duck zou kunnen toevoegen aan de brokken.
Ik ben hier en daar wat aan het lezen over kvv, maar ben hierin een echte beginneling. Volledig overschakelen wil ik voorlopig (nog niet) doen. Als wij met de tent op reis/weekend gaan, gaan ze nl altijd mee en daar hebben we geen diepvriezer. Als ze dan altijd gewend zijn om kvv te krijgen, vermoed ik dat ik dan niet meer met brokken moet afkomen op reis. Ik moet het allemaal nog wat uitzoeken.
Ook las ik dat er zoveel mensen tevreden zijn van het merk farmfood brokken. Heb eens geïnformeerd bij de verdeler en deze brokken zijn opvallend goedkoper dan de hills ... en misschien wel beter .... ? Ik heb blijkbaar nog heel wat opzoekwerk te doen ....
toran
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door toran »

abc schreef:Eigenlijk ben ik vergeten erbij te melden dat ik het zou mengen omdat het soms slechte eters zijn. Maar als ik iets van tafel bij de brokken doe, dan eten ze hun hele bak leeg. Doe ik dat niet, dan eten ze maar de helft op. Waarschijnlijk verwennerij ? Daarom zou het handig zijn dat ik bv een beetje duck zou kunnen toevoegen aan de brokken.
Ik ben hier en daar wat aan het lezen over kvv, maar ben hierin een echte beginneling. Volledig overschakelen wil ik voorlopig (nog niet) doen. Als wij met de tent op reis/weekend gaan, gaan ze nl altijd mee en daar hebben we geen diepvriezer. Als ze dan altijd gewend zijn om kvv te krijgen, vermoed ik dat ik dan niet meer met brokken moet afkomen op reis. Ik moet het allemaal nog wat uitzoeken.
Ook las ik dat er zoveel mensen tevreden zijn van het merk farmfood brokken. Heb eens geïnformeerd bij de verdeler en deze brokken zijn opvallend goedkoper dan de hills ... en misschien wel beter .... ? Ik heb blijkbaar nog heel wat opzoekwerk te doen ....
Wij geven onze honden ook kvv, eentje die staat er volledig op en twee andere krijgen brokken gecombineerd met versvlees dit vanwege de kosten van het vlees...
Wij hebben zelf ook een tijdje FF gevoerd en waren daar in het begin best tevreden over, alleen na verloop van tijd kregen ze toch last van slechte huid, slechte ontlasting etc. Wij zijn toen overgestapt op cavom (ook een geperste brok) en daar doen ze het nog steeds super op. En qua kosten maakt het nog niet eens zoveel verschil, er is mij ooit eens verteld dat je versvlees wel met een persbrok kan combineren maar niet met een gëexpandeerde brok, dit i.v.m de samenstelling van de brokken...
Ik heb weleens in een winkel gezien dat ze vers-vlees hebben wat niet gekoeld hoeft te worden, nu zet ik hierzelf mijn vraagtekens bij hoor, maar mischien wel een optie mocht je ooit over willen stappen op kvv en toch met vakanties door wil gaan met kvv
De beste mensen hier op aarde, dat zijn de honden en de paarden.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi,

Brokken verteren compleet anders in het maag/darmstelsel dan vers vlees. Vandaar dat wordt aangeraden die niet door elkaar te geven.
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Brokken verteren compleet anders in het maag/darmstelsel dan vers vlees. Vandaar dat wordt aangeraden die niet door elkaar te geven.
Heb ik ook al meerdere malen gehoord....

