Het advies om de waterbak weg te halen na het eten van een BARFmaaltijd door de honden kan je op ieder forum en bottendocumenten vinden.
De reden was duidelijk..dit kon gevaarlijk zijn als de honden grote stukken bot en vlees gegeten hadden en na het drinken van water dit onverteerd zou doorspoelen naar de darmen met alle gevolgen van dien.
Naar aanleiding van vragen op honden.nl over de maagfunctie ben ik maar weer eens in een boek gedoken en vond de volgende opmerkelijke tekst.
Ik copieer een gedeelte, bron is uit het boek E.K.K van Drs Robert van der Molen. blz 113
=====================================
snip:
De toegang van de maag is de cardia, waar vanuit de slokdarm het voedsel de maag binnenkomt.
De uitgang aan het andere uiteinde van de maag is de maagportier of pylorus.
snip:
Voedsel dat de maag binnenkomt, wordt gelaagd opgeslagen. nieuw voedsel in de maag komt in het midden van de al aanwezige voedselbrij te liggen, zodat dit nog verstoken wordt van de maagsappen.
snip:
de lege maag heeft een grillig verloop van slijmvliesplooien, maar langs de kortste weg tussen de cardia en pylorus verloopt de slijmvlies als in een soort geul Dat is de zgn slokdarmsleuf.
Kleine hoeveelheden vloeistof gaan vrijwel direct door deze sleuf heen, ook al is de maag gevuld met voedsel
Grotere hoeveelheden vloeistof zullen over de rand heen kunnen klotsen en zeer kleine deeltjes voedsel mee kunnen sleuren wanneer de vloeistof weer terugglijdt in de slokdarmsleuf.
===========================================
resumerend houd dit in dat als de honden na het eten van hun botten met vlees wat water drinken dit helemaal niet in de maag komt en dus ook geen botten mee kunnen sleuren naar de slokdarmsleuf en naar de darmen!!!
en dit verklaart waarom mijn honden na het eten gewoon even hun dorst willen lessen zonder liters te willen drinken..

De honden gewoon snugger zijn