Hier krijgen ze brokken 'sochtends en 's avonds thuis ducks... ze doen het er uitstekend op, moet ik zeggen, glanzende vachtjes, weinig vuile oogjes en de ontlasting gaat prima zo.....
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Je kunt het best mengen hoor. Ik geef het inderdaad ook door de brokken voor mijn opvangers als ze de brokken niet lekker vinden.
Het zou anders zijn als je botten zou mengen met brokken.
Ignit heeft pas trouwens nog gepost dat het een fabeltje is. En daar ben ik het mee eens.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Stefanie,

Natuurlijk kun je het best mengen. Je kunt alles mengen. Maar feit blijft dat brokken heel anders verteren dan vlees en dat is toch echt geen fabeltje, maar gewoon zoals het werkt.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Ik zou gewoon lekker de boterhammen 's ochtends vervangen door Duck :wink:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

de mijne krijgt altijd 's avonds brokken met 2 plakken duck. al heel haar leven en heb er nog nooit problemen mee gehad, haar ontlasting is altijd heel vast.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Scooby schreef:Hoi Stefanie,

Natuurlijk kun je het best mengen. Je kunt alles mengen. Maar feit blijft dat brokken heel anders verteren dan vlees en dat is toch echt geen fabeltje, maar gewoon zoals het werkt.
Klopt wel, maar is dat dan zo erg?? Botten verteren ook heel anders dan vlees en toch geven BARFers hun honden lekkere vleesbotten :denken: .

Ik geef geen brokken meer, geef echt de voorkeur aan vers, maar ik ben wel van mening dat het geen bezwaar is om brokken en versvoer te mengen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Volgens mij zijn zaken op dit punt niet wetenschappelijk onderzocht. Als dat wel zo is, hoor ik graag waar dat onderzoek dan staat.

Ik heb wel KVV en brokdagen voor Bram, vind ik gewoon handiger. Door de brokken mix ik een beetje soeprundvlees (vers) van de AH omdat hij het dan lekkerder vindt (gek he).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:de mijne krijgt altijd 's avonds brokken met 2 plakken duck. al heel haar leven en heb er nog nooit problemen mee gehad, haar ontlasting is altijd heel vast.
Hoi,

Ja zal er ook geen problemen mee krijgen, alleen het verteringsproces verloopt zo niet optimaal en daardoor wordt niet alles uit het vers vlees gehaald wat het maag/darmstelsel er anders wel uit zou kunnen halen en dat is toch zonde?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Liesbeth schreef:Klopt wel, maar is dat dan zo erg?? Botten verteren ook heel anders dan vlees en toch geven BARFers hun honden lekkere vleesbotten :denken: .

Ik geef geen brokken meer, geef echt de voorkeur aan vers, maar ik ben wel van mening dat het geen bezwaar is om brokken en versvoer te mengen.
Hoi Liesbeth,

Tja, wat is erg? Ik vind het persoonlijk zonde als net verse vlees niet optimaal verteerd zou kunnen worden door het maag/darmgestel, omdat er ook nog brokken in dat gestel zitten die om een ander verteringsproces vragen. Juist in het verse vlees zitten dan zoveel zaken die dan niet optimaal benut kunnen worden en dat is toch jammer?
Liesbeth
Zeer actief

Scooby schreef:
Liesbeth schreef:Klopt wel, maar is dat dan zo erg?? Botten verteren ook heel anders dan vlees en toch geven BARFers hun honden lekkere vleesbotten :denken: .

Hoi Liesbeth,

Tja, wat is erg? Ik vind het persoonlijk zonde als net verse vlees niet optimaal verteerd zou kunnen worden door het maag/darmgestel, omdat er ook nog brokken in dat gestel zitten die om een ander verteringsproces vragen. Juist in het verse vlees zitten dan zoveel zaken die dan niet optimaal benut kunnen worden en dat is toch jammer?
En ik vraag me dus af of dat wel zo is. Ik geloof dat niet zo. Naar mijn mening is het verteringsproces niet anders, het doet er alleen langer over om brokken te verteren (of is het nou net andersom :denken: ).
Het maag/darmstelsel zal er ook langer over doen om botten te verteren dan vlees an sich.
Ik heb me er niet zo in verdiept, maar is er überhaupt wel eens onderzoek geweest naar deze stelling (brokken gaan niet samen met vers)?

ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Scooby schreef:
maart schreef:de mijne krijgt altijd 's avonds brokken met 2 plakken duck. al heel haar leven en heb er nog nooit problemen mee gehad, haar ontlasting is altijd heel vast.
Hoi,

Ja zal er ook geen problemen mee krijgen, alleen het verteringsproces verloopt zo niet optimaal en daardoor wordt niet alles uit het vers vlees gehaald wat het maag/darmstelsel er anders wel uit zou kunnen halen en dat is toch zonde?
.
dit gaat alleen maar op als er grote stukken vlees gegeten wordt..dan is de vertering anders dan brok en kvv.
De laatste 2 verlaten vrij snel de maag omdat dit materiaal voor de maag geen functie heeft.
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

ien schreef:
Scooby schreef:
Hoi,

.
dit gaat alleen maar op als er grote stukken vlees gegeten wordt..dan is de vertering anders dan brok en kvv.
De laatste 2 verlaten vrij snel de maag omdat dit materiaal voor de maag geen functie heeft.
Voorop gesteld dat er bij mij geen brokken meer in huis komen omdat ik de voordelen van KVV en/of BARF ervaren heb :ok: .
Toch blijft de vraag wat er mis is met het mengen van verschillende soorten voer.
Vleesbotten an sich vragen (naar mijn bescheiden mening) ook verschillende verteringsmomenten zowel in de maag als in de darmen.
Dat kvv en brok sneller de maag verlaten dan grote stukken vlees wil nog niet direct zeggen dat er minder voedingsstoffen opgenomen worden. Je kan ook andersom redeneren en er vanuit gaan dat voer dat kleiner in omvang is en dus een groter oppervlak heeft beter/sneller de voedingsstoffen vrijgeeft dan gote brokken vlees en daarom sneller doorgevoerd wordt naar de darmen. En ja, wat is dan "beter" ?
Vooralsnog vind ik dat het niet veel uitmaakt als je verschillende soorten voer mengt (brok, blik, diner, tafel, KVV, BARF).
Wel vind ik het ene soort voer beter dan het andere, maar dat is niet de vraag.

ien
Erelid
Contacteer:

Liesbeth schreef:[Vooralsnog vind ik dat het niet veel uitmaakt als je verschillende soorten voer mengt (brok, blik, diner, tafel, KVV, BARF).
zoals jij het beschrijft maakt het volgens mij [ook bescheiden mening] dus ook niet veel uit om voer te mengen :wink:
de maagfunctie is een ander onderwerp :mrgreen:
Afbeelding
Mirri
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergpinschers

Ongelezen bericht door Mirri »

Max staat ook op vers voor, maar in zijn kong zitten brokjes en af en toe peuzelt hij er een paar uit. Nooit geen problemen mee gehad :ok:
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Ik heb hier allebei onze honden volledig staan op kvv. Toen ik nog niet helemaal stond op kvv, kregen ze brokken erbij van Royal Canin. Ik gaf toen de ene dag brokken, en de andere dag kvv. :wink:
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik meng de brokken niet met kvv, maar Ameno krijgt wel gewoon brok en vers op 1 dag. S ochtends wat brokken en 's avonds vers. Dat gaat prima.
Liesbeth
Zeer actief

ien schreef:
Liesbeth schreef:[Vooralsnog vind ik dat het niet veel uitmaakt als je verschillende soorten voer mengt (brok, blik, diner, tafel, KVV, BARF).
zoals jij het beschrijft maakt het volgens mij [ook bescheiden mening] dus ook niet veel uit om voer te mengen :wink:
Leg eens uit.

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Als de honden zo'n slechte eters zijn, zou ik in ieder geval niet meer die vier boterhammen geven 's morgens. Daar zit niks in waar een hond echt wat aan heeft.

Ik gaf mijn hond in het verleden 's morgens brokken en 's avonds Rodi. Dat ging imo prima. Nu krijgt ze alleen nog maar Rodi.

Anne
abc
Vaste gebruiker

Het opsplitsen van 's morgens brok en 's avonds kvv, vind ik een heel goed alternatief, maar voor makkelijke eters. Ik weet nu al op voorhand, dat wanneer ik bv 's morgens het ene geef en 's avonds het andere, dat dan de minst lekkere maaltijd blijft staan. Ik weet dat in de boterhammen niet echt veel nuttigs zit, maar dan hebben ze toch 's morgens al iets gegeten zonder dat ze dan 's avonds minder honger hebben. En ze eten graag gedroogd brood.
Twee keer per week volledig kvv geven en de andere dagen brokken, dat lijkt mij ook een goede oplossing, maar gaan ze dan niet aan de diarree omdat ze de kvv helemaal niet gewend zijn ?
Het mengen van brokken met bv 2 plakken duck per hond, zou het makkelijkste zijn omdat ze dan alles opeten. Maar als het niet goed is wil ik dat natuurlijk niet doen. Maar blijkbaar doen anderen het ook en hebben hun honden er geen last van ?
Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Alvast bedankt voor de reacties !
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Je weet zelf denk ik het beste of je honden een gevoelig maag/darmstelsel hebben of niet. Over het algemeen kun je probleemloos overstappen van brok naar kvv, kvv wordt meestal uitstekend verdragen. Een pensdagje eens tussendoor is ook prima voor de maag-darmflora.

Persoonlijk zou ik, als de honden de brok niet meer smakelijk vinden, eens overstappen naar een andere brok: verandering van spijs doet eten, ook bij honden. Je ziet vaker dat ze na een aantal maanden gewoon genoeg hebben van een brok.

Wat veel gegeven wordt naast kvv is Cavom of Farmfood. Van Cavom kun je via internet een aardige proefzak aanvragen en eens kijken of je honden dat mischien (een tijd) wel smakelijker vinden.

Verder heb je alleen maar geluk met een Golden die niet zoveel eet. De meeste eten veel te veel en zijn te dik. Dus misschien eten ze wel precies genoeg voor wat ze nodig hebben. Veel mensen hebben een beeld van hoe een Golden moet zijn en dat beeld is veel te dik :wink:

Anne
abc
Vaste gebruiker

Dat is inderdaad zo. Mijn ouders hebben ook een golden die wel makkelijk eet. Ondanks het feit dat ze niet veel eten krijgt is ze toch naar de dikke kant. De onze zijn mooi slank en zien er goed uit. De brokken die ze krijgen zijn nature's best van Hills. Deze keuze hebben we gemaakt omdat er geen kleurstoffen en chemische bewaarmiddelen in zouden zitten. Onze goldens hebben nl spijtig genoeg een lichte vorm van epilepsie en we hebben de indruk dat als we brokken geven met wel chemische bewaarmiddelen in, dat ze dan meer aanvallen krijgen. Nu heb ik ook de site van farmfood eens bekeken en daar zouden ook geen chemische bewaarmiddelen in zitten. Iemand ervaring met deze brokken ? Ze zijn een stuk goedkoper dan de hills. Natuurlijk willen we dat bedrag van de hills wel betalen, maar als de farmfood even goed is ...
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

Scooby schreef:Brokken verteren compleet anders in het maag/darmstelsel dan vers vlees. Vandaar dat wordt aangeraden die niet door elkaar te geven.
Kan zijn, niettemin trekken zwerfhonden of wilde honden zich daar geen snars van aan. Ze eten gewoon wat ze op de kop kunnen tikken & zijn daarbij soms allesbehalve kieskeurig :wink:

Je zou dan ook voor de mens kunnen stellen dat je beter geen proteïnrijke producten (vb. vlees, kaas) combineert met koolhydraten (vb. aardappelen, brood) omdat voor beide groepen andere spijsverteringsenzymen nodig zijn en je de spijsvertering onnodig bemoeilijkt als je beide voedselgroepen in één maaltijd nuttigt.

Mijn honden krijgen 's morgens Farmfood met Duck enkelvoudig (rund of pens) en 's avonds een ander droogvoer op basis van Lamb & Rice. De zondagmorgen wordt enkel Duck geserveerd.
ien
Erelid
Contacteer:

Liesbeth schreef:
ien schreef:
Leg eens uit.
maagfunctie of bedoel je wat anders?
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

ien schreef:
Liesbeth schreef:
ien schreef:
Leg eens uit.
maagfunctie of bedoel je wat anders?
maagfunctie!

Plaats reactie

Terug naar “Voeding”